وزرای خارجه انگلیس و آلمان: به احیای فوری مذاکرات با ایران نیاز است

گروه جهان الف،   4000627040

وزارت خارجه آلمان اعلام کرد، وزیر خارجه این کشور و «لیز تراس» وزیر خارجه جدید انگلیس طی تماس تلفنی بر نیاز فوری به احیای مذاکرات برجامی با ایران تاکید کردند.

وزرای خارجه انگلیس و آلمان: به احیای فوری مذاکرات با ایران نیاز است

به گزارش فارس، «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان با لیز تراس همتای انگلیسی جدید خود درباره روابط دو کشور و موضوع برجام، رایزنی تلفنی برقرار کردند.

وزارت خارجه آلمان در پیامی توییتری و کوتاه، از تماس تلفنی هایکو ماس وزیر خارجه این کشور با «لیز تراس» که به تازگی جانشین دومینیک راب وزیر خارجه انگلیس شد، خبر داد.

طبق این پیام، وزیر خارجه آلمان با همتای انگلیسی جدید خود درباره روابط دو کشور، موضوعات سیاست خارجی و امنیتی به همراه برجام گفت‌و‌گو کرد.

وزارت خارجه آلمان اعلام کرد: «ما (آلمان و انگلیس) همکاری بریتانیا-آلمان در خصوص سیاست دفاعی و خارجی را ادامه خواهیم داد. توافق شد که به احیای مذاکرات با ایران در موضوع برجام نیاز فوری وجود دارد».

رایزنی هایکو ماس وزیر خارجه آلمان با همتای انگلیسی در شرایطی انجام شده که این دو کشور اروپایی عضو برجام، به رغم تعهدات مصرح خود در این توافق بین‌المللی، تاکنون اقدام عملی در انجام تعهداتشان انجام نداده‌اند.

به رغم بدعهدی کشورهای غربی در عمل به تعهداتشان ذیل برجام، آلمان، انگلیس و فرانسه طی ماه‌های اخیر بارها از ایران خواسته‌اند به میز مذاکرات وین بازگردد.

 بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از توافق برجام در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷، سه کشور اروپایی عضو این توافق از این اقدام دولت دونالد ترامپ انتقاد کردند و ضمن اعلام پایبندی به برجام، به ایران متعهد شدند که مزایای اقتصادی وعده داده شده در این توافق را جبران می‌کنند.

به رغم این وعده‌ها، سه کشور اروپایی به رغم اعلام مواضع کلامی درباره تعهد به برجام و حتی راه اندازی کارزار تبلیغاتی درباره مکانیسم موسوم به «اینستکس»، هیچ اقدام عملی برای جبران خروج غیرقانونی آمریکا از برجام نکردند.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال این اقدامات، در شش گام و طبق بندهای 36 و 37 برجام، در 6 گام تعهدات هسته‌ای خود مندرج در این توافق را کاهش داد و بارها اعلام کرده است در صورت بازگشت طرف‌های غربی به تعدات برجامی خودشان، ایران هم اقدامات جبرانی خود را به روند قبل برخواهد گرداند.

به دنبال پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و جایگزینی او به جای دونالد ترامپ، او و اعضای ارشد دولتش بارها از آمادگی برای بازگشت به برجام خبر دادند و به همین دلیل، در وین ۶ دور مذاکرات غیر مستقیم و با میانجیگری طرف‌های برجامی با ایران و آمریکا در خصوص بازگشت به برجام انجام شد.

به رغم اعلام حصول پیشرفت‌ در مذاکرات وین برای بازگشت دوباره آمریکا به برجام و کاهش اقدامات جبرانی ایران، برخی موضوعات از قبیل اصرار نمایندگان دولت بایدن بر مواضع ضد ایرانی دولت ترامپ باعث شده که مذاکرات به جایی نرسد.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت دونالد ترامپ بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

مضاف بر این، مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه‌ای تأکید کردند آمریکایی‌ها خواستار گنجاندن بندی در توافق هسته‌ای برجام برای ملزم کردن ایران به گفت‌وگو بر سر مسائل موشکی و منطقه‌ای هستند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین دیدار با دولت دوازدهم خاطرنشان کردند: «آمریکایی‌ها در زبان و وعده می‌گویند تحریم‌ها را بر می‌داریم اما تحریم‌ها را برنداشتند و برنمی‌دارند، ضمن آنکه شرط هم می‌گذارند و می‌گویند که باید در همین توافق جمله‌ای بگنجانید که بعداً درباره برخی موضوعات صحبت شود و گرنه توافقی نخواهیم داشت.»

ایشان افزودند: «آنها می‌خواهند با گذاشتن این جمله، بهانه‌ای برای دخالت‌های بعدی خود درباره اصل برجام و مسائل موشکی و منطقه‌ای فراهم کنند و اگر ایران حاضر به بحث درباره آنها نشود بگویند توافق را نقض کرده‌اید و توافق، بی‌توافق.»

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین