ما و پنجشیریان

گروه سیاسی الف،   4000621061 ۴۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

با سقوط دره پنجشیر در شمال افغانستان اصلاح‌طلبان، جمهوری اسلامی ایران را به بی‌عملی در دفاع از آن متهم کردند، اما هیچ‌گاه روشن نکردند از نظام چه می‌خواهند یا نظام باید چه‌کار کند؟

ما و پنجشیریان

دکتر عبدالله گنجی در یادداشتی نوشت: با سقوط دره پنجشیر در شمال افغانستان اصلاح‌طلبان، جمهوری اسلامی ایران را به بی‌عملی در دفاع از آن متهم کردند، اما هیچ‌گاه روشن نکردند از نظام چه می‌خواهند یا نظام باید چه‌کار کند؟ اگر طالبان را برای گفتگو به تهران دعوت کنیم خواهند گفت از یک گروه تروریستی حمایت کرده‌اید و اگر وارد جنگ شویم که همیشه گفته‌اند جنگ بد است. بدون تردید موضع این جماعت بر این انگاره و باور استوار است که نظام، حامی طالبان است. تجربه تاریخی نشان می‌دهد شنا برخلاف مسیر نظام، علت و محور نوع نگرش این جماعت به روند‌های کشور است و برخلاف مدعای شفافیت در عرصه سیاست، اینجا به‌شدت محافظه‌کارانه و لفافه‌گو ظاهر شدند. اما ما باید چه می‌کردیم؟ هم از باب خبر و هم از باب تحلیل، نظام جمهوری اسلامی در حوادث اخیر افغانستان غافلگیر نشد و از اشراف اطلاعاتی بر روند برخوردار بود. اما چرا ایران وارد جنگ نشد؟ 
۱- افغانستان یک کشور مستقل است. ورود به یک کشور مستقل با ابعاد نظامی صرفاً با درخواست دولت آن کشور یا شورای امنیت سازمان ملل یا در پاسخ به حمله از آن کشور میسر است. دولت افغانستان هیچ کمکی از ما نخواست و بعد از فروپاشی دولت غنی نیز بی‌دولتی، فضا را پیچیده‌تر کرد. 
۲- جنگ طالبان با پنجشیریان جنگ بین‌الافغانی است. ورود به چنین جنگی از سوی ایران باخت مطلق است. نه پنجشیریان نماینده رسمی و قانونی ملت افغانستان هستند و نه طالبان. ما نمی‌توانیم حاکمیت هیچ‌کدام را بر افغانستان به رسمیت بشناسیم تا چه رسد که از یکی حمایت نظامی کنیم. 
۳- منافع ما در افغانستان عبارت است از اخراج امریکا، سرکوب داعش، حفظ حرمت شیعیان و حفظ امنیت مرز‌های شرقی کشور. اکنون که طالبان به حفظ حرمت و جان و مال شیعیان پایبند است به صورت طبیعی نباید دست به اقدامی بزنیم که عرصه بر شیعیانی که تحت کنترل این جماعت هستند، سخت شود. طالبان رفتار سال‌های ۱۳۷۵، ۱۳۷۶ و ۱۳۷۷ را با شیعیان تکرار نکرده است. شیعیان افغانستان قبلاً از طالبان ضربه خورده‌اند، جبهه شمال نیز حد فاصل سقوط دولت نجیب‌الله تا ظهور طالبان در ۲۸ سال پیش اسلاف پنجشیریان مظالمی را بر آنان خصوصاً در غرب کابل روا داشتند که در تاریخ ثبت است. 
۴- آنچه قطعی و حتمی است ورود پنجشیریان به یک جنگ نابرابر، بدون برآورد صحیح نظامی است. جنگ نیاز به برآورد و نقشه دارد. اینکه بدون قوای متوازن در درون خانه خود منتظر دشمن بمانی، قطعاً منجر به پیروزی نخواهد شد. در تشبیه می‌توان کار پنجشیریان را با توابین کربلا مقایسه کرد که بدون برآورد نظامی از طرف، فقط متأثر از نفس لوامه در عین‌الورده به صورت کامل قلع و قمع شدند. طالبان با سلاح‌های پیشرفته‌ای که امریکایی‌ها بر جا گذاشتند از یک سو و کوچک بودن جغرافیای پنجشیر از سوی دیگر مشخص بود که فائق خواهد آمد و هرگونه ورود خارجی این جنگ را طولانی خواهد کرد و باعث فرسایش داخلی و در عین حال دخالت دوباره خارجی خواهد شد. شاید لازم بود مسعود برای پیشگیری از حمله طالبان به ایران یا پاکستان به سازمان ملل برود و استمداد طلبد، اما گویی غیر از جنگ مسیر دیگری را انتخاب نکرد و طبیعی است که جریان غالب باج نخواهد داد. البته افول روحیه جهادی در شمال نیز در سقوط سریع پنجشیر مؤثر بود. در ۲۰ سال گذشته رفاه نسبی و زندگی عرفی بر مجاهدین سابق مستولی شده بود. 
۵- ایران و پاکستان چه قبل از انقلاب اسلامی و چه بعد از آن هیچ موقع برای هم تهدید نبوده‌اند و نخواهند بود. نگرانی از تنش بین این دو کشور مطلقاً بی‌اساس است. ایران عمق استراتژیک کشور مسلمان پاکستان در حوادث روز‌های سخت است؛ بنابراین آنان که مرتب نظام را به اقدامات غیرایدئولوژیک در حصول منافع ملی ترغیب می‌کنند، اکنون حرف مشخص‌شان چیست؟ حضور ما در سوریه سه دلیل عمده داشت:اول درخواست دولت این کشور، دوم خارجی بودن عمده اعضای داعش و سوم تهدید حرم اهل بیت که دو مورد از آن بدواً اتفاق افتاد، اما در افغانستان شرایط اینگونه نیست. طالبان بومی و از قوم بزرگ‌تر است و ورود ما به یک جنگ داخلی در این کشور می‌توانست سرنوشت تلخ قدرت‌های بزرگ در ۲۰۰ سال گذشته را یادآوری کند. 
راهبرد جمهوری اسلامی روشن است و باید روشن‌تر بیان شود تا لجبازان آچمز شوند. ایران هرگز دولت مستقل و امارتی طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد و این معقول‌ترین تصمیم برای افکار عمومی داخل کشور، داخل افغانستان و مجامع جهانی است. ایران در افغانستان هوشمندانه عمل کرد و تصمیم برای آینده نیز هوشمندانه است. منافع ما در افغانستان تا این لحظه محترم شمرده شده است. غایت نظر ما تشکیل دولت فراگیر است دولتی که از فردای آن جنگ برای همیشه پایان یابد.

منبع: روزنامه جوان 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۹۶۰۱۱۱۴:۴۷:۳۰ ۱۴۰۰/۶/۲۱
در سوریه و.. دخالت کردیم چون هدف بعدی ایران بود ولی افغانستان هیچ هدفی بر علیه ایران نیست با این که طالبان سابقه حکومترانی هم داشته و نشان از هوشمندی ایران است که آنجایی که لازم است وارد می شود و آنجایی که لازم نیست ورود نمی کند حالا این غرب زده ها هر چی می خواهند بگویند وارد بازی آمریکایی ها نمی شویم که این طیف...!
ناشناس۲۱۹۶۱۱۰۱۵:۵۹:۴۷ ۱۴۰۰/۶/۲۱
با شروع موفق دولتمردان جدید ، اصلاح طلبان غربگرای دانش آموخته ی غرب برای زیر سوال بردن دولت به هر بهانه ای چنگ می زنند تا شاید از این ره بتوانند اصولگرایان را زیر سوال ببرند .
كاوه۲۱۹۶۱۱۴۱۶:۰۲:۳۲ ۱۴۰۰/۶/۲۱
پنجشير و مسعود اعلام جهاد برعليه طالبان كردند و اگر ايران وارد مي شد ، عملا^ طرفداري خود را از آنها اعلام مي كرد و طالبان ديگر براي مرزهاي شرقي مان امنيت قائل نمي شد .
ميثم۲۱۹۶۱۱۸۱۶:۰۵:۰۶ ۱۴۰۰/۶/۲۱
بودجه يك استان رو بديد به پنجشير و خلاص..
ناشناس۲۱۹۶۱۹۳۱۷:۰۸:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۲۱
۱لبته اصلاح طلبان میگن برید بجنگید نمیگن بریم بجنگیم! جنگ مرد میدان می خواهد که اصلاحطلبان ندارند.
ناشناس۲۱۹۶۲۱۶۱۷:۳۳:۲۷ ۱۴۰۰/۶/۲۱
کاملا درست و هوشمندانه. ورود به جنگ افغانستان باخت محض ایران بود.
ناشناس۲۱۹۶۳۳۱۲۰:۰۵:۲۱ ۱۴۰۰/۶/۲۱
جنگ افغانستان به ما ربطی ندارد. مردم ما به اندازه کافی تحت فشار اقتصادی هستند.
ناشناس۲۱۹۶۳۷۰۲۰:۵۵:۱۸ ۱۴۰۰/۶/۲۱
بحث اصلاح طلب نیست. هر آزاده ای باید از مظلوم دفاع کند. واقعا نمی دانید به قول شما اصلاح طلبان چه می خواهند؟ همان کاری که برای سوریه و یمن انجام دادید
ناشناس۲۱۹۶۷۳۴۰۱:۴۲:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۲۲
باورم نمیشه تا این حد ساده ای!
مجید۲۱۹۶۹۳۴۰۷:۱۴:۲۹ ۱۴۰۰/۶/۲۲
هر کی جنگ می خواد خودش بره جونش رو فدا کنه و به بقیه ملت کار نداشته باشه، در قضیه داعش، هدف ایران بود و باید جنگ را قبل از ورود به ایران تمام می کردیم.
محمدرضا۲۱۹۶۹۵۸۰۷:۲۴:۰۱ ۱۴۰۰/۶/۲۲
مقاله را نخواندید؟
ناشناس۲۱۹۷۴۸۲۱۱:۵۶:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۲۲
پس چرا اون موقع ازاده نبودن و از مظلوم دفاع نمیکردن هنوز یادمون نرفته همین ها که حالا به اصطلاح مداقع مظلوم شدن کم سرکوفت به مدافعان حرم نزدن شعار نه غزه نه لبنان رو یادمون نرفته الان هم حتما منفعتی دارن که رنگ عوض کردن
ناشناس۲۱۹۷۵۴۲۱۲:۲۷:۱۵ ۱۴۰۰/۶/۲۲
هر وقت این پنجشیر کمک خواست و از زیر یوغ غرب خارج شد آن وقت چشم
ناشناس۲۱۹۷۷۷۴۱۴:۱۲:۵۳ ۱۴۰۰/۶/۲۲
خودت برو با پول خودت از مظلوم دفاع کن
ناشناس۲۱۹۶۴۱۲۲۱:۳۵:۲۵ ۱۴۰۰/۶/۲۱
مهندس بودجه نظامی و جنگ افزارهای پاکستانی از کجا تامین میشه
ناشناس۲۱۹۶۴۵۰۲۲:۲۷:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۲۱
ورود به سوریه دخالت در امور داخلی سوریه نبود
ناشناس۲۱۹۶۴۶۸۲۲:۴۶:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۲۱
چرا اصولگرایان سعی در تطهیر طالبان دارند
ناشناس۲۱۹۶۴۹۴۲۳:۰۷:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۲۱
احسنت عین حقیقت را گفتی .ولی اصلاح طلبان همیشه آنچه خودشان اشتباه تصمیم می گیرند .دیگران را محکوم به اشتباه می کنند .
تنها۲۱۹۶۵۰۷۲۳:۱۸:۴۷ ۱۴۰۰/۶/۲۱
کی اصلاح طلب ها گفتن باید از پنجشیر دفاع کنید یا متحد استراتژیک طالبان بشین
ناشناس۲۱۹۶۵۲۶۲۳:۳۵:۱۱ ۱۴۰۰/۶/۲۱
کاملا موافقم اینو میگن تصمیم عاقلانه.
ناشناس۲۱۹۶۵۴۴۲۳:۴۶:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۲۱
براي حل مشكلات مردم افغانستان با طالبان همكاري كنيد ...و تلاش كنيد صلح بين گروهاي افغانستاني ايجاد شود...
ناشناس۲۱۹۶۵۵۲۲۳:۵۱:۲۷ ۱۴۰۰/۶/۲۱
احسنت
ناشناس۲۱۹۶۵۶۲۲۳:۵۶:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۲۱
درود بر این تحلیل زیبا.اصلاخ طلبان روشون کم بشو نیست.کسی به حرف این جماعت بزدل توجه نمیکنه
ناشناس۲۱۹۶۵۶۶۰۰:۰۱:۴۰ ۱۴۰۰/۶/۲۲
بر خلاف انچه هوچی گرها ادعا می کنند ما نمی خواهیم نظام حضور میدانی داشته باشد. این سمپات عجیبی که نسبت به طالبان راه انداخته اند و ان همه هجمه علیه مدافعان پنجشیر و شخص احمد مسعود, واقعا شرم اور است. حتی حاضر نیستید از نام مقاومت را برای این جریان بکار برید.
سرباز۲۱۹۶۶۰۰۰۰:۲۵:۰۵ ۱۴۰۰/۶/۲۲
اگه خیلی نگران افغانستان هستند بسم الله این اصلاح طلبان و سلبریتی ها رو حرکتشون بدین به افغانستان برن دفاع کنند تسلیحات نظامی هم بهشون بدید این آقایون نگران را
ایران من۲۱۹۶۶۶۹۰۱:۱۳:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۲۲
حرفتان حق بود.
کاربر۲۱۹۶۶۹۷۰۱:۲۸:۲۴ ۱۴۰۰/۶/۲۲
حرفتان صحیح اس
فاطمه۲۱۹۷۲۸۵۱۰:۲۳:۱۵ ۱۴۰۰/۶/۲۲
هیچ چیز چهره ی منفور طالبان را از ذهن ها پاک نخواهد کرد؛خودتون رو خسته نکنید
آریوبرزن۲۱۹۷۴۶۹۱۱:۵۱:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۲۲
دیگه همین مانده که جنگ افغانها دخالت کنیم مردم بیچاره هزینه این جنگم بدن
ناشناس۲۱۹۷۶۲۶۱۳:۰۴:۰۵ ۱۴۰۰/۶/۲۲
اینا ی سال دیگه شرق کشور را ناامن میکنن
حسین۲۱۹۷۶۳۸۱۳:۰۹:۱۹ ۱۴۰۰/۶/۲۲
اینا همونای هستن ک چند سال جلو ادمارو بگروگان میبردن اینا تو خونشون آدم کشتنه
ناشناس۲۱۹۸۱۱۴۱۶:۵۸:۱۲ ۱۴۰۰/۶/۲۲
عمق استراتژيك چي شد؟ خلافت اسلامي در افغانستان متوقف نخواهد شد.
حسین۲۱۹۸۱۲۷۱۷:۰۲:۳۵ ۱۴۰۰/۶/۲۲
لشگراصلاحیون چراهمش شعار میدن بریدپنجشیر منتظرچه هستین خرمن کوبیدن کار هر کس نیست ......
سما۲۱۹۸۱۷۱۱۷:۲۶:۰۵ ۱۴۰۰/۶/۲۲
بسیار تحلیل جامع و کاملی بود امیدوارم اصلاح طلبان و سلبریتی های نون به نرخ روز خور متوجه شده باشند گرچه آنها خود را به خواب زده اند
حسین۲۱۹۸۲۵۴۱۸:۵۴:۱۳ ۱۴۰۰/۶/۲۲
طالبان گرگ در لباس میش هستند و درآینده خطری برای کشور ما ایران هستند.
علی۲۱۹۸۵۰۸۲۲:۴۳:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۲۲
در آینده طالبان خطر بزرگی برای شیعیان جهان است چون عربستان قطر که به خون شیعیان تشنه است حمایت میشه
ناشناس۲۱۹۸۵۸۶۰۰:۱۲:۰۸ ۱۴۰۰/۶/۲۳
هرجریانی دلش خواست برودکسی جلوحضرات ونمی گیرد
ناشناس۲۱۹۸۶۰۳۰۰:۲۵:۳۹ ۱۴۰۰/۶/۲۳
بعیدنیست که پنجشیر بخاطر حمایت‌های بی‌جای اصلاح طلبان درمقابل طالبان خودرابه چاه انداخته باشند
محسن۲۱۹۸۶۸۰۰۳:۲۶:۱۰ ۱۴۰۰/۶/۲۳
سلام قابل توجه اقای احمد مسعود اصلاح طلب های ایران همه حتی سلبرتیها شو عاشق شما شدن مواظب باش ایران را از نظر اقتصادی و امنیتی به زیر صفر بردن دلگرم این عده نباش عه دیدی پنجشیر فروختن غربی همه کاره شده
کوروش۲۱۹۹۰۱۳۱۰:۴۲:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۲۳
شما اگر خیلی دلتان می سوزد خودتان وفرزندانتان بروید.چرا تحریک میکنید در ثانی مگر اشرف غنی با ایران بد نبود زمانی که طالبان وارد افغانستان شدند دیوار هایشان از حرف زشت به مردم ایران بود طالبان آنها را پاک کردند
ناشناس۲۱۹۹۶۳۶۱۷:۲۱:۵۳ ۱۴۰۰/۶/۲۳
اصلاح طلبان مختارن،برن بجنگن. فرزنداشون رو بفرستن افغانستان بجای کانادا و امریکا
ناشناس۲۲۰۰۰۱۷۲۳:۳۳:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۲۳
چرابعضیهانمی فهمند که مردمان یک مملکت بایدباهم هم سوشوند تاباهم خوب باشند کشوری یکدست داشتهباشند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

    2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

    3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

    4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

    5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

    6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

    7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

    8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

    9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

    10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

    11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

    12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

    13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

    14. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

    15. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

    16. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

    17. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

    18. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

    19. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

    20. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

    21. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

    22. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

    23. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

    24. ایران و آمریکا به «جنگ سخت» نزدیک شده‌اند؟

    25. اظهارات پزشکیان درباره رئیس احتمالی مجلس آینده

    آخرین عناوین