گردشگر گریزی در بازار تهران/ پارچه و گونی به جای سقف آجری!

گروه فرهنگی الف،   4000629029

وزارت میراث فرهنگی در پاسخ به درخواست کسبه بازار آهنگران تهران برای افزایش طول سقف این بازار، مجوز ایجاد سقف با استفاده از پارچه را صادر کرد.

گردشگر گریزی در بازار تهران/ پارچه و گونی به جای سقف آجری!

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بازار آهنگران از قدیمی‌ترین بازار‌های شهر تهران است که در حد‌فاصل خیابان بوذرجمهری و بازار پالان‌دوز‌هاست. از مدت ها پیش در این بازار آهنگری انجام می‌شده، اما امروزه این بازار به محلی برای فروش پوشاک مردانه تبدیل شده است. سقف بازار آهنگران در بازار تهران در معرض فروریختن بود که این موضوع تهدیدی برای جان انسان ها از جمله گردشگرانی که برای دیدن بازار تهران به این محل می آمدند، به شمار می‌رفت.

وزارت میراث فرهنگی به منظور حفظ این بنای تاریخی و رفع خطر از محل تردد مردم، از حیث اینکه این محل فضایی عمومی است، شهرداری تهران را مکلف به رفع خطر از این بنا کرد. در نهایت شهرداری تهران یک هفته پیش، سقف بازار آهنگران را به طوری که در تصویر زیر می‌بینید مرمت کرد. 

موافقت میراث فرهنگی با اجرای سازه سبک پارچه‌ای سراسری/ مخالفت کسبه با سقف پارچه‌ای

اما این همه ماجرا نیست زیرا بخش‌های دیگر از سقف بازار آهنگران در طول زمان زیبایی خود را از دست داده و بخش‌های دیگر که فاقد سقف هستند، به دلیل نصب نامتوازن پارچه‌های مختلف موجب زشتی این محدوده شده است. با پیگیری ماجرا از کسبه ای که این پارچه‌ها را نصب کرده بودند، متوجه شدیم که پای وزارت میراث فرهنگی در میان این ماجراست.

توکلی، نماینده کسبه بازار آهنگران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: نزدیک به سه سال است که سر در بازار آهنگران را کنده اند و هنوز کسی کاری نکرده و میراث فرهنگی جز سنگ اندازی جلوی پای ما  چیز دیگری نداشته است.

برخی دیگر از کسبه بازار آهنگران به خبرنگار  ما گفتند: در فصل پاییز و زمستان روی سقف پارچه‌ای باران جمع می‌شود و آب زیادی بر روی سر مردم می ریزد. از طرف دیگر این پارچه‌های نامتوازن نمای بازار آهنگران را هم بسیار زشت کرده است و این وضعیت برای محلی مانند بازار که بسیاری از گردشگران برای جاذیه توریستی به سمت آن می‌آیند بسیار بد است.

موافقت میراث فرهنگی با اجرای سازه سبک پارچه‌ای سراسری/ مخالفت کسبه با سقف پارچه‌ای

از آنجا که وجود این پارچه‌های نامتوازن و ناهمگون ضربه به جذابیت تاریخی بازار تهران زده است، ضروری است از هر اقدامی که به ارزش‌های تاریخی صدمه می‌زند، خودداری کرد. با معاون فرهنگی استان تهران تماس گرفتیم تا مشخص شود چرا با وجود مهیا بودن شرایط برای ایجاد سقفی مستحکم و هم شکل با سقفی که از گذشته وجود داشته از انجام چنین کاری خودداری می‌کند و مانع انجام آن از سوی شهرداری و بازاریان می‌شود.

با اجرای سازه سبک پارچه سراسری برای سقف بازار آهنگران موافقیم

مرتضی ادیب زاده، معاون میراث فرهنگی استان تهران در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره مرمت سقف بازار آهنگران گفت: پارسال در جلسات موجود میان بازاریان، شهرداری و میراث فرهنگی اعلام شد که استحکام‌بخشی، رفع زوائد بصری و اجرای طرح با سازه های سبک و ایمن از نظر ما بلامانع است و قبلاً هم موافقت ما اعلام شده است. همچنین رفع خطر از گذر عام بر عهده شهرداری است اما درباره عرصه‌های ثبتی چنانچه، مالک خصوصی یا اوقاف باشد قانونگذار پرداخت هزینه را معطوف به مالکان می‌داند و میراث فرهنگی فقط کمک‌های کارشناسانه و نظارتی بر نحوه انجام کار را بر عهده دارد.

عکس شماره یک

وی افزود: اگر خود کسبه نیز برای مرمت این سازه ورود کنند منع قانونی برای مسقف کردن نداریم؛ اما کسبه تمایل به ایجاد سقف آجری سراسری دارند که این اقدام به اصالت عرصه سبکی بازار تهران خدشه وارد می کند اما با اجرای سازه سبک یعنی پارچه سراسری برای مسقف کردن بازار آهنگران مخالف نیستیم. معماری بازار تهران مربوط به دوره قاجاری است و پوشش طاق روی جرز ساختمان نشسته است. همچنین بازار آهنگران بخشی از عرصه ثبت ملی بازار تهران است و جزو بلوک بازار تهران ثبت شده است.

ادیب زاده اظهار کرد: بازار آهنگران تحت مالکیت ما نیست و طبق قوانین مشخص شده که تا چه حدی باید برای ابنیه تاریخی هزینه کنیم و رسالت میراث فرهنگی نظارت و حفاظت از ابنیه است.

موافقت میراث فرهنگی با اجرای سازه سبک پارچه‌ای سراسری/  مخالفت کسبه با سقف پارچه ای
معاون میراث فرهنگی استان تهران درباره مسئولیت مرمت آثار میراث فرهنگی کشور گفت: اگر آن اثر در فهرست آثار ملی کشور و تحت نظارت و مالکیت میراث فرهنگی باشد، ما موظف هستیم مرمت آن را با هزینه خودمان انجام دهیم؛ اما اگر مالک دولت است و یا ملک در اختیار دستگاه‌های دولتی است طبق آنچه که قانونگذار در برنامه ششم توسعه به صراحت اعلام کرده است دستگاه‌ها باید طبق بودجه در نظر گرفته شده هزینه های مرمت ملکشان را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سقف بازار آهنگران کمتر از چهار دهه قدمت دارد و به صورت اصولی ساخته نشده است، حفاظت و نگهداری آن قطعه بر عهده شهرداری است و تأمین مالی آن بر عهده میراث نیست.

با کسبه مبنی بر نامناسب نبودن سقف پارچه ای موافق هستیم

علی محمد سعادتی شهردار منطقه ۱۲ تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با وجود این که نمی‌توان گفت همه ساختمان‌های نوساز آسیبی نخواهند دید و ممکن است با زلزله‌ای فروشست کند، اما با اطمینان می‌توانیم بگوییم سقف بازارچه به صورت استاندارد مرمت شده است.

عکس شماره دو

وی افزود: برای بخشی از بازارچه آهنگران که سقف ندارد طرح‌های بسیاری از طرف شهرداری ارائه شده، اما میراث فرهنگی تایید و همکاری نکرده است. کسبه علاقه‌مند هستد که کل بازارچه به دلایل مختلفی از قبیل نور و بارندگی و رطوبت و دزدی از بازارچه مسقف شود تا از حوادث اتفاقی جلوگیری شود که میراث فرهنگی با این امر موافقت نکرده است. ما هم طرح‌های مختلفی ارائه کردیم، اما میراث فرهنگی هیچ اراده‌ای برای حل مشکل ندارد.

 

با اجرای سازه سبک پارچه سراسری برای سقف بازار آهنگران موافقیم

اگرچه حفظ بنای اصلی سقف بازار آهنگران بدون دخل و تصرف در آن امری ضروریست و شیوه نامه های وزارت میراث فرهنگی حتی اگر هم قرار باشد از سازه های سبک همچون پارچه استفاده شود، باید رعایت شوند، اما این سازه ها باید دارای زیبایی، نظم و هارمونی باشند تا اگر گردشگر جذب نمی کنند، گردشگر گریز نباشند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین