دولت و مجلس در دوراهی واردات خودرو/ نامه نگاری خودروسازان برای آزادسازی قیمت تولیداتشان و واردات

گروه اقتصادی الف،   4000623077 ۲۳ نظر، ۴ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

اگرچه قرار بود با آزاد‌سازی واردات خودروی ارزان‌قیمت و باکیفیت، ۳۰ درصد از حق امتیاز بازار انحصاری، تولیدکنندگان داخلی سلب شود تا هم بازار خودرو داخلی به تعادل برسد و هم تولیدکنندگان داخلی از جاده انحصار به جاده رقابت هدایت شوند، اما به گفته وزیر صمت، دولت در حال حاضر برنامه‌ای برای واردات خودرو ندارد و رسیدن به تولید سالانه ۳ میلیون خودرو برای افق چهار ساله خودروسازی کشور را ترسیم کرده است.

دولت و مجلس در دوراهی واردات خودرو/ نامه نگاری خودروسازان برای آزادسازی قیمت تولیداتشان و واردات

جوان نوشت: اگرچه در ابتدا به گونه‌ای تصور شد که قرار است با آزاد‌سازی واردات خودروی ارزان‌قیمت و باکیفیت، ۳۰ درصد از حق امتیاز بازار انحصاری، تولیدکنندگان داخلی سلب شود تا هم بازار خودرو داخلی به تعادل برسد و هم تولیدکنندگان داخلی از جاده انحصار به جاده رقابت هدایت شوند، اما به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، دولت در حال حاضر برنامه‌ای برای واردات خودرو ندارد و رسیدن به تولید سالانه ۳ میلیون خودرو برای افق چهار ساله خودروسازی کشور را ترسیم کرده است.

بیش از ۹۵ درصد بازار خودرو در انحصار خودروسازان داخلی است و آن بخشی هم که مربوط به واردات می‌شود، عموماً در محدوده قیمتی است که تنها اشخاص طبقات بالای جامعه توان اقتصادی حضور در این بازار را دارند. بدین ترتیب عمده بازار خودرو با محدوده قیمتی ۱۰۰ تا ۲ میلیارد تومان در اختیار خودروساز داخلی است. ابتدای سال اخباری در جامعه منتشر شد که یک فعال صنعت غذا قرار است در حوزه صنعت خودرو ورود کند، پیش از این نیز صحبت‌هایی در مورد تشکیل قطب سوم خودروسازی در کشور منتشر شده بود، در پی مطرح‌شدن این اخبار در جریان مواضع مقامات دولت سیزدهم اینگونه تصور شد که قرار است در کنار قطب سوم خودروسازی داخلی، کمی از در واردات خودرو به روی خودرو‌های خارجی گشوده شود تا کل خودروسازی داخلی در جریان رقابت با خودروسازان خارجی قرار گیرد، اما شرایط نشان از آن دارد که واردات خودرو منتفی است.

به گزارش تسنیم، سیدرضا فاطمی امین با بیان اینکه دولت در حال حاضر برنامه‌ای برای واردات خودرو ندارد، افزود: وزرات صمت برای صنعت خودروسازی کشور دو برنامه شش ماهه و دو ساله با توان داخلی مشخص کرده است.

وی با اعلام اینکه هر دو برنامه به صورت همزمان از مهر امسال آغاز می‌شود، گفت: برنامه کوتاه مدت با هدف رسیدن به اهداف تعیین شده تا پایان سال ترسیم شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، کاهش قیمت همزمان با افزایش تولید و کیفیت و اجرای تعهدات خودروسازان را از جمله اهداف وزارت صمت بشمرد و گفت: رسیدن به تولید سالانه ۳ میلیون خودرو برای افق چهار ساله خودروسازی کشور ترسیم شده است.

وی افزود: صنعت خودروسازی و سیاست‌های آن موضوعی وسیع و مهم است که بیشتر در مورد آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

گفتنی است، قرار است موضوع واردات خودرو امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شود.

طبق تبصره ۴ ماده «۴» طرح ساماندهی خودرو که از سوی مجلس پیگیری می‌شود، هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالا‌ها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی یا دونیرویی (هیبریدی) یا واردات خودرو بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی «ب» و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره یا بالاتر برحسب گواهی‌های استاندارد معتبر معادل ارزش صادراتی خود اقدام کند. نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای دولت ایجاد شود و همچنین سقف تعداد خودرو‌های مجاز وارداتی، هر شش ماه یک بار توسط شورای رقابت و براساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای مؤثر خودروی سواری طی یک‌سال گذشته تعیین می‌شود.

جزئیات طرح واردات خودرو با ارز اشخاص
روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با فارس، درباره طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو با بیان اینکه طرحی هم‌اکنون در دستور کار مجلس قرار دارد، هرگاه تولید داخل به میزانی باشد که تقاضای داخلی را پوشش دهد، مسئله واردات نیز به شکل پیش‌فرض منتفی خواهد شد. البته واردات خودرو نباید هیچ‌گونه فشار ارزی به کشور وارد کند و این واردات یا از محل ارز صادراتی یا از محل ارز بدون منشأ یا همان ارز اشخاص باشد تا تعهد ارزی برای کشور ایجاد نکند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به برنامه مجلس یازدهم برای ساماندهی بازار خودرو گفت: طرح مجلس یازدهم برای ساماندهی بازار خودرو که یکی از بحث‌های اصلی آن عرضه خودرو در بورس کالاست، در یک سال اخیر در کمیسیون صنایع مورد بررسی قرار گرفته و متن آن هم اکنون آماده ارائه به صحن است. مضاف بر اینکه برخلاف وزیر سابق صمت که تمایلی به اجرایی شدن این طرح نداشت، طی صحبت‌هایی که با آقای فاطمی امین در این مدت داشتیم آمادگی خود را برای همراهی با این طرح اعلام کرده است.

اله‌ویردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این باره گفت: در حال حاضر عرضه و تقاضای خودرو با یکدیگر متناسب نیست و واردات خودرو نیز ممنوع است. در نتیجه کمبود عرضه، شرایط را برای سوءاستفاده سوداگران و افزایش قیمت‌ها فراهم کرده است.

نامه نگاری خودروسازان برای آزادسازی قیمت تولیداتشان و واردات
اردیبهشت امسال نامه‌ای با امضای مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و همچنین دبیر انجمن قطعه‌سازان به رئیس کمیسیون صنایع مجلس ارائه شد که در آن پیشنهاد قیمت‌گذاری خودرو‌ها در قالب خودرو‌های عمومی و اختصاصی و همچنین موافقت خودروسازان با آزادسازی واردات خودرو در این قالب مطرح شد.

در این پیشنهاد خواسته شد تا خودرو‌های عمومی یعنی خودرو‌هایی که عموم مردم با درآمد کم یا متوسط خریداری می‌کنند، با فرمول بهای تمام شده و با در نظر گرفتن سود
۵ درصدی با تأیید و نظارت وزارت صنعت قیمت‌گذاری شوند، اما در مورد خودرو‌های اختصاصی که لوکس و نسبتاً گران محسوب شده و مشابه خارجی دارند، قیمت گذاری با پیشنهاد هیئت‌مدیره شرکت‌ها و تأیید و نظارت وزارت صنعت بر اساس شرایط عرضه و تقاضای بازار باید صورت گیرد.

در این نامه عنوان شد که خودروسازان مخالفتی با آزادسازی واردات خودرو ندارند و آن را عاملی برای بهبود فضای رقابتی و ایجاد آرامش در بازار و نزد مصرف کننده می‌دانند.

این درخواست خودروسازان به معنی کنارگذاشتن شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو بود، اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده و حتی اخیراً رضا شیوا، رئیس شورای رقابت از اعلام قیمت جدید خودرو‌ها پس از شهریورماه و بر اساس نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی خبر داده است.

باید دید در نهایت تصمیم دولت برای ممنوعیت واردات خودرو اجرایی می‌شود یا طرح مجلس برای واردات خودرو با ارز اشخاص به سرانجام می‌رسد؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۹۹۲۵۳۱۳:۲۴:۳۳ ۱۴۰۰/۶/۲۳
اگه ما نخوایم سوار این ارابه های مرگ بشیم باید چه کسی رو ببینیم
ناشناس۲۱۹۹۴۵۷۱۵:۴۳:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۲۳
از ماست که بر ماست از قدیم گفتند خلایق هر چه لایق اندازه 2 سال هیچ کس ماشین نخره تو صف ثبت نام خودتون رو نکشید ببینید چه اتفاقی میوفته
ناشناس۲۱۹۹۲۶۶۱۳:۳۲:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۲۳
از شرکت های بین المللی درخواست بدهید مستقیما تولیداتشون را برای فروش با نمایندگی به ایران بیاورند به قیمت اروپا و آمریکا بفروشند اینطوری فقط این بساط جمع میشود
ناشناس۲۱۹۹۲۶۹۱۳:۳۳:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۲۳
سیاسی کاری در خودرو سازی نشود با عدم آزاد سازی واردات هم کیفیت می‌توان بالا برد و هم اوصاع قیمت خوب می شود که بستگی به سایر بخش ها از جمله سیاست کلان اقتصادی دولت دارد برای قیمت
محمد۲۱۹۹۳۰۵۱۳:۵۹:۴۷ ۱۴۰۰/۶/۲۳
تا کی باید سوار گاری بشویم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سیدرضا۲۱۹۹۳۱۵۱۴:۰۸:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۲۳
با سلام واحترام تنها راه نجات مردم از دست مافیای خودرو وخودروسازان " آزادسازی واردات خودرو با تعرفه صفر" مانند همه مردم جهان است.
ناشناس۲۱۹۹۳۵۶۱۴:۵۲:۲۲ ۱۴۰۰/۶/۲۳
همان کره جنوبی و ژاپن که دم از آن می زنید برای وارد از آن ها با حمایت درست و عدم واردات به اینجا رسیدن
ناشناس۲۱۹۹۶۲۶۱۷:۱۵:۳۴ ۱۴۰۰/۶/۲۳
عوارض گمرگی واردات خودرو کره جنوبی ۱۰ در صد است
ناشناس۲۱۹۹۸۶۷۲۰:۵۵:۳۹ ۱۴۰۰/۶/۲۳
آره ولی یک بار این کار را کردند و به نتیجه رسیدند. اینجا بارها ممنوعیت واردات برقرار شده و وعده دادند که ایران هاب خودروسازی منطقه میشود اما برعکس پسرفت داشتند!!!! یک پراید زپرتی را بیست و پنج سال روی خط تولید داشتند!!!!! رکورد گینسی است!
ناشناس۲۱۹۹۳۵۷۱۴:۵۳:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۲۳
وزیر می گوید می خواهیم سه میلیون تولید کنیم ده میلیون تولید کن اما وقتی تکنولوژی آن برای بیست سال پیش است چه فایده باید یا واردات آزاد شود یا اجازه تولید خودرو با مالکیت شرکت‌های پیشرو این صنعت در داخل با کارگر داخلی داده شود تا هم شغل ایجاد شود هم خودرو بقیمت جهانی وارزان در داخل باشد چه اشکالی دارد جنرال موتور وفورد وتو یو تا وغیره با حفظ مالکیت خود در ایران تولیدات داشته باشند وهم صادرات به منطقه کنند وهم ما از خودرو ایمن و ب روز استفاده کنیم واین دو شرکت رانتی .. هم یک تکانی بخود بدهند
محمد۲۱۹۹۴۰۵۱۵:۲۱:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۲۳
این دولت هم زورش به خودرو و مافیای ان نچربید بیچاره مردم!!!!
ناشناس۲۱۹۹۵۰۱۱۶:۰۸:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۲۳
وای بر مافیای فرغون ساز داخلی..
ناشناس۲۱۹۹۶۴۳۱۷:۲۴:۲۶ ۱۴۰۰/۶/۲۳
مشکل اینجاست که حداقل در ۳۰ سال گذشته مدیران و وزیران تصمیم گیر کلان در صنعت خودرو ، ۵ سانتیمتر جلوتر از خودشان را نمی توانستند ببینند . از ۲۰ سال گذشته ضمن هشدار به خودروسازان مبنی بر اینکه هر سال ۵ درصد از عوارض گمرگی واردات خودرو کسر می شود و خودروسازان با برنامه بلند مدت می بایستی کیفیت خودروهای خود را ارتقا می دادند تا بتوانند با خودروهای وارداتی رقابت کنند . بعد از ۱۸ سال عوارض روی ۱۰ در صد ثابت می شد . ولی حیف که کارهای بزرگ به آدمهای کوچک سپرده می شود .
ناشناس۲۱۹۹۶۶۱۱۷:۳۳:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۲۳
باید ماشین های باکیفیت ارزان قیمت ژاپنی کره ای آلمانی وارد کنند که قشر متوسط و پایین جامعه توان خرید داشته باشند تا آلودگی هوا هم کم شود
حسین۲۱۹۹۶۸۳۱۷:۵۱:۵۳ ۱۴۰۰/۶/۲۳
نکته جالب موضوع این است که خودروسازان و قطعه سازان با واردات خودرو و با در نظر گرفتن شرایط خاصی که اعلام شده، موافق هستند و آن را در راستای رقابتی شدن محصولات و آرامش مصرف کننده و بازار می‌بینند، اما مسئولان تصمیم گیر با آن مخالفت می‌کنند. مگر همیشه نگران شرایطی که برای خودروسازان و زیر مجموعه های آن ممکن بود پیش بیاید نبودند!!!؟؟ حالا که خود این شرکت‌ها نگرانی ندارند، چه مسئله‌ای را بهانه می‌کنند؟؟!!!!
سینا۲۱۹۹۷۷۳۱۹:۱۴:۰۸ ۱۴۰۰/۶/۲۳
*فقط بورس* چون با افزایش عرضه و عدم خرید قیمت پایین می آید ولی با فروش قیمت بازار ، دلالان ایران خودرو و سایپا قیمت بازار رو بالا می برند و با افزایش عرضه دیگر قیمت پایین نمی آید
علی۲۱۹۹۸۰۲۱۹:۴۴:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۲۳
لباس خوب نپوشیم ،ماشین خوب سوار نشیم ، لپ تاپ نو نخریم ، مبایل نو نخریم که انحصار طلبان پول جمع کنند و لذت ببرند و بخندند ، بخدا با ۳۵ سال سن خرید موبایل برام آرزو شده ، چه برسه ازدواج و خانه …
ناشناس۲۱۹۹۹۲۸۲۱:۵۵:۳۴ ۱۴۰۰/۶/۲۳
دولت و رییس روسا شریک خودروسازها هستند و جان و مال مردم کشور برایشان ارزشی ندارد.
رضا۲۱۹۹۹۳۱۲۱:۵۸:۲۸ ۱۴۰۰/۶/۲۳
واردات خودرو با تعرفه معقول و آزاد گذاشتن خودرو ساز در تعیین قیمت.این نسخه قابل قبوله.شرایط فعلی فقط ایجاد رانت وفساد می‌کنه.به نحوی که مصرف کننده خودرو باید حداکثر قیمت(گاها نامعقول) رو بپردازد واز طرف دیگه شرکت و سهامداران ضرر میکنن.سود اختلاف قیمت هم به صورت رانت تو جیب دلال میره
ناشناس۲۱۹۹۹۷۷۲۲:۴۰:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۲۳
اینها لگن .. به مردم می فروشند فورد اسکیپ 4بای4 در کانادا با 300هزار کیلومتر خوب تمیز 900دلار فروختم امدم تا .. و الان هنوز آلاف هستم لوازم 50 میلیونی ابزار الات رها کردم در گالری کانادا و آمدم گرگان کاریکاتوریست گل آقا و مهندس ساختمان
ناشناس۲۱۹۹۹۸۵۲۲:۴۵:۲۴ ۱۴۰۰/۶/۲۳
معلوم نيست خودروسازان چه امتيازي به وزراي صمت همه دولتها ميدهند كه تقريبا همه انها از خودروهاي بي كيفيت داخل حمايت كردند وبا وارد كردن خودرو مخالفت كردند البته ما ميدانيم كه اغلب مديران شركتهاي اقماري خودروسازان بصورت رانت منصوب شدند و درواقع ايجاد شركتهاي زياد وانتصابات رانتي مديران وكار كنان انها اغلب سفارشي ورانتي بوده است لذا خودروسازان همچنان انحصار بازار را خواهد داشت
رضا۲۱۹۹۹۹۲۲۲:۵۳:۴۶ ۱۴۰۰/۶/۲۳
صنعت خودرو تا دندان گرفتار فساد ..اموال مردم است. تا بحال هیچ دولتی دست از این لقمه چرب نکشیده دولت فعلی هم نخواهد کشید. تولید ۳ میلیون خودرو برای کدام مشتری ؟
ناشناس۲۲۰۰۰۲۴۲۳:۴۸:۰۱ ۱۴۰۰/۶/۲۳
واقعا مسوولان چطور نمی دانند و مردم عادی میفهمند؟ سه ملیون تولید سایپا لگن فقط آلودگی هوا و مرگ و میر و فساد و .. رو ادامه دادن است.وزیر صنعت به عقلت رجوع کن آخه

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

یکتانتتریبون

پربحث‌های هفته

  1. منجلاب دوستی با آمریکا و عربستان!

  2. چرا رئیس جمهور به مجمع عمومی سازمان ملل نمی‌رود؟

  3. توکلی خواستار برکناری استاندار جدید سیستان و بلوچستان شد

  4. آینده محتوم خودروسازی ایران

  5. ۵ میلیون تزریق و رتبه دوم واکسیناسیون در جهان/ نظر پزشکيان درباره تيم اقتصای دولت / رضایی از دبیری مجمع کنار می‌کشد؟

  6. چرا برکت نتوانست به وعده تولید ۵۰ میلیون دوز واکسن عمل کند؟ / حرکت در مسیر سخت «برکت»

  7. زوایای پنهان پرونده اکبر خرمدین/ وکیل پایه یک دادگستری: مادر بابک باید فی الفور آزاد شود!

  8. عملیات نجات توسط یک روحانی در کوه

  9. درباره غائله های  لواسانی و خیابانی…

  10. مدرس خیابانی در خصوص حقوق نجومی‌اش به مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان چه گفت؟

  11. چرا آمریکا در خلیج فارس یگان پهپادی مستقر کرده است

  12. پشت پرده سخنرانی سرکرده القاعده با لباس سنتی عربستان

  13. توییت جالب عباس خامه‌یار درباره تانکرهای حمل سوخت در لبنان

  14. اسرائيل يتيم مي‌شود!

  15. معاون اول رییس جمهور: قیمت لبنیات نباید افزایش یابد

  16. بارقه های امید در دل مردم

  17. ستون فقرات توسعه اقتصادی کشور کجاست؟

  18. روایت‌ها از حضور همسر مقام رهبری در مراسم خاکسپاری برادرش حقیقت ندارد

  19. رسانه صهیونیستی: ارتش اسرائیل ترسیده است/ انگیزه و توان کافی برای جنگ نداریم

  20. شکاف در غرب

  21. رستم قاسمی: ساخت یک میلیون مسکن تورم‌زا نیست

  22. دعوای کاذب درباره عضویت ایران درباره سازمان همکاری شانگهای

  23. خروج پاتریوت آمریکا از عربستان مقدمه عادی‌سازی با اسرائیل؟

  24. امیدها به طرحی در آشفته بازار خودرو

  25. گزارش الجزیره از ورود تانکرهای حامل سوخت ایرانی به لبنان

ابر آروان

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. آینده محتوم خودروسازی ایران

      2. معاون اول رییس جمهور: قیمت لبنیات نباید افزایش یابد

      3. ستون فقرات توسعه اقتصادی کشور کجاست؟

      4. رستم قاسمی: ساخت یک میلیون مسکن تورم‌زا نیست

      5. امیدها به طرحی در آشفته بازار خودرو

      6. تقدیم لایحه دولت به مجلس، برای ساماندهی نیروهای شرکتی و قراردادی

      7. دولت و مجلس در دوراهی واردات خودرو/ نامه نگاری خودروسازان برای آزادسازی قیمت تولیداتشان و واردات

      8. فاطمین امین: چرایی زیان انباشته ۸۰ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا

      9. انحصارشكنی مجلس یازدهم در حوزه کسب‌وکار/ کاهش فساد و حذف امضاهای طلایی

      10. تخم‌مرغ شانه‌ای ۵۰ هزار تومان!

      11. مهدی غضنفری دستیار ویژه رستم قاسمی شد

      12. افزایش دوباره قیمت ها در بازار/ هر عدد تخم مرغ ۱۷۰۰ تومان شد

      13. وزیر نفت: پیش‌بینی شده ظرفیت پالایشی کشور ظرف ۳ تا ۴ سال آینده ۱.۵ برابر شود

      14. قسط ۸.۶میلیون‌تومانی وام جدید مسکن/ سود ۶۰۰میلیون تومانی وام ۴۸۰میلیونی

      15. تهرانی‌ها سیب و خربزه را جایگزین میوه‌های گران‌تر کردند

      16. صف طولانی کشتی‌ها برای بارگیری LNG قطر

      آخرین عناوین