از دست رفتن ۱ میلیون شغل با قاچاق ۴.۵ میلیارد دلاری لوازم خانگی

گروه اقتصادی الف،   4000631025

دبیرکل انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی با اشاره به آمار غیررسمی ۴.۵ میلیارد دلاری قاچاق لوازم خانگی به کشور گفت: با پذیرش این حجم قاچاق کالا؛ حدود یک میلیون فرصت شغلی در حوزه تولید لوازم خانگی را از دست داده ایم.

از دست رفتن ۱ میلیون شغل با قاچاق ۴.۵ میلیارد دلاری لوازم خانگی

به گزارش تسنیم، زارعی مدیرکل دفتر اقتصادی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان این که ساماندهی معافیت‌های مرزنشینی از دغدغه‌های ستاد است افزود: معافیت‌های مرزنشینی از جمله کوله بری و ته لنجی یکی از معضلات اصلی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌باشد؛ اما از سوی دیگر موجب اشتغال مرزنشینان و رونق گردشگری شده است.

او ادامه داد: پرداختن به موضوع ته لنجی در مجلس؛ به مذاق نمایندگان استان بوشهر خوش نمی‌آید، در وزارت صمت هم در بخش تجارت خارجی؛ لوازم خانگی را برای واردات ته لنجی مجاز می‌داند، ولی بخش صنعتی مخالف این گونه واردات است، حتی رسانه ملی و در شبکه خبر هم از اقدام استاندار بوشهر در راستای حمایت از واردات ته لنجی به عنوان اقدامی راهگشا در اقتصاد استان و کشور یاد می‌شود.

زارعی تصریح کرد: در قانون؛ مسئولیت جمع کردن موضوع واردات ته لنجی به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز سپرده نشده، ولی روند مقررات گذاری از سال 84 به واسطه قانون ساماندهی مبادلات ارزی شروع شده است و در سال‌های 86 و 90 در دو نوبت قانون گذاری صورت گرفت که کاهش واردات ته لنجی را تا حدودی به همراه داشته، پس از آن در سال 96 در دولت قبل؛ بحث معافیت 15 میلیون تومانی برای واردات از طریق مرزنشینان مطرح شد، ولی بنا به دلایل متعددی مثل دیده نشدن حقوق مرزنشینان در این طرح؛ اجرای جامع و موفقی در این طرح مشاهده نشد.

شاهرودی دبیرکل انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی نیز گفت: قاچاق کالا منحصر به مرز و قسمتی خاص از کشورمان نمی‌شود؛ این موضوع یک معضل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، حقوقی و مدیریتی است که باید همه در یک ظرف دیده شود.

او ادامه داد: رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کشور؛ رئیس جمهور است، اما در دولت‌های دهم، یازدهم و دوازدهم آیا آقای رئیس جمهور یک جلسه جهت رسیدگی به موضوع قاچاق برگزار کرد؟!

زارعی در پاسخ به این سؤال گفت: در دوره ریاست جمهوری قبل جلساتی برگزار شد، اما محدود؛ البته آن زمان هم این موضوع مورد اعتراض همگان بود که چرا رئیس جمهور اختیار برگزاری جلسه را به فرد دیگری نداده است؛ دقیقاً اجازه و اختیار برگزاری جلسه به هیچ ستاد، کارگروه و شورایی داده نشده بود.

شاهرودی دبیرکل انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی هم حجم قاچاق لوازم خانگی را 30 درصد با ارزش دو میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: رقم رسمی این حجم قاچاق؛ یک و نیم میلیارد دلار و میزان غیررسمی آن چهار و نیم میلیارد دلار عنوان شده است؛ با پذیرش این حجم قاچاق کالا؛ حدود یک میلیون فرصت شغلی در حوزه تولید لوازم خانگی را از دست داده ایم.

سرهنگ امینی رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز ناجا هم در ارتباط زنده تصویری با این برنامه؛ وظیفه ناجا را رسیدگی، نظارت و مبارزه با انواع قاچاق سازماندهی شده عنوان کرد و گفت: قاچاق کالای ته لنجی هم از اقدامات سازماندهی شده محسوب می‌شود.

او ادامه داد: تا کنون چیزی حدود 16 هزار خودرو و 17 هزار نفر عامل در راستای این رسیدگی‌ها توقیف و دستگیر شده اند و شش هزار و 667 میلیارد ریال ارزش کالا‌های توقیفی خودرو‌های شوتی برآورد شده است، البته در برخورد با خودرو‌های شوتی چالش‌های زیادی وجود دارد، زیرا این خودرو‌ها از مبادی مورد نظارت‌ها عبور نمی‌کنند و مسیر‌ها را دور می‌زنند و بیراهه می‌روند.

سرهنگ امینی تصریح کرد: در حوزه قاچاق دیگر برخورد قهری و فیزیکی جوابگو نیست، ولی با این حال هزینه‌های جاری رسیدگی به این امور؛ به ناجا تحمیل می‌شود. در همین راستا برخی از نیرو‌های ناجا مورد صدمه و آسیب قرار گرفته و در حال حاضر در کما به سر می‌برند، البته علت اصلی پیدایش خودرو‌های شوتی؛ وجود و روند رو به افزایش کالای قاچاق و ته لنجی است.

در حال حاضر حدود دو هزار لنج با ظرفیت 300 تا 500 تن کالا اقدام به واردات کالا به کشور می‌کنند، این در حالی است که در قانون و دستورالعمل برای هر لنج حدود 30 نیسان واردات کالا تعریف شده است، این آیین نامه توسط هیأت وزیران ابلاغ شده، اما از سال 95 تاکنون این ابلاغیه روی زمین مانده است.

گردان مدیرکل صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت هم در ارتباط زنده تلفنی با این برنامه گفت: باید زمینه لازم جهت برخورد با قاچاق کالا را در کشور ایجاد کنیم.

او ادامه داد: شناسه کالا و کد رهگیری؛ یکی از راه‌های برخورد با ورود کالای قاچاق به بازار مصرف کشور است؛ در این راستا 2766 شناسه کالا ایجاد و در بازار توزیع شده است و برای این تعداد شناسه کالا؛ یک میلیون و 224 هزار کد رهگیری توسط تولید کنندگان و فروشندگان ایجاد شده است

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین