نرخ سود وام مسکن چقدر است؟

گروه اقتصادی الف،   4000631080

بررسی‌ها نشان می‌دهد؛ با رسیدن قیمت هر برگه از اوراق تسه به حدود ۶۶ هزار تومان، نرخ بهره تسهیلات مسکن اوراق ممتاز به ۱۷/۲۱ درصد رسیده است.

نرخ سود وام مسکن چقدر است؟

به گزارش روزنامه همشهری، سقف تسهیلات خرید مسکن با استفاده از اوراق ممتاز صد درصد افزایش پیدا کرده است و به‌دلیل ۲ برابر شدن نیاز متقاضیان، این تسهیلات به خرید اوراق امتیاز تسهیلات مسکن (تسه) از فرابورس ایران، قیمت این اوراق با افزایش مواجه شده است. ازآنجایی‌که این اوراق بخشی از هزینه دریافت تسهیلات محسوب می‌شود، افزایش قیمت‌ آنها به بالا رفتن نرخ بهره وام مسکن منجر شده است.

هفته گذشته، افزایش سقف پرداخت وام مسکن با اوراق ممتاز (تسه) به شعب بانک عامل مسکن ابلاغ شد و این مسئله با برهم زدن رابطه عرضه و تقاضای اوراق حق تقدم در فرابورس ایران، به رشد قیمتی این اوراق دامن زد. هر برگه از اوراق امتیاز تسهیلات مسکن (تسه) معادل امتیاز دریافت ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات مسکن است و بر همین اساس متقاضیان برای دریافت وام ۲۰۰ میلیون تومانی در تهران ۴۰۰ برگه از اوراق تسه خریداری کنند؛ این در حالی است که پیش ‌از این با سقف ۱۰۰ میلیون تومانی وام مسکن، هر متقاضی نهایتا باید ۲۰۰ برگه از این اوراق را خریداری می‌کرد.

اوراق گران‌تر، نرخ سود بالاتر

در معاملات دیروز، اوراق امتیاز تسهیلات مسکن (تسه) میانگین قیمت هر برگه از این اوراق به حدود ۶۶ هزار تومان رسید و با این حساب، برای دریافت هر ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن با اوراق ممتاز، باید ۲۰۰ برگه از اوراق به میانگین قیمت ۱۳ میلیون‌ و ۲۰۰ هزار تومان خریداری شود. به‌عبارت‌ دیگر، یک متقاضی دریافت ۱۰۰ میلیون تومان وام مسکن باید ۱۳.۲ درصد از کل مبلغ وام را برای خرید امتیاز این تسهیلات هزینه کند و البته در جریان بازپرداخت اقساط تسهیلات، اصل و فرع این مبلغ را به بانک برگرداند. در این وضعیت، هرچه قیمت اوراق تسه افزایش یابد، متقاضی باید بخش بیشتری از تسهیلات دریافتی را برای خرید اوراق هزینه کند و به همین نرخ سود تسهیلات دریافتی او افزایش می‌یابد. در شرایط فعلی، نرخ اسمی سود تسهیلات مسکن با اوراق ممتاز ۱۷.۵ درصد است اما نرخ بهره این تسهیلات با احتساب قیمت ۶۶ هزار تومانی اوراق تسه به ۲۱.۱۷ درصد می‌رسد که ۳.۶۷ درصد بیش از نرخ بهره اسمی تسهیلات است. البته این میزان همزمان با تغییر قیمت اوراق تسه تغییر می‌کند و فرضا اگر قیمت هر برگه از این اوراق به ۱۰۰ هزار تومان برسد، در آن صورت نرخ بهره تسهیلات مسکن اوراق ممتاز معادل ۲۳.۴۴ درصد خواهد بود که نزدیک به ۶درصد بالاتر از نرخ اسمی این تسهیلات است.

هزینه وام تهرانی‌ها

بانک عامل مسکن اوراق امتیاز تسهیلات مسکن را به جای تمام یا بخشی از سود سپرده‌های مشتریان به آنها اختصاص می‌دهد و افرادی که می‌خواهند بدون سپرده‌گذاری و انتظار در این بانک، تسهیلات خرید یا تعمیر مسکن دریافت کنند می‌توانند با خرید این اوراق از صاحبان اولیه آنها در فرابورس، نسبت به دریافت وام اقدام کنند. طبق دستورالعمل پرداخت تسهیلات مسکن با اوراق ممتاز، متقاضی باید به ازای هر ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات درخواستی، یک برگه از اوراق تسه را خریداری و به بانک عامل مسکن ارائه کند؛ ازاین‌رو برای دریافت ۱۰۰ میلیون تسهیلات با اوراق ممتاز باید ۲۰۰ برگه اوراق تسه خریداری شود و متقاضیان تهران نیز برای دریافت وام ۲۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن باید ۴۰۰ برگه از این اوراق را خریداری کنند. قیمت این تعداد از اوراق تسه با میانگین قیمت دیروز، معادل ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. همچنین زوجین تهرانی می‌توانند تا ۲ برابر تسهیلات فردی خرید مسکن وام بگیرند که در این صورت برای دریافت تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی به ۸۰۰ برگه از اوراق تسه نیازمند هستند که قیمت آن به ۵۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد.

وام جعاله ۵ ساله

متقاضیان دریافت تسهیلات خرید مسکن می‌توانند همزمان با دریافت این تسهیلات، از وام جعاله بانک مسکن نیز استفاده کنند که طبق بخشنامه جدید شورای پول و اعتبار، سقف مبلغ آن از ۴۰ میلیون به۸۰ میلیون تومان افزایش یافته است. البته این تسهیلات به واحد مسکونی تعلق می‌گیرد و مبلغ آن برای متقاضیان انفرادی و زوجین یکسان است. ضمنا این تسهیلات با سررسید ۵ ساله و با نرخ سود ۱۷.۵ درصد اعطا می‌شود و مانند تسهیلات خرید مسکن، باید برای دریافت آن اوراق تسه خریداری شود. البته پیش ‌از این بانک عامل مسکن، نیمی از مبلغ تسهیلات جعاله را از محل منابع داخلی و بدون نیاز به ارائه اوراق تسه اعطا می‌کرد و به همین واسطه متقاضیان باید برای دریافت نیمی از این تسهیلات اوراق تسه خریداری می‌کردند اما در مورد تسهیلات جعاله ۸۰ میلیون تومانی، هنوز بانک مسکن اعلام نکرده است که پرداخت از محل منابع داخلی را نیز در دستور کار دارد یا نه.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین