دولت و مجلس در دوراهی واردات خودرو/ نامه نگاری خودروسازان برای آزادسازی قیمت تولیداتشان و واردات

گروه اقتصادی الف،   4000623077 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

اگرچه قرار بود با آزاد‌سازی واردات خودروی ارزان‌قیمت و باکیفیت، ۳۰ درصد از حق امتیاز بازار انحصاری، تولیدکنندگان داخلی سلب شود تا هم بازار خودرو داخلی به تعادل برسد و هم تولیدکنندگان داخلی از جاده انحصار به جاده رقابت هدایت شوند، اما به گفته وزیر صمت، دولت در حال حاضر برنامه‌ای برای واردات خودرو ندارد و رسیدن به تولید سالانه ۳ میلیون خودرو برای افق چهار ساله خودروسازی کشور را ترسیم کرده است.

دولت و مجلس در دوراهی واردات خودرو/ نامه نگاری خودروسازان برای آزادسازی قیمت تولیداتشان و واردات

جوان نوشت: اگرچه در ابتدا به گونه‌ای تصور شد که قرار است با آزاد‌سازی واردات خودروی ارزان‌قیمت و باکیفیت، ۳۰ درصد از حق امتیاز بازار انحصاری، تولیدکنندگان داخلی سلب شود تا هم بازار خودرو داخلی به تعادل برسد و هم تولیدکنندگان داخلی از جاده انحصار به جاده رقابت هدایت شوند، اما به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، دولت در حال حاضر برنامه‌ای برای واردات خودرو ندارد و رسیدن به تولید سالانه ۳ میلیون خودرو برای افق چهار ساله خودروسازی کشور را ترسیم کرده است.

بیش از ۹۵ درصد بازار خودرو در انحصار خودروسازان داخلی است و آن بخشی هم که مربوط به واردات می‌شود، عموماً در محدوده قیمتی است که تنها اشخاص طبقات بالای جامعه توان اقتصادی حضور در این بازار را دارند. بدین ترتیب عمده بازار خودرو با محدوده قیمتی ۱۰۰ تا ۲ میلیارد تومان در اختیار خودروساز داخلی است. ابتدای سال اخباری در جامعه منتشر شد که یک فعال صنعت غذا قرار است در حوزه صنعت خودرو ورود کند، پیش از این نیز صحبت‌هایی در مورد تشکیل قطب سوم خودروسازی در کشور منتشر شده بود، در پی مطرح‌شدن این اخبار در جریان مواضع مقامات دولت سیزدهم اینگونه تصور شد که قرار است در کنار قطب سوم خودروسازی داخلی، کمی از در واردات خودرو به روی خودرو‌های خارجی گشوده شود تا کل خودروسازی داخلی در جریان رقابت با خودروسازان خارجی قرار گیرد، اما شرایط نشان از آن دارد که واردات خودرو منتفی است.

به گزارش تسنیم، سیدرضا فاطمی امین با بیان اینکه دولت در حال حاضر برنامه‌ای برای واردات خودرو ندارد، افزود: وزرات صمت برای صنعت خودروسازی کشور دو برنامه شش ماهه و دو ساله با توان داخلی مشخص کرده است.

وی با اعلام اینکه هر دو برنامه به صورت همزمان از مهر امسال آغاز می‌شود، گفت: برنامه کوتاه مدت با هدف رسیدن به اهداف تعیین شده تا پایان سال ترسیم شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت، کاهش قیمت همزمان با افزایش تولید و کیفیت و اجرای تعهدات خودروسازان را از جمله اهداف وزارت صمت بشمرد و گفت: رسیدن به تولید سالانه ۳ میلیون خودرو برای افق چهار ساله خودروسازی کشور ترسیم شده است.

وی افزود: صنعت خودروسازی و سیاست‌های آن موضوعی وسیع و مهم است که بیشتر در مورد آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

گفتنی است، قرار است موضوع واردات خودرو امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شود.

طبق تبصره ۴ ماده «۴» طرح ساماندهی خودرو که از سوی مجلس پیگیری می‌شود، هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالا‌ها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی یا دونیرویی (هیبریدی) یا واردات خودرو بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی «ب» و بالاتر یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره یا بالاتر برحسب گواهی‌های استاندارد معتبر معادل ارزش صادراتی خود اقدام کند. نباید هیچ تعهد ارزی جدیدی برای دولت ایجاد شود و همچنین سقف تعداد خودرو‌های مجاز وارداتی، هر شش ماه یک بار توسط شورای رقابت و براساس میزان کمبود عرضه نسبت به تقاضای مؤثر خودروی سواری طی یک‌سال گذشته تعیین می‌شود.

جزئیات طرح واردات خودرو با ارز اشخاص
روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با فارس، درباره طرح ساماندهی صنعت و بازار خودرو با بیان اینکه طرحی هم‌اکنون در دستور کار مجلس قرار دارد، هرگاه تولید داخل به میزانی باشد که تقاضای داخلی را پوشش دهد، مسئله واردات نیز به شکل پیش‌فرض منتفی خواهد شد. البته واردات خودرو نباید هیچ‌گونه فشار ارزی به کشور وارد کند و این واردات یا از محل ارز صادراتی یا از محل ارز بدون منشأ یا همان ارز اشخاص باشد تا تعهد ارزی برای کشور ایجاد نکند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به برنامه مجلس یازدهم برای ساماندهی بازار خودرو گفت: طرح مجلس یازدهم برای ساماندهی بازار خودرو که یکی از بحث‌های اصلی آن عرضه خودرو در بورس کالاست، در یک سال اخیر در کمیسیون صنایع مورد بررسی قرار گرفته و متن آن هم اکنون آماده ارائه به صحن است. مضاف بر اینکه برخلاف وزیر سابق صمت که تمایلی به اجرایی شدن این طرح نداشت، طی صحبت‌هایی که با آقای فاطمی امین در این مدت داشتیم آمادگی خود را برای همراهی با این طرح اعلام کرده است.

اله‌ویردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این باره گفت: در حال حاضر عرضه و تقاضای خودرو با یکدیگر متناسب نیست و واردات خودرو نیز ممنوع است. در نتیجه کمبود عرضه، شرایط را برای سوءاستفاده سوداگران و افزایش قیمت‌ها فراهم کرده است.

نامه نگاری خودروسازان برای آزادسازی قیمت تولیداتشان و واردات
اردیبهشت امسال نامه‌ای با امضای مدیران عامل ایران خودرو و سایپا و همچنین دبیر انجمن قطعه‌سازان به رئیس کمیسیون صنایع مجلس ارائه شد که در آن پیشنهاد قیمت‌گذاری خودرو‌ها در قالب خودرو‌های عمومی و اختصاصی و همچنین موافقت خودروسازان با آزادسازی واردات خودرو در این قالب مطرح شد.

در این پیشنهاد خواسته شد تا خودرو‌های عمومی یعنی خودرو‌هایی که عموم مردم با درآمد کم یا متوسط خریداری می‌کنند، با فرمول بهای تمام شده و با در نظر گرفتن سود
۵ درصدی با تأیید و نظارت وزارت صنعت قیمت‌گذاری شوند، اما در مورد خودرو‌های اختصاصی که لوکس و نسبتاً گران محسوب شده و مشابه خارجی دارند، قیمت گذاری با پیشنهاد هیئت‌مدیره شرکت‌ها و تأیید و نظارت وزارت صنعت بر اساس شرایط عرضه و تقاضای بازار باید صورت گیرد.

در این نامه عنوان شد که خودروسازان مخالفتی با آزادسازی واردات خودرو ندارند و آن را عاملی برای بهبود فضای رقابتی و ایجاد آرامش در بازار و نزد مصرف کننده می‌دانند.

این درخواست خودروسازان به معنی کنارگذاشتن شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو بود، اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده و حتی اخیراً رضا شیوا، رئیس شورای رقابت از اعلام قیمت جدید خودرو‌ها پس از شهریورماه و بر اساس نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی خبر داده است.

باید دید در نهایت تصمیم دولت برای ممنوعیت واردات خودرو اجرایی می‌شود یا طرح مجلس برای واردات خودرو با ارز اشخاص به سرانجام می‌رسد؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۹۹۲۵۳۱۳:۲۴:۳۳ ۱۴۰۰/۶/۲۳
اگه ما نخوایم سوار این ارابه های مرگ بشیم باید چه کسی رو ببینیم
ناشناس۲۱۹۹۴۵۷۱۵:۴۳:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۲۳
از ماست که بر ماست از قدیم گفتند خلایق هر چه لایق اندازه 2 سال هیچ کس ماشین نخره تو صف ثبت نام خودتون رو نکشید ببینید چه اتفاقی میوفته
ناشناس۲۱۹۹۲۶۶۱۳:۳۲:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۲۳
از شرکت های بین المللی درخواست بدهید مستقیما تولیداتشون را برای فروش با نمایندگی به ایران بیاورند به قیمت اروپا و آمریکا بفروشند اینطوری فقط این بساط جمع میشود
ناشناس۲۱۹۹۲۶۹۱۳:۳۳:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۲۳
سیاسی کاری در خودرو سازی نشود با عدم آزاد سازی واردات هم کیفیت می‌توان بالا برد و هم اوصاع قیمت خوب می شود که بستگی به سایر بخش ها از جمله سیاست کلان اقتصادی دولت دارد برای قیمت
محمد۲۱۹۹۳۰۵۱۳:۵۹:۴۷ ۱۴۰۰/۶/۲۳
تا کی باید سوار گاری بشویم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سیدرضا۲۱۹۹۳۱۵۱۴:۰۸:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۲۳
با سلام واحترام تنها راه نجات مردم از دست مافیای خودرو وخودروسازان " آزادسازی واردات خودرو با تعرفه صفر" مانند همه مردم جهان است.
ناشناس۲۱۹۹۳۵۶۱۴:۵۲:۲۲ ۱۴۰۰/۶/۲۳
همان کره جنوبی و ژاپن که دم از آن می زنید برای وارد از آن ها با حمایت درست و عدم واردات به اینجا رسیدن
ناشناس۲۱۹۹۶۲۶۱۷:۱۵:۳۴ ۱۴۰۰/۶/۲۳
عوارض گمرگی واردات خودرو کره جنوبی ۱۰ در صد است
ناشناس۲۱۹۹۸۶۷۲۰:۵۵:۳۹ ۱۴۰۰/۶/۲۳
آره ولی یک بار این کار را کردند و به نتیجه رسیدند. اینجا بارها ممنوعیت واردات برقرار شده و وعده دادند که ایران هاب خودروسازی منطقه میشود اما برعکس پسرفت داشتند!!!! یک پراید زپرتی را بیست و پنج سال روی خط تولید داشتند!!!!! رکورد گینسی است!
ناشناس۲۱۹۹۳۵۷۱۴:۵۳:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۲۳
وزیر می گوید می خواهیم سه میلیون تولید کنیم ده میلیون تولید کن اما وقتی تکنولوژی آن برای بیست سال پیش است چه فایده باید یا واردات آزاد شود یا اجازه تولید خودرو با مالکیت شرکت‌های پیشرو این صنعت در داخل با کارگر داخلی داده شود تا هم شغل ایجاد شود هم خودرو بقیمت جهانی وارزان در داخل باشد چه اشکالی دارد جنرال موتور وفورد وتو یو تا وغیره با حفظ مالکیت خود در ایران تولیدات داشته باشند وهم صادرات به منطقه کنند وهم ما از خودرو ایمن و ب روز استفاده کنیم واین دو شرکت رانتی .. هم یک تکانی بخود بدهند
محمد۲۱۹۹۴۰۵۱۵:۲۱:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۲۳
این دولت هم زورش به خودرو و مافیای ان نچربید بیچاره مردم!!!!
ناشناس۲۱۹۹۵۰۱۱۶:۰۸:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۲۳
وای بر مافیای فرغون ساز داخلی..
ناشناس۲۱۹۹۶۴۳۱۷:۲۴:۲۶ ۱۴۰۰/۶/۲۳
مشکل اینجاست که حداقل در ۳۰ سال گذشته مدیران و وزیران تصمیم گیر کلان در صنعت خودرو ، ۵ سانتیمتر جلوتر از خودشان را نمی توانستند ببینند . از ۲۰ سال گذشته ضمن هشدار به خودروسازان مبنی بر اینکه هر سال ۵ درصد از عوارض گمرگی واردات خودرو کسر می شود و خودروسازان با برنامه بلند مدت می بایستی کیفیت خودروهای خود را ارتقا می دادند تا بتوانند با خودروهای وارداتی رقابت کنند . بعد از ۱۸ سال عوارض روی ۱۰ در صد ثابت می شد . ولی حیف که کارهای بزرگ به آدمهای کوچک سپرده می شود .
ناشناس۲۱۹۹۶۶۱۱۷:۳۳:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۲۳
باید ماشین های باکیفیت ارزان قیمت ژاپنی کره ای آلمانی وارد کنند که قشر متوسط و پایین جامعه توان خرید داشته باشند تا آلودگی هوا هم کم شود
حسین۲۱۹۹۶۸۳۱۷:۵۱:۵۳ ۱۴۰۰/۶/۲۳
نکته جالب موضوع این است که خودروسازان و قطعه سازان با واردات خودرو و با در نظر گرفتن شرایط خاصی که اعلام شده، موافق هستند و آن را در راستای رقابتی شدن محصولات و آرامش مصرف کننده و بازار می‌بینند، اما مسئولان تصمیم گیر با آن مخالفت می‌کنند. مگر همیشه نگران شرایطی که برای خودروسازان و زیر مجموعه های آن ممکن بود پیش بیاید نبودند!!!؟؟ حالا که خود این شرکت‌ها نگرانی ندارند، چه مسئله‌ای را بهانه می‌کنند؟؟!!!!
سینا۲۱۹۹۷۷۳۱۹:۱۴:۰۸ ۱۴۰۰/۶/۲۳
*فقط بورس* چون با افزایش عرضه و عدم خرید قیمت پایین می آید ولی با فروش قیمت بازار ، دلالان ایران خودرو و سایپا قیمت بازار رو بالا می برند و با افزایش عرضه دیگر قیمت پایین نمی آید
علی۲۱۹۹۸۰۲۱۹:۴۴:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۲۳
لباس خوب نپوشیم ،ماشین خوب سوار نشیم ، لپ تاپ نو نخریم ، مبایل نو نخریم که انحصار طلبان پول جمع کنند و لذت ببرند و بخندند ، بخدا با ۳۵ سال سن خرید موبایل برام آرزو شده ، چه برسه ازدواج و خانه …
ناشناس۲۱۹۹۹۲۸۲۱:۵۵:۳۴ ۱۴۰۰/۶/۲۳
دولت و رییس روسا شریک خودروسازها هستند و جان و مال مردم کشور برایشان ارزشی ندارد.
رضا۲۱۹۹۹۳۱۲۱:۵۸:۲۸ ۱۴۰۰/۶/۲۳
واردات خودرو با تعرفه معقول و آزاد گذاشتن خودرو ساز در تعیین قیمت.این نسخه قابل قبوله.شرایط فعلی فقط ایجاد رانت وفساد می‌کنه.به نحوی که مصرف کننده خودرو باید حداکثر قیمت(گاها نامعقول) رو بپردازد واز طرف دیگه شرکت و سهامداران ضرر میکنن.سود اختلاف قیمت هم به صورت رانت تو جیب دلال میره
ناشناس۲۱۹۹۹۷۷۲۲:۴۰:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۲۳
اینها لگن .. به مردم می فروشند فورد اسکیپ 4بای4 در کانادا با 300هزار کیلومتر خوب تمیز 900دلار فروختم امدم تا .. و الان هنوز آلاف هستم لوازم 50 میلیونی ابزار الات رها کردم در گالری کانادا و آمدم گرگان کاریکاتوریست گل آقا و مهندس ساختمان
ناشناس۲۱۹۹۹۸۵۲۲:۴۵:۲۴ ۱۴۰۰/۶/۲۳
معلوم نيست خودروسازان چه امتيازي به وزراي صمت همه دولتها ميدهند كه تقريبا همه انها از خودروهاي بي كيفيت داخل حمايت كردند وبا وارد كردن خودرو مخالفت كردند البته ما ميدانيم كه اغلب مديران شركتهاي اقماري خودروسازان بصورت رانت منصوب شدند و درواقع ايجاد شركتهاي زياد وانتصابات رانتي مديران وكار كنان انها اغلب سفارشي ورانتي بوده است لذا خودروسازان همچنان انحصار بازار را خواهد داشت
رضا۲۱۹۹۹۹۲۲۲:۵۳:۴۶ ۱۴۰۰/۶/۲۳
صنعت خودرو تا دندان گرفتار فساد ..اموال مردم است. تا بحال هیچ دولتی دست از این لقمه چرب نکشیده دولت فعلی هم نخواهد کشید. تولید ۳ میلیون خودرو برای کدام مشتری ؟
ناشناس۲۲۰۰۰۲۴۲۳:۴۸:۰۱ ۱۴۰۰/۶/۲۳
واقعا مسوولان چطور نمی دانند و مردم عادی میفهمند؟ سه ملیون تولید سایپا لگن فقط آلودگی هوا و مرگ و میر و فساد و .. رو ادامه دادن است.وزیر صنعت به عقلت رجوع کن آخه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین