واکنش آمریکا به تغییر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران

گروه جهان الف،   4000631093 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک مقام وزارت خارجه آمریکا با ادعای اینکه واشنگتن آماده بازگشت فوری به مذاکرات وین است، گفت که شواهد نشان می‌دهد تیم مذاکره کننده جدید ایران چارچوب رایزنی‌های انجام شده در وین را نخواهد پذیرفت. 

واکنش آمریکا به تغییر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران

به گزارش ایسنا، یک مقام ارشد وزارت امورخارجه آمریکا به سخنرانی رئیس‌جمهوری کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل که در آن خواستار از سرگیری مذاکرات احیای برجام شده است، واکنش نشان داد.

بنابر گزارش وب سایت وزارت امورخارجه آمریکا، وی در این باره گفت: واضح است که ما به صحبت ها توجه کردیم. آن چه ما بیشتر به دنبال آن هستیم، اقدام عملی است نه لفاظی که شامل ابراز تمایل ایرانی‌ها برای مشارکت مجدد در مذاکرات وین طی هفته‌های آینده می‌شود. ما بیانیه وزارت امورخارجه درخصوص یک بازه زمانی احتمالی برای بازگشت به مذاکرات را نیز مورد توجه قرار دادیم. ما کماکان بر این باوریم که باید در کوتاه ترین زمان ممکن دوباره در رایزنی های وین حضور داشته باشیم.

 
این مقام آمریکایی ادامه داد: همان طور که وزیر خارجه گفته است، ما معتقدیم که بازگشت متقابل به پایبندی به برجام در راستای منافع ملی مان است و به شکلی قابل راستی آزمایی و مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای می شود. اما فرصت این کار همیشگی نیست. همچنان که زمان می گذرد، مزایای برجام کاهش می یابد چراکه ایران به فعالیت سانتریفیوژهای پیشرفته و فعالیت های هسته ای خود که طبق توافق هسته ای ٢٠١٥ از آنها منع شده است، ادامه می دهد.

وی همچنین اظهار داشت: وزیر امورخارجه آمریکا در هفته جاری فرصت دارد با برخی همتایان خود از طرف های برجام رایزنی کند و ما منتظر هستیم ببینیم ایران درباره بازگشت به مذاکرات وین در عمل چه اقدامی انجام می دهد.

همچنین یک مقام وزارت امورخارجه آمریکا در پاسخ به روزنامه واشنگتن پست درباره از سرگیری رایزنی ها در وین گفت: واشنگتن یک جدول زمانی برای پیوستن مجدد به مذاکرات ندارد اما موضع ما کماکان این است که آماده بازگشت هستیم.

این مقام وزارت امورخارجه آمریکا در ادامه تصریح کرد: اما اگر این وضعیت طولانی شود، سرانجام شروع مجدد مذاکرات دیگر امکانپذیر نخواهد بود زیرا پیشرفت‌های هسته ای ایران غیرقابل بازگشت می شود و بازگشت به توافق ٢٠١٥ نیز امکانپذیر نخواهد بود.

وی افزود: مقامات پیشین ایرانی گفته بودند که دولت جدید در جریان مذاکرات وین قرار دارد و به دیپلمات های غربی اطمینان داده بودند که رایزنی ها طی چند هفته از سر گرفته می شود اما تیم مذاکره کننده جدید زمانی را برای شروع مجدد مذاکرات اعلام نکرده است.

این مقام آمریکایی همچنین گفت: اما وقتی آنچه مقامات جدید و رسانه ها می گویند را بررسی می‌کنیم، متوجه می شویم که احتمالا تیم جدید چارچوب مذاکره شده قبلی را نخواهد پذیرفت، همان چارچوبی که ما تا پیش از ٢٠ ژوئن در حال مذاکره بر سر آن بودیم.

وی افزود: به همین دلیل است که ما نگرانیم آنها با خواسته هایی متفاوت به میز مذاکره بازگردند. سران ایران در حال بحث درباره ارزش های توافق ٢٠١٥ هستند و استدلال می کنند که می توانند بدون نیاز به سازش با غرب تحریم ها را از سر بگذرانند و آن را تحمل کنند.

این مقام آمریکایی گفت: به نظر می رسد برخی افراد در نظام ایران معتقدند که آنها بدترین چیزها را تحمل کردند پس می توانند کارهای بیشتری انجام دهند. البته آنها "فشار حداکثری" را در شرایط کووید تحمل کردند پس فکر می کنند که چقدر می تواند بدتر باشد؟

وی با ابراز نگرانی نسبت به سطح همکاری کنونی ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و پیشرفت های هسته ای اخیر ایران تصریح کرد: حتی اگر مذاکرات از سر گرفته شود باز هم گفت وگوهای ما با طرف ایرانی به طور غیرمستقیم و از طریق واسطه خواهد بود که روندی کند و پر مشقت را به همراه خواهد داشت.

این مقام ارشد آمریکایی همچنین گفت: ما حتی با مذاکره کنندگانی که با آنها آشنا بودیم نیز نتوانستیم اختلافات را حل کنیم. اگر شما آن متغیرها را عوض کنید به سختی شاهد خواهیم بود که رفع اختلافات به سرعت اتفاق بیفتد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین