سازمان شانگهای ، مقدمه تشکیل " اتحادیه آسیا "

محمد سعادتمند، گروه اقتصادی الف،   4000629090 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
 سازمان شانگهای ، مقدمه تشکیل " اتحادیه آسیا "

پس از سالها ایران سرانجام به عضویت دائم سازمان شانگهای که یکی از مهمترین سازمانهای منطقه ای در آسیا و جهان می باشد در آمد. از وجوه اهمیت این سازمان  می توان به نکات بسیاری اشاره کرد که در ذیل به چند مورد از آنها اشاره می کنیم .


1- شانگهای سازمانی است که اولین و دومین کشور پر جمعیت دنیا ، اولین و دومین کشور دارنده ذخایر عظیم گازی جهان ، دو کشور عضو دائم شورای امنیت ، دو کشور از بزرگترین تولید کنندگان نفت جهان ،  3 کشور از وسیع ترین کشورهای جهان ، 2 کشور عضو دائم شورای امنیت ، دومین اقتصاد بزرگ جهان ، دومین و سومین قدرت بزرگ نظامی جهان  و... عضو این سازمان هستند که اینها به علاوه دیگر ویژگی ها می تواند این سازمان را در عصر جدیدی که با افول قدرت و یک جانبه گرایی آمریکا همراه شده به یکی از کانونهای عمده تاثیر گذار جهانی و بسط دهنده پارادایم چند جانبه گرایی تبدیل نماید.


2-  با پذيرش عضویت دائم ایران ، پهنه سرزمینی  این سازمان از دریای چین در شرقی ترین نقطه قاره کهن تا آبهای گرم خلیج فارس گسترده شده و به لحاظ جغرافیایی و ژئو استراتژیک نیز حرفهای زیادی برای گفتن خواهد داشت.
3- ایران زین پس می تواند به عنوان یک عضو اصلی و تاثیر گذار در همه تصمیم گیری های سازمان و کمیته های مختلف آن شرکت کرده و از حق رای خود در جهت اعتلای سازمان و البته منافع مرتبط با کشور نهایت استفاده را ببرد.


4- با توجه به این شرایط پیشنهادی که می تواند از جانب ایران مطرح شود افزایش تعامل و همگرایی بین سازمان شانگهای و دیگرکشورها ، سازمان ها و تشکل های آسیایی همچون آسه آن ، اکو ، شورای همکاری خلیج فارس ، کشورهای مهمی همچون ژاپن و کره ، و ... به منظور ایجاد  " اتحادیه آسیا " در قاره کهن باشد.


واقعیت این است که ظرفیت سازمانها و کشورهای قاره آسیا بسیار عظیم و گسترده می باشد و در صورتی که این همگرایی منجر به تشکیل  " اتحادیه آسیا " گردد به طور قطع و یقین بزرگترین و مهمترین اتحادیه سیاسی و اقتصادی جهان شکل خواهد گرفت .
هیچ شکی نیست که این راهی پر از موانع متعدد است ، بخشی از کشورهای آسیایی با هم دچار تضادهای بنیادین و عمیقی هستند و اختلافات متعددی بین این کشورها وجود دارد و با کشورهای یکدستی همچون کشورهای اتحادیه اروپا مواجه نیستیم اما با نگاهی به کشورهای آفریقایی که علی رغم همه اختلافات درون قاره ای خود نهایتا اتحادیه آفریقا را پایه گذاری کرده اند می توان به ایجاد " اتحادیه آسیا " نیز کاملا خوشبین بود .
مسلما این امر یکباره قابل تحقق نخواهد بود و این اتحادیه می تواند در درجه اول مثلا با کشورهای عضو سازمان شانگهای اعلام موجودیت کرده و به تدریج دیگر کشورها با مشاهده مزایای  عضویت به آن بپیوندند. 


5_  می توان با ایجاد پول واحد آسیایی یک قطب مالی و پولی جدید و قدرتمند در مقابل دلار و یورو ایجاد نموده و بخش اعظم تبادلات مالی اعضا با این ارز جدید که می تواند " آسیایی " خوانده شود انجام پذیرد.
به هر حال دیپلماسی خلاق و فعال ایران می تواند این پیشنهاد را در سطح کشورها و سازمانهای قاره مطرح نموده و در راستای این امر مهم رایزنی های گسترده ای را انجام دهد ، درهر صورت چه این اتحادیه شکل گرفته و چه فعلا شرایط آن فراهم نشود اما در این بین  وجه  دیپلماسی و سیاست خارجی کشورمان به واسطه این رایزنی های گسترده  ارتقا چشمگیری خواهد یافت.

دیدگاه کاربران

مصطفی۲۲۰۷۸۰۶۰۶:۳۸:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۳۰
نویسنده محترم به جای تحلیل،.. در شرایطی که کشورهایی مثل عربستان و امارات حاضر به برگزاری یک بازی فوتبال در ایران نیستند، در حالی که پاکستان و هند که هر دو عضو پیمان شانگهای هم هستند، گاهی تا آستانه نبرد اتمی پیش می روند، در حالی که چین با برخی دیگر از کشورهای شرق آسیا اختلافات جدی ارضی دارد، در حالی که کشورهای زیادی حاضر به به رسمیت شناختن دولت مستقر افغانستان نیستند، در حالی که… حرف زدن از اتحادیه آسیا و پول واحد، دردی را از کسی درمان نمی کند.
عمران۲۲۰۷۸۲۲۰۷:۳۲:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۳۰
پیش از اینکه به فکر ایجاد یک واحد پول بین المللی در مقابل دلار و یورو باشیم، قدم اول این است که حداقل برای مدت کوتاهی ارزش پول ملی را کنترل کنیم. آیا میدانید در کل دنیا کشورهایی که تورم دو رقمی داشته باشند انگشت شمار هستند و متاسفانه کشور ما هر سال عضو دایم «باشگاه تورم دو رقمی ها» است؟ به جای بلند پروازی اول باید قدم های ابتدایی را خوب برداریم.
ناشناس۲۲۰۷۹۸۱۱۰:۰۵:۳۴ ۱۴۰۰/۶/۳۰
ورود مقتدرانه ایران به سازمان شانگهای، بیانگر برش دیپلماسی جهادی در عرصه جهانی است.
ناشناس۲۲۰۸۰۲۱۱۰:۴۴:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۳۰
سازمان شانگهای چیزی برای عرضه به ایران ندارد.
عمران۲۲۰۸۰۳۲۱۰:۵۰:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۳۰
عزیزِ من قدرت و دیپلماسی در عرصه خارجی محصولِ پشتوانه داخلی است. شما اگر می خواهی در داخل پشتوانه اقتصادی موثر داشته باشی یک تورمِ ساده را باید بتوانی کنترل کنی. تمام کشورهایِ عضو همین سازمان شانگهای تورمشان را سالهاست تحت کنترل دارند. حتی اکثر کشورهای آفریقایی هم تورمشان را تحت کنترل دارند. ما چرا همین یک کار را نمیتوانیم درست انجام بدهیم؟
ناشناس۲۲۰۸۱۲۴۱۲:۰۲:۳۰ ۱۴۰۰/۶/۳۰
اطلاعات شما در خصوص این مورد ناقص است . چن سال طول کشید که تاجیکستان کوتاه بیاد برای عضویت ایران . چن سال پیش ایران متهم به دخالت در امور داخلی تاجیکستان شده بود.
ناشناس۲۲۰۸۱۳۸۱۲:۱۲:۴۷ ۱۴۰۰/۶/۳۰
میشه یه مصداق از سیاست جهادی بگید تا یکم شفاف سازی بشه منظورتون از سیاست جهادی چیه؟!!!!!!!!!!!1
ناشناس۲۲۰۷۸۹۵۰۹:۰۵:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۳۰
ولی چون ایران اف تی ای اف را رعایت نمیکند حتی افغانستان هم با ایران نمیتواند کار کند!
ناشناس۲۲۰۸۰۵۷۱۱:۰۵:۳۱ ۱۴۰۰/۶/۳۰
خخخه امان از شست و شو شدگان مغزی که قبول هم نمی خواهند بکنند این سوتی درجه یک رو
ناشناس۲۲۰۸۱۰۷۱۱:۴۹:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۳۰
یادش بخیر بارها گفتیم معلوم نیست چرا غرب زده ها دنبال می کردن تا واکسن و شانگهای پیش آمد و یا یادش بخیر در برجام ننگ اورتون پول نفت به‌ایران نمی توانست حواله شود در حالی کهfatfهم اجرا می شد کاملا
ناشناس۲۲۰۸۱۳۵۱۲:۰۹:۳۳ ۱۴۰۰/۶/۳۰
اول اسمش رو درست یاد بگیر بعد نظر بده! ضمنا درمورد واکسن هم همینو میگفتن!!!
ناشناس۲۲۰۷۹۱۹۰۹:۲۰:۳۶ ۱۴۰۰/۶/۳۰
کشورهای حاضر در این گروه هیچ سنخیتی چه از لحاظ اقتصادی با هم ندارند.
ناشناس۲۲۰۸۱۴۱۱۲:۱۳:۳۶ ۱۴۰۰/۶/۳۰
پس شما نگران چی هستی!؟!؟ به کدخدا اعلام کن شهر امن و امانه!!
ناشناس۲۲۰۸۳۵۰۱۴:۳۲:۴۵ ۱۴۰۰/۶/۳۰
نگران این که از برکات شانگهای عاقبت مثل پاکستان گدا و تروریستی بشیم یا مثل تاجیکستان روابطمون با آمریکا خوب بشه !! یا مجبور باشیم فقط وارد کننده محصولات بنجل چین باشیم و یا در برابر روس ها که هروقت خواست تو اپک به ما پشت پا بزنه یا از هول این که مبادا ایران گازش رو به اروپا بفروشه پیش دستی کنه وعلیرغم تمام دشمنیهاش با اروپا گازش رو به اروپا ارسال کنه وراه ما رو ببنده !!
ناشناس۲۲۰۷۹۵۳۰۹:۵۱:۱۹ ۱۴۰۰/۶/۳۰
سازمانی که کدخدا توش عضو نباشه محکوم به شکسته
ناشناس۲۲۰۸۱۳۷۱۲:۱۲:۲۹ ۱۴۰۰/۶/۳۰
برجام که کدخدا توش بود شکست خورد، به نظر میاد نبود کدخدا خیلی از کارها رو راحت کنه!!!
ناشناس۲۲۰۸۵۱۵۱۶:۲۲:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۳۰
برجام سازمان نیست مجیدجان !
ناشناس۲۲۰۸۸۲۰۲۱:۱۵:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۳۰
سازمان های فراوان مهمی بدون حضور آمریکا( بصورت منطقه ای) وجود دارند مانند آسه آن که سالهاست بسیار موفق بوده ولی من به جد معتقدم با شرایط کنونی اقتصاد ایران، برای ایران سود خاصی از پیمان نمی توان متصور بود.
ناشناس۲۲۰۷۹۸۴۱۰:۰۷:۳۱ ۱۴۰۰/۶/۳۰
آمریکا اراده کنه ، شانگهای روی هواس
ناشناس۲۲۰۸۰۴۸۱۰:۵۹:۵۶ ۱۴۰۰/۶/۳۰
کو اراده داداش
ناشناس۲۲۰۸۱۸۶۱۲:۴۵:۰۳ ۱۴۰۰/۶/۳۰
اینهمه اراده اراده در اقتصاد اراده در صنعت اراده در تکنولوژی اراده در قدرت نظامی اراده در سیاست اراده در واکسن ازاده در همه چی اینهمه اراده داداش !
ناشناس۲۲۰۸۱۰۸۱۱:۵۰:۵۶ ۱۴۰۰/۶/۳۰
امریکا غلط میکنه باتووامسال تو غربزده های بدبخت
ناشناس۲۲۰۸۱۵۴۱۲:۲۱:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۳۰
فقط اگر آمریکا فروش میکرو چیپ به چین را ممنوع کند، کل صنعت موبایل، کامپیوتر و الکترونیک چین می خوابد.
ناشناس۲۲۰۸۴۹۸۱۶:۰۴:۲۸ ۱۴۰۰/۶/۳۰
کارخانه میکروچیپ خودش با کلی گردش مالی و نیروی کار هم ورشکست میشه، احتیاج آمریکا به چین بیشتر از احتیاج چین به آمریکاست
ناشناس۲۲۰۸۱۳۶۱۲:۱۱:۱۳ ۱۴۰۰/۶/۳۰
آمریکا بشار اسد رو هم نتونست جابجا کنه حالا چطور میخواد چند میلیارد نفر رو ببره رو هوا ......!!!!!
ناشناس۲۲۰۸۰۵۲۱۱:۰۲:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۳۰
اتحادیه اسیا ناممکنه چون کشورهاش هیچ سنخیتی نه از نظر فرهنگ نه دین نه ارزش پول نه تورم و.. با هم ندارن
مرتضي۲۲۰۸۱۰۱۱۱:۴۱:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۳۰
سلام، عضو شانگهاي شديم که شديم. چند روزه که همش پز اين عضويت رو ميدن. حالا لطفاً يکي مزاياي واقعي اين عضو شدن رو براي مردم توضيح بده. اين عضويت چه تأثيري روي سفره مردم داره؟ آيا از فردا تجار ما ميتونند بدون محدوديت کالا به اين کشورها صادر کنند يا از اونها وارد کنند؟ آيا اونها از فردا صف ميکشند براي سرمايه گذاري توي ايران؟ آقا کلي گويي نکنيد الکي هم دل مردم را خوش نکنيد. واقعيت رو بگيد فايده اين عضويت براي مردم ايران چي هست.
ناشناس۲۲۰۸۱۰۲۱۱:۴۲:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۳۰
اعضای اصلی این اتحادیه 1- چین 2- روسیه 3- هند چین: هیچ کدام از بانک های چین و شرکت های مهمش با ایران کار نمیکنند- نمونه اش شیائومی - نرم افزار های چینی اکثرا در ایران قابل نصب نیستند ولی در سایز کشورها حتی عراق و افغانستان چرا!! - حتی شما در آذزبایجان میتوانید از کارت های اعتباری چین (یونیون) استفاده کنیر ولی ایران نه - روسیه: اولین شرکت نفتی که از ایران رفت لوک اویل بود! خط لوله گاز را از بالای خزر برد که از ایران رد نشه چیز دیگه ای هم نداره بدرد ایران بخوره - هند : هیچ شرکت یا بانکش باا ایران کار نمیکنه - حتی پول نفت رو هم نداد - بازار نفت ایران را به عربستان داد با پیمان شانگهای ..
ناشناس۲۲۰۸۳۴۳۱۴:۳۰:۳۲ ۱۴۰۰/۶/۳۰
حتی اتحادیه اروپا و ناتو هم در آستانه ترک خوردن هستند. فراخواندن سفیر فرانسه از سوییس، درگیری اتحادیه با لهستان، خرید اس 400 توسط ترکیه، بحران آوارگان، برگزیت، افزایش نژادپرستی و تروریسم و تغییر بافت فرهنگی اروپا، خنجر زدن بایدن به فرانسه و شکاف بین المان و امریکا در مورد گاز روسیه و .. تو دنیای امروز چیزی به نام اتحاد و جامعه بین الملل و قانون و دمکراسی وجود نداره. تو دنیای امروز قوی و فقیر هست و منافع. هر کی بفکر خودش هست و جیبش. تو دنیای امروز مردم به هموطن و همسایه خودشون هم رحم نمی کنند.
ناشناس۲۲۰۸۳۵۵۱۴:۳۴:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۳۰
شانگهای برای پاکستان چه کار مفیدی کرد ؟!!
ناشناس۲۲۰۸۸۲۲۲۱:۱۸:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۳۰
45 میلیارد دلار سرمایه گذاری در زیر ساخت های پاکستان توسط چین.البته شرط اول آن تحریم نبودن توسط آمریکاست چون چین بنا به مصلحت اندیشی ها فعلا قصد وارد کردن زیاد یوان در اقتصاد جهانی ندارد پس چنین امری برای ایران امکان پذیر نیست.
ناشناس۲۲۰۸۶۲۲۱۸:۰۷:۲۴ ۱۴۰۰/۶/۳۰
.. همون چین و روسیه بهترین روابط را با غرب و شرق دارند و کشورشان را حراج نمی کنند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین