روسیه: مداخلات آمریکا به ظهور تروریست‌ها در عراق، سوریه و لیبی منجر شد

  4000618132 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت، مداخلات غیر قانونی آمریکا در عراق، سوریه و لیبی به بهانه مبارزه با تروریسم، به ظهور خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی منجر شده است.  

به گزارش فارس، «اولگ سیرومولوتوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت، مداخلات آمریکا در منطقه به ظهور گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق و لیبی منجر شد.

این مقام ارشد روس در مصاحبه با خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت: «درس اصلی که جامعه جهانی باید از سیاست‌های ضد تروریستی آمریکا یاد بگیرد، درک این مسئله است که مبارزه با تروریسم باید با تعبیت کامل از هنجارها، اصول و قوانین بین‌المللی انجام شود».

سیرومولوتوف افزود:‌ «ایالات متحده با بی‌توجهی به قوانین بین‌المللی، مداخلات غیر قانونی و نقض تمامیت ارضی را علیه عراق، لیبی و سوریه به کار گرفت و این کار را تا جایی ادامه داد که خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی در این کشور شکل گرفتند و به دردسری برای کل جهان تبدیل شدند».

این دیپلمات روس با اشاره به اینکه با تمام این تفاسیر، همکاری میان روسیه و آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم ضرورت دارد گفت: «در بیست سالی که از حوادث یازده سپتامبر می‌گذرد، همکاری‌های ضد تروریستی بین فدراسیون روسیه و ایالات متحده با درجات مختلفی توسعه پیدا کرده‌اند و سردی روابط فعلی نباید به این معنا باشد که دو دهه گذشته به شکلی بیهوده گذشته است».

او در ادامه گفت، مسکو همواره تأکید کرده است که گفت‌وگوهای سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بین آژانس‌های امور خارجی روسیه و آمریکا «بسیار سازنده» بوده‌اند و همکاری با آمریکا علیه تروریسم، از زمان حملات یازده سپتامبر یک ضرورت عینی است.

سیرومولوتوف افزود: «اگرچه گفت‌وگوی سیاسی متوقف شده است، همکاری با ایالات متحده در زمینه مبارزه با تروریسم یک ضرورت عینی، هم‌راستا با منافع ملی ما و وظیفه حفظ صلح و امنیت جهانی است».

وی تأکید کرد: «با این حال، نباید به چنین همکاری‌هایی، بیش از شرکای خود در آن سوی اقیانوس، احتیاج داشته باشیم».

«نوام چامسکی»، دانشمند و تحلیلگر مشهور آمریکایی نیز در مصاحبه‌ای بر اثرات ویران‌کننده «جنگ با تروریسم» که از ۲۰ سال پیش تحت رهبری آمریکا آغاز شد تأکید کرده است.

چامسکی گفت: «وقتی که آمریکا به افغانستان حمله کرد پایگاه تروریسم بنیادگرا و رادیکان تنها به گوشه‌ای از افغانستان محدود بود. حالا این پایگاه به سراسر دنیا گسترش پیدا کرده است. ویرانی بخش اعظمی از آسیای مرکزی و خاورمیانه قدرت آمریکا را افزایش نداده است».

او در ادامه تصریح کرد: «حمله به افغانستان نه تنها نقض قوانین بین‌المللی بود بلکه هیچ بهانه معتبری هم نداشت. علاوه بر این، شواهد فراوانی اکنون در دست هستند که نشان می‌دهند که افغانستان و القاعده اهداف اصلی بوش، دیک چنی و دونالد رامسفلد نبودند. نگاه آنها به صحنه‌ای بسیار بزرگتر از افغانستان بود. عراق، اولین گام آنها [بعد از حمله به افغانستان] بود و بعد کل منطقه».

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشت.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند. 

با تصرف سریع‌تر از حد انتظار کابل از سوی گروه طالبان، آمریکا و متحدانش روند خروج از افغانستان را به شکلی سراسیمه و بی‌نظم تسریع کردند و بامداد روز سه‌شنبه گذشته آخرین هواپیمای آمریکایی فرودگاه کابل را ترک کرد تا افغانستان از نیروهای اشغالگر خارجی تخلیه شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  18. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  19. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  20. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  21. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  22. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  23. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  24. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  25. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

آخرین عناوین