اتصالات زنجیر و لیفتینگ

گزارش بازرگانی،   4000624034


C:\Users\Alireza\Desktop\chainslings.jpg

اتصالات مختلفی در لیفتینگ بار همراه با سیم بکسل و زنجیر مورد استفاده قرار می گیرند که در زبان انگلیسی به Chain accessories و یا Rigging شناخته می شوند. بسیاری از این اتصالات بصورت مشترک برای اسلینگ های زنجیری و سیم بکسلی و برخی از آنها نیز بصورت خاص در اتصالات زنجیر و یا در اتصالات سیم بکسل مورد استفاده قرار می گیرند. اتصالات لیفتینگ نیز مانند دیگر انواع ادوات لیفتینگ دارای تناژ کاری مشخص، تنسایل و حداقل نیروی برشی می باشند که از معیار های اصلی انتخاب در صنایع می باشد.

اتصالات زنجیر هم از گرید های مختلف فولادی و هم از گرید های استنلس استیل تولید می شوند و در سایز های اینچی و میلیمتری و در تناژ مختلف (تناژ دار) عرضه می گردند. آلیاژ های فولادی سخت بکار گرفته شده در تولید اتصالات زنجیر و سیم بکسل دارای تنسایل مقاومت کششی بالایی هستند که از بالا بردن درصد کربن بکار گرفته شده در ساختار و همچنین طی عملیات حرارتی سخت کاری افزایش پیدا می کند. از پر مصرف ترین گرید ها در تولید اتصالات زنجیر و سیم بکسل می توان به گرید G80 اشاره نمود که در تولید زنجیر های فولادی و اتصالات زنجیر بکار گرفته می شود.

اتصالات زنجیر استنلس استیل نیز به همین ترتیب مطابق با گرید زنجیر و سیم بکسل اتصالی از گرید های مختلف 304 و 316 تولید می شوند که گرید 304 با فراوانی کمتر و گرید نگیر 316 با فراوانی بیشتری در بازار یافت می شود. هر دو گرید از اتصالات زنجیر و سیم بکسل استنلس استیل دارای مقاومت کششی برابری بوده چرا که تنسایل برابر با 1570 نیوتن بر میلیمتر مربع دارند. این در حالی است که گرید 316 نگیر هم مقاومت محیطی بالاتری دارد و هم جذب آهنربا نمی شود.

انواع مختلف اتصالات زنجیر

دسته بندی های متعددی برای اتصالات زنجیر می توان در نظر داشت که بر حسب متریال، سایز، شکل، تنسایل و مقاومت کششی صورت می پذیرد. با این وجود اغلب دسته بندی بر حسب شکل و کاربری صورت می پذیرد که به قرار زیر می باشد.

C:\Users\Alireza\Desktop\rigging.jpg

  • قلاب Hook : از پر مصرف ترین نوع اتصالات زنجیر محسوب می شود که بصورت مشترک در اتصالات اسلینگ سیم بکسل نیز بکار می رود. انواع مختلف قلاب S ، قلاب ضامن دار، قلاب هرز گرد، قلاب ثابت، قلاب دانه گیر (مخصوص زنجیر)، قلاب کج (مخصوص زنجیر)، قلاب کارابین و قلاب دینام از نمونه های کاربردی قلاب محسوب می شوند.
  • شگل Shackle : از دیگر انواع کاربردی اتصالات زنجیر محسوب می شود که در اتصالات اسلینگ سیم بکسل هم بصورت استنلس استیل و هم بصورت فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. شگل ها در شکل های شگل یو U و شگل نعلی شکل دارای بیشترین میزان کاربری هستند..
  • رابط زنجیر Connecting link : از اتصالاتی است که بصورت اختصاصی برای اسلینگ های زنجیری بکار گرفته می شود. رابط زنجیر در اتصال رشته های مختلف زنجیر بکار گرفته می شود و هم به شکل پین دارد و هم بصورت اتصال سریع Quick link تولید می شود.
  • حلقه Master link : از حلقه ها که به شکل های بیضوی، گلابی و گرد تولید می شوند بصورت مشترک در اتصالات اسلینگ های زنجیری و اسلینگ سیم بکسل استفاده می شود. در کاربری اسلینگ حلقه در واقع نقطه تلاقی رشته های زنجیر و یا سیم بکسل در منتهی علیه بالایی محسوب می شود.
  • مهارکش Turnbuckle : مهارکش ها اتصالاتی هستند که برای تغییر طول اتصال و افزایش تنش مورد استفاده قرار گرفته از دو بخش اصلی شامل بدنه مهارکش و بخش پیچی درون بدنه تولید می شوند. انواع مختلف مهارکش بصورت دو سر قلاب، دو سر حلقه، دو سر سوکت و نمونه های ترکیبی دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

برند های معتبر تولید کننده اتصالات زنجیر

با توجه به کاربری های حساس زنجیر و اتصالات در لیفتینگ بار مخصوصا در گرید های فولادی برند تولید کننده با توجه به تکنولوژی های متفاوتی که در تولید و فراوری آلیاژ های فلزی وجود دارد می تواند نقش مهمی در کیفیت و مقاومت اتصالات زنجیر ایفا کند. در برخی از موارد که لیفتینگ های سنگین مانند کاربری های جرثقیل های بارگیری بندری صورت می پذیرد داشتن سرتیفیکت های لازم نیز برای اتصالات زنجیر و سیم بکسل الزامی است.

از معتبر ترین برند های تولید کننده اتصالات زنجیر برند کروزبی آمریکا Crosby می باشد که به تولید زنجیر های لیفتینگ فولادی در بالاترین گرید ها مانند G100 , G120 نیز می پردازد و از معتبر ترین تولید کنندگان انواع قلاب و شگل در دنیا نیز می باشد. برند گرین پین Green Pin هلند نیز که تحت لیسانس کشور آلمان عمل می کند از دیگر برند های معتبر تولید کننده زنجیر و اتصالات در دنیا محسوب می شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین