علت تغییر موضع بی سابقه اسرائیل درباره معادله هسته ای ایران چیست؟

گروه سیاسی الف،   4000625087 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
علت تغییر موضع بی سابقه اسرائیل درباره معادله هسته ای ایران چیست؟

 اظهارات اخیر "بنی گانتس" وزیر دفاع اسرائیل در گفتگو با نشریه فارین پالیسی مبنی بر اینکه تل آویو با تلاش های جاریِ طرف‌های مختلفِ برجام جهت احیای توافق مذکور کنار می آید در نوع خود حاکی از نوعی عقب نشینی از مواضع تهاجمی سابق این رژیم  است. موضوعی که عملا به دلیل پیشرفت های قابل توجه هسته ای ایران در پاسخ به اقدامات خرابکارانه رژیم اسرائیل علیه برنامه اتمی این کشور محقق شده است.

رژیم صهیونیستی همواره سعی داشته در عرصه بین المللی برای ایران چالش آفرینی کند و به طرق مختلف و در چهارچوب پرونده های گوناگون، بحران سازی علیه تهران را در دستورکار داشته است.

در این راستا، به طور خاص تل آویو ظرف 20 ساله گذشته و در جریان مذاکرات اتمی ایران و غرب در برهه های زمانی مختلف، سعی داشته تا فضا را به سمتی هدایت کند که هم توانمندی های هسته ای ایران امکان ظهور و بروز نداشته باشند، و هم در مورد این توانمندی های سیاه نمایی شود و با طرح دعاوی واهی علیه آن، عملا فضایی مسموم از فشار و انزوا، ایران را احاطه کند. 

در این چهارچوب به طور خاص "بنیامین نتانیاهو" نخست زویر سابق رژیم صهیونیستی که 12 سال در قدرت بود، تا حد زیادی این دستورکارِ مخرب را علیه پرونده هسته ای ایران دنبال می کرد. شخصِ نتانیاهو مخالف سرسخت انعقاد توافق برجام در سال 2015 بود و "باراک اوباما" رئیس جمهور سابق آمریکا و تیم امنیت ملی و سیاست خارجی وی را نیز به دلیل حرکت به سمت این توافق، همواره تحت فشار و انتقاد قرار می داد. 

دولت نتانیاهو در در دوران ترامپ فرصتی طلایی را برای پیشبرد دستورکارهای ضدایرانی خود پیدا کرد و عملا از طریق اتحادی قدرتمند با مقام های دولت وقت آمریکا، اقدامات منفی زیادی را علیه قدرت و توان هسته ای ایران و حتی نابودی توافق برجام به کار گرفت. امری که در تشدید تحریم های دولت ترامپ علیه ایران و جوسازی های گسترده منطقه ای و بین المللی اسرائیل علیه کشورمان(و به خصوص حملات خرابکارانه اسرائیل علیه تاسیسات اتمی کشورمان که در مواردی، "یوسی کوهن" رئیس سابق موساد علنا به انجام آن ها اعتراف می کرد) به وضوح خود را نشان می داد. 

با این همه، همزمان با حضور جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا در قدرت و ترک کرسی نخست وزیری رژیم صهیونیستی توسط نتانیاهو و روی کار آمدن "نفتالی بنت" به عنوان نخست وزیر جدید اسرائیل، واقعیت های جدیدی نیز در نوعِ رویکرد تل آویو به پرونده هسته ای ایران، به تدریج خود را نشان دادند.

در این راستا، همزمان با روی کار آمدن دولت جدید ایران به ریاست جمهوری "ابراهیم رئیسی" و استقرار تیم جدید سیاست خارجی وی نیز، گمانه زنی های مختلفی درمورد رویکرد دولت جدید ایران به توافق برجام و مذاکرات وین نیز مطرح می شد. به زعم بسیاری از کارشناسان، تیم هسته ای جدید ایران از موضع قدرت و بدون اینکه عرصه سیاست خارجی ایران را محدود به برجام و مساله هسته ای بداند، وارد مذاکرات وین خواهد شد. از سویی، پاسخ دولت جدید ایران به هرگونه اقدامات منفی اسرائیل در خرابکاری علیه توانمند ی های هسته ای کشورمان نیز پیشرفت های چندبرابری در زمینه قدرت هسته ای ایران خواهد بود که این موضوع نیز عملا اسرائیلی ها  و آمریکایی ها را به درکی جدید از پرونده هسته ای ایران رسانده است. 

در این چهارچوب است که "بنی گانتس" وزیر دفاع اسرائیل در گفتگو با نشریه آمریکایی "فارین پالیسی" تاکید کرده که اسرائیل آمادگی دارد تا تلاش های جاری جهت احیای توافق برجام و مذاکرات وین را به رسمیت بشناسد و نتیجه آن نیز مورد احترام این رژیم خواهد بود. امری که به وضوح حاکی از عقب نشینی اسرائیل از مواضع افراطی اش علیه برنامه اتمی کشورمان است. اگرچه که گانتس برای حفظ ظاهر هم که شده و تا حد زیادی برای اینکه عقب نشینی اسرائیل را قدرتمندانه جلوه دهد، مدعی شده که "طرح های بی و سی" نیز از سوی اسرائیل تدوین شده اند که بر اساس آن ها به ترتیب اسرائیل در صورت شکست مذاکرات وین، با آمریکا به دنبال اعمال فشارهای حداکثری علیه تهران و حتی حمله نظامی علیه توانمندی های هسته ای کشورمان برخواهد آمد. 

با این همه، سوال اصلی که اکنون مطرح می شود این است: محرک های اصلی موضع گیری اخیر بنی گانتس چه بوده است؟ چرا اسرائیل در مقام مخالف جدی برنامه هسته ای ایران، اکنون انعطاف نشان داده و از مواضع تهاجمی و حداکثری خود علیه ایران عقب‌نشینی کرده است؟ به نظر می رسد در این زمینه سه مولفه اساسی ایفای نقش کرده اند. 

1: اسرائیل و درس گرفتن از گذشته 
دولت سابق اسرائیل به نخست زیر بنیامین نتانیاهو، در سال های اخیر دست به چندین مورد حمله خرابکارانه علیه تاسیسات و توانمندی های هسته ای ایران بویژه در نطنز زد(البته که اقداماتی نظیر ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند هسته ای برجسته کشورمان نیز توسط رژیم اسرائیل و دولت نتانیاهو عملیاتی شد). تحلیل این دولت آن بود که انجام این حملات می تواند تهران را به این درک برساند که در صورت پیشرفت توانمندی های هسته ای اش، بهای سنگینی را نیز باید بپردازد، با این حال، تهران با فهمی راهبردی از این حملات، به جای عقب نشینی، با پیشبرد بیش از پیشِ برنامه هسته ای اش، این پیام را به طرف اسرائیلی و دیگر طرف های غربی رساند که هر اقدامی ضد برنامه اتمی کشورمان، پیشرفتِ آن با سرعتی چند برابر حد معمول را به دنبال خواهد داشت و مسوول این مساله نیز فقط و فقط اسرائیل و طرف های غربی هستند. 

در این رابطه شاهد بوده ایم که ایران در پاسخ به خرابکاری های چند سال اخیر اسرائیل، عملا غنی سازی اورانیوم را به بالای 60 درصد رسانده(سطح غنی سازی در برجام برای ایران، 3.67 درصد بوده است) و با توسعه اقدامات و برنامه های خود در زمینه تحقیق و توسعه هسته ای نیز، سانتریفیوژهای به مراتب پیشرفته تری را طراحی کرده که می توانند در بحث غنی سازی اورانیوم تا حد زیادی به ایران کمک کنند(در این رابطه می توان به سانتریفیوژهای نسل جدید IR9 اشاره کرد). 

دولت جدید ایران نیز عملا رویکردهای به مراتب سخت گیرانه تری را در تعامل با غرب و در واکنش به اقدامات خرابکارانه دشمنان ایران درچهارچوب معادله اتمی این کشور اتخاذ خواهد کرد. از این رو، طرف اسرائیلی به این نتیجه رسیده که بهتر است اشتباه راهبردی خود را تصحیح و بار دیگر از همان مسیر گفتگو و مذاکره با ایران جهت محدودسازی توان هسته ای این کشور در قالب یک توافق بین المللی، حمایت کند(راهبردی که همواره مد نظر غرب بوده است). 

2: اسرائیل و حرکت به سمت تقابلِ هدفمند با ایران 
دولت جدید آمریکا به ریاست جمهوری جو بایدن، از همان آغازین روزهای حضور خود در قدرت نشان داده که به دنبال تقابلِ هوشمند با ایران است. در این رابطه حتی جو بایدن در روزهای نخست حضورش در کاخ سفید در گفتگو با "سی ان ان" بر این مساله تاکید کرد که بهترین راه مقابله با ایران، مقابله هوشمندانه با این کشور و اجماع سازی علیه آن است. دراین راستا، دولت بایدن و تیم امنیت ملی و سیاست خارجی او در برهه کنونی که اقدامات خودسرانه اسرائیل علیه برنامه اتمی تهران را عامل اصلی پیشرفت قابل توجه برنامه هسته ای ایران می دانند، جدای از اولتیماتوم های پیدا و پنهانی که به دولت نتانیاهو مبنی بر عدم حرکت در مسیر انجام اقدامات خرابکارانه علیه ایران داده بودند، برای دولت جدید اسرائیل نیز این مساله را روشن کرده اند که یکجانبه گرایی آن ها در قبال برنامه اتمی تهران، از حمایت آمریکا برخوردار نیست. در واقع، اسرائیل اکنون به این درک رسیده که در کنار آمریکا و اروپا، بایستی از تاکتیک مذاکره با ایران حمایت کند تا شاید از این طریق بتواند ایران و توان اتمی مان را در سطحی که مطلوب آن‌هاست نگه داشت. درست به همین دلیل است که می توان گفت مذاکراتِ حدودا 20 ساله ایران و غرب در مورد مساله هسته ای ایران، صرفا از سوی طرف غربی به مثابه ابزاری برای مهار توانمندی های هسته ای ایران و حتی نابودی کشورمان تصور شده و در این رابطه توجه کمی به حلِ واقعی صورت مساله متمرکز شده است. 

3: اسرائیل و درکی تازه از دولت جدید ایران
یکی دیگر از نکاتی که می تواند محرک اصلی اسرائیل در حمایت از روند مذاکرات وین باشد این است که تل آویو می داند سیاست اصلی دولت جدید ایران، عدم تکیه صرف بر مذاکرات هسته ای با غرب و توافق برجام است. در واقع، دولت جدید ایران بر خلاف دولت قبل، دال مرکزی خود در عرصه سیاست خارجی را توافق برجام و بهره برداری از امتیازات آن تعریف نکرده است. از این رو شاهدیم که عجله چندانی نیز برای آغاز مذاکرات ندارد و مساله هسته ای را در سطح و محدوده ای مشخص در کلیتِ سیاست خارجی ایران ارزیابی می کند. 

این مساله در کنار این موضوع که تهران سعی دارد روابط خود با همسایگان و همچنین محور شرق(کشورهایی نظیر چین و روسیه) را تا جای ممکن تقویت کند، همه و همه موجب شده اند تا اسرائیل و طرف های غربی به این نتیجه برسند که بهتر است هر چه سریع تر بار دیگر زمینه را برای از سرگیری مذاکرات اتمی با تهران و انعقاد توافقی با این کشور هموار کرد زیرا در غیر اینصورت امکان دارد با وقوع اتفاقاتی نظیر خروج نیروهای آمریکایی از منطقه و تقویت پیوندهای منطقه ای و فرامنطقه ای ایران، دیگر فضا و انگیزه ای برای  مذاکرات اتمی از سوی ایران با غرب باقی نماند و در عین حال، توان و اهرم های قدرت ایران نیز به نحو قابل ملاحظه‌ای و به ضرر غرب و رقبایِ ایران، افزایش پیدا کنند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۰۲۶۲۸۰۰:۴۹:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۲۶
وقتی هدف اونها از مذاکرات فشار به ایران و کاستن از توانمندی‌هاست چرا مذاکره کردیم؟ ما که تحریم هستیم مسیر خودمون رو بریم این شل و سفت کردن ها کشور رو نابود میکنه
ناشناس۲۲۰۳۷۴۳۰۸:۴۰:۳۱ ۱۴۰۰/۶/۲۷
ای کاش دولت قبلی ما یک جو هوشمندانه عمل می کرد
ناشناس۲۲۰۳۸۸۵۱۰:۱۷:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۲۷
چون طالبان رو آوردن مرز ایران پیروزی از این بزرگتر ؟!
كاوه۲۲۰۲۶۳۳۰۰:۵۷:۱۰ ۱۴۰۰/۶/۲۶
اسرائيل ,عربستان سعودي، امارات و تركيه و قطر و ساير مريدان ايالات متحده آمريكا و اروپا مي خواهند نرمش نشان دهند تا ما پاي ميز مذاكره بياييم بعد كه ما درجا يا عقب نشيني كرديم و قرارداد را امضا كرديم آنوقت با تغيير رياست جمهوري و آمدن يكي مانند ترامپ و پاره كردن قرارداد دوباره شيطنتهايي كه ديديم شروع مي شود .
رسول۲۲۰۳۵۴۹۰۰:۱۵:۰۵ ۱۴۰۰/۶/۲۷
احسنت
عبدالله موسوی۲۲۰۲۶۷۰۰۱:۳۴:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۲۶
معلوم شد،سردمداران کاخ سفید ازابتدای تشکیل وتصرف غیرقانونی رژیم منحوس وغده سرطانی اسرائیل در منطقه خاورمیانه،همگی خیمه شب بازان وعروسکهای رژیم منحوس وغده سرطانی اسرائیل هستند ودرواقع این رژیم منحوس وکودک کش صهیونیستی پدرخوانده آمریکا وغرب است ‌
ناشناس۲۲۰۲۶۷۷۰۱:۵۰:۲۱ ۱۴۰۰/۶/۲۶
بایدن گفت صلح در یمن ایجاد می کنم جنگ بدتر از قبل شعله ور تر شده. بایدن گفت دولت افغانستان جلوی طالبان ایستادگی خواهد کرد و ما به دولت این کشور کمک می کنیم ولی در عمل دولت افغانستان به راحتی از هم پاشید. بایدن گفت می خواهم به برجام برگردم. شما خودتان نتیجه بگیرید که نباید به حرف بایدن هیچ اهمیتی نشان بدهید.
محمد۲۲۰۲۶۸۳۰۲:۱۳:۴۹ ۱۴۰۰/۶/۲۶
نه آقا نشد. الان هم باید به روال قبل عمل بشه. تا الان روال این بوده که هر چیزی که اسرائیل ازش استقبال کرده بد بوده. الان هم باید بلافاصله مذاکرات رو ترک کنیم چون اسرائیل گفته باهاش کنار میاد پس حتما به ضرر ماست.
ناشناس۲۲۰۲۶۹۷۰۲:۴۲:۱۴ ۱۴۰۰/۶/۲۶
یکی دیگر هم بمب اتم شاید ، ایران مثل کره شمالی نیست که اگر بمب اتم داشته باشد با تحریم فلجش بکنند . چه بسا همین الآن هم تحریم های ایران بیشتر از کره شمالی باشه . اتفاقا باید دست از شعار ما بمب اتم نمیخواهیم برداریم و به صورت غافلگیر کننده بمب اتم رو کنیم . درضمن از کجا معلوم ۴ سال دیگه یه کی مثل ترامپ نیاد و زیر همه چیز نزنه .پس بهتره راهی که قراره چند سال دیگه بریم رو همین الآن بریم . اونوقت خودشون به التماس میفتن و ما رو هم مثل روسیه یک قدرت بلامنازع میشناسن که راهی جز سازش باهاش ندارن .قضیه ما با کره شمالی زمین تا آسمون فرق داره . در ضمن مگه میشه تمام دشمنان ما که دور ما هم چمبره زدن بمب اتم داشته باشن ولی ما نه! بهترین اهرم فشار همینه .حالا بگید نه
ناشناس۲۲۰۴۷۳۴۲۰:۲۱:۴۷ ۱۴۰۰/۶/۲۷
ایران با تحریم فلج نمیشود؟!! با گذشت سه سال، پول ملی هشتاد و پنج درصد از ارزشش را از دست داد و این وضعیت، فلج شدن و نابود شدن اقتصاد است.
علی۲۲۰۲۶۹۸۰۲:۴۲:۳۳ ۱۴۰۰/۶/۲۶
کارشجاعانه.احمدینژادباشکستن.پلمپ.برنامه.هسته.ای.وخیای.دربرجام.قابل.مقایسه.نیست..بادشمن.نبایدباخنده. و ضعیف.برخوردکرد
امیری۲۲۰۲۷۳۹۰۵:۱۳:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۲۶
علت مشخص است موضعگیری قاطعانه و عزتمند مجلس و دولت جدید
ناشناس۲۲۰۲۷۵۰۰۶:۱۷:۳۴ ۱۴۰۰/۶/۲۶
نه خیر، تحلیل شما بهیچوجه دقیق نبود. اسراییل از موضع افراطی ایران مبنی بر احتمال خروج ار NPT که چند روز پیش اعلام شده هراس برداشته که ممکن است ایران را از کنترل و نظارت جامعه ی جهانی سوق دهد.
ناشناس۲۲۰۲۷۷۰۰۷:۴۰:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۲۶
علت چرخش اسرائیل دوربین های آژانس هستن اسرائیل میتونه با امکانتات پیشرفته جاسوسی دوربین های هسته ای ایران حک کنه الان دیگه خیالش راحته
فرهاد خرمی۲۲۰۲۷۷۱۰۷:۴۴:۱۵ ۱۴۰۰/۶/۲۶
سلام با توجه به مطالب مشروحه این مقاله و اعتراف غربی‌ها به از دست دادن ابزار فشار بر ایران، این زمان برای بهره‌برداری بیشتر ایران میبایست بدون عجله وبابی میلی به مذاکرات هسته‌ای برخورد کرد چراکه غربی‌ها بسیار بیشتر از ما نیازمند مذاکره اند و مرعوب سیاست های اتمی ایران هستند
ناشناس۲۲۰۲۷۷۴۰۷:۵۳:۰۵ ۱۴۰۰/۶/۲۶
چگونه به غنی سازی ۶۰درصدی رسیدیم وقتی قلب رآکتور هسته ای بتن ریخته شده ؟!!
ناشناس۲۲۰۳۶۳۲۰۵:۰۴:۲۶ ۱۴۰۰/۶/۲۷
اورانیوم جای دیگه غنی‌سازی میشود و سپس در راکتور استفاده میشود گویا شما تصور میکنید راکتور محل غنی‌سازی است!!؟
ناشناس۲۲۰۳۶۶۰۰۶:۵۷:۳۲ ۱۴۰۰/۶/۲۷
مجید جان قلب راکتور جایی نیست که غنی سازی می کنند جایی است که از اورانیوم غنی شده استفاده می کنند
ناشناس۲۲۰۳۷۶۴۰۸:۵۶:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۲۷
غنی سازی 60 درصدی در فردو و نطنز انجام می شود، رآکتوری که در بخشی از قلبش سیمان ریخته شد، راکتور آب‌سنگین اراک بود.
علی۲۲۰۲۹۲۸۱۱:۰۸:۲۱ ۱۴۰۰/۶/۲۶
سلام ممنون،قابل استفاده بود
ناشناس۲۲۰۳۰۷۰۱۳:۱۷:۱۳ ۱۴۰۰/۶/۲۶
چون از جنگ داخلی و انقلاب تو ایران ناامید شده عقلش اومده سر جاش
علی۲۲۰۳۰۸۴۱۳:۳۵:۳۵ ۱۴۰۰/۶/۲۶
درود ایران هم یک قدم از مواضع خودعقب نشینی کند راه توافق هموارمیگردد
احمد۲۲۰۴۱۶۵۱۳:۰۹:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۲۷
هیچکس از حق ملت نمی تونه عقب‌نشینی کنه فقط محکوم به پیشروی هستیم.
ناشناس۲۲۰۳۶۲۴۰۳:۳۵:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۲۷
شماهام دلتون خوشه.
ناشناس۲۲۰۳۶۶۲۰۶:۵۹:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۲۷
برجام مرده است و این ننه من غریبم بازی های غرب و اروپا نمی توند زنده اش کند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  11. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  12. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  13. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  14. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  15. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین