واردات خودرو ، مفید یا مضر ؟ 

محمد سعادتمند، گروه اقتصادی الف،   4000629086 ۵۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
واردات خودرو ، مفید یا مضر ؟ 

اخیرا مجلس شورای اسلامی در نهایت و پس از کش و قوس های فراوان مصوبه واردات مشروط خودرو را تصویب نمود . واقعیت امروز بازار خودرو در کشور با توجه به کمبود تولید داخلی ، کیفیت و ایمنی بسیار پایین  و قیمت های کاملا غیر منطقی و سرسام آور خودرو و انحصار کشنده ای که خودروسازان داخلی ایجاد کرده اند  ضرورت واردات را امری منطقی جلوه می دهد ،  اما در اینجا بایستی به یک نکته مهم و مغفول در امر واردات خودرو که سالهاست به آن دچار هستیم توجه ویژه ای مبذول گردد .

واقعیت این است که در یک هماهنگی نامیمون بین معدود  واردکنندگان اصلی خودروهای خارجی و 2 تولید کننده انحصاری وبزرگ داخلی و با حمایت جمعی از ما بهتران در سطح مدیران دولتی و حکومتی ، بخش عمده واردات خودرو به خودروهای لوکس و بسیار گرانقیمت که فقط یک طبقه خاص توان خرید آنها را دارند اختصاص یافته است.

در این شرایط همه نامبردگان در بالا و هر کدام به نحوی خاص از این خوان پر نعمت سودهای کلانی به جیب می زنند که به گوشه کوچکی از آنها اشاره می شود :
1- خودروسازان داخلی با عدم واردات خودروهای ارزان و متوسط خارجی که رقیب قیمتی تولیدات آنها باشد با قدرت و بی رحمی تمام همچنان خودروهای با فناوری 30 سال پیش  خود را با قیمت چند برابر نمونه روزخودرو جهانی به مردم صبور ایران تحمیل می کنند و کاملا مطمئن هستند که بازار فوق انحصاری شان کوچک ترین ترکی بر نمی دارد.

2- واردکنندگان خودرو که باز هم در انحصار چند خانواده معدود هستند کاملا معلوم است که سود چند هزار میلیاردی شان در واردات خودروهای گران و لوکس بوده و این خودروها را با چند برابر سود واقعی وارد بازار کشور می کنند.

3- ازمابهتران که شامل آقازاده ها ، طبقه ثروتمند جامعه ، برخی از مسئولین و خانواده های محترمشان هم با واردات خودروهای لوکس در واقع بدون وسیله نقلیه نمانده و خدای نخواسته مجبور به استفاده از خودروهای داخلی نخواهند بود  و می توانند با این خودروهای لوکس وارداتی  با خیال آسوده به دوردور در خیابانها و پز دادنشان در فضای مجازی ادامه دهند. 

چون خودروهای داخلی  ایمنی ، زیبایی ، آپشن و کیفیت  خوبی ندارند و فقط مختص مردم عادی و همانهایی است که انقلاب کرده و جنگ را با تقدیم جان خود و فرزندانشان اداره کرده اند و سالهاست که تمام سختی ها از تحریم ها  گرفته تا دیگرمشکلات و تنگناها را تحمل میکنند و همچنان به کشور و نظام وفادارند.

با این اوصاف اگر قرار است که واردات خودرو صورت پذیرد مجلس و دولت انقلابی باید به گونه ای عمل نکنند که با واردات دوباره خودروهای لوکس علاوه بر خارج شدن ارز عمده ای از کشور ، شکاف طبقاتی و اجتماعی عظیم و گسترده ای که طی سالیان گذشته ایجاد شده تشدید شود و تنها فایده این واردات همانا پرشدن جیب سوداگران و دلالان  و عمیق تر شدن گسست اجتماعی درون کشور باشد.

واردات تنها در صورتی می تواند مفید باشد  که هم به افزایش کیفی خودرو داخلی بیانجامد  و طی سیاستی کاملا هدفمند و با سنجش تمام زوایای آن از مباحث فنی گرفته تا قیمتی و تمامی  جوانب شامل مسائل اجتماعی و اقصادی حال حاضر کشور صورت پذیرد . 

 یقینا در صورت ادامه مسیر اشتباه  گذشته در واردات خودروهای لوکس و گرانقیمت  این امرنه تنها مفید نبوده بلکه کاملا  به ضررمنافع و مصالح کلی کشور و آحاد مردم خواهد بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۰۹۴۴۱۰۹:۰۷:۲۲ ۱۴۰۰/۶/۳۱
واردات خودرو فقط به کام رانتخوران و دلالان ویژه است.
ناشناس۲۲۰۹۵۵۴۱۰:۰۵:۵۹ ۱۴۰۰/۶/۳۱
برای نمایشگاه داران و، تعمیر کاران سازندگان و واردکنندگان قطعات یدکی خوب و مفید است!!!
ناشناس۲۲۰۹۸۲۰۱۲:۱۴:۱۹ ۱۴۰۰/۶/۳۱
به اجبار عیب ندارند واردات برای ایجاد رقابت خوب است
ناشناس۲۲۰۹۸۹۱۱۲:۵۳:۵۳ ۱۴۰۰/۶/۳۱
ای کاش خودروساز نبودیم
ناشناس۲۲۰۹۴۴۶۰۹:۰۹:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۳۱
آیا مردمی که در خرید مایحتاج غذایی خود درمانده اند، با دلار 28 هزار تومان، پول خرید ماشین خارجی را دارند؟
ناشناس۲۲۰۹۵۳۸۱۰:۰۲:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۳۱
مگه الان ماشین داخلی را با دلار چند تومنی دارن میدن به مردم؟
ناشناس۲۲۱۰۵۳۲۱۹:۰۵:۴۸ ۱۴۰۰/۶/۳۱
امروز شورای نگهبان به طرح مجلس دوباره ایراد گرفته و آن را پس فرستاد.
ناشناس۲۲۰۹۵۴۲۱۰:۰۳:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۳۱
دانشمند عزیز! وقتی ماشین خارجی ارزون بشه به همون ترتیب ماشین ایرانی هم مجبوره ارزون بشه. یعنی الان دلار 28000 تومنه شما ماشین سوار نمیشی؟
ناشناس۲۲۰۹۶۲۸۱۰:۳۹:۵۷ ۱۴۰۰/۶/۳۱
همیشه ناله می زنید و همیشه خریدار بوده!
ناشناس۲۲۰۹۶۲۹۱۰:۴۰:۲۱ ۱۴۰۰/۶/۳۱
اگر گمرک ماشین صفر بشه بله بهتر از تولیدات این دو لگن ساز هست بادلار 28 هزارتومان شمایه دنا رو 15 هزار دلار خرید میکنی حساب کن با این دلار چه ماشین خارجی میتونی بخری
ناشناس۲۲۰۹۹۳۲۱۳:۲۲:۱۹ ۱۴۰۰/۶/۳۱
کمری 2021 هست 20000 دلار با دلار 28000 تومن میشه 560 میلیون اگه تعرفه عجیب غریب نگیرین آقایون وارد بشه 1 میلیارد ملت به جای سراتوی سایپا کمری سوار میشن.اونوقت دیگه کسی سراتو نمیخره.پس مجبوره ارزون بشه.وقتی ارزون شد به جای دنای 600 تومنی سراتو میخرن ملت و ...
ناشناس۲۲۱۰۵۶۲۱۹:۳۰:۴۸ ۱۴۰۰/۶/۳۱
قشر متوسط و ضعیف جامعه نخواهند توانست خودروی یک میلیاردی بخرند و این کار به نفع ثروتمندان و آقازاده ها خواهد بود
ناشناس۲۲۰۹۴۴۸۰۹:۱۰:۱۳ ۱۴۰۰/۶/۳۱
باید به جای ماشین سواری، واردات اتوبوس و کامیون آزاد شود که قیمت آنها در بازار به شدت گران شده است. به این ترتیب همه مردم از آن بهره مند می شوند.
ناشناس۲۲۰۹۴۵۱۰۹:۱۱:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۳۱
با آزاد سازی ورود خودرو به ایران ایران، سیل قطعات یدکی قاچاق و جعلی هم وارد بازار می شود. عده ای هم از این راه سودهای کلان کسب می کنند.
ناشناس۲۲۰۹۴۵۲۰۹:۱۱:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۳۱
مفید
ناشناس۲۲۰۹۸۱۱۱۲:۰۶:۲۷ ۱۴۰۰/۶/۳۱
مفید برای مردم (به شرط واردات بدون گمرکی و انبوه)و البته مضر برای دلال
ناشناس۲۲۰۹۴۵۵۰۹:۱۲:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۳۱
با دلار 28 هزار تومان، آیا مردم پول تعویض قطعات و وسایل یدکی خودروهای خارجی را دارند؟ همین الان دیسک و صفحه کلاج پراید یک میلیون تومن است.
ناشناس۲۲۰۹۵۴۰۱۰:۰۳:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۳۱
همسایه ما یک بنز E250 داره. میگه فقط ماهی یکی دوبار برای سوار آن می شود. چون پول سرویس آن فوق العاده نجومی شده است.
مهدی۲۲۰۹۴۵۷۰۹:۱۴:۱۱ ۱۴۰۰/۶/۳۱
شک نکن خوبه
ناشناس۲۲۰۹۶۷۲۱۱:۰۱:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۳۱
البته برای آقازاده ها و ژنهای خوب
ناشناس۲۲۰۹۷۰۹۱۱:۲۶:۰۸ ۱۴۰۰/۶/۳۱
وارد کردن خودرو با برنج و دارو چه تفاوتی دارد رقابت ایجاد می کند و صلیقه
ناشناس۲۲۰۹۴۵۸۰۹:۱۴:۴۸ ۱۴۰۰/۶/۳۱
در شرایطی که اکثریت مردم در تامین غذای خود با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می کنند، چرا باید شاهد ویراژ آخرین برندهای خودروهای خارجی و فخر فروشی بیشترِ عده ای تازه به دوران رسیده هم باشند؟
ناشناس۲۲۰۹۴۶۱۰۹:۱۵:۳۰ ۱۴۰۰/۶/۳۱
مفید برای مردم مضر برای خودروسازان .شورای رقابت .رانت خواران .دلالان
ناشناس۲۲۰۹۴۷۵۰۹:۲۲:۳۶ ۱۴۰۰/۶/۳۱
این ۳ سال که ممنوع بود متوجه نشدین چی شد ؟
ناشناس۲۲۰۹۴۸۲۰۹:۲۶:۴۷ ۱۴۰۰/۶/۳۱
اگر واردات محدود به افراد و شرکت های خاصی نشه، قطعا مفیده
ناشناس۲۲۰۹۴۸۵۰۹:۳۰:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۳۱
"بخش عمده واردات خودرو به خودروهای لوکس و بسیار گرانقیمت که فقط یک طبقه خاص توان خرید آنها را دارند اختصاص یافته است"! جمله بالا واقعیت نیست! واقعیت این است که یک خودرو 15 هزار دلاری، در همان زمان که مثلا واردات آزاد بود برای ملت بیچاره 35 هزار دلار تمام می شد! بنابراین متوسط جهان برای این ملت تبدیل به لوکس شد! خودرو های کمری یا سوناتا یا توسان و اسپرتچ لوکس نبودند متوسط بودند، و آی 20 خودرو ارزان جهانی است ولی چون سیستم مخالف سرمایه داری است مثلا، چیدمانی ترتیب داد که برای ملتی با سرانه سابق 10 هزار دلار سالیانه و جاری 4 هزار دلار سالیانه اینها اول لوکس شوند و اکنون رویا!
کریم۲۲۰۹۷۱۳۱۱:۲۸:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۳۱
کاملا درست گفتید
ناشناس۲۲۰۹۷۷۳۱۱:۵۱:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۳۱
احسنت
ناشناس۲۲۱۰۵۴۴۱۹:۱۹:۴۶ ۱۴۰۰/۶/۳۱
برای من که موتور گازی هم لوکسه
کریم۲۲۰۹۵۰۹۰۹:۴۶:۱۹ ۱۴۰۰/۶/۳۱
نویسنده محترم تاکنون که چنین بوده و بعید می دانم من بعد هم کام پابرهنگان و ستمدیدگان و مردم عادی این سفره زنگی شیرین شود .
ناشناس۲۲۰۹۵۲۶۰۹:۵۷:۲۷ ۱۴۰۰/۶/۳۱
مگه دلار دارید که ماشین وارد کنید ؟
ناشناس۲۲۰۹۶۱۴۱۰:۳۵:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۳۱
باید دولت خودرو های هم قیمت خودرو های ایرانیوارد کنه تا خودرو ساز داخلی دست از این سودهای هنگفت دست بکشه و رقابتی بشه در همه چیز
ناشناس۲۲۰۹۶۳۴۱۰:۴۱:۳۵ ۱۴۰۰/۶/۳۱
قطعا برای دارندگان دلار وسرمایه در خارج کشور و صاحبان قدرت ورانت عالی وبرای مردمی که روز به روز به دلیل دشمنی ها و تحریمها و سیاست گزاری های داخلی وخارجی به زیر زیر خط فقر سوق داده می شویم یک فاجعه است .
ناشناس۲۲۰۹۶۴۰۱۰:۴۴:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۳۱
اکر کارشناسی شده وموبه مو اجرا شود مفید است
ناشناس۲۲۰۹۶۵۴۱۰:۵۲:۳۴ ۱۴۰۰/۶/۳۱
وقتی واردات آزاد بود از پیکانتو 10 هزار دلاری تا بنز 50 هزار دلاری وارد میشد مشکل ما گرانی مجموع عوارض و گمرکی و الزام اسقاط است که ارزانترین خودرو خارجی را به قیمت نجومی میرساند و آنرا از دسترس مردم عادی خارج میکند
ناشناس۲۲۰۹۶۷۴۱۱:۰۳:۲۸ ۱۴۰۰/۶/۳۱
تا زمانی که این دو قوطی ساز هستند اجازه شکستن انحصار را نخواهند داد
ناشناس۲۲۰۹۷۴۲۱۱:۳۹:۳۹ ۱۴۰۰/۶/۳۱
واردات خودرو به نفع مردم است البته نه بصورت کنونی.باید ورود خودرو آزاد بشه و ایران خودرو و سایپا هم تولید خودرو داشته باشن و مردم آزاد در خرید خودروی با کیفیت باشند.
جیم۲۲۰۹۷۴۳۱۱:۴۰:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۳۱
ظاهرا اکثر کامنتهای بالا رو خانواده خودرو سازها گذاشته اند بعید میدونم مردم نظرشون اینا باشن. ورود خودرو در هر صورت به نفع مردمه.
ناشناس۲۲۰۹۷۸۶۱۱:۵۶:۴۰ ۱۴۰۰/۶/۳۱
واردات بهتر تازمانی که خود ایران ماشین تولید کند کارخانه ها ماشین سازی هم برای فرانسه ماشین تولید می کنن اگر جلو واردات بگیرید انگار دارید برای فرانسه وچین ماشین تولید می کنید انهم باسود چندین هزار برابری
ناشناس۲۲۰۹۸۲۴۱۲:۱۸:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۳۱
اگر خودروهای تا 1500 سی سی و نه بالاتر وارد شود به نفع مردم خواهد بود وگرنه قشر نوکیسه و اقلیت پولدار با خودروهای مدل بالا جلوی ملت رژه می روند و ملت هم همچنان باید پراید 150 میلیونی سوار شود.
ناشناس۲۲۰۹۸۵۳۱۲:۳۴:۳۳ ۱۴۰۰/۶/۳۱
درد ما .وضعیت ضعف اقتصادی ودر آمد مردم هستش از یک طرف خود خودروسازهای داخلی مردم را لای منگنه گذاشتن با گران کردن خودروهای بی ارزش رو از یک طرف پول ندارن ماشین خارجی وارد کنند این وسط بدبخت کرد قشر ضعیف رو
ناشناس۲۲۰۹۸۵۸۱۲:۳۹:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۳۱
واردات خوردور در بدترین شکلش هم خوب است منتها شرط آن است که واردات پایین 2500 سی سی باشد و گمرگی هم مثل آدم محاسبه شود. بالاخره باید ایران خودرو و سایپا ادب شوند.
ناشناس۲۲۰۹۹۱۷۱۳:۱۱:۴۳ ۱۴۰۰/۶/۳۱
به همین خودرو داخلی با تکنولوژی قدیمی هم راضی بودیم اگر کیفیت مدل خارجی یا اصلی اش را داشت. اما گران و اسباب شکنجه اند.
ناشناس۲۲۰۹۹۲۶۱۳:۱۸:۰۵ ۱۴۰۰/۶/۳۱
واردات به ضرر انحصار طلبان ایران خودرو و سایپا و چینی سازها می باشد و باعث کاهش قیمت می گردد
سعید۲۲۰۹۹۲۹۱۳:۲۰:۲۰ ۱۴۰۰/۶/۳۱
دولت کسری بودجه داره و هدف بستن تعرفه سنگین و جبران کسری بودجست. مردم عادی رو قاطی این قضیه نکنین.
ناشناس۲۲۱۰۰۰۵۱۳:۵۵:۲۵ ۱۴۰۰/۶/۳۱
کلا واردات خودرو خیلی مفید ه چه خودرو مدل بالا چه متوسط .انحصار مافیایی وشیطانی خودروساز ودلال از بین میره
ناشناس۲۲۱۰۰۸۶۱۴:۲۸:۰۳ ۱۴۰۰/۶/۳۱
اگر واردات خودرو مثل بقیه دنیا آزاد بود و به وفور وارد می شد به طوری که جلوی گرانی بی رویه خودروهای بی کیفیت داخلی را هم می گرفت ورقابت ایجاد می شد خوب وبه نفع مردم بود الان فقط نفعش به جیب سرمایه دارن ورانت خواران می رود .
وحید۲۲۱۰۰۹۳۱۴:۳۱:۲۹ ۱۴۰۰/۶/۳۱
چ فرقی داره خب انگار الان همه اقا زاده ها پراید سوار میشن واردات که ازاد شده میخوان لامبورگینی سوار شن
ali۲۲۱۰۱۲۵۱۴:۴۴:۵۸ ۱۴۰۰/۶/۳۱
فقط دلال از نیامدن خودرو سود میبره
ناشناس۲۲۱۰۱۸۶۱۵:۱۸:۲۸ ۱۴۰۰/۶/۳۱
اگر دست دلال نباشد عالی است
ناشناس۲۲۱۰۱۹۰۱۵:۲۰:۱۴ ۱۴۰۰/۶/۳۱
علاوه بر اينها كه گفته شد فكر كنم پول آقازاده ها انور اب گير كرده مي خواهند با وارد كردن ماشين پولشان را در ايران نقد كنن تا بتوانند زمين ، ويلا، كارخانه و...... بخرند
ناشناس۲۲۱۰۲۳۹۱۵:۴۶:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۳۱
کاملا‌مفیده‌
ناشناس۲۲۱۰۷۰۳۲۱:۱۳:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۳۱
واردات واسه پولدارهاست وجود دارید خودروهای ارزان قیمت باکیفیت وارد کنید ببینید فرقونهای داخلی فروش میره واردات خودروهای ارزان به ضرر مافیا هست که از خودرو سود کلان میبره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین