چند نکته درباره افغانستان و مقاومت در پنجشیر

گروه سیاسی الف،   4000618149 ۴۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
چند نکته درباره افغانستان و مقاومت در پنجشیر

 علی صمد زاده /
پژوهشگر امنیت و روابط بین‌الملل


۱-آنچه به عنوان مقاومت پنجشیر خوانده می‌شود، سابقه‌ای مبارزاتی در زمان اشغال آمریکا در افغانستان در حمایت از مردم این کشور در کارنامه خود ندارد، علاوه بر این حتی در زمان اشغال نیز این مقاومت تحرکی ولو سیاسی در برابر سیطره طالبان بر بخش‌هایی از سرزمین افغانستان نداشته است.چند نکته مختصر پیرامون مقاومت پنجشیر [در کمال احترام، این مطلب در پی رد یا تأييد مقاومت پنجشیر در #افغانستان نیست، بلکه مواردی در نقد این حرکت است چه آنکه از حیث راهبردی، از همان ابتدا اقدامی ابتر به شمار می‌رفت و رگه‌های ناپختگی و بی‌تدبیری در آن عیان بود.] 


2- اعلام مقاومت زمانی رخ داد که این منطقه در محاصره کامل طالبان قرار گرفته بود و از این جهت هیچ امکان عملیاتی برای پشتیبانی از آن قابل تحقق نبود. امری که در دوران مقاومت ائتلاف شمال و احمدشاه مسعود هیچگاه رخ نداد؛ به این معنا که هیچگاه این منطقه تحت محاصره کامل قرار نداشت...و خط‌های محدود لجستیکی آن همواره برقرار بود.

۳-با سیطره طالبان بر مناطق مختلف و به ویژه کابل، پنجشیر به مأمن و پناهگاه فراریان و مقامات حکومت پیشین همچون امرالله صالح رئیس سازمان امنیت ملی در دوره اشرف غنی و برخی دیگر از فرماندهان نظامی تبدیل شد.

4- این افراد خود از مقصران اصلی وضع موجود در صحنه کنونی افغانستان بودند و اقداماتشان زمینه‌ساز بی‌اعتمادی گسترده طوایف مختلف به حکومت مرکزی پیشین و سیطره طالبان بر بخش‌های قابل توجهی از کشور شده بود. حضور آنان با هیچ مخالفتی از جانب نیروهای پنجشیر واقع نشد.

5-درخواست‌های کمک از جانب احمد مسعود، رهبر خودخوانده مقاومت پنجشیر فارغ از دیرهنگام بودنشان، گویای بی‌تدبیری و بی‌توجهی آنان به شرایط موجود در صحنه افغانستان بود؛ به ویژه درخواست کمک از اشغالگران آمریکایی که خود به شکل آشفته‌ای در حال خروج از افغانستان بودند.

6-.درخواست حمایت از نیروی اشغالگر، خود به تولید توجیهات مذهبی برای طالبان و هوادارانش در لزوم برخورد سریع با این منطقه و نیز موجب فاصله‌گذاری اقوام و مردم آسیب دیده از اشغال در همراهی اولیه با این حرکت شد. باید درنظر داشت یکی از عمده دلایل سرعت پیشرویهای طالبان در مناطق مختلف افغانستان کناره گیری مردم از تحولات است؛ مردم به سبب ناامیدی گسترده از ساختار معیوب سیاسی ساخته شده به دست اشغالگران آمریکایی، سرخوردگی از منفعت طلبی و ثروت اندوزی شخصی رهبران سیاسی و قومی (که برخی سابقه مبارزه نظامی با اشغالگری در گذشته را نیز در کارنامه خود دارند)،بی‌اعتمادی به نمایندگان سیاسی به سبب فساد گسترده سیاسی-اقتصادی آنان و نیز ناتوان‌شان در پیشبرد مطالبات، منازعه کنونی را منازعه خود نمی‌دانند و از این رو منفعلانه، به ناظران نگران صحنه میدانی تبدیل شده‌اند. 

7-مذاکرات صورت پذیرفته میان رهبران پنجشیر و سران طالبان حاکی از بی‌تدبیری دیگری توسط مقاومت این منطقه بود، زیرا بیش از آنکه وضعیت مردم منطقه در آن لحاظ شود کسب امتیازات سیاسی و شعار مقاومت برای سراسر افغانستان بر آن سایه افکنده بود. شاید این هدف‌گذاری برای تبلیغات سیاسی و بین‌المللی مناسب به نظر برسد اما عمیقاً از حقیقت میدانی افغانستان به دور بود. جامعه آشفته، پریشان و اتمیز شده افغانستان به دست استعمارگران در بیش از دو دهه اشغال بسیار متفرق‌تر از آن بود که مقاومت پنجشیر را به رهبری خود برای مبارزه با طالبان بپذیرد و یا برای کمک و کاستن از فشار بر آن، دست به اقدامات و اعتراضاتی گسترده و فراگیر علیه طالبان بزند.

8-در حوزه نظامی نیز آنچه توسط نیروهای حاضر در منطقه پنجشیر صورت گرفت در مقایسه با تحرکات و اقدامات مشابه در سایر کشورها به ویژه با لحاظ کردن محاصره کامل نظامی،.یکی از ضعیف‌ترین موارد و نمونه‌ها در سابقه تاریخی محسوب شده و به شمار می‌رود. به بیان دیگر گروه‌های ضعیف‌تر چه از منظر امکانات و تجهیزات و چه از نظر جغرافیایی نظامی، مقاومت بسیار چشمگیرتری در برابر نیروی مهاجمی حتی قویتر از طالبان صورت داده‌اند.

به طور خلاصه مقاومت در پنجشیر نه از منظر نظامی و الزامات و مقتضیات آن (انتخاب زمان مناسب برای اعلام حرکت،توان اطلاعاتی، مسیر پشتیبانی، وحدت سازماندهی و فرماندهی)و نه از نظر سیاسی (دیر هنگامی، اهداف دور از دسترس سیاسی و مذاکراتی، عدم توجه به فضای سیاسی و اجتماعی حاکم بر مردم و جامعه افغانستان) مدبرانه عمل ننمود و پختگی از خود بروز نداد؛ در کنار این موارد، اراده و طرح دشمن را برای تسلط بر این منطقه به شکلی آشکار دست کم گرفته و ناچیز انگاشت.

9-برافراشتن پرچمی غیر از پرچم رسمی افغانستان خود یکی دیگر از بی‌تدبیری‌هاست که جای سخن دارد.

10- در مورد نسبت ایران با مقاومت پنجشیر لازم به ذکر است، برای آنان که سالها حمایت ایران از ائتلاف شمال را به حمایت ایران از احمدشاه مسعود تقلیل داده‌اند، عدم مداخله میدانی و اکتفا به حمایت سیاسی از حرکت احمدمسعود،معنای حمایت از طالبان یافته که صدالبته مطلبی کاملا نادرست است .اما باید اذعان داشت چنین رفتاری از این طیف، دور از انتظار نبود.

11-سیاست ایران در شرایط کنونی افغانستان بیش از هر زمان متوجه وضعیت و خواست مردم و بزرگان افغانستان است که در شرایط کنونی عدم انسجام و انفعال آنان در صحنه تحولات، موجب رویکرد انفعالی ایران نیز گردیده است.

12رهبران مقاومت بسیاری از کشورها،سالها در ایران ساکن بوده‌اند و هم اکنون نیز هستند. رویکرد ایران به گروههای مقاومت، همواره مبتنی بر ایجاد خودباوری، توانمندسازی و حمایت از تلاش‌های آنان بوده و همچنان نیز پابرجاست لکن بی‌تدبیریهای رهبران در میدان را نباید به حساب ایران گذاشت. 

باید همواره به یاد داشت که جنبش‌های مقاومت آن گونه که در تعریف ایران شناخته می‌شوند، از اصول و مبانی فکری دقیقی برخوردارند؛ به عنوان نمونه هیچگاه برای مقابله با استبداد داخلی، دست کمک به سمت استعمارگران خارجی دراز نخواهند کرد و این از اصول حتمی و قطعی آنها است

و اساساً پیروی از چنین اصولی، فصل تمایز جریانات و گروه‌هایی است که مورد حمایت ایران قرار می‌گیرند و یا از این دایره خارج هستند. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۹۱۲۹۲۱۹:۳۵:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۱۸
تحلیل واقع بینانه و شجاعانه‌ای بود
ناشناس۲۱۹۳۰۹۶۱۵:۵۱:۰۱ ۱۴۰۰/۶/۱۹
اصلا منطبق با واقعیت نبود
ناشناس۲۱۹۱۲۹۴۱۹:۳۵:۲۶ ۱۴۰۰/۶/۱۸
دقیقا و این بازی ها هم نمایشی است
ناشناس۲۱۹۱۳۶۴۲۰:۰۷:۰۵ ۱۴۰۰/۶/۱۸
باید رابطه احمد مسعود با خارجی ها مشخص شود
ناشناس۲۱۹۳۱۰۰۱۵:۵۲:۵۳ ۱۴۰۰/۶/۱۹
برای کی مشخص شود مگر قراره کمک کنید مشکل احمد مسعود آینه که عرب نیست؟
ناشناس۲۱۹۳۵۸۴۲۰:۲۹:۴۸ ۱۴۰۰/۶/۱۹
والا اینا اصلا درست نیست چون احمد مسعود جوان است اینا رو میگید
ناشناس۲۱۹۱۴۲۸۲۰:۳۳:۵۳ ۱۴۰۰/۶/۱۸
با همين استدلال حكومت عراق دست نشانده امريكاست و بايد از داعش حمايت كرد يا حداقل از مخالفان داعش حمايت نكرد. در عمل مگر بدون حمله امريكا امكان سقوط صدام وجود داشت؟ از آن بالاتر مگر ايران از تشكيل حكومت جمهوري اسلامي افغانستان حمايت نكرد؟
ناشناس۲۱۹۱۴۸۴۲۰:۵۹:۱۱ ۱۴۰۰/۶/۱۸
مقاله روشنگرانه ای بود.
ناشناس۲۱۹۱۵۲۲۲۱:۱۷:۳۵ ۱۴۰۰/۶/۱۸
طالبان دوست ایران نیست. توانایی اداره افغانستان را ندارد و اصلا یک گروه یکپارچه نیست. سال بعد متوجه خواهید شد چه اشتباهی کردید.
ناشناس۲۱۹۱۵۹۵۲۱:۴۶:۳۵ ۱۴۰۰/۶/۱۸
باز هم میان ملت و حکومت اختلاف نطر وجود دارد .
ناشناس۲۱۹۲۰۷۰۰۱:۳۲:۳۲ ۱۴۰۰/۶/۱۹
بین حکومت وملت اختلاف نیست دراین مورد . فقط یه مشت اصلاح طلب وسلبریتی باز شلوغش کردند و به جای همه مردم ایران نظر میدند .وگرنه ماانقدر خودمون مشکل داریم که الان فقط باید مشکلات خودمونو حل کنیم ودردسر ایجاد نکنیم برای خودمون
مادر بچه ها و معلم مدرسه۲۱۹۲۴۰۵۰۹:۱۲:۵۳ ۱۴۰۰/۶/۱۹
شما غربزده ها تمام ملت نیستید.زمانی شما صدام راخالدابن ولید خواندیدومیخواستید باصدام متحدشویدوعلیه امریکابجنگیدوزمانی عاشق طالبان بودید.
محمد۲۱۹۲۵۴۷۱۰:۴۴:۵۷ ۱۴۰۰/۶/۱۹
مشکل همیشگی
ناشناس۲۱۹۲۶۳۲۱۱:۳۲:۵۸ ۱۴۰۰/۶/۱۹
ملت نه بلکه بهتر هست بگی بین حکومت با سلبریتی های بیسواد و برخی اصلاح‌طلبان فاسد.
ناشناس۲۱۹۱۵۹۶۲۱:۴۷:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۱۸
پنجشير نبايد زير سلطه طالبان متحجر بيفتد احمد مسعود زير بار طالبان نخواهد رفت
ناشناس۲۱۹۲۲۹۳۰۶:۵۵:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۱۹
ما هم دوست داریم اینگونه باشد ولی الزاماتش مقاومت مردمی است بصورت سراسری در کل افغانستان مردم خسته از جنگ نای مقاومت و مبارزه ندارند
ناشناس۲۱۹۱۶۶۷۲۲:۱۲:۰۳ ۱۴۰۰/۶/۱۸
نکته ای که به نظرم تو این ماجرا دیده نشد یا شاید از قصد بهش توجهی نشد ،پرچم هایی بود که احمد مسعود و طرفداراش استفاده میکردن.پرچم هایی غیر از پرچم ملی افغانستان.به نظر می رسید برخلاف پدر بزرگوارشون ،ایشون به فکر مقاصد دیگه ای بودن.در صورتیکه سعی میشد این حرکتو یه حرکت ملی تلقی کنن و احساسات مردم افغانستانو به خودشون جلب کنن، ساده ترین اصل یه حرکت ملی و احترام به پرچم ملی کشورو نادیده گرفتن.حال روز مردم عزیز افغانستان واقعا ناراحت کننده است.آمریکا،طالبان ،دولت غنی و قهرمانی که بیشتر به فکر مقاصد قومی و شخصیه و احتمالا تجزیه طلبی وتشکیل حکومت خودمختار
نقدی۲۱۹۱۷۰۶۲۲:۲۷:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۱۸
گاهی اوقات منافع ملی در صحنه بین المللی با عدالت و حقوق بشر و انسان دوستی در تناقض است.در مورد طالبان سیاست ایران منافع ملی همسواست ولی با منافع مردم افغانستان خیر. چه خوب بود که نویسنده محترم موضوع هسته ای و دمیدن در تنور تشدید دشمنی با امریکا و اسراییل و حمله .. به سفارت عربستان را که رقیب استراتژیک ما در منطقه است را هم با یک چنین دیدگاهی نقد می کردند.
ناشناس۲۱۹۱۷۳۲۲۲:۳۶:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۱۸
بحث جالبی بود. نویسنده در آخر بند ۱۱ حرف دل خود را هم زده است.
ایران بانو۲۱۹۱۷۸۹۲۳:۰۷:۳۹ ۱۴۰۰/۶/۱۸
فقط خجالت ..
ناشناس۲۱۹۱۸۰۱۲۳:۱۲:۰۵ ۱۴۰۰/۶/۱۸
ایران باید از توازن قوا و یک حکومت یکپارچه در افغانستان حمایت کنه،‌نیازی به جنگ با طالبان نیست ولی باید قدرت مخالفین هم حفظ بشه .اما همه این گروهها باید به فکر اقتصاد و مردم افغانستان باشند و نه کشمکش و جنگ. تا همین الان هم کلی از جامعه جهانی عقب است.
2334۲۱۹۱۸۱۵۲۳:۱۹:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۱۸
آقا بگو نمی خواهیم حمایت کنیم چرا بهانه میاری وقتی سردار سلیمانی در دمشق وارد جنگ شد داعش 300 متری کاخ اسد بود
ناشناس۲۱۹۱۸۵۴۲۳:۴۰:۱۵ ۱۴۰۰/۶/۱۸
شماره ۱۰ نشون میده چقدر آگاهی یا انصاف دارید!!
ناشناس۲۱۹۲۰۰۵۰۰:۵۲:۵۹ ۱۴۰۰/۶/۱۹
مثل همیشه به افکار عمومی اصلا توجه نشد
ناشناس۲۱۹۲۰۴۱۰۱:۱۶:۱۵ ۱۴۰۰/۶/۱۹
به جای کمک طعنه هم می زنید وقتی میگویید امیر خودخوانده مغرضانه بود
جواد۲۱۹۲۰۴۷۰۱:۱۸:۲۰ ۱۴۰۰/۶/۱۹
واقعیت تلخ را بپذیریم که .. ایران بازنده بزرگ این رویداد بود اما شما غیر از این نمی توانید تحلیل کنید. ..
امیر۲۱۹۲۰۵۶۰۱:۲۲:۱۲ ۱۴۰۰/۶/۱۹
جسارتا همین توجیهات را اوایل پیشرفت سریع داعش در عراق نمی‌شد کرد: «مردم سرخورده از سیاست‌های دولت مرکزی، شهرها را یکی پس از دیگری تسلیم می‌کنند و از پیشرفت داعش استقبال می‌کنند». جسارتا دولت مرکزی عراق آن موقع هم که بده بستان گسترده‌ای هم با همان آمریکای اشغالگر جنایتکار داشت، چه شد که ایران وارد عمل شد؟ مگر دولت عراق سابقه مبارزاتی ضد استکباری داشت؟! مگر دیر درخواست کمک نکرده بود؟! این استدلالها را آن موقع نمی‌توانستیم بیاوریم؟ صاف و پوست کنده بفرمایید آن موقع منافع‌مان اقتضا می‌کرد فلان کار را بکنیم،‌ الان اقتضا می‌کند کار دیگری بکنیم. چرا آسمان و ریسمان به هم ببافیم؟
احسان۲۱۹۲۰۹۲۰۱:۵۰:۵۶ ۱۴۰۰/۶/۱۹
کدام سابقه مبارزاتی منظورتون هست؟ یک دمکراسی نیم بند افغانستان داشت که تقریبا همه اقوام و مذاهب شریک بودند. اگر کم و کاستی داشت نمی شد با تفنگ اصلاحش کرد. چرا این افراد خود دلیل وضع موجود هستند؟ احمد مسعود به عنوان رهبر این مقاوت چه پستی در دولت داشت؟ حتی یک نفر پست در دولتی داشته باشه دلیل به مسـٔولیت وضعیت یک کشور نیست؟ چرا رهبر خود خوانده مقاومت پنجشیر؟ در شرایطی سخت از همه طرف ها کمک خواسته؟ کارمند وزارت خارجه ایران که نیست. مردم پنجشیر مردم افغانستان نیستند؟ این چه حرفی هست که دیگر گروه ها در نقاط دیگر دنیا مقاومت بیشتری کردند بر چه مبنایی گفته شده؟ یک تحلیل جهت .. وگرنه صادقانه این بود که از این به بعد ما با طالبان طرف هستیم و در عالم سیاست می خواستیم این گروه جنایتکار رو نرنجونیم.
ناشناس۲۱۹۲۱۲۴۰۲:۱۲:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۱۹
طالبان ۱۳ تن از هموطنان عزیز مارو کشت در سفارت اون وقت چرا باید یک تروریست آدم کش در تهران زندگی کنن یا مشهد دفتر داشته باشن اصلا کاری به مسعود نداریم سیاست یک با و دو هوای سیاست مداران کشور مارو کشته
ناشناس۲۱۹۲۱۹۴۰۳:۳۳:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۱۹
نوشته علی صمد زاده / پژوهشگر امنیت و روابط بین‌الملل، .. روتوش شدۀ طالبان از اوضاع فعلی و در جهت تطهیر این فرقه تروریست است. نتیجه حمایت از این گروه آدمکش و خسارات عظیم آن برای ایران را در آینده نه چندان دور، پس از تثبیت قدرت طالبان خواهید دید.
غدیر۲۱۹۲۲۵۱۰۵:۴۳:۴۹ ۱۴۰۰/۶/۱۹
احمد مسعود جوان پاک وباعزت حقش است پنجشیرخاکش است زاد گاه اش است طالبا تجاوز کردن
رضا۲۱۹۲۳۴۴۰۸:۱۷:۳۲ ۱۴۰۰/۶/۱۹
این از نادر تصمیمات در سیاست خارجی ایران بود که مبتنی بر واقع گرایی اتخاذ شد کسانی که تقاضای دخالت نظامی ایران در تحولات افغانستان را دارند بدانند این دقیقا همان دامی بود که امریکا و عربستان برای ایران پهن کرده بودندبه دلایل بسیارکه الان از حوصله این بحث خارج است.اما واقعیات میدانی در کنار بی عملی ارتش و مردم افغانستان بعلاوه موضعگیریهای غیرسازنده و گاه مخرب دولت غنی در مقابل کشورمان را باید به دیگر دلایل اتخاذ سیاست واقع گرایانه جمهوری اسلامی در قبال تحولات افغانستان اضافه کرد.
محمود۲۱۹۲۳۸۹۰۹:۰۴:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۱۹
بعید می‌دونم طالبان بتونه کشور رو اداره کنه. احمد مسعود هم بی‌تجربگی کرد و دیر اقدام کرد. ولی اگر سرانِ طوایف و بزرگانِ افغان متحد بشن قطعاً طالبان حدِ خودش را خواهد شناخت. اون کسانی که زمانی در لویی‌جرگه بودند کجان؟ چرا با هم متحد نمی‌شوند؟
ناشناس۲۱۹۲۴۶۴۰۹:۴۵:۳۶ ۱۴۰۰/۶/۱۹
آقا معذرت می خواهم . شما درست می فرمایید . اصلا طالبان خیلی خوبه . من نفهم بودم که فکر میکردم طالبان بده . انشا الله همه طالب های عزیز از سر تقصیرات بنده بگذرند و مرا حلال کنند . درود بر طالبان
ناشناس۲۱۹۲۶۲۵۱۱:۳۰:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۱۹
چقدر ظریف و ماهرانه از طالبان حمایت کردید.
امید۲۱۹۲۹۱۹۱۴:۰۶:۳۹ ۱۴۰۰/۶/۱۹
بیشترمردم افغانستان سنی اند طالبان به ظاهرسنی اندوازخودمردم افغانستانندگروه پنجشیری دراقلیتندوامریکایی پسندن پس اون چیزی که اسلام گفته بشتابیدبه برادران مسلمان درافغانستان اتفاق نیفتاده پس خودشون ازطریق گفتگوصلح کنند
ناشناس۲۱۹۳۰۱۶۱۵:۰۴:۴۵ ۱۴۰۰/۶/۱۹
جایی که نباید، وارد میشین چون مثلا روسیه موافق بوده و جایی که باید، هیچ کمکی نمی کنین و حتی به جای اعتراف به اینکه توان کمک ندارین، سعی می کنین دوستان طبیعی ما رو تخطئه کنین.
ناشناس۲۱۹۳۴۲۴۱۸:۳۹:۱۸ ۱۴۰۰/۶/۱۹
آفرین واقعا تحلیل واقع بینانه و صحیحی بود .
فاطمه مسعود۲۱۹۳۷۹۸۲۳:۴۰:۰۸ ۱۴۰۰/۶/۱۹
یک سلام به هم وطنم کسی حق ندارد به احمد مسعود چیزی بگوید قهرمان کشور ما است
ناشناس۲۱۹۴۰۱۴۰۶:۰۹:۰۵ ۱۴۰۰/۶/۲۰
من مسلمانم ونوشیدن شربت شهادت برای دفاع ازتمامی ارازی کشورم افتخاریست
فرزاد نجفی۲۱۹۴۸۲۸۱۵:۰۳:۳۵ ۱۴۰۰/۶/۲۰
فقط احمد مسعود چون در خانواده ای بزرگ شده که‌ برای مردم افغانستان ثابت شده است
ناشناس۲۱۹۴۸۴۷۱۵:۲۲:۱۹ ۱۴۰۰/۶/۲۰
احمد مسعود بی تجربه ودلش بااشغالگرانه
ناشناس۲۱۹۴۹۰۸۱۵:۵۹:۵۷ ۱۴۰۰/۶/۲۰
زنده باد احمـــــــــــد مسعود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین