در وبینار بزرگداشت هفته دفاع مقدس مطرح شد: مرتضی سرهنگی: ادبیات و هنر می‌توانند قیمت تمام شده جنگ را به ما نشان بدهند

گروه فرهنگی الف،   4000631091
مرتضی سرهنگی: ادبیات و هنر می‌توانند قیمت تمام شده جنگ را به ما نشان بدهند

 به گزارش  الف به نقل از روابط عمومی واحد تهران شمال دانشگاه آزاد اسلامی، مرتضی سرهنگی که در اولین جلسه از مجموعه وبینارهای بزرگداشت هفته دفاع مقدس که در واحد تهران شمال برگزار شد، با ذکر خاطره‌ای از خلبان سرلشگر لشگری سخنانش را آغاز کرد: «وقتی خلبان لشگری اسیر عراقی‌ها بود، یک روز او را به خانه شهردار بغداد می‌برند و پذیرایی خیلی خوبی از ایشان می‌کنند. سرلشگر لشگری در خاطراتش می‌نویسد که کلی امکانات در اختیارم بود و پذیرایی شایسته‌ای از من می‌شد. یک روز میزبان از من خواست تا جلوی دوربین بروم و اعتراف کنم که ارتش ایران در روز 27 شهریور حمله به عراق را شروع کرده و بعد از آن به پاریس یا هر جای دیگر دنیا که می‌خواهم بروم. سرلشگر از او می‌پرسد: اگر کسی از شما بخواهد این کار را بکنید چه احساسی دارید؟ میزبان گفته: خائن. خلبان لشگری به او می‌گوید: چرا می‌خواهی من به کشورم خیانت کنم؟ بعد از این ماجرا، خلبان لشگری را به انفرادی منتقل می‌کنند و 18 سال در این انفراد می‌ماند. این یک دقیقه گفتگو، 18 سال اسارت به دنبال داشت. این چیزی است که از آن به قیمت تمام شده جنگ یاد می‌کنیم».

سرهنگی با تاکید بر اینکه اگر ما امروز هستیم و زندگی آرامی داریم، به خاطر این فداکاری‌هاست و این فداکاری‌ها قیمت تمام شده جنگ است، افزود: «این فداکاریها در خون و رگ ما ایرانی‌ها جاری است. برای همین است که وقتی سیل و زلزله می‌آید مردم پیشاپیش همه همکاری می‌کنند. ضمن اینکه این فداکاری‌هاست که امروز ما را صاحب ادبیات جنگ/ دفاع مقدس و سینمای جنگ/ دفاع مقدس کرده است. این ادبیات و هنر باید بتواند قیمت تمام شده جنگ را نشان بدهد». 

این نویسنده دفاع مقدس با اشاره به اینکه در زمان جنگ دستور زبان، تبلیغی رایج است که با مبالغه همراه است، تاکید کرد: «اما این دستور زبان بعد از پایان جنگ باید به دستور زبان تعقلی تبدیل شود. امروز دستور زبان رسانه‌ای ما باید تعقلی باشد و باید این چرخش از تبلیغ و مبالغه به تعقل و تفکر و تامل صورت بگیرد تا وقتی می‌گوییم جنگ عراق علیه ایران، جنگ جهانی سوم بود که البته در یک جغرافیای محدود صورت گرفت، یعنی چه».

سرهنگی ضمن اشاره به خاطراتی از اسرای عراقی، اظهار داشت: «صدام روز 31 شهریور را یوم الرعد یا روز صاعقه اسم گذاشته و گفته بود همچون صاعقه بر ما وارد می‌شود و نیم ساعته کمر ایران را خواهد شکست، اما این نیم ساعت، 8 سال طول کشید. و دلیل آن چیزی نیست جز فداکاری مردمی که در مقابله ارتش تا دندان مسلح عراق ایستادگی کرد».

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در ادامه با تاکید بر اینکه هنر و ادبیات جنگ در هر کشوری که جنگ را تجربه کرده، متولد می‌شود، ادامه داد: «جنگ‌ها در روز و ساعت مشخصی شروع می‌شوند و در روز و ساعت مشخصی تمام می‌شوند. ولی بعد از جنگ است که ادبیات و هنر آن جنگ متولد می‌شود. سربازها و رزمنده‌ها وقتی به خانه برمی‌گردند، قلم و کاغذ برمی‌دارند و خاطراتشان را می‌نویسند. و هیچ کس نمی‌تواند جلوی او را بگیرد. چون آنچه بر او گذشته همچون گدازه آتشفشفانی است که باید فوران کند. و این یعنی تولد ادبیات جنگ. این ادبیات کمک می‌کند قیمت تمام شده جنگ را پیدا کنیم. باید بتوانیم با این ادبیات، خلاق و راهبر شویم و از کشوری که گندمش را خورده‌ایم و گرمای آفتابش را حس کرده‌ایم، محافظت کنیم و به سعادتی که یک ملت به آن نیازمند است، برسیم».

گفتنی است مجموعه وبینارهای بزرگداشت هفته دفاع مقدس با همکاری دفتر فرهنگی دانشکده الهیات و علوم انسانی واحد تهران شمال دانشگاه آزاد برگزار می‌شود.

در ادامه این مجموعه وبینار، شنبه 3 مهر ماه با حضور خانم دکتر فریبا نظری پور، جامعه‌شناس و پژوهشگر دفاع مقدس با عنوان «راویت غیرداستانی از جنگ (دفاع مقدس) با نگاهی بر آثار ادبی و سینمایی»، یکشنبه 4 مهر ماه با حضور آقای دکتر مسعود کوثری، جامعه‌شناس و نویسنده با عنوان «جایگاه و ارزش سرمایه‌های اجتماعی، فرهنگی و نمادین دفاع مقدس در جامعه امروزی» و آقای دکتر سلمان صابری، مدرس و روایت‌گر باغ موزه دفاع مقدس با عنوان «عوامل عزت‌بخش دفاع مقدس در فضای سیاسی- اجتماعی امروز» سخنرانی خواهند داشت. 

 

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین