تحصیل پزشکی در روسیه

گزارش بازرگانی،   4000631040

 

بسیاری از افراد خواهان تحصیل پزشکی در روسیه هستند، زیرا این کشور در زمینه‌ آموزش پزشکی کیفیت بالایی دارد. از میان رشته‌هایی که ایرانیان برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کنند، رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی روسیه، مقام اول را به خود اختصاص داده است. این کشور از محبوب‌ترین مقصدهای اعزام دانشجو به روسیه پزشکی می‌باشد که سالانه به جذب تعداد زیادی از دانشجویان پزشکی بین المللی می‌پردازد. تحصیل پزشکی در روسیه نسبت به سایر کشورها به هزینه‌ کمتری نیاز دارد اما برای آنکه با شرایط پذیرش در این دانشگاه آگاه شوید کافیست در ادامه مطلب همراه ما باشید.

تحصیل پزشکی در روسیه چه شرایطی دارد؟

بسیاری از دانشگاه‌های روسیه برای پذیرفتن تعداد زیادی از دانشجویان پزشکی، برنامه‌های پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند، اما توصیه می‌شود که دانشجویان خارجی حداقل اصول زبان روسی را فرا بگیرند تا در هنگام تحصیل در تعاملات خود دچار مشکل نشوند.

برای تحصیل پزشکی در کشور روسیه باید دارای مدرک زبان روسی باشید. در صورتی که این مدرک را ندارید باید در دوره پاتفک شرکت نمایید. در این دوره زبان روسی، زیست و شیمی را خواهید گذراند. پس از آنکه این دوره را به اتمام رساندید، باید برای دانشگاه مورد علاقه خود امتحان بدهید. به این نکته توجه داشته باشید که برگزاری دوره پاتفک در دانشگاه‌های روسیه انجام می‌شود و هیچ محدودیتی برای ثبت نام وجود ندارد.

تمام دانش‌آموزانی که دارای گواهینامه تحصیلات متوسطه هستند، می‌توانند به دانشگاه‌های دولتی روسیه راه یابند. بنابراین به نمره خاصی برای پذیرش در هر دوره ای نیاز ندارید و با شرایط اولیه مشخصی، مانند معدل و انتخاب دانشگاه می‌توانید درخواست خود را برای ورود به دانشگاه ارسال نمایید. به طور کلی برای تحصیل پزشکی در روسیه به ریزنمرات تحصیلی، مدارک هویتی، پاسپورت مدت‌دار، عکس و پاسخ آزمایش اچ‌آی‌وی نیاز خواهید داشت.

امکان دریافت بورسیه برای دانشجویان پزشکی وجود دارد؟

روسیه دارای بورسیه‌های مختلفی می‌باشد. بورسیه دولتی فدراسیون روسیه، بورسیه‌ای در سطح ایالتی می‌باشد که دانشجویان در حال تحصیل در روسیه امکان استفاده از آن را دارند.

بورسیه دانشجویان خارجی می‌تواند هزینه‌های مربوط به اسکان و امرار معاش را پوشش دهد اما از آنجایی که شهریه های تحصیل و مخارج زندگی در آن‌جا کم می‌باشد، به بورسیه نیاز پیدا نخواهید کرد. در این کشور می‌توانید تحصیل پزشکی خود را با هزینه مناسبی به پایان برسانید.

تحصیل در کشور روسیه رایگان نمی‌باشد و دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل باید هزینه‌هایی را پرداخت کنند. در صورتی امکان تحصیل رایگان وجود دارد که دانشجو بتواند از دانشگاه‌های این کشور بورسیه‌ای را دریافت کند. برای رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی شرایط اخذ بورسیه آسان نیست و نباید خیلی امیدوار بود که بتوانید برای این رشته‌ها بورسیه‌ای را از ایران دریافت کنید. البته دانشجویانی وجود دارد که توانسته‌اند از دانشگاه دولتی سن پترزبورگ پذیرش دریافت کنند.

مزایای تحصیل در روسیه

بسیاری از افراد مهاجرت به کشور روسیه را به قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور انجام می‌دهند. سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه کشور روسیه طی بررسی‌هایی اعلام کرده است که بیشترین میزان افراد تحصیل کرده به کشور روسیه تعلق دارد، بنابراین هر ساله افراد زیادی برای تحصیل وارد کشور روسیه می‌شوند.

از مزایای تحصیل در روسیه می‌توان به کسب دانش عمیق و بنیادی در تمام موضوعات آموزشی اشاره کرد. این کشور در مناطق مختلف خود دارای 896 دانشگاه می‌باشد که در این دانشگاه‌ها 250 رشته تحصیلی وجود دارد بنابراین متقاضیان خارجی و بین‌المللی می‌توانند در یکی از این دانشگاه‌ها به ادامه تحصیل بپردازند.

در آزمایشگاه‌های رشته‌های فنی و مهندسی بیشتر دانشگاه‌های این کشور تجهیزات آموزشی مناسبی وجود دارد. بنابراین دانشجویان خارجی و بین‌المللی به دلیل اعطای بورسیه‌های تحصیلی به انتخاب دانشگاه‌های این کشور ترغیب می‌شوند.

از دیگر مزایای تحصیل در این کشور می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خوابگاه‌های این کشور تجهیزات کامل و به‌ روزی داشته و از امنیت بالایی برخوردار هستند بنابراین در این خوابگاه‌ها می‌توانید بدون دغدغه اقامت کنید.
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در برخی از دانشگاه‌های این کشور وجود دارد.
  • دریافت ویزای تحصیلی به راحتی و در مدت زمان کوتاهی انجام می شود بنابراین اخذ پذیرش به راحتی انجام می‌گیرد.
  • مدارک تحصیلی در سطح بین‌المللی اعتبار دارد.
  • هزینه تحصیل در روسیه نسبت به دانشگاه‌های اروپایی کمتر می‌باشد.
  • در دوره‌های انگلیسی درخواست پذیرش بدون داشتن مدرک زبان تافل یا آیلتس امکان پذیر است.
  • بسیاری از دانشگاه‌های روسیه مورد تایید وزارت علوم و وزارت بهداشت ایران هستند.

مزایای تحصیل پزشکی در روسیه

  • از مزیت‌های مهم تحصیل پزشکی در روسیه می‌توان به امکان تحصیل بدون داشتن مدرک زبان اشاره کرد. امکان تحصیل برای متقاضیان به دو روش انگلیسی و روسی وجود دارد. این دانشگاه‌ها دانشجویان را به انتخاب زبان آموزشی محدود نمی‌کنند و دوره‌های زبان روسی را برای افرادی که قادر به تحصیل در زبان انگلیسی نیستند، پیشنهاد می‌دهند.
  • یکی از دلایل قانع کننده‌ای که سبب جلب توجه بسیاری از افراد شده است، کم بودن هزینه تحصیل پزشکی در کشور روسیه می‌باشد. شهریه تحصیل برای خارجی‌ها در اروپا بسیار بالا می‌باشد در حالی که تفاوت چندانی بین شهریه دانشجویان بین‌المللی و شهروندان کشور روسیه وجود ندارد. بنابراین شهریه‌های مرتبط با تحصیل و مخارج زندگی بسیار مقرون به‌ صرفه است.
  • دانشگاه‌های پزشکی روسیه از کیفیت آموزشی بسیار بالایی برخوردار هستند، این کیفیت به جذابیت تحصیلی کمک بسزایی خواهد شد.
  • دانشگاه‌های روسیه اعتبار بالایی در سطح بین‌المللی دارند.
  • فرایند درخواست و انتخاب دانشجویان به راحتی انجام می‌شود و برای ثبت درخواست شما به پیچیدگی خاصی نیاز نیست.
  • فرایند درخواست و انتخاب دانشجویان بدون آزمون ورودی نیز انجام می‌گیرد.
  • دانشگاه‌های علوم پزشکی روسیه دارای امکانات باکیفیت و مدرنی هستند که کمک بسیاری به رفاه زندگی دانشجویان می‌کند.
  • مدارک پزشکی دانشگاه ‌های روسیه مورد تایید کل جهان و سازمان‌ جهانی بهداشت، یونسکو و… هستند.
  • فرآیند درخواست ویزای دانشجویی و بیمه به راحتی انجام می‌گیرد.
  • امنیت زیادی در دانشگاه‌های پزشکی کشور روسیه وجود دارد.
  • متقاضیان برای تحصیل پزشکی در روسیه به مدرک تافل یا آیلتس نیاز ندارند.

شرایط تحصیل پزشکی در روسیه بدون آزمون

متقاضیان تحصیل پزشکی برای آنکه بتوانند بدون آزمون به دانشگاه‌های روسیه راه یابند باید شرایط لازم را داشته باشند. افرادی که رشته پزشکی بدون آزمون را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اند باید توجه داشته باشند که برای آن‌ها امکان دریافت بورسیه تحصیلی وجود نخواهد داشت. بنابراین در صورتی که برای این کار تصمیمی جدید گرفته‌اید باید هزینه‌های تحصیل را خودتان پرداخت کنید.

برای تحصیل در رشته پزشکی بدون آزمون، الزامی به داشتن مدرک زبان نمی‌باشد اما متقاضیانی که دارای این مدرک هستند برای پذیرش نیازی به مصاحبه ندارند. البته می‌توانید در دوره پاتفک شرکت کرده و مدرک زبان را نیز دریافت کنید. همچنین باید دارای مدرک معتبر دیپلم و پیش دانشگاهی باشید تا بتوانید بدون آزمون به دانشگاه پزشکی وارد شوید.

هزینه تحصیلی پزشکی در روسیه

هزینه‌های تحصیل دانشجویان پزشکی در روسیه بسیار پایین می‌باشد زیرا دولت روسیه 80 تا 90 درصد هزینه‌های تحصیلی دانشجویان پزشکی خارجی را پرداخت می‌کند و شما تنها باید به پرداخت 10 الی 20 درصد هزینه‌های واقعی آموزش بپردازید. هزینه‌های تحصیل به زبان انگلیسی و روسی نیز با یکدیگر تفاوت دارد. معمولا تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی به هزینه بالاتری نیاز دارد.

شرایط متقاضیان تحصیل پزشکی در روسیه

پس از آنکه از وزارت فدراسیون روسیه، نامه دعوت به تحصیل را دریافت نمودید باید به سفارت روسیه کشور خود مراجعه کرده و اقدام به درخواست ویزای دانشجویی کنید. بنابراین به مدارک زیر نیاز پیدا خواهید کرد:

  1. داشتن پاسپورت معتبر
  2. تکمیل و امضای فرم درخواست ویزا
  3. داشتن دو قطعه عکس پاسپورت 35×45 میلی‌متر با پس زمینه سفید
  4. داشتن نامه پشتیبانی ویزا
  5. داشتن گواهی HIV‌
  6. کپی از نامه پذیرش

امکان تحصیل در روسیه به دو زبان انگلیسی و روسی انجام می‌گیرد. در صورتی که دارای مدرک زبان هستید می‌توانید این مدرک را ارائه داده و تحصیل خود را بدون مصاحبه آغاز نمایید، اما افرادی که دارای مدرک زبان نیستند باید در دوره کالج زبان حضور یابند. این دوره که پاتفک نام دارد به هزینه حدود 2000 دلار نیاز دارد و زمان آن از 6 ماه تا یک سال طول می‌کشد.

برخی از کشورها برای پذیرش شرایط سنی را در نظر می‌گیرند. به عنوان مثال متقاضیان در چین باید سن زیر 25 سال داشته باشند تا بتوانند در پزشکی ادامه تحصیل دهند. در کشور آلمان نیز شرایط برای افراد بالای 25 سال سخت می‌شود اما در روسیه برای پذیرش و ویزا محدودیت سنی وجود ندارد یعنی برای ادامه تحصیل در روسیه اصلا نگران سن نباشید.

افرادی که متقاضی تحصیل پزشکی بدون آزمون در کشور روسیه هستند باید مدرک فارغ‌التحصیلی دبیرستان و پیش دانشگاهی معتبر داشته باشند. داشتن معدل حداقل 16 و نمره قابل قبول در درس‌های فیزیک، زیست و شیمی به بالا رفتن شانس شما در اخذ پذیرش کمک بسزایی می‌کند.

دانش‌آموزانی که درخواست تحصیل پزشکی در کشور روسیه را دارند باید تا تاریخ 31 دسامبر آن سال، 17 سال را داشته باشند. همچنین دارای پاسپورت معتبر و گواهی سلامت باشند.

تحصیل دندانپزشکی در روسیه بدون آزمون ورودی

پذیرش در رشته‌های دندانپزشکی دانشگاه روسیه نیازمند قبولی در آزمون ورودی می‌باشد. سختی این آزمون به شرایط کلی دانشگاه و دولتی یا خصوصی بودن آن بستگی دارد.

برخی از دانشگاه‌های روسیه پذیرش خود را بدون آزمون نیزانجام می‌دهند که در سال‌های اخیر سخت گیرانه تر شده است بنابراین نیازمند اقداماتی است تا اخذ پذیرش به راحتی صورت بگیرید. اولین شرط برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های معتبر این کشور، داشتن حداقل معدل 17 برای دیپلم ریاضی یا تجربی می‌باشد.

شرایط اخذ پذیرش دندانپزشکی از روسیه

تحصیل پزشکی در کشور روسیه هزینه‌های پایین‌تری نسبت به تحصیل در کشورهایی مانند آمریکا و انگلستان دارد. همچنین این کشور از امکانات بیشتری برخوردار است و شما می‌توانید از خوابگاه‌های نیمه رایگان این کشور بهره مند شوید. فرد متقاضی برای اخذ پذیرش ابتدا باید برای گذراندن دوره‌ای به نام پاتفک به کشور روسیه وارد شود و سپس به تحصیل رشته پزشکی بپردازد.

پاتفک یک دوره تحصیلی یک ساله می‌باشد که در این دوره شما برای ورود به دانشگاه‌های روسیه آماده می‌شوید. در پادفک، زبان و دروسی که مرتبط با رشته انتخابی شما می‌باشد را در حد دبیرستان می‌گذارنید. در صورتی که در زبان روسی و انگلیسی مشکلی نداشته باشید، ممکن است بتوانید از دانشگاه‌های این کشور پذیرش را بدون گذراندن دوره پاتفک دریافت کنید زیرا الزامی در گذراندن دوره پاتفک نمی‌باشد.

معدل ملاک و تعیین کننده برای اخذ پذیرش دانشجو نمی‌باشد. اما برخی از دانشگاه‌های روسیه در این زمینه محدودیت‌هایی را در نظر می‌گیرند. متقاضیان با معدل پایین خیلی نگران این موضوع نباشند. چنانچه معدل خوبی ندارید، پاتفک دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه رودن روسیه را انتخاب کنید اما اگر معدل بالای دارید بهتر است دانشگاه‌های پاولوف یا لومونوسوف را انتخاب کنید.

دوره دندانپزشکی 5 سال است که فرد متقاضی باید در کالج یک دوره 6 تا 9 ماهه را بگذرانند و سپس به دانشکده پزشکی وارد شوند. البته توجه داشته باشید که در برخی از موارد ممکن است این کالج برای متقاضیان نباشد.

در ماه‌های مهر، آبان و آذر می‌توانید اخذ پذیرش را از دانشگاه‌های روسیه دریافت کنید. برای آنکه بتوانید از دانشگاه‌های روسیه پذیرش دریافت نمایید باید مدرک دیپلم، ریز نمرات دیپلم، اصل پاسپورت، کپی شناسنامه و تکمیل فرم مخصوص ثبت نام را به دانشگاه ارائه دهید. توجه داشته باشید که مدارک ذکر شده باید ترجمه شده باشند. این کار را می‌توان در ایران و یا روسیه انجام داد.

برای آنکه بتوانید ویزا دریافت کنید به دریافت دعوتنامه از دانشگاه نیاز خواهید داشت. با داشتن دعوتنامه، سفارت روسیه به شما ویزای تحصیلی اعطا خواهد کرد.

سخن آخر

دانشگاه‌های لومونسف، رودن، پاولوف سن پترزبورگ و... از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت ایران می‌باشند که مدارک دریافت شده از آن‌ها اعتبار بالایی دارد. از آنجایی که تحصیل در روسیه با کیفیت بالایی ارائه می‌شود و نسبت به کشورهای اروپایی به هزینه پایین‌تری نیاز دارد، بهترین گزینه برای ادامه تحصیل می‌باشد. معمولا برای ورود به دانشگاه‌های روسیه شرایط سنی و معدل در نظر گرفته نمی‌شود اما شرایطی وجود دارد که ما در این مطلب به آن‌ها اشاره نمودیم. بنابراین به این شرایط توجه کرده و اخذ پذیرش خود را به راحتی دریافت نمایید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین