مدیر کل آژانس اتمی بار دیگر ادعاها درباره مسائل پادمانی ایران را تکرار کرد

گروه جهان الف،   4000622092 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیر کل آژانس اتمی با ابراز نگرانی از وجود مواد اتمی در مکان‌های اعلام‌نشده در ایران، گفت سوالات درباره آن چهار مکان اعلام نشده هنوز باقی هستند.

مدیر کل آژانس اتمی بار دیگر ادعاها درباره مسائل پادمانی ایران را تکرار کرد

به گزارش فارس، «رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به‌تازگی از سفر به تهران بازگشته، امروز (دوشنبه) بار دیگر ادعای نگرانی از عدم دسترسی به تأسیسات هسته‌ای ایران را مطرح کرد.

گروسی که در نشست شورای حکام آژانس اتمی صحبت می‌کرد، گفت: «من از وجود مواد اتمی در مکان‌های اعلام‌نشده در ایران و اینکه محل کنونی آن مواد اتمی اکنون برای آژانس مشخص نیست، عمیقاً نگران هستیم».

خبرنگار نشریه «وال استریت ژورنال» به نقل از گروسی در صفحه توئیتر خود نوشت: «من حتی بعد از حدود دو سال، نگرانی فزاینده‌ای درباره مسائل پادمانی مرتبط با چهار مکان در ایران که به آژانس اعلام نشده‌اند، دارم و سوالات در این‌باره هنوز باقی است».

وی البته درباره سفر خود به تهران اظهار داشت که گفت‌وگوهای سازنده‌ای با مقام‌های ایرانی داشته و موفق‌شده فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس اتمی در ایران را تقویت کند.

دقایقی بعد وبگاه اطلاع‌رسانی آژانس اتمی متن کامل اظهارات مدیرکل را در خروجی خود قرار داد که به شرح زیر است: «گزارش من درباره راستی‌آزمایی و نظارت در جمهوری اسلامی ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، فعالیت‌های مرتبط آژانس در ماه‌های قبل را پوشش داد. تا تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱، آژانس بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران ذیل برجام نظارت و راستی‌آزمایی انجام داد. با این حال از آن تاریخ تاکنون، این فعالیت‌ها در نتیجه تصمیم‌های ایران برای توقف اجرای تعهدات هسته‌ای ذیل برجام از جمله پروتکل الحاقی، به‌شدت تحت تضعیف شدند.

در این گزارش، من تاکید کردم که عدم پاسخگویی ایران به درخواست‌های آژانس برای دسترسی به تجهیزات نظارتی خود، توانایی فنی آژانس برای حفظ تداوم آگاهی را تحت تأثیر قرار داده، [توانایی] که برای ازسرگیری راستی‌آزمایی و نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران در آینده ضروری است. اطمینان آژانس از اینکه می‌تواند آگاهی [بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران] را حفظ کند طی زمان کاهش یافته و اخیراً نیز به‌شدت کمتر شد. در صورتی که ایران این وضعیت را اصلاح نکند، این اطمینان همچنان کاهش می‌یابد.

شما همچنین گزارش من با عنوان توافقنامه پادمان‌های اِن‌پی‌تی با جمهوری اسلامی ایران را دریافت کردید که تلاش‌های آژانس برای شفاف‌سازی سوالات مربوط به صحت و کامل بودن اعلامیه‌های ایران ذیل توافقنامه پادمانی و پروتکل الحاقی را توضیح می‌داد. وجود چندین ذره اورانیوم با منشأ انسانی در سه مکان اعلام‌نشده به آژانس در ایران، و همچنین وجود ذرات تغییریافته ایزوتوپی در یکی از این مکان‌ها، نشانه واضحی از این است که مواد اتمی و/یا تجهیزات آلوده به مواد اتمی در آن مکان‌ها وجود داشته است.

ایران هنوز توضیحات لازم درباره وجود ذرات مواد اتمی در هیچکدام از این سه مکان را که آژانس به آنها دسترسی تکمیلی داشته، ارائه نداده است. همچنین ایران به سوالات آژانس درباره مکان اعلام‌نشده دیگر پاسخ نداده و درباره مکان فعلی اورانیوم طبیعی به‌شکل دیسک فلزی هم شفاف‌سازی نکرده است.

من کماکان از اینکه مواد اتمی در مکان‌های اعلام‌نشده در ایران وجود داشته و مکان‌های کنونی آن مواد اتمی برای آژانس نامعلوم است، عمیقاً نگران هستم. و همچنین بعد از حدود دو سال، از اینکه مسائل پادمانی فوق‌الذکر مرتبط با چهار مکان اعلام‌نشده در ایران همچنان حل نشده، نگرانی فزاینده‌ای دارم.

من بر لزوم شفاف‌سازی ایران و حل فوری این مسائل از طریق ارائه اطلاعات، اسناد و پاسخ به سوالات آژانس تاکید دارم. نبود پیشرفت در شفاف‌سازی سوالات آژانس حول صحت و کمال اعلامیه‌های پادمانی ایران، تأثیر شدیدی بر توانایی آژانس برای اطمینان حاصل‌کردن از ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران گذاشته است.

من همچنین از ایران می‌خواهم تمام الزامات خود ذیل توافق‌های جانبی توافقنامه پادمانی و بند ۱.۳ تغییریافته را اجرا کند. من در ارتباط با این دو مسئله در گزارش‌های قبلی، نشان دادم که توانستم به ایران سفر کرده و با اعضای دولت جدید برای صحبت درباره این مسائل با رویکردی برای حل فوری آنها دیدار کنم. امیدوارم که از طریق گفت‌وگویی مستقیم، سازنده و همکاری با دولت جدید جمهوری اسلامی ایران، این مسائل اضطراری را بتوان حل کرد.

روز گذشته، گزارش دیگری با عنوان راستی‌آزمایی و نظارت در ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل منتشر کردم، یک روز بعد از اینکه با محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در تهران دیدار داشتم و بیانیه‌ای مشترک صادر کردیم. آن بیانیه مشترک نشان داد که بازرسان آژانس، تجهیزات نظارتی را تعمیر خواهند کرد و حافظه آنها را جایگزین می‌کنند، که در ایران با مهر و موم آژانس نگهداری خواهد شد. روش و زمان انجام این، بین ما مورد توافق قرار گرفت.

آن بیانیه مشترک همچنین به دیداری که من با آقای اسلامی در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس اتمی خواهم داشت و سفر من به تهران در آینده نزدیک برای برگزاری مباحثات سطح عالی با مقام‌های ارشد ایران با هدف تقویت همکاری‌ها بین ایران و آژانس در حوزه‌های مختلف و صحبت درباره مسائل دوجانبه فعلی، اشاره می‌کند».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شامگاه شنبه در رأس هیأتی به منظور دیدار و گفت‌وگو با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران وارد تهران شد. او پیش از ظهر یکشنبه ۲۱ شهریور ماه با حضور در محل سازمان انرژی اتمی با «محمد اسلامی» دیدار و گفت‌و‌گو کرد که این دیدار ۲ ساعت به طول انجامید.

مدیرکل آژانس پس از این دیدار، ضمن مثبت ارزیابی کردن آن، بر گسترش همکاری ایران و آژانس تأکید کرد و گفت که دوباره برای گفت‌وگوی سطح بالا با مقامات ایرانی به تهران می‌آید.

در بیانیه مشترک آژانس و ایران که بعد از این دیدار منتشر شد، ذکر شده که طرفین، روح همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فیمابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار دادند.

همزمان با این اظهارات گروسی در شورای حکام، خبرنگار نشریه وال استریت ژورنال به نقل از منابع اروپایی گزارش کرد که در جلسه این هفته شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، قطعنامه‌ای علیه ایران صادر نمی‌شود.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز امروز صحبت‌های سخنگوی وزارت خارجه ایران را نشانه‌ای دلگرم‌کننده دانسته و گفت زمان بازگشت به دور هفتم گفت‌وگوهای احیای توافق هسته‌ای فرارسیده است.

دیدگاه کاربران

بسیجی عاشق رئیسی۲۱۹۷۹۷۸۱۵:۳۷:۱۸ ۱۴۰۰/۶/۲۲
حیف چلو کبابی که دادیم دیروز
ناشناس۲۱۹۸۰۳۲۱۶:۰۸:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۲۲
تو راهی ها را بگو فرش آجیل ..
ناشناس۲۱۹۸۰۵۱۱۶:۱۶:۴۳ ۱۴۰۰/۶/۲۲
اسلامی ، عزیزم تو برو همون پل بساز بهتره اینو بده دست فریدون تا حالیش کنه.
ناشناس۲۱۹۸۲۳۲۱۸:۲۷:۰۶ ۱۴۰۰/۶/۲۲
اصلا حیف نون
ناشناس۲۱۹۸۴۳۵۲۱:۲۹:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۲۲
اومد اطلاعات جاسوسی رو تکمیل کرد ، باج گرفت ، و باز رفت علیه ایران حرف زد
م س۲۱۹۸۰۵۸۱۶:۲۱:۴۱ ۱۴۰۰/۶/۲۲
دفعه دیگه اگر اومد اونو تحویل خانواده شهدای هسته ای بدید اونوقت میفهمه چطور باید اعلام نگرانی بکنه .. کثیف
ناشناس۲۱۹۸۱۷۹۱۷:۳۰:۱۰ ۱۴۰۰/۶/۲۲
سیاستمداران ناشی .. مثل همیشه
ناشناس۲۱۹۸۱۸۴۱۷:۳۲:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۲۲
به این .. رو نباید داد بمب اتم رو بسازیم بهترین کاره
رضا۲۱۹۸۲۰۷۱۷:۵۱:۵۹ ۱۴۰۰/۶/۲۲
این جاسوس است نباید اجازه بدهیم به ایران سفرکند!!
arash۲۱۹۸۲۲۸۱۸:۱۹:۳۹ ۱۴۰۰/۶/۲۲
بدبخت امثال من هستندکه بیمارسرطانی دارندو داروبایدبخرندتکلیفمون چیه دارو بعدهرحرف یه مسول قیمتش بالامیره و نایاب میشه .چه وقت میشه مثل بقیه آدمها،مثل آدم بدون دغدغه باشیم الان که همه ازیک جناحند دیگه مشکل چیه، چون سیمان ارزون شدبایدخوشحال بشیم؟به دادما برسید
ناشناس۲۱۹۸۴۲۵۲۱:۲۱:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۲۲
اینا همشون غلام حلقه به گوش امریکا و اسرائیل هستن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین