نقش لابی‌های اسلحه‌سازی آمریکا در جنگ‌افروزی‌های واشنگتن

گروه جهان الف،   4000630058 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سود ناشی از تولید و فروش سلاح در آمریکا به اندازه‌ای است که دولت قادر نیست حتی در پرونده‌های جنایت‌های داخلی به دلیل حمل سلاح گرم، لابی‌های اسلحه‌سازی را تحت فشار قرار دهد.

نقش لابی‌های اسلحه‌سازی آمریکا در جنگ‌افروزی‌های واشنگتن

به گزارش الف، یکی از عمده درآمدهای ایالات متحده مربوط به شرکت‌های اسلحه‌سازی در این کشور و صادرات تجهیزات نظامی به سراسر جهان است. بر اساس گزارش‌های موسسه بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم (Sipri ) آمریکا سالانه در صدر تولید‌کنندگان و صادرکنندگان سلاح قرار دارد. بر پایه اعلام این موسسه، صنایع اسلحه سازی آمریکا سال گذشته با ۶۱ درصد فروش در میان ۲۵ تولید کننده بزرگ جهان در رده نخست قرار گرفت و پس از آن چین ( با ۱۵.۷ درصد) در جایگاه دوم قرار گرفت. فروش تجهیزات نظامی آمریکا در سال مالی گذشته بالغ بر ۱۷۰ میلیارد دلار بود.

از گذشته تاکنون سیاستمداران و قانون‌گذاران آمریکایی به دلیل حوادث فاجعه‌باری که سالانه در خیابان‌های آمریکا به دلیل حمل اسلحه توسط مردم و حتی نوجوانان رخ می‌دهد، بارها لابی‌های حامی تولید و فروش سلاح گرم را برای محدود کردن این عملیات تحت فشار قرار داده‌اند؛ اما لابی‌های مذکور به دلیل سود بالای تولید و فروش سلاح حاضر به محدود کردن فعالیت‌های خود نیستند.

نقش لابی‌های اسلحه سازی در محافل تصمیم گیری واشنگتن بسیار پررنگ بوده و این لابی‌ها جایگاه بالایی در سیاست خارجی آمریکا و اقدامات موسسات نظامی آن دارند. 

«انجمن ملی سلاح» از جمله برجسته ترین لابی‌های اسلحه‌سازی در آمریکاست که به شکل قابل توجهی بر تصمیمات نهادهای نظامی ایالات متحده تسلط دارد. نفوذ این لابی‌ها به اندازه‌ای است که دولت وقت آمریکا به ریاست «باراک اوباما» نتوانست بعد از جنایت دبستان «سندی هوک» و کشتار ده‌ها کودک با سلاح گرم، فعالیت‌های لابی‌های مذکور را محدود کند.

اما جدا از حوادث مرگبار در داخل جامعه آمریکا به دلیل حمل سلاح گرم، این سلاح‌ها نقش عمده‌ای در جنگ‌افروزی‌های ایالات متحده در سراسر جهان-چه به شکل مستقیم و-چه غیرمستقیم دارند. بر همین اساس کارشناسان یکی از دلایل عمده طولانی شدن جنگ‌هایی که آمریکا در آن نقش دارد را اصرار لابی‌های تسلیحاتی ایالات متحده برای افزایش تولید و فروش سلاح‌های خود می‌دانند.

از جمله این موارد می‌توان به جنگ یمن که درواقع با دستورات و سلاح‌های آمریکا مدیریت می‌شود اشاره کرد. سال گذشته درحالی که آمریکا بزرگترین صادرکننده سلاح در جهان لقب گرفت، عربستان سعودی نیز که با چراغ سبز ایالات متحده، ائتلاف عربی ضد یمن را رهبری می‌کند، در صدر واردکنندگان سلاح بود.

آمار و ارقام منتشر شده نشان می‌دهد که در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ آمریکا با فاصله بسیار زیاد از کشورهای دیگر نخستین فروشنده سلاح به عربستان سعودی بوده و بیش از ۶۹ درصد از تسلیحات ریاض را تاکنون تامین کرده است.

گرچه دولت « جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا وعده داده فروش سلاح به عربستان و امارات متوقف خواهد شد اما بعید به نظر می‌رسد این اقدام در آینده نزدیک و انچنان که باید و شاید اجرا شود؛ زیرا آمریکایی‌ها به راحتی از سود هنگفتی که از تولید و فروش سلاح به کشورهایی مانند عربستان و امارات به دست می‌آوردند چشم‌پوشی نخواهند کرد و وعده‌های بایدن در این راستا اغلب در قالب ادعاهای حقوق بشری وی توصیف می‌شود.

در همین زمینه «اندرو اسمیت» عضو ارشد پویش انگلیسی مخالف تجارت اسلحه در گزارشی اعلام کرد که سلاح‌های آمریکایی-انگلیسی اصلی‌ترین عامل تداوم جنگ یمن هستند و هیچ تردیدی در این زمینه وجود ندارد.

علاوه بر نقش این لابی‌ها در طولانی شدن جنگ‌های آمریکا آنها در آغاز این جنگ ها نیز مداخله مستقیم دارند. این لابی‌ها همواره تلاش کرده‌اند تا دولت‌های مختلف آمریکا را به استفاده از گزینه نظامی و سلاح در سیاست خارجی ترغیب کنند.

آغاز و طولانی شدن بحران تروریسم در خاورمیانه را نیز نمی‌توان جدا از سیاست لابی‌های اسلحه‌سازی آمریکا برای کسب سود دانست. هنگام ظهور داعش در منطقه و آغاز بحران سوریه مقامات آمریکایی بارها تاکید کردند که «جنگ با داعش طولانی خواهد بود». همین امر در کنار شواهد فراوانی که از نقش آمریکا در به وجود آمدن داعش وجود دارد نشان می‌دهد که حضور طولانی مدت داعش در عراق و سوریه یک هدف برنامه‌ریزی شده از جانب ایالات متحده بود.

لابی‌های اسلحه‌سازی آمریکا نیز تمایل بالایی به ادامه حضور داعش در این منطقه داشتند؛ چرا که علاوه بر استفاده آمریکا از این سلاح‌ها در عملیات‌های موسوم به مبارزه با تروریسم، شرکت‌های تولید سلاح ایالات متحده حجم قابل توجهی تجهیزات نظامی به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از جمله عربستان که حامی داعش هستند صادر می‌کرد.

جدا از اهدافی که آمریکا از تجدید حضور نظامی خود در عراق به بهانه مبارزه با تروریسم دنیال می‌کند تاکید لابی‌های اسلحه سازی بر طولانی کردن جنگ با داعش را نمی‌توان نادیده گرفت. به همین علت است که هرگز اقدام جدی از جانب واشنگتن برای سرکوب داعش صورت نگرفت و بارها اخبار مربوط به حمایت ایالات متحده از این گروه تروریستی فاش شد.

به شکل کلی تولید و فروش سلاح چه برای لابی‌های اسلحه‌سازی و چه دولت آمریکا سود هنگفتی دارد و بنابراین نباید انتظار پایان جنگ‌هایی که بو و رنگ آمریکایی دارند، همانند جنگ یمن در آینده‌ای نزدیک را داشته باشیم.

 

 

دیدگاه کاربران

مجید۲۲۱۰۹۳۵۰۰:۱۶:۱۹ ۱۴۰۰/۷/۱
بنیاد نهادن تمدن بدون غارتگری همان قدر دشوار است که نگاهداری تمدن بدون برده داری! ویل دورانت کتاب تاریخ تمدن
ناشناس۲۲۱۱۱۲۳۰۷:۱۰:۲۷ ۱۴۰۰/۷/۱
از کدام جنگ صحبت می کنید؟ خود کشورهای خاورمیانه دنبال ساخت و خرید اسلحه می روند.
ناشناس۲۲۱۱۱۲۴۰۷:۱۲:۵۵ ۱۴۰۰/۷/۱
بعضی از کشورها از داشتن غارتگران داخلی در رنجند.
ناشناس۲۲۱۱۱۳۴۰۷:۲۲:۲۹ ۱۴۰۰/۷/۱
مگر ایران خودش سلاح نمی فروشد؟
ناشناس۲۲۱۱۱۵۱۰۷:۴۷:۱۸ ۱۴۰۰/۷/۱
امیرعبداللهیان: ایران بر نابودی کامل تمامی اشکال تبعیض نژادی متمرکز است.
ناشناس۲۲۱۱۱۸۹۰۸:۲۶:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۱
این سلسله مقالات شما که بصورت مرتب به بدگویی از آمریکا مشغول هستید ولی عاشق آیفون آمریکایی هستید هیچ منافعی برای مردم ندارد البته سفره رانت‌خواران و دلالان را رنگین تر و پرتر می کند
ناشناس۲۲۱۱۳۱۷۱۰:۴۳:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۱
کشورهای دنیا باید هوشیار باشند و از گذشته پند بگیرند و در دام تعصب و تحجر و کشورگشایی و دخالت در امور دیگر کشورها و کارهایی که تنش ایجاد می کنند نیافتند که این کشورهای اسلحه ساز و جنگ افروز موفق به فروش اسلحه نشوند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین