از وعده‌های گذشته درس بگیریم...

  4000617094 ۶۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
از وعده‌های گذشته درس بگیریم...

حدود نوزده ماه از آغاز اعلام رسمی ورود ویروس کرونا به کشور می‌گذرد. وزارت بهداشت در روز آخر بهمن‌ماه 1398 از شناسایی دو بیمار مبتلا به کرونا خبر داد. طی این مدت کشور چهار موج کرونایی را از سر گذرانیده و در حال حاضر در موج پنجم کرونا قرار دارد. آمار فوتی‌ها و مبتلایان کرونا در هفته‌های اخیر در اوج بوده و اگر روند واکسیناسیون تسریع نشود احتمال اینکه موج ششم کرونا در پاییز رخ دهد وجود دارد.

طی این مدت برخی از مسئولان دولت گذشته یعنی دوازدهم وعده‌های بسیاری در زمینه مبارزه با ویروس کرونا به مردم دادند که بسیاری از آن‌ها عملیاتی نشد. این قول و قرارها به‌ویژه در زمینه تولید انبوه واکسن کرونا و زمان پایان واکسیناسیون در کشور است.

به‌عنوان‌مثال سعید نمکی، وزیر سابق بهداشت سال گذشته بارها وعده بود که ایران در بهار 1400 یکی از تولیدکنندگان مطرح واکسن خواهد شد. نمکی، روز جمعه هشتم اسفندماه 1399 دراین‌باره گفته بود «بنده همه تلاش خود را به کار گرفته‌ام تا واکسن ایرانی به نتیجه برسد و به امید خدا دنیا هم خواهد دید که با تلاش بی‌وقفه جوانان ایران در بهار آینده ما یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های واکسن جهان خواهیم شد».

علاوه بر وزیر بهداشت سابق، دیگر مقامات و مسئولان نیز وعده‌هایی در حوزه کرونا، تولید واکسن و روند واکسیناسیون داده بودند.

محمد مخبر، رئیس ستاد فرمان حضرت امام (ره) روز پنج‌شنبه بیست و چهارم تیرماه گفته بود: «از اواسط هفته اول مردادماه، هر هفته به‌صورت مستمر تقریباً یک‌میلیون و دویست هزار دز واکسن را تحویل وزارت بهداشت خواهیم داد... خط تولید دوم نیز ظرفیت تولید دو میلیون دز واکسن را دارد که سرعت تولید واکسن چند برابر می‌شود و بر اساس قولی که داده‌ایم تا آخر شهریورماه بیش از پنجاه میلیون دز واکسن تولید می‌کنیم و تحویل مسئولان واکسیناسیون عمومی می‌دهیم».

به همین دلیل انتظار می‌رود مسئولان وزارت بهداشت به‌ویژه در زمینه مبارزه با کرونا کمتر وعده دهند و اقدامات عینی و عملی را سرلوحه کار خود قرار دهند. این مسئله به‌ویژه برای دولت سیزدهم از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چراکه در ابتدای راه چهارساله قرار دهد و طبیعتاً عملیاتی نشدن وعده‌ها در ارتباط با بیماری کرونا می‌تواند به جایگاه آن در نزد مردم خدشه وارد نماید.

با این‌وجود بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت روز سه‌شنبه، شانزدهم شهریورماه با حضور در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) بیان کرد: «دهه فجر ان‌شاءالله پایان اپیدمی کرونا در کشور خواهد بود و تا دهه فجر، تزریق دو نوبت واکسن کرونا و دوز بوستر (تقویتی) انجام می‌شود».

پیش‌ازاین وزیر بهداشت در روز نهم شهریورماه در شبکه خبر نیز همین وعد را داده بود که «برنامه داریم دهه فجر امسال پایان واکسیناسیون کرونا را اعلام کنیم... مردم از حرف‌ها خسته هستند و باید بیشتر عمل کنیم». نکته مهم آن است که وزیر بهداشت در روز نهم شهریورماه دقیقاً به این نکته نیز اشاره می‌کند که مردم از حرف و وعده‌های مسئولان خسته شده و انتظار عمل و اجرای آن را می‌خواهند.

وعده پایان واکسیناسیون تا پایان دهه فجر در حالی است که می‌باید دوز بوستر و تقویتی نیز تزریق شود. برخی از محققان بر این باور می‌باشند که با توجه به ظهور سویه‌های جدید از ویروس کرونا به نسل جدیدی از واکسن نیاز است تا روند انتقال ویروس مسدود شود. بر این اساس تا زمانی که چنین اتفاقی رخ ندهد مردم در برابر ظهور انواع جدیدی از ویروس کرونا آسیب‌پذیری خواهند داشت.

این همان مسئله‌ای است که موردتوجه خود وزیر بهداشت نیز بوده و ایشان دراین‌باره گفته بود «بیماری کرونا پایدار است و ما به دُز سوم هم نیاز داریم و اکنون برای افراد شاغل در مراکز درمانی دُز یادآور لازم است».

این توضیحات به معنای آن است به دلیل آن‌که وعده‌های بسیاری در زمینه مقابله با بیماری کرونا به جامعه داده‌شده بهتر و معقولانه‌تر آن است دراین‌باره احتیاط و دوراندیشی بیشتری مبنای اظهارنظر مسئولان قرار گیرد. اگرچه طبیعتاً همه خواهان این هستند که هر چه سریع‌تر مردم در مقابل این بیماری ایمن و واکسینه شوند که هر چه زوتر چنین اتفاقی رخ دهد اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی دولت افزایش خواهد یافت.

ازآنجاکه دولت سیزدهم به ریاست سید ابراهیم رئیسی بر تحقق وعده‌ها، صداقت، مردمی بودن و ... تأکید دارد و تمام همت وزارتخانه‌های مختلف ازجمله وزارت بهداشت، وزارت خارجه و ... را نیز پای‌کار آورده و از سوی دیگر همگان نیز بر محدودیت‌ها ازجمله تأثیر سختی‌های تحریم‌های ظالمانه برای تأمین واکسن اذعان دارند لذا بر اساس تجربه گذشته، بهتر است در زمینه وعده دادن در این حوزه منطق بیشتر حکم‌فرما باشد؛ به‌ویژه آن‌که پای دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی نیز در میان باشد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۹۰۲۴۹۰۹:۲۶:۴۹ ۱۴۰۰/۶/۱۸
کرونا نشان دادن که وضعیت مدیریت ما در همه زمینه ها افتضاح است.
ناشناس۲۱۹۰۳۵۹۱۰:۴۶:۴۰ ۱۴۰۰/۶/۱۸
خدا به لطف و كرم خودش ، به ارحم الراحميني خودش كرونا را محو و نابود كنه . شر اين ويروس را از سر همه كم كنه .عرض مي كنم كه انگاري اين كرونا خيلي حرف ها براي گفتن داره ! . مگه نه ؟!
ناشناس۲۱۹۰۳۷۶۱۰:۵۶:۲۲ ۱۴۰۰/۶/۱۸
بیشترین تعداد مبتلایان و فوتی های کرونا در جهان مربوط به امریکاست کرونا نشان داد کشورهای مدعی پیشرفت و تکنولوژی چقدر عقب افتاده اند.
ناشناس۲۱۹۰۲۵۳۰۹:۲۸:۴۵ ۱۴۰۰/۶/۱۸
در میان کشورهای دنیا، اکنون هشتمین کشور کرونازده جهانیم. اما آن قدر غرور و .. داریم که دائماً از خودمان تعریف می کنیم.
ناشناس۲۱۹۰۳۴۶۱۰:۳۶:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۱۸
به نسبت جمعیت ؛ اول هستیم در دنیا
ناشناس۲۱۹۲۶۶۸۱۱:۴۹:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۱۹
امریکا جانت اول است حتی به نسبت جمعیت
ناشناس۲۱۹۳۱۴۳۱۶:۱۳:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۱۹
دروغ نگو. https://www.worldometers.info/coronavirus/ اینجا آمار همه کشورها هست. از نظر تعداد مبتلاها در هر یک میلیون نفر رتبه 77 و از نظر تعداد فوتی در هر یک میلیون نفر رتبه 47 را داریم.(تا الآن)
ناشناس۲۱۹۰۲۵۵۰۹:۳۱:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۱۸
تمام کشورهای دنیا به موقع از واکسنهای آمریکایی، انگلیسی و چینی استفاده کرده و میزان تلفات خود را کاهش دادند. اما ما دنبال واکسن سازی رفتیم و زمان را از دست دادیم. تا کی باید این سیاست خسارت بار خودکفایی را ادامه دهیم؟
ناشناس۲۱۹۰۳۶۸۱۰:۵۲:۱۰ ۱۴۰۰/۶/۱۸
3 روز بعد از اینکه مجوز واکسن برکت صادر شد امریکا تحریم واکسن را برداشت.
ناشناس۲۱۹۰۴۸۸۱۲:۱۷:۴۵ ۱۴۰۰/۶/۱۸
مگه مشکل ما تحریم واکسن توسط آمریکا بود ؟ یعنی اگر تحریم نمی کرد ما وارد می کردیم ؟ در ضمن گیرم آمریکا تحریم کرده بود دوست وبرادر چین چه طور ؟!
ناشناس۲۱۹۱۳۴۹۱۹:۵۸:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۱۸
امریکا اجازه نقل و انتقال ارز برای خرید واکسن را نمی داد و حتی از چین هم نمی توانستیم واکسن بخریم.
ناشناس۲۱۹۰۴۳۹۱۱:۴۳:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۱۸
چرا نهادهای نظامی باید واکسن کرونا بسازند؟ چرا هر کس در حرفه و تخصص خودش عمل نمی کند؟
ناشناس۲۱۹۰۵۸۲۱۳:۰۵:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۱۸
کوچولو خود نظامی آن نمی سازند واحد تحقیقاتی دانش مربوطه می سازد این یک دوم هم مدینه فاضله این کارها را بکند حتما خیلی خوبه؟!
عدالت۲۱۹۳۷۵۱۲۳:۱۱:۴۹ ۱۴۰۰/۶/۱۹
کمی مطالعه کنید تمام تکنولوژی که دارید امروزه استفاده می کنید ابتدا برای مقاصد نظامی ساخته شده حتی پنی سیلین اینترنت جی پی اس و...
ناشناس۲۱۹۰۵۸۴۱۳:۰۶:۱۳ ۱۴۰۰/۶/۱۸
تو همان موقع میگفتی نباید موش آزمایشگاهی بشویم یادت نیست؟ یادت می آوریم!
ناشناس۲۱۹۰۲۵۸۰۹:۳۴:۱۸ ۱۴۰۰/۶/۱۸
اکثرا وعده پوچ و توخالی می دهند. هیچکس هم جوابگو نیست. بلکه طلبکار هم هست. چرا وعده دهنده های سرخرمنی محاکمه و مجازات نمی شوند؟
ناشناس۲۱۹۰۲۶۰۰۹:۳۶:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۱۸
تا زمانی که جایگاه واقعی علم در این کشور مشخص نبوده و به آن بها داده نشود، همین آش و همین کاسه خواهد بود.
ناشناس۲۱۹۰۸۹۴۱۶:۰۱:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۱۸
پیدا کردن محل ویروس در محیط آیا علمی است؟!
ناشناس۲۱۹۰۸۹۶۱۶:۰۲:۲۵ ۱۴۰۰/۶/۱۸
همین دیروز یکی از مسئولان تب سنتی در وزارت بهداشت اعلام کرد که تب سنتی درمانی برای کرونا ندارد.
ناشناس۲۱۹۱۳۲۹۱۹:۵۱:۱۰ ۱۴۰۰/۶/۱۸
طب سنتی درمان قطعی برای کرونا دارد طب رایج درمانی برای کرونا ندارد و به همین دلیل روزانه هزاران نفر در بیمارستان های سراسر دنیا فوت می کنند.
ناشناس۲۱۹۰۲۶۵۰۹:۳۹:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۱۸
وزیر سابق بهداشت، چند بار خودستایی کرد؟ چند بار گفت که کشورهای اروپایی از او راهنمایی خواستند؟ چند بار در مراسم افتتاح واکسن های گوناگون شرکت کرد؟ چند بار گفت در مورد تولید واکسن کاری کرده ایم کارستان؟
ناشناس۲۱۹۰۲۶۸۰۹:۴۰:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۱۸
چرا کیانوش جهانپور باید دیروز برکنار شود؟ چرا همان اوایل همه گیری برکنار نشد؟
ناشناس۲۱۹۰۳۶۴۱۰:۴۹:۵۸ ۱۴۰۰/۶/۱۸
چرا باید فردی که کنترل زبانش را نداشته و با ادبیات سخیفش..مدام توییت می کرد، مسئول روابط عمومی یک وزارتخانه شود؟
ناشناس۲۱۹۰۵۳۰۱۲:۳۹:۰۵ ۱۴۰۰/۶/۱۸
چون هیچکس در جایگاه واقعی خودش قرار ندارد.
ناشناس۲۱۹۰۳۷۴۱۰:۵۵:۱۵ ۱۴۰۰/۶/۱۸
یادتان هست قرنطینه را مربوط به جنگ جهانی اول اعلام کردند؟
ناشناس۲۱۹۰۲۷۱۰۹:۴۳:۱۴ ۱۴۰۰/۶/۱۸
آنچه از دولت رییسی داریم می شنویم، وعده و وعید است: اتمام واکسیناسیون به زودی، ساخت یک میلیون مسکن در سال... اگر این وعده ها محقق نشوند، آیا مسئولیت آن را می پذیرند؟
ناشناس۲۱۹۰۳۶۶۱۰:۵۱:۰۱ ۱۴۰۰/۶/۱۸
روحانی چرا مسئولیت شکست برجام و تشدید تحریم ها و عدم رونق اقتصادی و عدم چرخش زندگی مردم را نپذیرفت ؟!
ناشناس۲۱۹۰۴۹۶۱۲:۲۱:۱۵ ۱۴۰۰/۶/۱۸
مگر خروج ترامپ تقصیر روحانی بود ؟
ناشناس۲۱۹۰۵۵۵۱۲:۵۱:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۱۸
روحالی بد بود ولی رییسی قراره خوب باشه !
ناشناس۲۱۹۱۳۳۵۱۹:۵۲:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۱۸
روحانی کلا"اشتباهی رئیس جمهور شده بود زیرا هیچ اقدام مفید و موثری در مدت 8 سال انجام نداد.
ناشناس۲۱۹۰۵۷۳۱۳:۰۰:۴۳ ۱۴۰۰/۶/۱۸
یعنی این به اون در؟! تا کی میخواهبم این به اون در ها را ادامه بدیم؟
ناشناس۲۱۹۱۳۴۴۱۹:۵۶:۰۵ ۱۴۰۰/۶/۱۸
مسئله این است که تا حالا در برابر اینهمه خلف وعده دولت قبل سکوت کرده بودند حالا زبون در اوردند !
ناشناس۲۱۹۰۲۷۳۰۹:۴۴:۵۳ ۱۴۰۰/۶/۱۸
وعده دادند عمل نکردند چه شد؟! وقتی مردم جانشان مهم نیست و مسوول منتصب یکی است و ..، وعده بدهند از اینجا تا ثریا!
ناشناس۲۱۹۰۲۷۴۰۹:۴۵:۱۲ ۱۴۰۰/۶/۱۸
اگر منصف باشیم دلیل خطای دولت دوازدهم در وعده واکسیناسیون بر می گردد به اطلاعات غلطی که جناب مخبر به وزیر بهداشت در خصوص تولید واکسن داخلی داده بود !
ناشناس۲۱۹۰۳۷۳۱۰:۵۴:۱۹ ۱۴۰۰/۶/۱۸
تعلل دولت قبل در واردات واکسن و تعویق مجوز واکسن داخلی با هیچ بهانه ای قابل ماله کشی نیست.
ناشناس۲۱۹۰۲۷۵۰۹:۴۵:۲۵ ۱۴۰۰/۶/۱۸
تولید انبوه واکسن به علت نبود دانش و نبود امکانات در ایران امکانپذیر نیست. این یک واقعیت است و مخفی کردن آن کار درستی نیست.
ناشناس۲۱۹۰۳۷۷۱۰:۵۶:۲۲ ۱۴۰۰/۶/۱۸
وعده صادرات به آمریکا را هم دادند!
ناشناس۲۱۹۲۹۲۳۱۴:۰۸:۰۱ ۱۴۰۰/۶/۱۹
گفتند حتی سوییس هم در صف خرید واکسن ماست. سویییییس!!!
ناشناس۲۱۹۱۸۳۷۲۳:۳۱:۵۶ ۱۴۰۰/۶/۱۸
یعنی اینقدر برایتان دردآور است که واکسن داریم تولید می کنیم؟
آرش۲۱۹۰۲۸۰۰۹:۴۹:۳۱ ۱۴۰۰/۶/۱۸
چرا وعده و وعید ندن . با همین وعده ها شدن معاونن .. و الان دارن ..
ناشناس۲۱۹۰۲۹۱۰۹:۵۵:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۱۸
بعضی ساده نگری های دیگر هم بود که قطعا در تصمیم گیری های دولت دوازدهم موثر بود که متاسفانه به آنها اشاره ای نشد !!این که در ابتدا ویروسی که سرچشمه آن در چین بود را به یک فریب از طرف آمریکا برای ضربه زدن به راهپیمایی ۲۲بهمن قلمداد کردند ومسلما با چنین دیدگاهی اگر دولت مانع این راهپیمایی می شد قطعا با هجمه بزرگی از طرف مخالفان روبه رو .. می گردید !!
ناشناس۲۱۹۰۲۹۶۱۰:۰۳:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۱۸
خوشبختانه با تماس تلفنی رئیسی با رئیس جمهور برخی کشورها روند واردات واکسن به کشور تسریع و چندین برابر شده و ان شاءالله وعده اتمام واکسیناسیون عمومی در دولت جدید تا 4 ماه دیگه محقق خواهد شد.
ناشناس۲۱۹۰۵۱۰۱۲:۲۸:۱۳ ۱۴۰۰/۶/۱۸
یعنی ورود واکسن لنگ همین تماس تلفن با بعضی روسای جمهور بود ؟!! پول نمی خواست ؟!!
ناشناس۲۱۹۱۱۳۹۱۸:۲۶:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۱۸
پس مشکل قبلیه این بوده که تلفون نمیکرده!
ناشناس۲۱۹۰۲۹۸۱۰:۰۴:۳۹ ۱۴۰۰/۶/۱۸
چه کسانی از واردات و تولید داروها و محصولات مربوط به کرونا در ایران سودهای کلان به جیب زدند؟
ناشناس۲۱۹۰۳۵۰۱۰:۴۱:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۱۸
چرا باید واکسن روسی در ایران تولید و تمام آن به روسیه فرستاده شود؟
ناشناس۲۱۹۰۴۶۸۱۲:۰۵:۳۱ ۱۴۰۰/۶/۱۸
مافیای پزشکی سود کلانی به جیب زدند.
ناشناس۲۱۹۰۹۰۷۱۶:۰۶:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۱۸
چرا به جای خرید واکسن خارجی، نزدیک به یک میلیارد دلار رمیدیسیویر و و داروهای دیگری که معلوم شده اثری بر بهبودی کرونا ندارند، خریداری و وارد کشور شد؟
ناشناس۲۱۹۰۳۰۲۱۰:۰۷:۱۳ ۱۴۰۰/۶/۱۸
کرونا نشان داد که جان انسان ارزانترین کالا در اینجا است. جالب است که کشورهای غربی رامقابله با کرونا مسخره می کنند.
ن.د۲۱۹۰۳۰۵۱۰:۰۹:۴۷ ۱۴۰۰/۶/۱۸
تاریخ چند دهه اخیر با آمار و ارقام ثابت کرده که کشور ما در کنترل خیلی از اتفاقات ناخوشایند مانند تورم، بی کاری، بی ارزش شدن پول ملی، کنترل بیمارهای شایع و.. حتی از ویران ترین کشورهای همسایه مانند افغانستان و عراق هم ناتوان تر و درمانده تر بوده و این توجیه ای ندارد مگر آنکه مسئوولین ما یا بی لیاقت اند یا خائن. توجیه دیگری هست بفرمایید ما مطلع بشیم و انگ نزنیم.
ناشناس۲۱۹۰۳۱۰۱۰:۱۱:۲۸ ۱۴۰۰/۶/۱۸
عین اللهی گفته تا بهمن ماه کرونا تموم میشه !!!!
ناشناس۲۱۹۰۵۹۶۱۳:۱۱:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۱۸
مگه آبنبات چوبیه که تموم شه ؟!!!!
ناشناس۲۱۹۳۸۹۹۰۰:۴۷:۱۵ ۱۴۰۰/۶/۲۰
کاش میشد افعال زمان آینده از زبان فارسی حذف کرد که مسئولین یا در زمان حال صحبت کنند یا گزارش آنچه انجام شد را بدهند.
ناشناس۲۱۹۰۳۱۳۱۰:۱۲:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۱۸
تا بهمن ماه اپیدمی کرونا تمام میشود . وعده های میدانی مقاومتی جهادی ..
ناشناس۲۱۹۰۳۱۴۱۰:۱۳:۲۴ ۱۴۰۰/۶/۱۸
100 رحمت به نمکی
ناشناس۲۱۹۰۳۱۷۱۰:۱۴:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۱۸
افغانستان تحت سیطره طالبان وزیر بهداشت نداره ولی اوضاع کرونایی اش از ما خیلی بهتره
ناشناس۲۱۹۰۵۸۷۱۳:۰۷:۵۹ ۱۴۰۰/۶/۱۸
پس مشکل از نظر شما داشتن وزیر بهداشت هست؟؟
ناشناس۲۱۹۱۰۱۲۱۷:۱۳:۴۰ ۱۴۰۰/۶/۱۸
پاشو برو افغانستان
ناراضی از عملکرد نمکی۲۱۹۰۳۱۸۱۰:۱۵:۵۳ ۱۴۰۰/۶/۱۸
نمکی کجایی که یادت بخیر
ناشناس۲۱۹۰۳۱۹۱۰:۱۶:۵۷ ۱۴۰۰/۶/۱۸
این بنده خدا چشم پزشکه چه میدونه ویروس چیه و طول عمرش چقدره
ناشناس۲۱۹۰۵۸۹۱۳:۰۸:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۱۸
چشم پزشک نمیدونه ویروس چیه و طول عمرش چقدره، اونوقت شما میدانی؟!
ناشناس۲۱۹۰۳۲۳۱۰:۱۹:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۱۸
عین اللهی در حالی وعده پایان اپیدمی کرونا رو تا بهمن ماه میده که دانشمندان و ویروس شناسان آمریکایی و انگلیسی و آلمانی و سوئیسی و کانادایی میگویند ویروس کرونا تا چندین سال وجود خواهد داشت
ناشناس۲۱۹۰۳۴۲۱۰:۳۱:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۱۸
عین اللهی از نمکی ( .. ) درس بگیرد و وعده غیرعلمی و غیر عملی ندهد .
ناشناس۲۱۹۰۴۰۴۱۱:۱۲:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۱۸
برادر ، حالا كه صحبت از واكسن و واكسيناسيون هست ، عرض مي كنم كه اي كاش بيشتر اين واكسن ها ازيك نوع واكسن ، مثلاً سينوفارم نباشه ، چرا ؟ چون اگر زبانم لال ، زبانم صد بار لال ، كه خدا اون روز و اون ساعت نياره ، واكسني بعداً عوارضي داشت ، يك دفعه جمعيت زيادي از مردم به آن عوارض مبتلا نشوند ، ... حالا منحصر به سينوفارم تنها نيست ، چه معلوم كه آينده عوارضي از مدرنا و فايزر و جانسون ... و ديگر واكسن ها بروز نمايد ... بازهم زبانم لال ... و چه معلوم كه آينده مشخص بشه كه سينو فارم ٩٩ درصد از همه انواع كرونا جلو گيري ميكند ، اينه كه اين بنده پيشنهاد مي كنم در همه ممالك بايد از همه نوع واكسن استفاده شود تا خداي نكرده اگر واكسني عوارضي داشت گريبانگير جمعيت زيادي از مردم در هيچ مملكتي !! انشاالله كه بلا دوره !! ... زياده جسارت است !
ناشناس۲۱۹۰۴۲۹۱۱:۳۳:۱۲ ۱۴۰۰/۶/۱۸
اگر درس را می فهمیدیم این اوضاع و احوال مردم نبود .
ناشناس۲۱۹۰۸۳۴۱۵:۲۹:۳۱ ۱۴۰۰/۶/۱۸
در حالی که بیشترین کشته گروه سنی سی تا پنجاه سال وزارت بهداشت دنبال واکسن زدن به دانشجویان و دانش‌آموزان هست !!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین