اسقاط خودروهای فرسوده؛ مصوبه‌ای که به فراموشی سپرده شده است

گروه اقتصادی الف،   4000629032

طبق مصوبه دولت در خصوص اسقاط خودرو، خودروسازان موظفند در ازای تولید هر ۴ خودرو با مصرف سوخت بیش از ۸ لیتر، یک خودرو اسقاط کنند اما این مصوبه به فراموشی سپرده شده است.

اسقاط خودروهای فرسوده؛ مصوبه‌ای که به فراموشی سپرده شده است
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، با وجود اینکه هنوز فصل سرما از راه نرسیده، اما بحث آلودگی هوا پررنگ تر از همیشه شده است. بر اساس آمار شرکت کنترل کیفی هوا، امسال تنها 2 روز هوای سالم داشتیم و 31 روز هوای ناسالم استشمام کردیم.

طبق مصوبه ای که برای اسقاط خودرو داده اند، خودروسازان موظف هستند در ازای تولید هر 4 خودرو با مصرف سوخت بیش از 8 لیتر، یک خودرو اسقاط کنند. اما این مصوبه به فراموشی سپرده شده و خودروسازان به تعهدات خود عمل نکردند.

همین موضوع باعث شد که عضو کمیسیون صنایع مجلس برای بازدید به مراکز اسقاط مراجعه کند و شنونده درد دل این افراد باشد! 

صنعت اسقاط به زمین نشست!

نظری یکی از مدیران این مراکز اسقاط در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به اینکه صنعت اسقاط دچار مشکلات زیادی است، گفت: اسقاط خودرو چند سالی است که به فراموشی سپرده شده و هیچ نهادی بر آن نظارت ندارد.

او بیان کرد: زمانی که تصمیم گرفتیم در این صنعت مشغول به کار شویم، 3 میلیارد تومان سرمایه گذاری کردیم در حالی که اگر این مبلغ را در مکان دیگری سرمایه گذاری می کردیم سود زیادی کرده بودیم اما با سرمایه گذاری در این صنعت ورشکست شده ایم. علاوه بر از بین رفتن سرمایه، این روند باعث شده که بسیاری از افرادی که در این صنعت مشغول به کار بودند هم بیکار شوند. 

نظری تشریح کرد: از تمام نهادها این درخواست را داریم که بر این موضوع ورود کنند تا بتوانیم در این صنعت بمانیم. 

اصلی‌ترین عامل تاثیر گذار در آلودگی هوا، تردد خودرو‌های فرسوده است

سید امیر احمدی دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:متاسفانه بحث آلودگی موضوعی جدید نیست و چند سالی است با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. یکی از اصلی‌ترین عوامل تاثیر گذار در آلودگی هوا، تردد خودرو‌های فرسوده است که روز به روز در حال افزایش است.

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور بیان کرد: موضوع اسقاط خودرو چند سالی است که به فراموشی سپرده شده است و خودروسازان به هیچ وجه خود را درگیر این کار نمی‌کنند. از ۲۲۰ مرکزی که در حوزه اسقاط فعال بودند اکنون تنها ۱۰ درصد آن‌ها فعالیت می‌کنند، از این رو اشتغال زایی در این زمینه از بین رفته است.

احمدی بیان کرد:با توجه به اینکه قیمت خودرو بسیار افزایش یافته است، برای افراد صرف نمی کند که خودرو را اسقاط کنند و صرفا آن را اوراق شخصی می‌کنند یا  ترجیح می‌دهند که این خودرو‌ها را در بازار آزاد با قیمت بیشتری بفروشند و دارندگان خودروهای فرسوده، آن‌ها را تعمیر و مجدد استفاده می‌کنند.

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور با تاکید بر اینکه اگر از خودرو‌ها خوب نگهداری شود، خودرو‌های سواری تا ۲ برابر، خودرو‌های سنگین تا ۳ برابر و موتورسیکلت‌ها تا ۴ برابر عمر می‌کنند، گفت:اما به دلیل اینکه از وسایل نقلیه بد نگهداری می‌شود در زمان‌های کوتاه‌تری به آلایندگی می‌رسند. اما با عمل به قانون می‌تواند جلوی این اتفاق را گرفت.

او گفت: کل مشکلی که اکنون با آن رو به رو هستیم، تفاوت قیمتی است که به وجود آمده است. معلوم نبودن سن اسقاط یکی از معضلات دیگری است که با آن رو به رو هستیم و دیوان عدالت اداری این سن را برداشته و اکنون شاخصی برای سن فرسودگی نداریم.

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور بیان کرد: بحث دیگر موضوع معاینه فنی است که به آن اصلا اهمیت داده نمی شود. مراکز معاینه فنی باید به خودروهای فرسوده برگه تردد ندهند در حالی که این کار را انجام می دهند. 

عوامل زیادی باعث افزایش این مراکز اسقاط خالی شده که به گفته مدیران این مراکز ، ممنوعیت واردات و همکاری نکردن خودروسازان از اصلی ترین دلایل شرایط کنونی است. 

تا سال ۱۴۰۴ تعداد خودرو‌های فرسوده در کشور به ۸ میلیون دستگاه می‌رسد!

محمود مشهدی شریف رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص آخرین وضعیت خروج خودرو‌های فرسوده از سطح شهر، گفت: تا سال ۱۴۰۴ تعداد خودرو‌های فرسوده در کشور به هشت میلیون دستگاه می‌رسد، با توجه به اینکه در سال گذشته تنها ۸ هزار خودروی فرسوده اسقاط شده، اگر همین روند ادامه پیدا کند، اسقاط این هشت میلیون خودروی فرسوده هزار سال طول می‌کشد.

مشهدی شریف ادامه داد: مراکز اسقاط در سال ۱۳۸۶، تشکیل شد که متولی اصلی نهاد ریاست جمهوری بود، متاسفانه در آن زمان ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور از اسقاط خارج شد و پس از آن به وزارت راه  و شهرسازی سپرده شد. عملا ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور از جایگاه بالایی که داشت به دبیرخانه‌ای در وزارت راه تبدیل شد.

او بیان کرد: اکنون حدود ۲۲۰ مرکز اسقاط در کشور وجود دارد که تنها ۱۰۰ مرکز با ظرفیت بسیار کم فعالیت می‌کنند و ۱۰۰ مرکز دیگر کامل تعطیل هستند، با توجه به روند افزایشی آلودگی هوا باید برای این صنعت مغفول مانده کاری کرد در غیر این صورت آلودگی هوا با افزایش تردد خودرو‌های فرسوده بیشتر خواهد شد.

مشهدی شریف گفت: ۶ هزار نفر در این مراکز مشغول هستند و ۳۰ هزار کارگر به صورت غیر مستقیم فعالیت دارند. حجم سرمایه گذاری در مراکز اسقاط هر مرکز حدود ۲۵ میلیارد تومان است و حدود ۵ هزار میلیارد تومان در مراکز اشتباه سرمایه گذاری شده است.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور تشریح کرد: در تهران ۱۶ مرکز اسقاط وجود دارد که مراکز دولتی نیستند و تنها تعداد کمی از آن‌ها نیمه دولتی هستند و باید به مراکز اسقاط خصوصی تبدیل شوند.

او ادامه داد: ۳۶۰ هزار دستگاه خودرو در سال باید اسقاط می‌شد که در سال ۹۸ تنها ۸ هزار خودرو اسقاط شد، امسال ۳ میلیون خودرو به این تعداد افزوده شده است.

مشهدی شریف ادامه داد: اسقاط خودرو باید منوط به شماره گذاری خودرو‌های دیگر شود؛ اگر خودرویی از خارج وارد می‌شود باید به ازای شماره گذاری آنها خودروهای فرسوده اسقاط شود اما این اتفاق رخ نمی‌دهد. عملا اسقاط خودرو برای خودرو‌های خارجی نداریم، از سال ۸۸ قانون ۳۰ درصدی وجود داشت به جهت رانت قوی خودروسازان زیر بار مصوبه دولت نرفتند.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کشور افزود: در تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته در رابطه با اسقاط موتور سیکلت منعقد شده مقرر شد در خرداد امسال به ازای شماره‌گذاری هر موتورسیکلت یک موتورسیکلت فرسوده اسقاط شود، اما با توجه به اینکه شرایط اسقاط موتورسیکلت فراهم نیست طی این مدت هیچ موتورسیکلتی اسقاط نشده است.

روح الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: از ابتدای مجلس یازدهم با تشکیل کارگروه خودرو، در کمیسیون صنایع مجلس، موضوع خودرو را در اولویت قرار دادیم؛ ابعاد مختلفی پیرامون صنعت خودرو است که یکی بحث اسقاط خودرو است.

و بیان کرد: فعالیت مراکز اسقاط نزدیک به ۳۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کرد و اثراتی هم در بحث آلودگی هوا، جلوگیری از خروج ارز در صنایع فولاد ذوب آهن و … داشت؛ اما متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم این صنعت فراموش شد و جلوی فعالیت آن به روش‌های مختلف گرفته شد. 

او بیان کرد: از سال گذشته،  دولت حمایت خود را از این صنعت شروع کرده ، مصوباتی در این خصوص اکنون در مجلس تصویب شده و آماده است به سرعت تبدیل به قانون شود تا جایی که دولت آن را حمایت کند نیاز به قانون جدید ندارد. با توجه به وجود زیرساخت‌ها، هماهنگی بین دستگاه ها باعث می شود سیاست موفقی در این زمینه ایجاد شود .

حال فعالان  صنف اسقاط خودرو انتظار دارند که در دولت جدید، نگاه جدی به این صنعت شود تا کسب و کار آنها رونق پیدا کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین