انحصارشكنی مجلس یازدهم در حوزه کسب‌وکار/ کاهش فساد و حذف امضاهای طلایی

گروه اقتصادی الف،   4000627115 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
انحصارشكنی مجلس یازدهم در حوزه کسب‌وکار/ کاهش فساد و حذف امضاهای طلایی

كليات طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار در جلسه علني روز چهارشنبه بیست و چهارم شهريورماه به تصويب رسيد. نمایندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسات بعدي می‌باید وارد بررسي مواد و جزئيات طرح شوند تا سرنوشت يكي از مهم‌ترین طرح‌هایی كه در دوره يازدهم در دستور كار قرارگرفته مشخص شود.

طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار با 202 رأی موافق، 27 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 245 رأی مأخوذه به تصویب رسید. رأی بسيار بالاي نمايندگان نويددهنده آن است كه مجلس به‌طورجدی پيگير تحقق‌بخشي به شعار سال 1400 یعنی «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» در حوزه کسب‌وکار است كه رهبر انقلاب اسلامي در سخنراني ابتدايي سال بر تأکید داشته‌اند.

انتظار می‌رود طرح تسهيل صدور مجوزهاي کسب‌وکار به شفاف کردن شرايط و فرايند صدور مجوزها شامل مدارك و ضوابط لازم، زمان و هزينه‌های صدور مجوزهای کسب‌وکار و تسهيل شرايط منجر شود.

مطابق اظهارنظر نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، حذف مسیر دیوان‌سالاری و بروکراسی، جلوگیری از خریدوفروش مجوز، تلاش براي جذب سرمایه‌گذاری خارجی، ثبت قراردادهای تسهیلات بانکی به‌صورت الکترونیکی و رفع تعارض منافع برخی فعالیت‌های مرتبط با صدور خدمات قضایی از اهداف اصلی طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار است.

در حال حاضر روند فعلی صدور مجوزها داراي ايراداتي ازجمله افزایش هزینه خرید خدمت، ایجاد بازار سیاه خریدوفروش مجوزها، انحصار برخی مشاغل، فساد و سوءاستفاده برخی افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاه‌های اجرایی برای صدور مجوز، نظارت پیشینی به‌جای نظارت پسینی، بوروکراسی‌های اداری طولانی و عدم بررسی و اظهارنظر مراجع صدور مجوز در سقف زمانی تعیین‌شده است.

در هفته‌های اخير مقاومت بسيار شديدی توسط برخی اقشار در برابر شفافیت و تسهیل شرايط صدور مجوزها صورت گرفت؛ چراکه اين قبيل مراجع صدور مجوز طرفدار و از حامیان جدی کارکرد امضای طلايي می‌باشند، درجهت منافع انحصارگران تلاش می‌کنند و مانع ورود رقبای جديد به بازار می‌شوند.

به همين دليل بود كه مجلس يازدهم و دولت سيزدهم با تسهيل صدور مجوزهاي کسب‌وکار به حذف رانت و امضاي طلايي و مقابله با فساد اداري رأی دادند. هماهنگي مجلس و دولت علی‌الخصوص وزارت اقتصاد بيانگر آن است كه اگر طرح تسهيل صدور مجوزهاي کسب‌وکار به تائيد برسد و به قانون تبديل شود حتماً اجرايي خواهد شد و كارشكني برخي از گروه‌های صنفي در انجام آن تأثیری نخواهد داشت.

بر پايه طرح تسهيل صدور مجوزهاي کسب‌وکار، صدور مجوزهای کسب‌وکار به دو بخش تائید محور و ثبت محور تقسیم‌شده است. مجوزهاي تائید محور مرتبط با کسب‌وکارهایی است که برای صدور مجوز نیازمند بررسی و تأيید مراجع صدور مجوز می‌باشند. ازجمله اين موارد می‌توان به مشاغل مرتبط با سلامت، محیط‌زیست، بهداشت، امنیت ملی و ... اشاره کرد كه ضرورت ثبت‌نام در سامانه ملی مجوزها و الزام دولت به بررسی درخواست ثبت‌شده حداکثر تا سه ماه دارد. اگر مراجع صدور مجوز در مدت‌زمان مشخص مجوز کسب‌وکار را صادر نكنند مجوز صادرشده قلمداد می‌شود.

مجوزهای ثبت محور اشاره به کسب‌وکارهایی دارد که برای صدور مجوز نیازمند بررسی و تأيید مراجع صدور مجوز نیست كه شامل سایر مشاغل است. ازاین‌رو اتمام مراحل ثبت‌نام در درگاه ملی مجوزهای کشور به‌منزله صدور مجوز است و مرکز ملی پايش کسب‌وکار موظف است حداکثر ظرف سه روز کاری مجوز به همراه شناسه يکتای مجوز به شکل برخط را صادر کند.

در حال حاضر بنا به گفته وزير اقتصاد یک سرمایه‌گذار باید شش ماه تا دو سال و گاهی بیشتر در فرآیندهای کسب مجوز سرگردان باشد تا بتواند مجوز شروع یک فعالیت اقتصادی را اخذ نمايد كه در طرح جديد مجلس حداكثر به سه ماه و آن‌هم در بخشي مشاغل تقليل يافته است. در صورت عدم پاسخگويي مراجع نيز به‌طور خودكار مجوز صادر خواهد شد.

مهم‌ترین مشاغلی که در صورت تصویب طرح تحت تأثیر قرار می‌گیرند نانوایی‌ها، داروخانه‌ها، سونوگرافی، مرکز آموزش رانندگی، وکالت، سردفترداری، کارگزاری بورس و سایر شغل‌های دارای محدودیت‌های مشابه می‌باشند. لذا بر مبنای طرح محدودیت‌هایی ازجمله ظرفیت‌ها، محدودیت صنفی و فاصله جغرافیایی ديگر مانعي براي ايجاد کسب‌وکار نخواهد بود.

طرح تسهيل صدور مجوزهاي کسب‌وکار می‌تواند منجر به رفع انحصار از بازار خدمات حقوقی چون سردفتري، وکلا، کارشناسان رسمی دادگستری شود. همچنین اجرای این طرح اگر به قانون تبدیل شود به معناي حذف كامل روال دست و پاگير بوروكراسي است كه بسياري از كارآفرينان علاوه بر این‌که اصولاً نمی‌توانند چنين مجوزهايي را اخذ كنند بلكه به دلیل فرايندهايي طولاني و بسيار زمان‌بر عطايش را به لقايش می‌بخشند. البته تسهيل صدور فرايند كسب مجوز هرگز به معناي كنار گذاشتن نظارت نيست بلكه قرار است به‌جای نظارت پيشيني از اين به بعد نظارت‌های پسيني تقويت شوند.

نكته مهم ديگری كه در صورت تبدیل‌شدن طرح به قانون اجرايي خواهد شد شفاف‌سازی قراردادهای تسهیلات بانکی است که موجب شود همگان در جریان روال امور قرار گیرند تا احیاناً در حق کسی اجحافی صورت نگیرد و دولت نیز از نحوه توزیع تسهیلات مطلع شود.

برخلاف فضاسازی‌های هفته‌های اخير انتظار می‌رود طرح جديد مجلس به كاهش بيكاري و افزايش اشتغال منجر شود و موجب تسريع در شروع يك فعاليت اقتصادي، رقابت در ايجاد کسب‌وکارهای جديد و ارتقاي كيفيت ارائه خدمات به مردم هم‌زمان با کاهش تعرفه خدمات شود.

دیدگاه کاربران

mostafa.kamali95@yahoo.com۲۲۰۵۵۸۴۱۳:۴۲:۲۱ ۱۴۰۰/۶/۲۸
بنام خدای هست و نیست که جز این نیست راه اصلاح اقتصاد مریض . تنها راه نجات کشور و انقلاب ملی کردن تمامی ثروت های نامشروع گنج قارونی و افسانه ای و کهکشانی و کلان با استفاده از قوانین سند تحول قوه قضا با محوریت مشروعیت سنجی اموال و اجرای قانون اعاده اموال نامشروع
ناشناس۲۲۰۵۹۷۸۱۸:۳۷:۲۱ ۱۴۰۰/۶/۲۸
قانون از کجا آورده ای را سریعا پیاده کنید و الا مفسدین اقتصادی ریشه های انقلاب را میخورند
ناشناس۲۲۰۶۰۳۲۱۹:۱۶:۰۸ ۱۴۰۰/۶/۲۸
لطفا در رسیدگی ها به اصطلاح مدیران بانکی که هم خودشان فسادهای زیادی داشته و هر کدام برای خود راکیفلری شده و هم جاده صاف کن فساد مفسدین اقتصادی بوده تا پست بگیرند و در سمت های کثیف خودشان باقی بمانند را در الویت رسیدگی قرار دهید
ناشناس۲۲۰۶۰۶۱۱۹:۴۲:۴۹ ۱۴۰۰/۶/۲۸
با یک طرح ۲۵ ساله سالی ۴ درصد کل مساحت کشور که در اختیار غیر دولت است را به نفع دولت مستهلک کنید یعنی بدون دریافت وجهی بعد از ۲۵ سال کسی بر روی زمین مالکیت نداشته باشد و زمین از کالای سرمایه ای خارج شود و اعیان هر جا قیمت خودش را داشته باشد و دولت براحتی بتواند طرح های عمرانی خود را اجرایی کند
ناشناس۲۲۰۶۸۲۱۱۰:۴۷:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۲۹
کما کان از حسن و اسحاق و مفسدین اقتصادی جیره خوار آنها ملول بوده و هستیم و خواهیم بود و طرح محاکمه آنها را عملیاتی خواهیم کرد
ناشناس۲۲۰۵۵۹۰۱۳:۴۷:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۲۸
ثروت ها باید در جامعه تعدیل گردد و فاصله طبقاتی از فرش تا عرش از بین برود و غارتگران ثروت ملت به مجازات های بسیار سخت برسند
ناشناس۲۲۰۵۵۹۹۱۳:۵۰:۵۸ ۱۴۰۰/۶/۲۸
چند سوال ساده چند سالتونه چند سال است فعالیت کاری دارید شغل شما چه بوده چه کاری انجام داده اید که به این ثروت رسیده اید آیت سوال ها را باید از افرادی که ثروت ملت را غارت کرده اند پرسید چه در بخش دولتی و چه در بخش آزاد اقتصاد
p g۲۲۰۵۶۷۸۱۴:۴۳:۳۱ ۱۴۰۰/۶/۲۸
اگر حریف مافیای خودرو شدند داد سخن بدهید دو صد گفته چون نیم کردار نیست
ناشناس۲۲۰۵۶۹۲۱۴:۵۲:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۲۸
باید مدیران و کارمندانی که در مشاغل آزاد مرتبط با حوضه اداری انها فعالیت اقتصادی میکنند از کار برکنار بشوند، تا تعارض منافعها وانحصار پایان یابد!
ناشناس۲۲۰۵۷۱۲۱۵:۰۸:۱۴ ۱۴۰۰/۶/۲۸
آره با دادن مجوزهای بی حساب و کتاب به همه، گند بزنید به همه چیز. نظیر آنچه با افزایش ظرفیت رشته های دانشگاهی انجام دادید و در نتیجه الان رشته دانشگاهی به علت ظرفیت بالا هیچ اعتباری جز کاغذ پاره ندارند...رفتارهای پوپولیستی... راهکار: با مقایسه میانگین سرانه جهانی، ظرفیت مشاغل تعیین شود.
مهران۲۲۰۵۷۵۳۱۵:۴۱:۴۷ ۱۴۰۰/۶/۲۸
دم مجلس گرم انصافا اگر بحث شفافیت رو هم تصویب کنند این مجلس خیلی کار کرده
ا.ر۲۲۰۶۰۷۰۱۹:۵۰:۱۰ ۱۴۰۰/۶/۲۸
دفاتر اسناد رسمی از آن دست صنوفی هستند که صندوق بازنشستگی و بیمه دارند و هم اکنون نیز در پرداخت حقوق بازنشستگی با مشکل مواجه اند . اگر تعداد دفاتر بیشتر شود ، ورشکستگی صندوق اجتناب ناپذیر خواهد بود و با این اوضاع رکود، تعداد زیادی از کارمندان دفاتر بیکار خواهند شد.
ناشناس۲۲۰۶۲۱۱۲۱:۳۸:۳۴ ۱۴۰۰/۶/۲۸
امضاء طلایی را از یکی می گیرند ، میدن به یکی دیگه !!!
ناشناس۲۲۰۶۴۷۷۰۱:۲۹:۲۶ ۱۴۰۰/۶/۲۹
اگه اینکارو انجام بدن واقعا دمشون گرم شما همین الان برو تو سایت ثبت مشاغل خانگی وزارت کار و رفاه اجتماعی خواهی دید که برای تهران امکان ثبت نام وجود نداره و سایت بسته است ولی شرکتهای ثبت ده میلیون میگیرن و ثبت نامت میکنن خب این یعنی چی؟ معلومه که کاسبی راه انداختن و خوداشونن
ناشناس۲۲۰۶۵۷۲۰۷:۰۱:۲۰ ۱۴۰۰/۶/۲۹
طرح خوبی است و امیدوارم در مرحله اجرا لنگ نشود چون قوانین مفید بسیاری هستند که در مرحله اجرا با اما و اگرهای دولت و تبصره های مختلف کارایی اصلی خود را از دست داده اند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  24. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  25. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

آخرین عناوین