فاطمین امین: چرایی زیان انباشته ۸۰ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا

گروه اقتصادی الف،   4000625064 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تمرکز معاونت بازرگانی داخلی بر نظام توزیع و از حلقه تولید تا مصرف خواهد بود، زیان انباشته ۸۰ هزار میلیارد تومانی در دو خودرو سازی بزرگ کشور را نتیجه آمیختگی کسب و کار با حاکمیت دانست.

فاطمین امین: چرایی زیان انباشته ۸۰ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا

به گزارش ایسنا به نقل از شاتا، سیدرضا فاطمی‌امین روز گذشته (چهارشنبه) در جلسه تکریم و معارفه تعدادی از معاونان و مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت که همزمان با جلسه شورای معاونان این وزارتخانه برگزار شد، با بیان اینکه تمرکز معاونت طرح و برنامه این وزارتخانه بر هماهنگی و یکپارچه‌سازی است گفت: با اصلاحاتی که در سازوکارها و فرآیندها و مأموریت‌های بخش‌های مختلف در حال انجام است، این معاونت بیشتر نقش هماهنگ‌کننده و یکپارچه سازی خواهد داشت.

وی با اشاره به تاکیدات رئیس‌جمهور بر توسعه تجارت، تغییر ساختار در این بخش را نیز ضروری دانست و بر داشتن اختیارات کافی سازمان توسعه و تجارت در راستای تحقق اهداف و اجرای برنامه‌های مربوط به تجارت بین‌المللی تاکید کرد.

فاطمی‌امین در ادامه به تغییر و اصلاح ماموریت‌ها در حوزه بازرگانی داخلی اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تنظیم بازار در حوزه‌های تخصصی به بخش مربوطه بر می‌گردد، تمرکز معاونت بازرگانی داخلی بر نظام توزیع و از حلقه تولید تا مصرف خواهد بود.

وی با یادآوری کارهای مطالعاتی انجام شده در حوزه بازرگانی داخلی، از نهایی شدن ۱۵ پروژه در این حوزه در روزهای آتی خبر داد.

ضرورت تفکیک کسب و کار از حکمرانی

وزیر صمت در بخش دیگر این جلسه، با تاکید بر ضرورت تفکیک کسب و کار از حکمرانی، آمیختگی این دو را یک آفت در سازوکار دولتی توصیف کرد و افزود: این آمیختگی موجب شده که برخی وزارتخانه‌ها هم حکمرانی و هم بنگاه‌داری کنند که هم به ضرر بنگاه و هم بخش حاکمیت است.

به گفته این مقام مسئول، زیان انباشته ۸۰ هزار میلیارد تومانی در دو خودرو سازی بزرگ کشور نتیجه این آمیختگی است و در همین راستا ستاد راهبردی شرکت‌ها و موسسات غیرحاکمیتی به ریاست دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت تشکیل خواهد شد و امور مربوط به ماموریت‌ حاکمیتی شرکت‌های مذکور در زیر مجموعه این ستاد قرار خواهد گرفت.

وی در پایان با تاکید بر ظرفیت بالای وزارت صمت از تعامل، همدلی بین بخش‌ها و وزارتخانه‌های مختلف کشور خبر داد و چرخش مدیریتی را گامی در جهت ایجاد نوآوری در حوزه مدیریت دانست.

به گزارش ایسنا، وزیر صمت به تازگی سید مهدی نیازی را به عنوان «معاون طرح و برنامه»، علی نبوی به عنوان «دستیار ویژه و رئیس ستاد راهبری شرکت‌ها و موسسات غیرحاکمیتی تحت پوشش وزارت صنعت، معدن و تجارت»، صدیف بیگ‌زاده به عنوان «سرپرست معاونت بازرگانی داخلی» و یونس سلمانی را به عنوان «مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری» معرفی کرد.

دیدگاه کاربران

کوروش فرهودیان۲۲۰۲۳۸۰۱۹:۳۹:۴۷ ۱۴۰۰/۶/۲۵
اگر حمایت دولت نبود کی فرغونها ی ساخت این دو شرکت را به قیمت خودروهای نیمه لوکس خارجی میخرید اگر واقعا راست میگویی ورود خودرو را مثل امارات کویت و ... آزاد کنید آنوقت اگر یک خودرو تونستی بفروشی حق با توست زیان به دلیل غارت ها، بی عرضگی و تولید با تکنولوژی چند ده سال پیش است راستی چطور مدیران این فرغون سازها ملیاردرند
ناشناس۲۲۰۲۴۰۹۲۰:۱۱:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۲۵
هر مسئولی تو این همه سال آمده همین را گفته و دوباره آش و کاسه همان بوده است.
ناشناس۲۲۰۲۴۳۴۲۰:۴۱:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۲۵
شرکتهای خودرو سازی را به شرکتهای خصوصی کارآمد واگذار کنید وببینید که در اولین تغییر چند هزار نفر نیروی مازاد ومدیران نا کارآمد وتحمیلی کنار گذاشته می شوند بدون اینکه تغییر خاصی در کارایی کارخانه ها بوجود آید .
حیران۲۲۰۲۴۷۱۲۱:۱۶:۱۱ ۱۴۰۰/۶/۲۵
جالب است شرکتهای سایپا وایراخودرو که با سوء استفاده ازبازارانحصاری محصولات خودرابا تحقیرامیزترین وتحمیلیترین شرایط به چندبرابرقیمت خودروهای استانداردجهانی میفروشند ‌‌.. تریلیون تومان هم ضرر کرده اند.
ناشناس۲۲۰۲۵۴۹۲۲:۵۶:۵۳ ۱۴۰۰/۶/۲۵
پانصد و پنجاه هزار ميليارد تومن كسري بودجه ١٤٠٠ است كه هشتاد هزار ميليارد تومن آن مربوط به زيان انباشته ايران خودرو و سايپا است يعني پانزده درصد فشاري كه روي مردم است از ضرر دهي ايران خودرو و سايپا است خدايا ..
ناشناس۲۲۰۲۵۵۱۲۳:۰۱:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۲۵
باید مدیر عامل این شرکتها توسط سهامداران تعیین شود نه دولت. و از مدیریت دستوری این شرکتها خودداری شود
ناشناس۲۲۰۲۵۸۶۲۳:۵۵:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۲۵
هیچ زیانی وجود ندارد جز اینکه خودروسازان با پول‌های مردم کاسبی راه انداختند ،و گاهی وقتها ورشکسته می شوند و بی خیال به کار دیگر مبادرت می ورزند .مثل کشورهای دیگر کارخانه بنا می کنند نمی توانند رقابت کنند .کارخانه ورشکست می شود یا گاوداري درست می کنند ورشکسته می شوند بی خیال می شوند ،با پول مردم بازی می‌کنند. ویا پاداش‌های هنگفت می گیرند .بریز وبپاش زیاد دارند .
ناشناس۲۲۰۲۵۹۶۰۰:۰۴:۲۸ ۱۴۰۰/۶/۲۶
سایپا و ایران خودرو تواین دوسال پدر مردمو دراوردن تازه دوقورتو نیمشون هم باقیه به خدا شما دیگه کی هستید خیلی پرگو یید
ناشناس۲۲۰۲۶۲۵۰۰:۴۶:۴۷ ۱۴۰۰/۶/۲۶
این دو خودوسازی کلا برای کشور زیان هستند هم زیان مالی گسترده و هم زیان انسانی از رانت دولت استفاده می کنند و با تولیدات بی کیفیت هزینه هنگفت انسانی برای دولت دارند
ناشناس۲۲۰۲۷۶۲۰۷:۱۷:۴۸ ۱۴۰۰/۶/۲۶
به سبب مديريت غلط و ناكار آمدي مديران اين بلا نسيب دو خودرو ساز شده است
الف ر۲۲۰۲۸۱۰۰۹:۰۹:۴۷ ۱۴۰۰/۶/۲۶
این در هم آمیختگی دلیل تنها نیست مهمترین دلیل سوء مدیریت شدید مدیرانیکه ناشی از رابطه بازی منصوب گردیدند محصولی که قیمت انرژ ی مصرفی آن کمتر از نصف نرخ جهانی است همچنین مزد و فولاد به همین نسبت و محصول تولید ی با همین کیفیت 3 برابر قیمت جهانی به این مردم میفروشند چرا اینهمه زیان انباشته ؟؟ البته این وضعیت در تمام بخش ها است
محمد۲۲۰۲۸۷۴۱۰:۲۰:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۲۶
اگر واردات ماشین آزاد نشود یعنی این‌که کاش دولت روحانی نرفته بود. اگر واردات ماشین آزاد نشود يعني نهایت ..
ناشناس۲۲۰۳۰۴۰۱۲:۵۴:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۲۶
به هیچ عنوان در تولید ماشین ضرر نکرده اند چون چند برابر قیمت به مشتری فروخته اند چرا ضرر کرده اند بصورت واضح معلوم است کاش دولت آقای رییسی اعلام کند تا همه بدانند
شاهین۲۲۰۳۱۰۵۱۳:۵۹:۴۷ ۱۴۰۰/۶/۲۶
حذف و تعدیل مدیریت های ناکارآمد به این سادگی مشکل حل شد
سلام۲۲۰۳۱۳۸۱۴:۳۳:۴۸ ۱۴۰۰/۶/۲۶
کسی بیاد این زیان انباشته رو توضیح بده ما هم بفهمیم چیه مردیم از بس کلاه سرمون رفت
ناشناس۲۲۰۳۱۵۳۱۴:۴۱:۵۸ ۱۴۰۰/۶/۲۶
از هر کجای ضرر برگردی ..منفعته.چرا این دو شرکت ضرر میدن باز بکارشون ادامه می دید ،خود کفایی به چه قیمتی ؟؟؟؟؟
محمود۲۲۰۳۱۸۴۱۵:۱۱:۳۱ ۱۴۰۰/۶/۲۶
فکری بحال بازار داخلی ماشین بکنید واقعا .. روزروشن ..دولت خودروسازهارو بحال خود گذاشه هر کاری میخوان میکنن
سلام۲۲۰۳۲۳۲۱۶:۱۷:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۲۶
بعضی از مدیران بی کفایت فعلی و قبلی این دو کارخانه را باید در ملأ عام ، شلاق زد
کوروش۲۲۰۳۲۳۶۱۶:۲۳:۳۱ ۱۴۰۰/۶/۲۶
یکی از مهمترین دلایل این زیان انباشته دریافت حقوقهای نجومی مدیران در کنار مسافرتهای خانوادگی خارجی و داخلی با هزینه های سرسام آور است که متاسفانه باید دیوان محاسبات ورود کند که چرا این کارخانه به این وضع اسفبار رسیده و با مدیران نالایق و .. چه در گذشته و حال برخورد قضایی بشود
مهدی۲۲۰۳۳۳۴۱۸:۳۶:۳۰ ۱۴۰۰/۶/۲۶
ضرر میدین کاسه کوزتونو جمع کنین بگزارید خودرو با قیمت واقعی وارد بشه
ناشناس۲۲۰۳۳۹۱۱۹:۵۶:۱۲ ۱۴۰۰/۶/۲۶
اگه راست میگین اجازه بدین شرکت های خصوصی خودروسازی باز بشه و دو شرکت لگن ساز درش تخته بشه.
یکتانتتریبون

پربحث‌های هفته

  1. آیا «اشتباه از من بود»، کافی است آقای ظریف؟!

  2. "ابوالحسن بنی‌صدر" درگذشت

  3. استراتژی هزار خنجر علیه ایران، عوامل و راهکارهای آن

  4. عاقبت تبعیض: فاجعه فرار مغزها به سوی رشته های پزشکی

  5. بمب ساعتی که دولت قبل به ارث گذاشت

  6. واردات خودرو حتماً انجام می شود/سه شنبه ابهامات شورای نگهبان مرتفع می شود/ می خواهیم خودروساز داخلی از تنبلی در بیایید

  7. ناراحتی کارشناس جمهوری آذربایجان از انتشار صحبت‌های قلی‌اف در ایران

  8. بازی جدید واشنگتن با ابزارهای منطقه‌ای

  9. واکنش مردم به لفاظی‌های الهام علی‌اف

  10. اعتراف روزنامه صهیونیستی: ایران به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شده است

  11. چرا باید جلسات کمیسیون «طرح صیانت» در مجلس، علنی باشد

  12.  ۳ اشتباهی که بنی صدر را زمین زد

  13. تکمله ای بر ماجرای اعتراف برجامی ظريف

  14. سرقت جواهرات یک زن به عنوان مامور تست کرونا

  15. اول مسئولیت پذیری، بعد عدالت‌ طلبی!

  16. چه کسی مذاکرات برجام را هدایت خواهد کرد؟/  حمله بیژن نوباوه به منتقدانی که طرح صیانت را نخوانده‌اند

  17. قالیباف با طرح صیانت مخالف است؟/ انتقاد یک نماینده از جلسات غیرعلنی مجلس

  18. وعده میرکاظمی درباره بودجه ۱۴۰۱/ اسلامی: درباره اجرای قانون هسته‌ای مجلس، اختلاف وجود دارد/ شریعتمداری: عراقچی با ظریف تفاوت دارد

  19. قابلیت‌های ایران با جمهوری آذربایجان به هیچ‌وجه قابل مقایسه نیست

  20. پیام سفرهای منطقه ای امیرعبداللهیان

  21. درآمد دوبرابری از فروش، افزایش ناچیز تولید

  22. روایت پدر و پسر از کلیپ ساختگی سیلی به یک روحانی

  23. یک دهه شصتی استاندار تهران شد

  24. دفاع قاطع کارشناس ترک از ایران در مقابل علی‌اف

  25. عزت‌الله مهرآوران بر اثر کرونا درگذشت

ابر آروان

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. بمب ساعتی که دولت قبل به ارث گذاشت

    2. درآمد دوبرابری از فروش، افزایش ناچیز تولید

    3. چند پیشنهاد بودجه‌ای که ثبات را به اقتصاد کشور باز می گرداند

    4. برنج ایرانی ارزان شد

    5. وزیر نیرو: فعلا هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت آب و برق نداریم

    6. در انتظار ۴ میلیون مسکن باکیفیت

    7. عضلات رونالدو مسخره شد!+ عکس

    8. یک تصمیم ضد رانت مجلس

    9. اعتراض مدیرمسئول روزنامه جوان به تولیدکنندگان لوازم خانگی داخلی

    10. مثلث ناخوشایند در مسیر ترانزیتی ایران

    11. افزایش حقوق سال ۱۴۰۱ کارکنان دولت علی‌الحساب ۱۰ درصد/عیدی یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار تومان

    12. بدنبال کدام «جهاد سازندگی» هستید؟

    13. حضور نماینده برخی کشورها در ایران برای ورود فناوری جدید ساخت مسکن/ خبر خوش رستم قاسمی برای مردم

    14. صادرکنندگان خواستار توقف طرح اخیر مجلس شدند

    15. صندوقی که برای روز مبادا بود اما...

    16. چرا ساختار بودجه کشور اصلاح نمی شود؟/ ماهی گیری از برکه گل‌آلود بودجه

    17. عرضه سه محصول پر مصرف لبنی با تخفیف ۱۰ درصدی از هفته آینده در سراسر کشور

    18. گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ یک کتاب مفصل از تخلفات گسترده دولت روحانی است

    آخرین عناوین