دیپلمات روس توافق آکوس را نمادی از تغییر سیاست اتمی واشنگتن دانست

گروه جهان الف،   4000627086

سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین به کنایه از توافقنامه امنیتی و جنجالی آمریکا، انگلیس و استرالیا (آکوس) گفت انگار سیاست واشنگتن در زمینه عدم اشاعه تسلیحات اتمی تغییر کرده است.

دیپلمات روس توافق آکوس را نمادی از تغییر سیاست اتمی واشنگتن دانست

به گزارش ایرنا، «میخائیل اولیانوف» روز شنبه در توئیتی نوشت: طی دهه‌های گذشته آمریکا اورانیوم با غنای بالا را از سایر کشورها خارج یا کمک به خروج آن کرده است اما حالا واشنگتن (و لندن) تصمیم‌گرفته‌اند تا مواد و فناوری‌های بسیار حساس در زمینه اشاعه تسلیحاتی اتمی را به استرالیا منتقل کنند.

این درحالیست که سران کشورهای آمریکا، ‌انگلیس و استرالیا چهارشنبه گذشته توافقنامه همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام امضا کردند. برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود. در چارچوب این معاهده به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی‌های اتمی کمک خواهد شد.

برخی رسانه‌ها و تحلیلگران خارجی، هدف اصلی و پنهان از تشکیل این معاهده را تقابل با نفوذ روزافزون چین در شرق آسیا و دیگر مناطق جهان ارزیابی می‌کنند.

سفیر چین هفته پیش با ایراد سخنانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نگرانی عمیق پکن را نسبت به پیمان آکوس اعلام کرد و آن را اقدامی خطرناک و نماد بارز اشاعه تسلیحات اتمی دانست.

وانگ کوان سفیر و نماینده دائم چین نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اظهار داشت یکی از اهداف اصلی و مرکزی پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری از گسترش فناوری‌های مرتبط با تسلیحات اتمی است و کشورهای عضو ملزم به رعایت آن هستند.

این درحالی است که به گفته وی انگلیس و آمریکا به عنوان اعضای ان‌پی‌تی و دارای سلاح هسته‌ای قرار است در زمینه تولید زیردریایی با نیروی محرکه اتمی به استرالیا کمک کنند.

وی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای عضو شورای حکام خواست تا موضع خود را نسبت به این معاهده «خطرناک» اعلام کنند و تحولات در این زمینه را زیر نظر داشته باشند.

سفیر روسیه هم روز گذشته در گفت‌وگویی هشدار داد که این توافقنامه، پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای را زیر سوال برده است.

اولیانوف در گفت‌وگو با روسیه۲۴ اظهار داشت که ۱۷ ماه طول کشید تا انگلیس و آمریکا درباره چگونگی کمک به استرالیا در زمینه انتقال فناوری لازم برای تولید زیردریایی‌هایی با نیروی محرکه اتمی تصمیم‌گیری کنند.

وی افزود این مساله به لحاظ اشاعه تسلیحات اتمی خیلی حساس است چون زیردریایی‌ها با اورانیوم غنای بالا کار می‌کنند که در اصل می‌تواند برای تولید سلاح مورد استفاده قرار گیرد.

به عقیده اولیانوف این توافقنامه به لحاظ سیاسی، چین را هدف قرار می‌دهد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وظیفه دارد تا تحریکات صورت گرفته در چارچوب اتحاد یاد شده را به دقت زیر نظر داشته باشد.

این دیپلمات روس همچنین عنوان کرد تصمیم استرالیا برای ساخت زیردریایی‌های اتمی زنگ خطر در زمینه اشاعه تسلیحات اتمی را به صدا در می‌آورد و الگوی بدی برای ایران و کره شمالی است.

 
 
  
  

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین