چرا ایران مستقیما به مقاومت پنجشیر کمک نکرد؟

  4000616008 ۶۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

باید توجه داشت که نه مقاومت در دره پنجشیر نماینده مردم افغانستان است و نه طالبان؛ بدین معنا حمایت از هر کدام نمی‌تواند به معنای حمایت از افغانستان باشد.

چرا ایران مستقیما به مقاومت پنجشیر کمک نکرد؟

به گزارش فارس، مصطفی منتظر طی یادداشتی نوشت: دره پنجشیر در چند روز گذشته صحنه درگیری شدید طالبان و مقاومت مردمی بوده؛ جنگی گسترده و سنگین که از دو طرف جان‌های بسیاری را گرفته. حال سوال ترند شده در فضای مجازی این است که چرا ایران در این موضوع ورود نکرده و طرف مقاومت احمدمسعود را همچنان که در سوریه یا یمن حمایت کرده بود، نگرفته است؟
1.  ایران در حد توان خود در این موضوع ورود کرده و طرف میانجی در مذاکرات این دو گروه بوده است. علت اصلی عدم درگیری در هفته های اول نیز دقیقا همین مذاکرات بود که متاسفانه با شکست مواجه شد.
2.  ایران گزینه ای برای دخالت نظامی نداشته است؛ یعنی ایران باتوجه به قواعد نظامی نمی توانسته وارد جنگ در افغانستان یا حمایت از یک طرف (که بازهم معنای ورود به جنگ را دارد) بشود. آمریکا با 2.2 هزارمیلیارد و قبل از آن شوروی وارد جنگ در افغانستان شدند و نتیجه آن برای همه ما واضح است. اینجا سوالی پیش می‌آید که در پایان به آن پاسخ می‌دهیم؛ پس چرا از فلسطین و سوریه حمایت کردید؟
3.  متاسفانه دولت و ارتشی که آمریکا با هزینه هنگفت ساخته بود در عرض چند روز دود شد و به هوا رفت. ایران در همان زمان حاضر به کمک به ارتش افغانستان بود اما دولت این کشور به جز یک بار هیچ زمان دیگری درخواست کمک نکرد و در همان یک بار نیز با پاسخ عملی سریع ایران و ارسال ادوات نظامی پاسخ داده شد.
4.  باید توجه داشت که نه مقاومت در دره پنجشیر نماینده مردم افغانستان است و نه طالبان؛ بدین معنا حمایت از هر کدام نمی‌تواند به معنای حمایت از افغانستان باشد و اتفاقا حمایت از یک طرف قومیتی یا مذهبی است و این در افغانستان به معنای شعله ور ساختن یک جنگ بزرگ قومی-مذهبی و ورود به یک دهه درگیری بی‌پایان و کشتار هرروزه مردم است. 
با این نکات می‌توان درک کرد که ورود به افغانستان، حمایت از یک گروه و گزینه هایی از این قبیل برای ایران ناممکن بوده است. اما سوال مهم دیگری به وجود می‌آید؛ این نکات براساس منافع ملی است درحالیکه جمهوری اسلامی همیشه در دفاع از فلسطین و حمایت از نظام سوریه یا گروهی در یمن، مسائلی از حوزه آرمان‌ها مانند دفاع از مظلوم را مطرح ساخته و شعار آن را داده است. چرا اینجا پای آرمان خود نایستاده و از طرف مظلوم حمایت نکرده است؟
1.  در فلسطین موضوع ورود یک گروه بزرگ خارجی و اشغالگری است درحالیکه طالبان از مردم افغانستان هستند گرچه قطعا نماینده اکثریت نیستند. لذا این دو قابل مقایسه نیستند.
2.  در سوریه دولت مرکزی و در یمن شورای مرکزی (پس از استعفای دولت قبل و ورود سعودی به جنگ) وجود داشته اند که از ایران کمک رسمی خواسته اند. گرچه در هر دو، نمایندگی همه مردم آن کشورها وجود نداشته اما مشخصا حاکمیتی در پایتخت ها بوده که از ایران دعوت به عمل آورده. ایران درباره افغانستان هم اعلام آمادگی برای کمک کرده بود اما اشرف غنی دل به آمریکایی ها بسته بود و نتیجه شد آنچه شد. هیچ گروه دیگری در وضعیت کنونی افغانستان نیز نمی‌تواند نماینده مردم یا اکثریت آنان باشد؛ لذا ایران نمی‌تواند از منطق سابق خود برای کمک به یک طرف استفاده کند.
3.  در سوریه، موضوع ورود یک عنصر خارجی، گروه‌های غیر سوری، مسئله محدود ساختن مقاومت ضداسرائیلی و ورود مستقیم دشمنان جمهوری اسلامی وجود داشت. اینها به معنای تبدیل شدن سوریه به لانه‌ی برای گروه های عقیدتی ضدایران و ضدشیعه بود. اما در افغانستان این احتمال وجود ندارد و برخلاف برخی ادعاها اتفاقا طالبان با داعش جنگیده است؛ علت آنهم لطف به ایران یا دیگر همسایگان نبوده بلکه خودشان می‌دانسته اند که رشد داعش در افغانستان به معنای تضعیف قدرت طالبان خواهد بود چراکه هر دو طرف مقابل را خارج از دین می‌دانند. لذا این موضوع نیز فرق جدی در دو موضوع است. 
4.  در یمن نیز ایران مستشاری نظامی را زمانی شروع کرد که جنگ بیرونی یعنی دخالت نظامی سعودی آغاز شد. لذا یمن نیز قابل مقایسه با افغانستان نیست.
5.  وارد نمودن گروه های همپیمان در سوریه نیز با خواست و تایید دولت سوریه اتفاق افتاد و در واقع کمک به ارتش این کشور بود درحالیکه برخی اظهارات مبنی بر وارد کردن فاطمیون به افغانستان برای جنگ با طالبان با این منطق نمی سازد. از طرف دیگر چگونه یک گروه کمتر از 15هزار نفری را به جنگ گروهی بیش از 100هزارنفر بفرستیم و امید به حداقل پیروزی داشته باشیم؟ و از اینها مهمتر اینکه چگونه یک گروه عموما شیعه و هزاره را به جنگ گروهی عموما سنی و پشتون بفرستیم و امید داشته باشیم با این کار جنگ قومی-مذهبی در افغانستان اتفاق نیافتد؟

لذا در سوریه، یمن و فلسطین اساسا مسئله ورود یک کشور، گروه یا دولتی خارجی است و ایران طرف دولت یا مردم داخل آن کشورها را گرفته است. درحالیکه در افغانستان جنگ داخلی در حال رخ دادن است و جمهوری اسلامی هیچ زمان در جنگ داخلی کشورها ورود نکرده. همانطور که در کشمیر نیز باوجود همه گزارش‌ها ایران صرفا به حمایت سیاسی و خبری پرداخته است. در اینجا نیز نمی توان انتظار داشت. 
اما ممکن است مجددا سوالی وجود خواهد داشت: دفاع از مظلوم چه می‌شود؟ چرا جمهوری اسلامی با همه ادعاهای خود درباره دفاع از مظلومین جهان و خرج کردن منافع ملی برای آن شعارها، اینبار به کمک مظلومین دره پنجشیر نرفت؟
پاسخ همان نکته قبلی است. قطعا ایران در آرمان های خود هیچ زمانی بحث دفاع از یک گروه در جنگی داخلی را نداشته ولو آن گروه مورد ظلم دیگران واقع شده باشد. مثلا در قضیه بحرین که دولت مرکزی به کشتار مردم پرداخت و مردم هم اعتراضات مفصلی انجام دادند، ایران هیچ زمان از انقلابیون بحرین حمایت نظامی نکرده و برایشان سلاح و... نفرستاد بلکه به صورت رسانه‌ی و سیاسی از آنان حمایت کرد. در اینجا نیز نمی توان انتظار حمایت اینچنین داشت. یعنی ایران کاری به جنگ های داخلی که وجه داخلی داشته باشند ورود نکرده و در هرجایی که کمک نظامی یا مستشاری داده با خواست دولت مرکزی یا گروهی که نمایندگی یک اکثریت را داشته بوده است.
لذا برخلاف برخی اظهارات ایران از آرمان های سابق خود اساسا عدول نکرده و مسیر سابق خود را تغییر ننهاده است؛ بلکه به حمایت رسانه‌ی و سیاسی در موضوع پنجشیر ادامه داده اما از ورود نظامی و یا حمایت نظامی از مقاومت در آن پرهیز نموده است. 
اما در نهایت باید مجددا تاکید کرد که اگر ورود پاکستان به موضوع پنجشیر درست باشد، قضیه به شکل ویژه‌ی تغییر می‌کند و ایران نیز باید با شدت واکنش نشان دهد. گرچه بازهم ورود نظامی نمی‌تواند جز گزینه‌ها باشد، اما همه گزینه‌های سخت دیگر باید مورد پیگیری واقع شود؛ هم نسبت به پاکستان و هم طالبان.

دیدگاه کاربران

دینا۲۱۸۶۰۷۷۰۲:۵۸:۴۶ ۱۴۰۰/۶/۱۶
جالبه چقدرررررر توجیه دارین برای عدم حمایت. حالا لازم نیست برید بجنگید یه بیانیه برای محکوم کردن جنایت طالبان که خرج نداره می گید طالبان جزء مردم افغانستانه پس این همه پاکستانی بینشون چیکار می کنن؟
ناشناس۲۱۸۶۳۱۷۰۹:۵۸:۳۲ ۱۴۰۰/۶/۱۶
این پسر مسعود در زمان اشغالگری آمریکا کجا بود که الان ژست می گیرید؟ این بازی های آمریکایی را هیچ وقت گول نمی خوریم
ناشناس۲۱۸۶۶۵۵۱۱:۵۷:۱۸ ۱۴۰۰/۶/۱۶
براچی ژست بگیره الان در خطر دیده برگشته بجنگه فضول
ناشناس۲۱۸۶۷۷۲۱۲:۴۲:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۱۶
این پسر اون موقع مگه چند سالش بود؟
ناشناس۲۱۸۸۱۳۶۰۷:۵۷:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۱۷
تفرقه بیندازو حکومت کن
ناشناس۲۱۸۸۱۴۱۰۸:۰۰:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۱۷
درود بر ملت مظلوم افغانستان ومرگ بر طالبان همان داعشی هاااا
ناشناس۲۱۸۸۶۸۵۱۲:۵۲:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۱۷
این پسرموقع اشغال امریکا۱۲ساله بودچطورمیتونست بجنگه؟
سمیر بغلانی۲۱۸۶۴۵۰۱۰:۴۱:۵۳ ۱۴۰۰/۶/۱۶
بدبخت پاکستانی غلط بکنه وارد کشور ما بشه خودمان غیرت داریم که با دشمنامون بجنگیم
ی کاربر۲۱۸۸۱۲۱۰۷:۴۶:۲۶ ۱۴۰۰/۶/۱۷
بدبخت تویی ک آواره و در بدر این کشور و اون کشوری بجای اینکه اینجا چرت تحویل بدی برو ببین چه خاکی باید تو سرت بریزی
ایرانی۲۱۸۸۳۲۳۰۹:۴۲:۰۱ ۱۴۰۰/۶/۱۷
خوب اقاسمیریک یاعلی بگویدجهادکنیدبرعلیه طالب وحشی واون روازکشورخودبیرون کنید ببینم واقعا غیرت شمارا نه اینکه فرارکنیدبه این کشوروان کشور
ناشناس۲۱۹۳۴۵۹۱۹:۱۹:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۱۹
تو خواب که نیستی؛ هستی؟! از چچن و تونس هم آدم بین طالبها هست .
ناشناس۲۱۸۶۴۸۹۱۱:۰۰:۴۳ ۱۴۰۰/۶/۱۶
سخنگوی وزارت امور خارجه حمله طالبان به پنجشیر را به شدت محکوم کرد!
ح خ۲۱۸۸۱۱۶۰۷:۳۶:۴۰ ۱۴۰۰/۶/۱۷
به شدت دقیقا چی رو محکوم کرد؟
ناشناس۲۱۸۶۵۲۴۱۱:۱۵:۱۲ ۱۴۰۰/۶/۱۶
و به غیر از پاکستانی ها ، در لالای اخبار ، صحبت از حضور داعشی ها هم هست
امیر۲۱۸۶۸۵۹۱۳:۱۳:۵۸ ۱۴۰۰/۶/۱۶
ای خدا خیرتون بده. مختصر و مفید فرمودید و پاسخ مناسبی به این همه توجیه دادید. ممنون
ناشناس۲۱۸۶۱۰۲۰۶:۲۲:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۱۶
ایران به انقلابیون بحرین کمک نکردچون امکان ارسال سلاح وجودنداشت
ناشناس۲۱۸۶۳۲۰۰۹:۵۹:۴۹ ۱۴۰۰/۶/۱۶
تو دیگر چقدر پرتی و دنبال گول زدن خودت
ناشناس۲۱۸۶۲۵۰۰۹:۲۲:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۱۶
افغانستان همسایه دیوار به دیوار ماست ولی یمن و سوریه و فلسطین این گونه نیست .
ناشناس۲۱۸۶۴۹۱۱۱:۰۱:۴۵ ۱۴۰۰/۶/۱۶
احمد مسعود از ایران کمک نخواست. اما از کشورهای اروپایی کمک خواست.
سعید۲۱۸۸۱۵۴۰۸:۱۰:۴۵ ۱۴۰۰/۶/۱۷
احمد مسعود از تمام کشورهای جهان کمک خواسته اما همه تماشاچی هستند
سعید۲۱۸۹۱۹۲۱۶:۰۸:۱۳ ۱۴۰۰/۶/۱۷
چرا تو اون بیانیه اولش از کشورهای همسایه کشورهای لسلامی هم کمک خواسته بود
ناشناس۲۱۸۸۱۱۸۰۷:۴۴:۱۰ ۱۴۰۰/۶/۱۷
افرین پس چرا به مردم مظلومش کمک نمیکنه این جمهوری اسلامی...
ناشناس۲۱۸۶۲۶۴۰۹:۲۸:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۱۶
ملت چشم و عقل دارند و می بینند. از فاطمیون در سوریه چه خبر؟!
ناشناس۲۱۸۶۳۱۰۰۹:۵۵:۳۲ ۱۴۰۰/۶/۱۶
به تو ربطی ندارد
ناشناس۲۱۸۸۴۹۶۱۱:۱۶:۲۴ ۱۴۰۰/۶/۱۷
به تو هم ربطی ندارد نظر دیگران
ناشناس۲۱۸۶۴۶۹۱۰:۵۱:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۱۶
ازخودت چه خبر-- چرا نمیری کمک
فاطمه زهرا خان زاده۲۱۸۸۰۱۰۰۱:۵۴:۳۰ ۱۴۰۰/۶/۱۷
فاطمیون با تمام وجود آماده جنگ هستن اما متاسفانه میگن ما نمیخواهیم جنگ شیعه و سنی راه بیفته و چون فاطمیون شیعه هس و طالبان سنی
ناشناس۲۱۸۶۳۶۰۱۰:۱۳:۴۳ ۱۴۰۰/۶/۱۶
مملکت ما الان در وضعی نیست که بتونه از کسی حمایت نظامی کنه.
سید۲۱۸۶۴۳۷۱۰:۳۷:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۱۶
باید کمکشون از هر طریقی
ناشناس۲۱۸۸۴۰۸۱۰:۲۷:۳۱ ۱۴۰۰/۶/۱۷
پس برو بجنگ
حسین۲۱۸۶۵۲۹۱۱:۱۷:۳۱ ۱۴۰۰/۶/۱۶
آیا بشار اسد در سوریه و انصارالله در یمن نماینده مردم اند؟!!
ناشناس۲۱۸۶۶۰۲۱۱:۳۸:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۱۶
نه چون مدینه فاضله تو گفت باید بروند می شود خارجی!
ناشناس۲۱۸۶۶۷۸۱۲:۱۰:۵۸ ۱۴۰۰/۶/۱۶
اتفاقا نویسنده خودش گفته که نماینده همه مردم نیستند. با دقت بخونید.
داود۲۱۸۸۳۲۸۰۹:۴۴:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۱۷
فکر کنم فراموشی حاد داری مدتی نگذشته که در انتخابات سوریه بشار اسد با رای اکثریت دوباره انتخاب شد کمی به مغزت فشار بیار تا ....
ناشناس۲۱۸۸۳۹۶۱۰:۲۰:۲۱ ۱۴۰۰/۶/۱۷
یه نگا به انتخابات سوریه بنداز بعد میفهمی بعدم حتما نماینده مردم اند که مردم حاضرن براشون بجنگن ولی تو افغانستان خیلیا در رفتن
ناشناس۲۱۸۶۵۳۰۱۱:۱۸:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۱۶
چند وقت دیگر همین طالبان مرزهای شرقی مارا ناامن خواهند ساخت.
بیکار۲۱۸۶۸۲۷۱۲:۵۸:۲۱ ۱۴۰۰/۶/۱۶
طالبان غلط میکنه مرزهای ایران و نا امن کنه. این ها الکی گنده نکنید. آمریکا یی ها که 20 سال اونجا بودن وجودشو نداشتن. طالبی خ خ خ
ناشناس۲۱۸۸۱۳۴۰۷:۵۶:۴۱ ۱۴۰۰/۶/۱۷
افرین ...
ناشناس۲۱۸۶۵۶۰۱۱:۲۷:۳۱ ۱۴۰۰/۶/۱۶
طالبان دشمن شماره یک ایران
سبحان۲۱۸۸۱۲۸۰۷:۵۱:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۱۷
با سلام درسته داعش دشمن شماره یک ایرانه ولی طالبان هم قابل اطمینان نیست گروه حقانی چیزی کمتر از داعش نیست که مورد حمایت طالبان هست باید هوشیار باشیم و نسنجیده عمل نکنیم
ناشناس۲۱۸۸۱۳۸۰۷:۵۸:۲۴ ۱۴۰۰/۶/۱۷
طالبان دشمن ایران نیست عزیز
ناشناس۲۱۸۶۵۹۳۱۱:۳۶:۱۲ ۱۴۰۰/۶/۱۶
متاسفانه سیاست میدانی ما در افغانستان بسیار ضعیف است. نکته در این است که طالبان دشمن امریکا نیست و معاهده با امریکا دارد. طالبان یعنی عربستان.
خودم۲۱۸۶۶۵۷۱۱:۵۷:۲۵ ۱۴۰۰/۶/۱۶
آرمان و وظیفه ما حمایت از مظلومان جهان است ، الان وظیفه کمک به افغانستان است.
ناشناس۲۱۸۸۶۸۱۱۲:۵۰:۳۶ ۱۴۰۰/۶/۱۷
دوست گرامی توی کشور خودمون مستضعف فقیر وجود نداره
ناشناس۲۱۸۶۶۶۶۱۲:۰۳:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۱۶
احمد مسعود گفت دوست ودشمن ما العان معلوم میشه و واقعا معلوم شد .پول امارات نیروی وسلاح پاکستان
ناشناس۲۱۸۶۶۷۶۱۲:۱۰:۱۵ ۱۴۰۰/۶/۱۶
لطفا مجلس انقلابی طرحی را تصویب نماید که هر گونه ارتباط با طالبان موکول به شناسایی رسمی شیعه به عنوان یکی از مذاهب اسلام از سوی طالبان و راستی آزمایی آن از سوی مجلس باشد.
ناشناس۲۱۸۶۷۲۲۱۲:۲۶:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۱۶
مثل شاه سلطان حسین منتظر بمانید تا تاریخ تکرار شود و طالبان سرازیر شوند به کشور ویکی شهر ها را بگیرند
ناشناس۲۱۸۸۵۱۰۱۱:۲۱:۴۹ ۱۴۰۰/۶/۱۷
دقیقا! از تاریخ عبرت نمیگیرن
اسی۲۱۸۸۵۹۳۱۲:۱۲:۱۳ ۱۴۰۰/۶/۱۷
مثل این که شما خبر از توان قدرتی کشورمون ایران رو نداری که داری اینطوری مقایسه میکنی
احیا دادمهر۲۱۸۹۷۳۵۲۰:۴۳:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۱۷
طبق قانون اساسی در اینگونه موارد نهادهای مربوطه و اشخاص مرتبط تصمیم می گیرند برجام که صد سال ما رو عقب انداخت نتیجه همین فشارهای عوام و رای و انتخابهای من و شما بود مملکت بزرگتر داره اگه گوش کنید به حرف بزرگترامون هیچوقت ضرر نمی کنیم گوش نکنید خسرالدنیا و الآخره خواهید شد
اسوار مرادی۲۱۸۶۷۹۹۱۲:۵۰:۲۵ ۱۴۰۰/۶/۱۶
پاکستان که آشکارا از طالبان پشتیبانی کرد و میکنه،خود ژنرال درانی تو گفتگو با بی بی سی پلشت گفت ما در افغانستان هستیم و مانند برخی گپ تنها نمیزنیم بلکه کنشگرانه به طالبان کمک میکنیم در جنگ. ما بهتر است کمکمان سیاسی و اگر نیاز شد مستشاری باشد.
علی۲۱۸۶۸۲۵۱۲:۵۷:۴۸ ۱۴۰۰/۶/۱۶
واقعیت این است که تمام نوشته بالا تفسیر است تفسیری خودخواسته از واقعیت مظلوم مظلوم است افغانستان صندق رای داشته است و اکنون با تفنگ و زور سرنوشت مردم تعیین می شود.
فاطمه۲۱۸۶۸۶۶۱۳:۱۶:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۱۶
زنده باد افغانستان مرگ بر طالبان و پاکستان.
ناشناس۲۱۸۸۱۴۵۰۸:۰۴:۰۸ ۱۴۰۰/۶/۱۷
زنده باد افغانستان❤
ناشناس۲۱۸۸۰۵۰۰۳:۳۴:۰۳ ۱۴۰۰/۶/۱۷
احمد مسعود چرا در برابر آمریکا مقاومت نکرد از ولایت ایشان در مقابل داعش در سوریه و عراق یک نفر به کمک ایران نیامد
Aa۲۱۸۸۱۳۵۰۷:۵۷:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۱۷
واقعیت تلخ است طالبان نماینده مردم واقعی افغانستان است با همان فرهنگ و زبان و سواد و مردم و مبارزه با آمریکا .
ناشناس۲۱۸۸۱۴۹۰۸:۰۵:۵۳ ۱۴۰۰/۶/۱۷
مرگ بر طالبان وطرفدارانش زنده باد مقاومت در پنجشیر ننگ بر منافق صفتها
ناشناس۲۱۸۸۲۶۹۰۹:۲۳:۱۰ ۱۴۰۰/۶/۱۷
نگارنده بسیارناشیانه مطلب رانگاشته است.اسرائیل راچندکشوردنیابه رسمیت شناخته و طالبان راچندکشور؟
ناشناس۲۱۸۸۳۷۲۱۰:۰۸:۲۷ ۱۴۰۰/۶/۱۷
حال که قوای خارجی وارد افغانستان شده یعنی پاکستان الان موضوع ایران چه میتواند باشد؟
علیرضا نیکرو۲۱۸۸۴۹۹۱۱:۱۷:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۱۷
ایران نباید از هیچ حزب سیاسی در کشورهای جهان حمایت کنه کمک های انسان دوستانه مسأله اش فرق می‌کنه
علی۲۱۸۸۵۴۶۱۱:۴۴:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۱۷
در هرجای دنیا باید به دادمظلوم رسید،فرق هم نمیکندکجای کره خاکی باشدوجلوکشتارهابه هر طریقی گرفته شود
افسوس۲۱۸۸۶۷۷۱۲:۴۹:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۱۷
ایران چه لزومی داره دخالت کنه ایران باید بفکر اقتصاد و بدبختی مردم باشه
مصطفی۲۱۸۸۶۸۲۱۲:۵۱:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۱۷
چونکه ایران تحریمه اون موقع برجام لق لق لق میشه
ناشناس۲۱۸۸۹۵۷۱۴:۴۱:۰۵ ۱۴۰۰/۶/۱۷
زنده باد افغانستان
محسن۲۱۸۹۱۷۶۱۶:۰۱:۳۵ ۱۴۰۰/۶/۱۷
بریم افغانستان روبگیریم خیال هم روراحت کنیم
احیا دادمهر۲۱۸۹۷۰۰۲۰:۲۹:۴۰ ۱۴۰۰/۶/۱۷
باید دست نویسنده این مطلب خبری رو بوسید احسنت تمام مسائل و مصالح انسانی و شرعی و ایدئولوژیک و ملی و منطقه ای رو بیان کرد دمت گرم نویسنده این خبر تو باید وزیر خارجه میشدی بخدا
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

      پربحث‌های هفته

      1. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

      2. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

      3. روسفیدی «هنیه»

      4. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

      5. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

      6. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

      7. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

      8. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

      9. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

      10. نتايج عمليات وعده صادق

      11. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

      12. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

      13. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

      14. چند عضو خانواده هنیه در حملات رژیم صهیونیستی شهید شده‌اند؟

      15. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

      16. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

      آخرین عناوین