۷ راز موفقیت در کنکور که فقط نفرات برتر کنکور می ‌ دانند !

گزارش بازرگانی،   4000620015 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

موفقیت در کنکور، خواسته‌ای است که نه تنها ذهن همه کنکوری‌ها بلکه خانواده‌های آن‌ها را نیز درگیر خود می‌کند. انگیزه کافی و عزم جزم، شما را ترغیب به یک شروع عالی می‌کند اما مشکل زمانی شروع می‌شود که برای رسیدن به خواسته‌ خود شروع به مطالعه می‌کنید و موانع و محدودیت‌های زیادی خود به خود جلو راه شما سبز می‌شوند. به طور مثال برای موفقیت در کنکور تجربی ، تصمیم دارید کتاب‌های بالاتر از سطح مدرسه و نزدیک به سطح سوالات کنکور را مطالعه کنید اما چون پایه ضعیفی دارید، نمی‌توانید آن را به تنهایی بخوانید.

برای موفقیت در کنکور شاید دانش بالایی داشته باشید اما این موضوع که نمی‌دانید چطور باید بین مطالعه دروس عمومی و تخصصی تعادل ایجاد کنید، مانعی برای رسیدن شما به هدف‌تان می‌شود. یا برای مثال نمی‌دانید چند درصد از وقت خود را باید به حل سوالات تشریحی اختصاص دهید و چند درصد را به سوالات تستی. شاید نمی‌دانید چه زمانی باید شروع به حل سوالات تستی کنید یا تکنیک‌های موثر تست‌زنی را نمی‌شناسید.

برخلاف چیزی که به نظر می‌رسد راه حل‌های زیادی پیش روی شما است و با یک برنامه ریزی صحیح و کمک از افرادی که سال‌ها است در زمینه کنکور و تمام نکات مربوط به آن خبره هستند، می‌توانید در جریان کامل تمام نکات و تکنیک‌های کنکور قرار بگیرید. کافی است با برنامه‌ریزی درسی که مسیر مطالعه شما را تا آزمون کنکور مشخص می‌کند، پیش بروید تا در نهایت به موفقیت در کنکور برسید.

این محتوا در ادامه به عنوان یک نقشه راه، با توضیح 7 تکنیک و راز موفقیت در کنکور ، به شما می گوید که برای رفع موانعی که در ابتدا به آن شاره شد باید چگونه عمل کنید و از چه افرادی در این زمینه کمک بگیرید تا در پایان این مسیر به هدف و خواسته خودت برسید.

Image

۱. برنامه ریزی کنید اما چطور و با چه هدفی؟

اولین قدم برای موفقیت در کنکور برنامه ریزی درسی است. پس برنامه ریزی کنید اما با کمک چه کسانی؟ مشاوره مدرسه؟ مشاوره کنکور؟ برنامه ریزی زیر نظر کلاس کنکور و آموزشگاهی که می‌روید یا با کمک معلم خصوصی؟ کدام یک بهتر است؟

اگر بخواهیم به صورت کلی بگوییم برنامه ریزی با کمک افراد بالا بهتر است تا این که بخواهید خودتان برنامه درسی را تنظیم کنید. اما باید برای تصمیم گیری در این مورد که بهتر است پیش چه کسی برای برنامه ریزی، مراجعه کنید به چند نکته خیلی مهم توجه نمایید:

  • برنامه ریزی با کمک مشاوره مدرسه

مشاوره مدرسه می‌تواند راهنمای خوبی برای مشاوره تحصیلی و مشکلات روحی و روانی دانش‌آموزان باشد اما تعداد زیاد دانش‌آموزان ممکن است از میزان تمرکز او روی برنامه درسی شما تاثیر بگذارد. قطعاً مشاورین مدرسه تمام تلاش خود را برای کمک به دانش‌آموزان به کار می‌گیرند اما نمی‌توان از آن‌ها با وجود فشار کاری که دارند انتظار داشت که به صورت اختصاصی و کاملاً متمرکز برای برنامه درسی هر دانش‌آموز، وقت بگذارند.

  • برنامه ریزی درسی با کمک مشاوره کنکور

مشاور کنکور قطعاً گزینه مناسبی برای برنامه ریزی درسی است. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، انتخاب یک مشاور حرفه‌ای و خبره است. کسی با توجه به روحیات شما، میزان توانی که برای مطالعه دارید، باتوجه به اشکالات و پایه درسی ضعیف‌تان و سایر موارد مهم، برنامه ریزی دقیقی برای مطالعه دروس انجام دهد. اما ممکن است بعضی از مشاورین کنکور مثل پزشکی که بدون توجه به مشکل مریض، همان یک نسخه قدیمی را برای شما می‌پیچند برای شما برنامه‌ریزی کنند. اتفاقی که ممکن است در کلاس کنکور یا آموزشگاه هم پیش بیاید.

  • برنامه ریزی تحت نظر آموزشگاه‌ها و کلاس‌‌های کنکور

در آموزشگاه‌ها اکثراً در قالب یک پکیج کنکور که شامل جدول برنامه ریزی، منابع برای مطالعه، تست زنی و آزمون است، شما را وارد مسیر مطالعه تا جلسه کنکور می‌کنند. البته که این روش هم موثر است اما ممكن است به اندازه کافی روی نیازهای شما تمرکز نداشته باشد.

  • برنامه ریزی با کمک معلم خصوصی

معلم خصوصی برای دروسی که ضعف زیادی در آن‌ها دارید، بهترین فرد برای برنامه ریزی است. معلم خصوصی کاملاً بر توانایی شما و مشکلات درسی‌تان متمرکز است. به طور مثال برای موفقیت در کنکور با زمان کم، معلم خصوصی ابتدا مشکلات پایه ای و سطح شما را در آن درس می‌سنجد و با توجه به زمانی که تا کنکور 1401 باقی مانده است، تمرکز خود را روی رفع مشکلات درسی‌ دانش‌می‌گذارد و با روش تدریس کنکوری خود که شامل تکنیک یادگیری سریع است، نکات مهم کتاب را به شما آموزش می‌دهد.

در واقع معلم خصوصی به شما می‌گوید که باید در روز چند ساعت از وقت خود را صرف مطالعه چه درسی و حل چه نوع سوالاتی کنید. چه زمانی کتاب درسی و جزوات خود را بخوانید و چه زمانی به سراغ به کتب کمک درسی و بهترین منابع کنکوری بروید.

۲ داشتن شیوه مطالعاتی، شما را 10 قدم جلو می ‌ اندازد

شیوه مطالعاتی برای کنکور یا بهتر است بگوییم بهترین روش مطالعه در زمان کنکور، بستگی به سبک یادگیری شما دارد. اما به طور معمول، بهترین روش مطالعه استفاده از اثر فاصله گذاری است. اثر فاصله گذاری یعنی وقتی شما موضوعی را طی یک هفته، روزی یک بار مطالعه کنید خیلی بهتر و سریع‌تر آن را یاد خواهید گرفت. شاید دفعات تکرار در این روش کم باشد اما چون هم‌گام با روند و فرآیند طبیعی مغز برای ذخیره اطلاعات است، می‌‌تواند یک روش مطالعه عالی برای شما باشد.

به همين دلیل، بهترین معلمان خصوصی ریاضیات کنکور به شاگردان خود توصیه می‌کنند که به جای مطالعه 7 ساعت ریاضی در یک روز، آن را به روزی یک ساعت در 7 روز هفته تقسیم کنند تا هم مفاهیم بهتر در ذهن‌شان تثبیت شود و هم باعث خستگی و د‌ل‌زدگی‌ آن‌ها نشود.

البته برای یک سال زمانی که تا کنکور باقی مانده است، شرایط این روش کمی متفاوت اما اصول و مبانی آن کاملاً یکسان است. در روند درس خواندن برای کنکور ، با این روش باید به دفعات و با فاصله مناسب، اطلاعات لازم را وارد مغز خود کنید.

Image

۳ دروس رتبه ساز کنکور را دریابید

در کنکور 1401، برخی از دروس به شدت رتبه ساز هستند. قطعاً مدرس کنکور به شما کمک خواهد کرد که بهتر بدانید در دروس عمومی و تخصصی چه درس‌هایی رتبه ساز هستند تا برای گرفتن رتبه و رسیدن به موفقیت در کنکور روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید.

به طور مثال، در میان دروس عمومی، درس عربی و برای موفقیت در کنکور تجربی، درس زیست، برای کنکور ریاضی، درس شیمی و برای موفقیت در کنکور انسانی، درس ریاضی و اقتصاد به شدت رتبه ساز هستند. اکثر داوطلبان کنکوری در این دروس، ضعیف‌تر عمل می‌کنند و به راحتی نمی‌توانند به سوالات آن پاسخ دهند.

پیشنهاد می‌شود با کمک مدرس تدریس خصوصی کنکور ، به طور دقیق از میانگین درصد‌های داوطلبان در درس ‌ های رتبه ساز اطلاع پیدا کنید. حتی با کمک مدرس، بصورت جزئی‌تر هر فصل را بسته به اهمیتی که در کنکور و رتبه شما دارد، تفکیک نمایید و براساس زمانی که تا کنکور باقی مانده است به کمک معلم تدریس خصوصی کنکور و متد تدریسش، روش مطالعه و تکنیک ‌ های تست زنی را فرا بگیرید.

۴. پیش ‌ دانشگاهی سالی شلوغ اما سرنوشت ساز

پیش‌دانشگاهی برای اکثر دانش‌آموزان کنکوری سالی خسته‌کننده است. چون علاوه بر یادگیری درس‌های پیش‌ باید مرور پیوسته و منسجمی برا درس‌های پایه هم داشته باشند.

طبق بررسی‌های سوالات کنکور، حدود 60 درصد از سوالات از درس‌های پایه و حدود 40 درصد از آن از دروس پیش‌دانشگاهی هستند. بنابراین مهم است که بدانید چطور باید برنامه ریزی کنید تا تعادل را در مطالعه این دروس برقرار کنید.

البته به شما کاملاً این حق داده می‌شود که در برنامه ریزی دروس هفته سردرگم باشید. برای این که بدانید در طول هفته چه مقدار از وقت خود را صرف یادگیری درس‌‌های پیش‌دانشگاهی کنید و چه مقدار از آن را برای مرور درس‌های پایه، پیشنهاد می‌شود که حتماً با یک مدرس تدریس خصوصی کنکور یا یک مشاوره آگاه به نحوه برنامه ریزی درسی برای کنکور، مشورت کنید تا از زمان باقی مانده به نحو احسن برای ایجاد تعادل بین دروس پایه و پیش‌دانشگاهی و مطالعه آن استفاده نمایید.

5. با تکنیک ‌ های تست زنی برای جلسه کنکور، وقت بخرید

در تکنیک‌های تست زنی برای کنکور، مبحث مدیریت زمان بیشترین اهمیت را دارد و کنترل مدیریت زمان، تکنیکی است که با تسلط هرچه بیشتر شما بر سوالات کنکور اتفاق می‌افتد.

تسلط بر سوالات کنکور نیز بستگی به میزان مهارت و تسلط شما بر دروس پایه و پیش‌دانشگاهی دارد. این تسلط ابتدا با آموزش کامل این دروس و رفع مشکلات درسی آغاز می‌شود، با حل سوالات تشریحی مفاهیم تثبیت می‌شود و با حل سوالات تستی به مرحله تسلط و مهارت کامل می‌‌رسد.

البته تکنیک‌های تست زنی علاوه بر بحث مدیریت زمان، شامل مواردی مثل تندخوانی و دقیق خوانی، توجه به ساختار تست‌ها، توجه به صورت سوال‌ها و گزینه‌ها، توجه به امتیاز یکسان سوالات و چینش سوالات نیز هست که همه آن‌ها باز هم به میزان تسلط شما بر سوالات و دروس بر‌می گردد.

قطعاً اگر داوطلب کنکور ریاضی یا تجربی هستید، برای موفقیت در کنکور تجربی یا ریاضی، باید تسلط کاملی بر درس عربی در دروس عمومی و ریاضی، فیزیک و شیمی در دروس تخصصی داشته باشید.

تکنیک‌های تست زنی در هر کدام از این درس‌ها همانند روش یادگیری متفاوت‌شان، کاملاً با یکدیگر فرق دارد. به طور مثال برای تسلط کامل بر سوالات شیمی کنکور، بهتر است با کمک معلم تدریس خصوصی شیمی ، ابتدا تمام مشکلات پایه‌ای رفع شود و سپس با ارائه سوالات تشریحی با سه سطح ساده، متوسط و دشوار توسط مدرس شیمی کنکور، به تسلط نسبی در حل سوالات برسید و رفته رفته با حل سوالات تستی و به کارگیری تمام تکنیک‌های تست زنی به مرحله بالایی از تسلط در حل سوال‌های شیمی کنکور دست پیدا کنید.

Image

6. استراحت کنید و همه چیز را فدای کنکور نکنید

قرار نیست که کنکور همه جنبه‌های زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. از فرصت یک ساله تا کنکور 1401 به نحو احسن استفاده کنید اما زمان استراحت و تفریح خود را نیز در نظر بگیرید. اگر دانش‌‌آموزی هستید که تاکنون روزی 12 ساعت درس نخوانده‌اید پس هیچ دلیل موجهی ندارد که این یک سال آخر، همه ابعاد زندگی خود را فدای کنکور کنید و فقط درس بخوانید. به جز موارد نادر، مابقی دانش‌آموزان با این سبک مطالعه در روزهای پایانی کنکور که اتفاقاً باید تلاش و تمركز بیشتری داشته باشند ، دل‌زده می‌شوند و به طور کامل، کنکور و مطالعه را رها می‌کنند.

پس در این یک سال با توجه به میزان توان‌تان در مطالعه به طور پیوسته روند مطالعاتی خود را ادامه دهید و حتماً گاهی برای خود وقت برای استراحت و تفریح هم کنار بگذارید تا بتوانید با یک روند متعادل تا روزهای آخر کنکور پیش بروید و خسته نشوید.

7. رسیدن به موفقیت کنکور با اساتید تدریس خصوصی استادبانک

آخرین نکته در واقع تکمیل کننده همه این توضیحاتی است که در این محتوا گفته شده است. حضور معلم خصوصی خوب در این روزهای باقی مانده تا کنکور برای داوطلبان عزیزی که پر از نگرانی و تشویش هستند، اتفاق خوب و دل‌گرم کننده‌ای است.

معلم خصوصی با حضور خود، با نحوه تدریس و نکاتی که برای رفع مشکلات پایه ای و حل سوالات تشریحی و تستی به شما می‌دهد، می‌تواند شما را به حل بهتر سوالات و در نهایت رسیدن به موفقیت در کنکور به شدت دل‌گرم کند.

سایت تدریس خصوصی استادبانک مانند سال‌های گذشته، میزان خوبی برای شما داوطلبان عزیز تا کنکور 1401 است. علاوه بر این که با مقالات کاملاً تخصصی در زمینه کنکور و همینطور با انتشار داستا‌ن‌های موفقیت شاگردان کنکوری‌ خود به شما برای ادامه مسیر و تلاش بیشتر انگیزه می‌دهد، با معرفی مدرسین کنکور، که از برترین اساتید تدریس خصوصی کنکور در ایران هستند، شما را برای رسیدن به خواسته و هدف‌تان که موفقیت در کنکور 1401 است، دل‌گرم و امیدوار می‌کند.

برای رفع همه محدودیت‌ها و موانعی که در مسیر موفقیت در کنکور بر سر راه شما است و برای رفع همه نگرانی‌ها و استرس‌ها، همین الان با شماره ۰۰۰-۵۴۴۳۵-۰۲۱ تماس بگیرید یا وارد سایت استادبانک به نشانی www.ostadbank.com شوید. مشاورین و اساتید ما آماده پاسخ‌گویی به سوالات شما هستند.

دیدگاه کاربران

شیرین۲۱۹۵۰۴۳۱۸:۰۴:۲۷ ۱۴۰۰/۶/۲۰
خیلی عالی بود سپاس گزارم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین