پشت پرده سخنرانی سرکرده القاعده با لباس سنتی عربستان

گروه جهان الف،   4000623109 ۴۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

ظاهر شدن سرکرده القاعده با لباس سنتی عربستان در یک کلیپ ویدئویی در سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر هم‌زمان با بروز تنش‌های بی‌سابقه در مناسبات ریاض و واشنگتن سوالاتی درباره اهداف پشت پرده این اقدام به وجود می‌آورد.

پشت پرده سخنرانی سرکرده القاعده با لباس سنتی عربستان

به گزارش الف، اخیرا هم‌زمان با بیستمین سالگرد حملات 11 سپتامبر یک کلیپ ویدویی منتشر شد که «ایمن الظواهری» سرکرده گروه تروریستی-تکفیری القاعده که در سال 2011 جانشین «اسامه بن لادن» شد در آن صحبت می‌کرد تا به برخی شایعات درباره مرگ خود پایان دهد.  یک روز پیش از انتشار ویدئوی ایمن الظواهری، شاخه رسانه‌ای القاعده یک کتاب ۸۵۲ صفحه‌ای را منتشر کرده که ظاهرا توسط الظواهری نوشته شده است.

 او در این کلیپ اقدامات تروریستی القاعده را ستود تا بار دیگر در میان التهابات خاورمیانه و جهان و به ویژه حوادث افغانستان بعد از خروج نظامیان واشنگتن از این کشور توجهات را به سمت این گروه تکفیری و حضور آن جلب کند.

با این وجود ویدئوی منتشر شده از ایمن الظواهری یک کلیپ یک ساعته بود که وی در آن به برخی مسائل قدیمی پرداخته بود و صحبتی از مسائل روز به میان نیامد. همچنین سرکرده القاعده درحالی که به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان بعد از 20  سال اشاره می‌کرد؛ اما حرفی از تحولات صحنه افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور به میان نیاورد. به همین دلیل برخی معتقدند که ممکن است این کلیپ قدیمی بوده باشد و عناصر القاعده به شکل عامدانه آن را در سالروز حملات 11 سپتامبر منتشر کرده‌اند؛ به ویژه اینکه اخیرا «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا درباره ظهور دوباره این گروه تکفیری-تروریستی در افغانستان هشدار داده است.

به هرحال حدس و گمان‌های متعددی در خصوص زمان گرفته شدن این فیلم از ایمن الظواهری وجود دارد، اما آنچه که بیشتر موجب جلب توجه رسانه‌ها شده ظاهر شدن سرکرده القاعده در این ویدئو با لباس سنتی عربستان بود.

لازم به ذکر است که ظاهر شدن ایمن الظواهری با پوشش سنتی عربستان درحالی صورت گرفته که اخیرا تنش‌های بی‌سابقه‌ای در روابط آمریکا و عربستان بعد از خروج سامانه‌های دفاع موشکی ایالات متحده از خاک سعودی به وجود آمده و حتی «سطام بن خالد آل سعود» یکی از شاهزادگان سعودی با انتشار توییت تندی ضد آمریکا گفت که عربستان زیر بار دیکته‌های کسی نمی‌رود. «ترکی الفیصل» رئیس اسبق دستگاه اطلاعات عربستان نیز از این اقدام آمریکا انتقاد کرد و بعد از آن تعویق یا لغو سفر وزیر دفاع ایالات متحده هم زمان با استقبال سعودی‌ها از رئیس امور بین‌الملل پارلمان روسیه (دوما) در دوما بود که یک هشدار مستقیم برای واشنگتن به شمار می‌رود.

علاوه بر آن حدود یک هفته قبل دفتر «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که به زودی بخشی از اسناد محرمانه مربوط به حملات 11 سپتامبر و مشارکت‌کنندگان در آن فاش خواهد شد. این اعلامیه دولت آمریکا مستقیما دولت عربستان را هدف گرفته که بارها در محافل مختلف بین‌المللی بر نقش پررنگ آن در حملات 11 سپتامبر و همکاری پیوسته با القاعده تاکید شده است.

آمریکا که 20 سال با همین کارت و گروکشی برای مخفی نگه داشتن اسناد حملات 11 سپتامبر از عربستان باج گرفته، در صورتی که تهدید خود را عملی و این اسناد را منتشر کند شرایط فاجعه‌باری برای سعودی‌ها در دادگاه‌های ایالات متحده رقم می‌خورد و شاید مجبور باشند تریلیون‌ها دلار به خانواده‌های قربانیان حملات 11 سپتامبر بپردازند. اگر این اتفاق بیفتد به معنای پایان اتحاد استراتژیک و پایدار ریاض و واشنگتن از 80 سال گذشته تاکنون خواهد بود.

اما دقیقا مشخص نیست که ایمن الظواهری با چه هدفی با لباس سنتی عربستان در این فیلم ظاهر شده، اما این اقدام موجب خشم سعودی‌ها گشته و تاکید کردند که وی عامدانه این لباس را به تن کرده  تا در بحبوحه تحرکات ایالات متحده برای انتشار اسناد حملات  11 سپتامبر چهره عربستان را مخدوش کند.

برخی نیز معتقدند که در میان التهابات مناسبات عربستان و آمریکا، این رفتار ایمن الظواهری می‌تواند به مثابه هشداری به واشنگتن در این خصوص که القاعده می‌تواند بار دیگر با چراغ سبز عربستان در هرکجا که بخواهد خودنمایی کند، تعبیر شود؛ چرا که گروه تروریستی القاعده و خانواده حاکم در عربستان روابط ریشه‌ای دارند.

این امر به ویژه در سایه اوضاع پرتنش اخیر افغانستان بیش از قبل مورد توجه قرار می‌گیرد و گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر اینکه امکان بازگشت القاعده به افغانستان وجود دارد مطرح می‌گردد.

علاوه بر آن برخی تحلیلگران ظاهر شدن سرکرده القاعده با لباس عربستان را در قالب هشداری برای آمریکا دانسته اند که اگر واشنگتن به تنش‌های خود با ریاض ادامه دهد حوادثی مانند 11 سپتامبر می‌تواند تکرار شود یا منافع آمریکا در کشورهای مختلف و به ویژه خاورمیانه مورد هدف قرار بگیرد.

در هر صورت اینکه فیلم منتشر شده از ایمن الظواهری در چه زمانی تهیه شده و هدف او از پوشیدن لباس سنتی عربستان چه بوده، این حرکت می‌تواند به التهابات موجود در مناسبات ریاض و واشنگتن دامن بزند.

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۲۰۰۱۶۰۰۶:۳۹:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۲۴
القاعده وداعش وطالبان هر چه هستند هدف نهایشان ایجاد تشنج در خاور میانه است .
سلیم۲۲۰۰۵۶۴۱۲:۰۰:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۲۴
لعنت الله برقوم کافرین
ناشناس۲۲۰۰۵۸۲۱۲:۱۱:۱۴ ۱۴۰۰/۶/۲۴
رژیم آل سعود یک رژیم وحشی و جنایتکاره که با اره و شمشیر مخالفان خودش رو حذف میکنه، القاعده و داعش هم نوع جهش یافته اونا هستن.
ناشناس۲۲۰۰۱۶۶۰۶:۴۹:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۲۴
ایمن الظواهری مگه سنی نیست ؟ جای چی مونده روی پیشونیش ؟!!!!!!!! فکر کنم عکس جعلی باشه
یوسف۲۲۰۰۴۳۴۱۰:۳۱:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۲۴
بله سنیه ولی سنی هم سجده دارن منتهی روی فرش و زمین نه روی مهر
ناشناس۲۲۰۰۵۳۰۱۱:۳۹:۴۱ ۱۴۰۰/۶/۲۴
مهر نمیگذارن... سجده که میکنن!
ناشناس۲۲۰۰۷۶۱۱۳:۵۸:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۲۴
معمولا لکه پیشانی ارتباطی به مهر ندارد و دلایل پزشکی دارد.
ناشناس۲۲۰۰۱۶۸۰۶:۵۱:۱۵ ۱۴۰۰/۶/۲۴
اینا آرامش جهان رو به هم ریختن . آمریکا باید تکلیف اینا رو مشخص کنه و بندازه توی اقیانوس اطلس
ناشناس۲۲۰۰۴۵۷۱۰:۴۳:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۲۴
امریکا خودش مسئول نوشتن این سناریو برای منطقه است. البته با همکاری شرکای بین المللی.
ناشناس۲۲۰۰۴۷۸۱۱:۰۳:۲۹ ۱۴۰۰/۶/۲۴
آمریکا جان با آنها بازی می کند وقتی موسس آنها هم هست
عبدالله۲۲۰۰۶۱۹۱۲:۳۱:۴۰ ۱۴۰۰/۶/۲۴
اگربیست سال اخیر ونگاه کنیدمیبینیدکه هرجاامریکاکم میاره القاعده خودش رونشون میده القاعده داعش مزدوران امریکادرمنقطه
ناشناس۲۲۰۰۱۷۱۰۶:۵۵:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۲۴
چطور از نوع لباس پوشیدن می توان کسی را متهم به کاری کرد؟
ناشناس۲۲۰۰۱۷۳۰۶:۵۷:۲۰ ۱۴۰۰/۶/۲۴
بازهم تئوری توطئه!!! اگر عربستان پشت حمله تروریستی 11 سپتامبر بود، آمریکا همان ابتدا به این کشور حمله نظامی می کرد. شک نکنید.
ناشناس۲۲۰۰۴۶۳۱۰:۵۰:۲۲ ۱۴۰۰/۶/۲۴
تئوری توطئه یعنی چه.؟! مشی توطئه گرایانه قطعا وجود دارد. سیاستگذاری همان لفط مودبانه برای توطئه چینی است. واقعیت اینست که عربستان به خواست آمریکا کارهایی را انجام داد که نباید میداد.
ناشناس۲۲۰۰۴۷۹۱۱:۰۴:۱۵ ۱۴۰۰/۶/۲۴
همه فهمین 11 سپتامبر برای چی بود تو هنوز درگیر چیزهای نخودی هستی؟
ناشناس۲۲۰۰۱۷۴۰۶:۵۸:۴۶ ۱۴۰۰/۶/۲۴
آسمان و زمین را به ریسمان می کشید تا عربستان را متهم کنید. چرا؟
ناشناس۲۲۰۰۶۶۲۱۲:۵۷:۲۷ ۱۴۰۰/۶/۲۴
سوتی واضح تر از این که هواپیماها به دو ساختمان می زند و در کمال تعجب فرو می‌ریزد آن هم طوری که به شکل عمودی فرو بریزد و به اطراف نخورد!
ناشناس۲۲۰۰۱۷۶۰۷:۰۱:۳۱ ۱۴۰۰/۶/۲۴
عربستان چه نفعی از حمله به آمریکا می برد؟ بر فرض هم چند شهروند عربستانی این کشور این کار را کرده باشند. تمام تروریست دنیا بلآخره شهروند یک کشوری هستند.
ناشناس۲۲۰۰۴۹۵۱۱:۱۳:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۲۴
یک سوال ساده چرا وقتی هواپیما به بالای برج به این محکمی می زند این دو بنا فرو می ریزند؟ جالبی آن هم این است که فرو ریختن آن هم به روش تخریب بناهایی است که به حالت ایستاده تخریب می کنند تا به بناهای اطراف صدمه وارد نشود!
ناشناس۲۲۰۰۵۹۱۱۲:۱۶:۱۹ ۱۴۰۰/۶/۲۴
اینکه ثابت کنی عربستان پشت این حمله بوده یا نه چه نفعی برای شما داره!؟ مگه عربستانی هستی یا مگه ازشون حقوق میگیری!؟
ناشناس۲۲۰۰۷۷۳۱۴:۰۴:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۲۴
عربستان چندین سال درگیر جنگ خانوادگی برای تصاحب پادشاهی هست القاعده زاده گروهیست که می خواهند قدرت را از آل سعود بگیرند‌وآمریکا مانع آنها بود وزدن برجها هم قدرتنمایی این گروه وتهدید آمریکا بود .
ناشناس۲۲۰۰۱۷۷۰۷:۰۲:۳۴ ۱۴۰۰/۶/۲۴
طالبان، القاعده، داعش،.... از یک آبشخور تغذیه می کنند.
بازنشسته۲۲۰۰۵۲۴۱۱:۳۷:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۲۴
همهشان جوجه های سی آی ای هستند و برای آمریکا خودی
ناشناس۲۲۰۰۱۸۱۰۷:۰۷:۰۳ ۱۴۰۰/۶/۲۴
آنانی که 11 سپتامبر را دروغی و ساختگی می نامند، رمانهای خیالهای زیاد خوانده اند و از حس داستان سازی و تخیل بالایی بهره مند هستند.
ناشناس۲۲۰۰۴۷۵۱۱:۰۲:۰۸ ۱۴۰۰/۶/۲۴
حالا کی گفته خیالی؟
ناشناس۲۲۰۰۴۹۸۱۱:۱۸:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۲۴
حالا فکر کن در روز حادثه کارمندان هم مرخصی بودن و اکثرا آن هم یهودی و ساختمان با کمترین نفرات بوده و اصلا شک برانگیز نیست!!
ناشناس۲۲۰۰۱۸۳۰۷:۰۸:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۲۴
شما به نکته دیگری توجه نکرده اید. این بابا دارای ریش و سیبیل بلند هم هست! از این نظر با خیلی های دیگر شباهت دارد!!
ناشناس۲۲۰۰۵۹۵۱۲:۱۸:۲۵ ۱۴۰۰/۶/۲۴
ز روی ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است
ناشناس۲۲۰۰۲۳۱۰۷:۵۵:۴۳ ۱۴۰۰/۶/۲۴
عوامل اصلي القائده مانند بن لادن كه يك شاهزاده سعودي بود عربستاني هستند وپوشيدن لباس عربستان نشان از اين است كه ريشه القائده در خاندان ال سعود است ودر واقع لباس واقعي خودرا پوشيده واميد واريم بايدن اسناد دست داشتن عربستان را در حمله ١١سبتامبر افشاء كند تا باد عربستان بخوابند
ناشناس۲۲۰۰۲۵۹۰۸:۱۸:۲۴ ۱۴۰۰/۶/۲۴
آثار مهر توی پیشونی این چی کار میکنه ؟!!!! جل الخالق !
ناشناس۲۲۰۰۲۶۲۰۸:۲۰:۲۲ ۱۴۰۰/۶/۲۴
فکر کنم اینم شب و روز داره ریش اش رو رنگ میکنه و درگیر ریششه تا نورانی به نظر برسه
ناشناس۲۲۰۰۲۷۲۰۸:۳۴:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۲۴
القاعده و طالبان و داعش همه ساخته و پرداخته آمریکاست و بهانه ایست برای چپاول ثروتهای خاورمیانه
ناشناس۲۲۰۰۲۷۶۰۸:۴۱:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۲۴
القاعده و طالبان فرقی ندارند. الان القاعده برادرند و و القاعده شدند سرکرده
ناشناس۲۲۰۰۲۷۹۰۸:۴۷:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۲۴
جای مهر بر روی پیشانی؟ مگر روی مهر سجده رفته و نماز می خوانند؟
ناشناس۲۲۰۰۲۸۶۰۸:۵۲:۲۰ ۱۴۰۰/۶/۲۴
تو عکس چقدر کتاب پشت سرش است. یعنی همه این کتابها را خوانده؟
ناشناس۲۲۰۰۲۹۵۰۸:۵۸:۴۶ ۱۴۰۰/۶/۲۴
خیلی علاقه داره نورانی نشون بده ظاهرا
ناشناس۲۲۰۰۳۴۹۰۹:۳۱:۱۱ ۱۴۰۰/۶/۲۴
سوالی نیست وهابی تروریست که ریشه عربستانی و آموزش در پاکستان و با پشتیبانی لجستیگی آمریکا ایجاد شد الان وقت زد و خورد با هم است وقتی شکست خوردن در منطقه
ناشناس۲۲۰۰۳۹۲۱۰:۰۸:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۲۴
اللهم اشغل ظالمین بالظالمین
ناشناس۲۲۰۰۵۸۰۱۲:۱۰:۵۳ ۱۴۰۰/۶/۲۴
آخه میگی سر رو مهر نمیزارن ولی سجده میکنن رو فرش چطور سجده میکنن که اندازه جای مهر رو پیشونیش مونده
ناشناس۲۲۰۰۵۵۵۱۱:۴۹:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۲۴
ربط این القاعده و.....کل تکفیری‌ها به عربستان اینه که پایگاه فکری ، فرهنگی، عقیدتی وکلٱ آخوروآبشخوروعقبه مالی تدارکاتی اینهادراین کشور است.
شکراله۲۲۰۰۶۴۹۱۲:۵۱:۰۳ ۱۴۰۰/۶/۲۴
آمریکا خوب می‌داند چطور خون قربانیان 11سپتامبر راچندین برابر از عاملان آنها بگیرد
ناشناس۲۲۰۰۷۲۹۱۳:۳۶:۱۳ ۱۴۰۰/۶/۲۴
عربستان پدر القاعده و طالبان است. القاعده یعنی عربستان. یعنی طالبان یعنی کلاه گشاد که دست پخت حامیان داخلی طالبان و اصولگرایان تندروست
ناشناس۲۲۰۰۸۴۳۱۴:۵۸:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۲۴
چقدر عربستان جدیدا طرفدار پیدا کرده تو این مملکت.خلایق هرچه لایق
ناشناس۲۲۰۰۸۶۳۱۵:۰۸:۵۳ ۱۴۰۰/۶/۲۴
بالاخره عربستان نوکر آمریکاست یا ازش باج میگیره؟
جواد مقدم۲۲۰۰۸۷۰۱۵:۱۲:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۲۴
این فیلم در هر زمانی هم که ساخته شده باشد حامل این پیام است که ( اگر آمریکا اسنادی منتشر کند عربستان مقابله به مثل را برای خود محفوظ می دارد ) .
ناشناس۲۲۰۰۸۹۳۱۵:۲۳:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۲۴
ای کاش عربستان نابود بشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین