فرید زکریا: بایدن از ایران تا کوبا، مواضع ترامپ را تکرار کرده

گروه جهان الف،   4000626055

فرید زکریا، تحلیلگر برجسته آمریکایی و مجری شبکه «سی‌ان‌ان» هشدار داد، سیاست خارجی جو بایدن و دولت او از ایران تا کوبا، تکرار سیاست خارجی دونالد ترامپ بوده است.

فرید زکریا: بایدن از ایران تا کوبا، مواضع ترامپ را تکرار کرده

به گزارش فارس، یک تحلیلگر آمریکایی و چهره شناخته شده رسانه‌ای در این کشور با هشدار درباره شباهت مواضع جو بایدن دموکرات با دونالد ترامپ جمهوری‌خواه خواستار تغییر سیاست خارجی رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در قبال ایران و دیگر کشورهای جهان شد.

فرید زکریا در یادداشتی برای روزنامه واشنگتن پست هشدار داد: «آیا بایدن دارد سیاست خارجی ترامپ را عادی سازی می‌کند؟»

او نوشت: «هفته آینده  در تاریخ  ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور)، رئیس جمهور بایدن اولین سخنرانی خود را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام می‌دهد. این سخنرانی در برهه مهمی از دوران ریاست جمهوری بایدن ایراد می‌شود و تأثیر ویژه‌ای بر نگاه به ریاست جمهوری او در خارج از کشور خواهد داشت. بسیاری از ناظران خارجی پس از تقریباً هشت ماه مشاهده سیاست‌ها، لفاظی‌ها و بحران‌ها شگفت‌زده شده‌اند حتی شوکه شده‌اند چرا که دریافتند سیاست خارجی بایدن در یک منطقه تا منطقه‌‎ای دیگر، تداوم وفاداری به سیاست خارجی دونالد ترامپ و نفی باراک اوباما است».

این مجری شبکه سی‌ان‌ان ادامه داد: « برخی از این ناامیدی نتیجه روش ناگهانی و یکجانبه‌ای است که بایدن نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج کرد. یک دیپلمات آلمانی به من گفت که به نظر وی، "دولت ترامپ با برلین بیشتر از (دولت بایدن) مشورت کرده بود". برخی اقدامات خاص هم وجود دارد  مانند قرارداد زیردریایی، که خشم فرانسوی‌ها را برانگیخته است» (جزئیات بیشتر).

به نوشته او، ««اما نگرانی‌های فزاینده از این وقایع تک سریالی فراتر می‌رود. یک دیپلمات ارشد اروپایی اعلام کرد که در برخورد با واشنگتن در مورد همه چیز، از واکسن گرفته تا محدودیت‌های سفر، منطق سیاست‌های بایدن صرفنظر از لفاظی‌هایش، همان "اولویت اول آمریکا"(سیاست و شعار دونالد ترامپ) بوده است. یک سیاستمدار کانادایی می‌گوید که در صورت پیروی از آن، طرح‌های "آمریکایی بخرید" بایدن بیشتر از طرح (اولویت اول آمریکا) ترامپ حمایتگرایانه است. با وجود انتقاد مکرر از تعرفه‌های ترامپ، بایدن تقریباً همه آن را حفظ کرده است».

فرید زکریا در ادامه یادداشت خود به مواضع و سیاست‌های مشابه جو بایدن دموکرات با دونالد ترامپ جمهوری‌خواه در قبال ایران و برجام اشاره کرد.

او نوشت: «یکی دیگر از نمونه‌های بارز سیاست خارجی ترامپی بایدن، توافق با ایران است که یکی از دستاوردهای مهم دولت اوباما است. بایدن در طول مبارزات انتخاباتی خود استدلال می‌کرد که خروج ترامپ از این توافق یک اشتباه اساسی بوده و به عنوان رئیس‌جمهور تا زمانی که ایران نیز به تعهدات خود پایبند باشد، به آن می‌پیوندد. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی وی، اعمال مجدد تحریم‌های ثانویه ترامپ علیه تهران را به رغم مخالفت متحدان آمریکا، "یکجانبه‌گرایی درنده" توصیف کرد».

 
فرید زکریا

این تحلیلگر ارشد آمریکایی ادامه داد: «اما از زمان روی کار آمدنش، بایدن به توافق (برجام) بازنگشته و حتی برخی از تحریم‌ها را تمدید کرده است. مقامات بایدن که مدت‌ها با تلاش برای مذاکره مجدد درباره توافق مخالف بودند، اکنون می‌خواهند آن را "طولانی و تقویت" کنند. تاکنون، این استراتژی ترامپ و بایدن (در قبال ایران) جواب نداده است. ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از کمتر از ۳۰۰ کیلوگرم در سال ۲۰۱۸ به بیش از ۳۰۰۰ کیلوگرم در ماه می رسید».

این چهره شناخته شده‌ آمریکایی سپس به تشابه مواضع بایدن و ترامپ در قبال کوبا و مغایرت مواضع رئیس‌جمهور کنونی و دموکرات آمریکا با باراک اوباما پرداخت.

به نوشته او، «سیاست در قبال کوبا را در نظر بگیرید. دولت اوباما آنقدر جسور بود که با یکی از آشکارترین شکست‌ها در سیاست خارجی ایالات متحده مقابله کند. ایالات متحده با جداسازی و تحریم کوبا از سال 1960 برای ایجاد تغییر رژیم در آن کشور، عملا دولت کمونیستی کوبا را تقویت کرده بود. فیدل کاسترو با مقصر خواندن تمام مشکلات کوبا به محاصره این کشور توسط آمریکا، باعث ایجاد تحریک ناسیونالیستی شد و نه تنها ساقط نشد بلکه سرانجام بیشتر از هر رهبر غیر عضو خاندان سلطنتی روی کره زمین در قدرت ماند».

فرید زکریا ادامه داد: «همانند مورد ایران، (در کوبا) مردم عادی هزینه این سیاست‌ها را متحمل شده‌اند. یکی از ظالمانه‌ترین جنبه‌های سیاست تحریم آمریکا این است که به این راحتی به کار گرفته می‌شود زیرا گروه‌های ذی‌نفع خاص در واشنگتن را راضی می‌کند و برای آمریکایی‌ها هم بدون درد است اما به فقیرترین و ناتوان‌ترین‌ها که میلیون‌ها نفر از مردم عادی کوبایی و ایرانی هستند، خسارات هولناکی وارد می‌کند؛ کسانی که هیچ راهی برای اعتراض یا پاسخ دادن ندارند».

از نظر این کارشناس آمریکایی، «اوباما شروع به کاستن از دامنه این سیاست‌ها در قبال کوبا کرد. ترامپ مسیر را عوض کرد بایدن سیاست ترامپ را حفظ کرده و در واقع تحریم‌ها را تشدید کرده است. در رای گیری اخیر مجمع عمومی سازمان ملل متحد در محکومیت تحریم ۶۰ ساله آمریکا، نتیجه رای ۱۸۴ (مخالف) در مقابل ۲ (موافق) بود و اسرائیل تنها کشوری بود که همانند واشنگتن رای داد».

این مجری سرشناس شبکه سی‌ان‌ان افزود، «بایدن و تیمش غالباً از ترامپ به دلیل حمله به سیستم بین‌المللی قانون محور انتقاد کردند اما چگونه می‌توان چنین سیستمی را بازسازی کرد در حالی که (همین دولت) حمایت گرایی عریان، تحریم‌های یک جانبه، مشاوره‌های محدود (با دیگر متحدان آمریکا) و سیاست‌های "اولویت اول آمریکا" در مورد واکسن‌ها و حتی انجام سفرها (از و به مقصد آمریکا) را در آغوش گرفته است؟»

زکریا افزود: «هفته گذشته وقتی از اروپا برمی‌گشتم، کارمند خطوط هوایی بریتانیا در حال بررسی من با عصبانیت گفت: "امیدوارم پاسپورت آمریکایی داشته باشی." من گفتم بله اما پرسیدم چرا او اینقدر عصبانی به نظر می‌رسد. او پاسخ داد: "اوه ، آمریکایی‌ها ورود اروپایی‌ها به کشورشان را به یک کابوس تبدیل کرده‌اند و این بسیار ناعادلانه به نظر می‌رسد زیرا ما میزان واکسیناسیون بسیار بالاتری داریم و نسبت به شما سطوح بسیار پایین‌تری از کووید (ویروس کرونا) داریم. او با عصبانیت گفت: "به نظر می‌رسد این روزها شما آمریکایی‌ها فقط یک استاندارد دوگانه می‌خواهید که به شما کمک کند فارغ از اینکه دیگران چه فکری بکنند"».

این کارشناس و مجری آمریکایی در پایان نوشت: « لازم نیست اینطور باشد. خودخواهی ترامپ باید یک کجراهه قلمداد شود. بایدن می‌تواند از منبر (سخنرانی) سازمان ملل برای بازگشت به ریشه‌های عمیق خود به عنوان یک بین‌الملل‌گرا استفاده کند که می‌داند کشورها صرفاً از روی ترس، رشوه یا نگرانی‌های امنیتی با آمریکا متحد نمی‌شوند. آنها این کار را انجام می‌دهند زیرا بهترین روسای جمهور سیاست‌هایی را بیان و دنبال کرده‌اند که در عین توجه همیشه به منافع ایالات متحده، سعی کردند نظم بین‌المللی باز و مبتنی بر قوانین را ایجاد کنند که به دیگران در پیشرفت و شکوفایی کمک کند. اگر جو بایدن به روند فعلی خود ادامه دهد، ممکن است روزی مورخان به او به عنوان رئیس‌جمهوری نگاه کنند که سیاست خارجی دونالد ترامپ را عادی سازی کرد (سیاست خارجی ترامپ را عادی و نرمال جلوه داد)».

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین