محدودیت های زیارت اربعین، دولت عراق را در معرض انتقاد قرار داد

گروه جهان الف،   4000631014

برخی عراقی ها بهانه دولت را در خصوص همه گیری کرونا کاملا باطل و غیر قابل قبول می دانند با این استدلال که اگر زائر خارجی تست کرونا یا برگه واکسیناسیون همراه داشته باشد، دیگر تهدید بهداشتی محسوب نمی شود و اگر ترسی از شیوع کرونا است نخست باید کشورهای اعزام کننده زائر خارجی نگران باشند.

محدودیت های زیارت اربعین، دولت عراق را در معرض انتقاد قرار داد

به گزارش ایرنا، در سطح شبکه های اجتماعی انتقادات کاربران عراقی، به دولت عراق به خاطر محدودیت هایی که به بهانه کرونا در مسیر ورود زائران ایرانی و خارجی برای شرکت در زیارت اربعین حسینی ایجاد کرده، به مراتب شدیدتر از رسانه های رسمی است.

در حالی که دولت عراق، ورود زائران خارجی و سهمیه بندی برای شرکت در مراسم امسال را که برای ایرانی ها تا ۶۰ هزار نفر تعیین کرده است، برخی کاربران شبکه های اجتماعی در ایران در روزهای اخیر با اشاره به نبود محدودیت در سفرهای خارجی بخصوص به ترکیه، دولت و نهادهای ایرانی را به کارشکنی در خصوص اعزام زائران اربعین حسینی متهم می کنند.

حالا با نزدیک شدن به اربعین حسینی و اوج گرفتن حرکت میلیونی عراقی ها به سمت کربلا، برخی شخصیت های برجسته سیاسی عراقی به تدابیر دولت این کشور در ممانعت از ورود زائران خارجی به ویژه ایرانی اعتراض کرده اند که از جمله این افراد «خلف عبدالصمد خلف» نماینده پارلمان از استان بصره  است.

وی در بیانیه ای که روز سه شنبه منتشر کرده، گفته است که تصمیم دولت عراق در ممانعت ورود زائران سید الشهداء علیه السلام از خارج کشور برای شرکت در زیارت اربعین، اقدامی ظالمانه و فاقد توجیه های منطقی و عقلانی است و دولت عراق نمی تواند مانع مشارکت در زیارت اربعین حسینی شود، زیرا خط مشی امام حسین (ع) خط مشی الهی است و اباعبدالله الحسین (ع) در تملک شخص یا گروه یا دولت خاصی نیست بلکه امام همه جهانیان است.

وی ادامه داده است: بهانه دولت در خصوص همه گیری کرونا کاملا باطل و غیر قابل قبول است زیرا اگر زائر خارجی تست کرونا یا برگه واکسیناسیون همراه داشته باشد، دیگر تهدید بهداشتی محسوب نمی شود و اگر ترسی از شیوع کرونا است نخست باید کشورهای اعزام کننده زائر خارجی نگران باشند، زیرا اغلب شهروندان عراقی، واکسن نزده اند، نه بالعکس.

وی از دولت عراق خواسته است که هرچه سریعتر از این تصمیم خود در محدودیت ورود زائران خارجی تجدید نظر کرده و مرزها را فورا به روی زائران اباعبدالله الحسین علیه السلام با رعایت پروتکل های بهداشتی باز کند.

درهمین راستا، معاون دبیرکل تولیت آستان مقدس عتبه حسینی (ع) نیز گفته است که منع زائران خارجی اباعبدالله الحسین (ع) برای ورود به عراق، اقدام درستی نیست.

«افضل الشامی» در اظهاراتی رسانه ای تاکید کرده است که امروز زائران عراقی که در زیارت اربعین حسینی شرکت کرده اند شاید یک درصد هم پروتکل بهداشتی از جمله پوشیدن ماسک را رعایت نمی کنند در حالی که زائر خارجی ملزم است که تست کرونا ( PCR) یا برگه واکسن همراه داشته باشد. 
الشامی با اشاره به اینکه کشورهای اعزام کننده زائر باید نگران سلامت زوار خود برای اعزام به عراق باشند، نه بلعکس، افزود که منع ورود زائران خارجی، امر درستی نیست و شاید «در پس آن دلایل سیاسی و یا چیز دیگری باشد».

وی خاطر نشان کرد که منع ورود زائران اباعبدالله الحسین (ع) از خارج کشور برای شرکت در اربعین حسینی، «جرم» محسوب می شود و باید هرچه زودتر این قضیه حل و فصل شود.

الشامی تاکید کرد که محدودیت ایجاد کردن در برابر زائران اباعبدالله الحسین (ع)، از نظر ما تعرض به زائران حسینی محسوب می شود و تولیت عتبه حسینی (ع) به اینگونه تدابیر، اعتقادی ندارد.

وی با اشاره تلویحی به تعیین سهمیه ۳۰ هزار نفری برای ورود زائران از جمهوری اسلامی ایران گفته است: «چرا ورود این زائران به خاک عراق فقط از طریق هوایی محصور شده؟ چرا نمی توانند از طریق زمینی بیایند؟ الان زائران اباعبدالله الحسین (ع) پشت مرزها ایستاده اند، به چه حقی مانع ورود آنها به عراق می شوند؟»

وی از دولت عراق خواست که در تصمیمات خود تجدید نظر کرده و مرزها را بگشاید تا زائران اباعبدالله الحسین (ع) بتوانند در زیارت اربعین شرکت کنند.

وی به ابعاد مهم سیاسی زیارت اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: مراکز پژوهشی مختلفی مطالعات مهمی درباره ابعاد و اثرات زیارت اربعین حسینی انجام داده اند از جمله اینکه ۹۵ درصد کسانی که به سازمان الحشد الشعبی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش در ۲۰۱۴ پیوستند، کسانی بوده اند که در زیارت اربعین حسینی شرکت می کردند.

وی تاکید کرد که ما هم وظیفه داریم از این اربعین حسینی حفاظت کنیم اما برخی متاسفانه (در داخل عراق) این زیارت را نمی خواهند.

جای خالی بزرگ زائران ایرانی و محدودیت هایی که دولت عراق در مسیر ورود زائران خارجی به کشور به بهانه همه گیری کرونا ایجاد کرده است، سبب شده تا در سطح شبکه های اجتماعی، رسانه ها، شخصیت های مهم سیاسی، خطبای منابر و نهادهای دینی معتبر در عراق، سیاست های دولت «مصطفی الکاظمی» را با خط مشی متوکل عباسی (۲۰۵ – ۲۴۷ هجری قمری) در خصومت با زائران حسینی مقایسه کنند.

در این راستا شبکه تلویزیونی «الانوار ۲» دیروز دوشنبه با تیتراژ بزرگی اینگونه نوشت: «تاریخ، نام مصطفی الکاظمی را با متوکل عباسی به عنوان شخصیت هایی که در مسیر زائران اباعبدالله الحسین (ع) مانع تراشی کردند، ثبت خواهد کرد.»

یکی از شاعران عراقی نیز با تصویر ویدئویی از خود در حال قرائت شعری که در شبکه های اجتماعی نیز بازتاب گسترده ای داشته، اشاره دارد که دولت عراق مانند متوکل عباسی امروز هم در مسیر ورود زائران اباعبدالله الحسین (ع) مانع تراشی می کند.

تولیت های عتبات مقدسه در عراق در سال گذشته که اوج نگرانی از شیوع کرونا بود، هرگز حاضر نشدند درهای عتبات را به روی زائران ببندند و تنها در پاره ای مواقع فقط درهای منتهی به ضریح های مطهر را بستند اما درهای صحن و سراها به روی زوار باز بود.

با وجود مطالبات گسترده مردمی و رسانه ای و نهادهای دینی و خطبای منابر برای گشودن مرزها، هنوز دولت عراق در تصمیم خود در منع زائران خارجی عدول نکرده و بر این تصمیم خود پافشاری می کند.

گفته می شود که دولت عراق در تازه ترین تصمیم خود، با ورود زائران افغانی به عراق به بهانه وجود دولت «طالبان» در افغانستان به طور کامل مخالفت کرده و این ممانعت، حتی شامل اتباع افغان مقیم خارج افغانستان نیز شده است.

جمعی از زائران پاکستانی ویدئویی در شبکه های اجتماعی منتشر کرده اند که نشان می دهد یکی از خدمه هواپیما بعد از مخالفت اولیه مسئولین فرودگاه بغداد یا نجف با فرود هواپیمای آنها، برای اثبات اینکه مسافرانش همه زائر اباعبدالله الحسین (ع) هستند، در پشت ارتباط بی سیمی، نوحه می خواند و با سینه زنی و گریه مسافران هواپیما همراه می شود.   

البته برخی منابع می گویند این هواپیما برای اولین بار پس از ۱۰ سال عازم دمشق بوده است با این حال این ویدیو در شبکه های اجتماعی عراق بازتاب وسیعی داشته است.

 
تصاویر منتشر شده در رسانه ها و شبکه های اجتماعی عراق نشان دهنده همبستگی زائران عراقی با زائران ایرانی محروم از شرکت در زیارت اربعین حسینی (ع) با حمل تصاویری از سرداران شهید مقاومت و نیز نوشته هایی با عنوان «در هر گام، شما شیعیان ایران با ما هستید» به معنای زیارت به نیابت از ایرانیان غایب در راهپیمایی اربعین است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین