در نشست خبری مشترک با امامعلی رحمان: رئیس جمهور: فصل نوینی از روابط ایران و تاجیکستان درحال رقم خوردن است/ تاکید براستفاده از همه ظرفیت های دوکشور برای توسعه و تعمیق روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی

گروه جهان الف،   4000627039

رئیس جمهور توسعه و تعمیق روابط با کشور دوست و همزبان تاجیکستان را مورد تاکید قرار داد و گفت: فصل نوینی از روابط دو کشور درحال رقم خوردن است و امیدوارم این سفر نقطه عطفی در روابط و همکاری های تهران – دوشنبه باشد.

رئیس جمهور:  فصل نوینی از روابط ایران و تاجیکستان درحال رقم خوردن است/ تاکید براستفاده از همه ظرفیت های دوکشور برای توسعه و تعمیق روابط سیاسی، تجاری و اقتصادی

 به گزارش الف، سید ابراهیم رئیسی روز شنبه پس از دیدار دوجانبه با امامعلی رحمان، مذاکرات مشترک هیات های عالیرتبه دو کشور و همچنین امضای اسناد همکاری های دو جانبه، در نشست خبری مشترک با همتای تاجیک خود با تاکید بر اینکه دو کشور از ظرفیت های فراوانی برای همکاری برخوردارند، بر استفاده از همه ظرفیت ها برای توسعه روابط در زمینه های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی تاکید کرد.

 رئیسی، اسناد همکاری امضا شده در این سفر بین ایران و تاجیکستان را گواهی بر اراده دو کشور برای توسعه روابط دانست و در عین حال تصریح کرد: مهمتر از قراردادهای مکتوب، اراده و تصمیم دو کشور برای توسعه مناسبات در حوزه های مختلف است.

رئیس جمهور با اشاره به پیشینه روابط بین ایران و تاجیکستان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: قراردادهای همکاری که تاکنون بین دو کشور منعقد شده نشان از اراده جدی برای توسعه و تعمیق همکاری ها است و در این مقطع تاریخی که فصل نوینی از ارتباط بین ما رقم می‌خورد امروز نیز قراردادهایی برای همکاری منعقد کردیم .

 رئیسی با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی مناسب برای استفاده از همه ظرفیت های دوکشور در راستای توسعه و تعمیق روابط، گفت: ظرفیت تجاری و اقتصادی که امروز بین ایران و تاجیکستان است قابل قبول نیست و حتماً این ظرفیت باید توسعه یافته و به یک مرحله قابل قبول برسد.

رئیس جمهور با بیان اینکه در بندر چابهار و بندر عباس ایران زمینه‌های خوبی برای توسعه و افزایش ارتباط اقتصادی و تجاری با تاجیکستان وجود دارد، اظهار داشت: دو کشور در زمینه مناسبات فرهنگی و  هنری نیز از زمینه های خوبی برای همکاری برخوردارند که می تواند به توسعه روابط بیانجامد.

 رئیسی همچنین از بخش کشاورزی به عنوان بخش‌ مهمی که در همکاری دو کشور باید مورد توجه قرار بگیرد نام برد و افزود: در این زمینه نیز قراردادی بین دو کشور منعقد شد که اجرای آن می تواند به توسعه مناسبات بین دو کشور منجر شود.

رئیس جمهور در ادامه به همکاری‌های منطقه‌ای بین ایران و تاجیکستان اشاره کرد و با بیان اینکه نظرات دو کشور درمورد افغانستان نزدیک است، گفت: هر دو کشور اعتقاد داریم که دخالت بیگانگان در افغانستان موجب بلاهای بسیاری بر این کشور شده و باید دست بیگانگان را از افغانستان قطع کرد.

رئیسی با تاکید بر اینکه بیگانگان به هیچ عنوان نتوانستند برای افغانستان امنیت بیافرینند و  امنیت‌ساز نبودند، گفت: بیکانگان نتوانستند برای ملت افغانستان مشکلی را حل کنند و ادامه حضور و نقش آفرینی بیگانگان را نمی‌پذیریم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مسأله افغانستان باید توسط مردم این کشور و با همکاری کشورهای همسایه و کشورهایی که در منطقه نسبت به افغانستان علقه‌ای دارند حل شود و همکاری ما با تاجیکستان و کشورهای همسایه افغانستان می‌تواند زمینه را برای اینکه افغانستانی‌ها  سرنوشت خود را رقم بزنند، فراهم کند.

رئیسی تاکید کرد: معتقدیم مسأله افغانستان را باید خود افغانستانی‌ها حل کنند یک مذاکرات بین افغان باید شکل بگیرد البته با تسهیل‌گری و آماده کردن فضا برای اینکه خود افغان‌ها تصمیم‌ بگیرند.

رئیس جمهور با بیان اینکه حکومت و دولتی که بخواهد در افغانستان برپا شود باید دولتی فراگیر باشد، گفت: دولتی که فقط به یک قوم و گروه سیاسی متعلق باشد نمی‌تواند مسایل افغانستان را حل کند و دولت این کشور باید فراگیر باشد به گونه ای که همه اقوام و گروه‌های سیاسی در این دولت احساس نقش کنند و این دولت هم بتواند از همه ملت افغانستان نمایندگی کند .

رئیسی در ادامه با تاکید بر اینکه حضور تروریست‌ها در افغانستان نه فقط برای افغانستان بلکه برای منطقه خطرناک است، گفت: آمریکایی‌ها با تشکیل داعش و شرارتی که در منطقه سوریه و عراق انجام دادند، امروز به سمت استقرار در افغانستان رفته اند .

رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه باید زمینه حضور هرگونه جریان تروریستی را در افغانستان از بین برد، تصریح کرد: با حضور هرگونه جریانی که بستر برای رشد جریان‌های تروریستی در افغانستان باشد، مخالفیم و باید با آن قاطعانه برخورد شود. به هیچ وجه نمی‌پذیریم در کنار مرز ما جریان تروریستی و داعشی بخواهد خانه کند و به کشور ما، منطقه و افغانستان ضربه بزند.

رئیسی با اشاره به اینکه افغانستان با امنیت، دارای صلح و آرامش و دوستی و پیشرفت را قبول داریم، اظهار داشت: حضور جمهوری اسلامی در منطقه امنیت‌ساز بوده است ولی حضور بیگانگان در منطقه حضور مخرب و تخریب‌کننده امنیت بوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه همواره تلاش‌ ما این بوده است که مردم افغانستان، خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند، تاکید کرد: راه‌حل مسأله افغانستان با یک کشور و یک قوم و یک گروه نیست، راه‌حل، تشکیل دولتی فراگیر و دولتی است که بتواند همه اقوام را در بر بگیرد.

رئیسی افزود:  کشورهای دیگر باید کمک کنند و ما هم در جمهوری اسلامی حتماً این سیاست را دنبال می‌کنیم که مردم افغانستان بتوانند برای شکل‌ دادن حکومتی که اداره افغانستان را در آینده تضمین کند، تصمیم بگیرند.

رئیس جمهور در بخش پایانی سخنان خود اظهار داشت: امروز رهبری معظم انقلاب اسلامی، امام خامنه‌ای حفظه الله تعالی، برای همه مردم منطقه و مردم مسلمان در سراسر عالم نگران هستند که مردم مسلمان در جای جای این منطقه بتوانند زندگی همراه با آرامش، رشد، پیشرفت و تعالی داشته باشند.

رئیسی افزود: همواره ایشان در سخنان، دیدگاه‌ها و اعلام موضع‌شان به عنوان رهبر جمهوری اسلامی، نسبت به اینکه باید ملت‌های مسلمان، رشد، پیشرفت و تعالی داشته باشند تأکید کرده اند و در جهت همین سیاست معتقدیم کشور دوست ، برادر، هم دین و هم فرهنگ تاجیکستان هرچه بیشتر راه‌های توسعه و پیشرفت را طی کند.

رئیس جمهور تاکید کرد: کوچک‌ترین ناامنی در تاجیکستان و منطقه ناامنی کشور ماست و پیشرفت و تعالی در تاجیکستان و کشورهای مسلمان منطقه پیشرفت ما محسوب می‌شود و پیشرفت همه کشورها را در منطقه، پیشرفت خودمان می‌دانیم.

رئیسی با قدردانی از میهمان نوازی گرم دولت و مردم تاجیکستان ابراز امیدواری کرد روابط خوب بین دو کشور بتواند گامی در جهت منافع هر دو کشور و دو ملت باشد.

رئیس جمهور تاجیکستان نیز در این نشست خبری مشترک از ایران به عنوان کشور دوست و همزمان تاجیکستان نام برد و با اشاره به اشتراکات فراوان فرهنگی و دینی میان دو ملت ایران و تاجیکستان، بر توسعه و تعمیق هر چه بیشتر روابط تاکید کرد.

"امامعلی رحمان"، افزود: اسناد همکاری امضا شده در این سفر موجب توسعه بیش از پیش مناسبات دو کشور خواهد شد و امیدوارم دیدارها و مذاکرات مقام های دو کشور و افزایش همکاری ها در آینده تداوم داشته باشد.

رئیس جمهور تاجیکستان با بیان اینکه گسترش همکاری ها با ایران در همه زمینه ها اعم از سیاسی ، اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی را ضروری می دانیم، گفت: سفر آیت الله رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به دوشنبه، فصل نوینی از روابط دو کشور را رقم می زند.

امامعلی رحمان همچنین با اشاره به تحولات اخیر در کشور افغانستان، گفت: خواهان استقرار صلح و ثبات کامل در افغانستان هستیم و معتقدیم آرامش در افغانستان ضامن تامین امنیت منطقه است و تاسیس یک دولت فراگیر و همه شمول در افغانستان را عامل کلیدی برای استقرار صلح و ثبات پایدار در این کشور می دانیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین