ژنرال های اقتصادی در دولت سیزدهم؛ خوب یا بد؟!

  4000615118 ۱۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس‌جمهور چند روز قبل فرهاد رهبر را به‌عنوان دستیار اقتصادی رئیس‌جمهور انتخاب کرد. برخی بر این باورند که با افزایش چهره‌های سرشناس و باتجربه مدیریت مباحث اقتصادی کابینه سخت‌تر خواهد شد.

ژنرال های اقتصادی در دولت سیزدهم؛ خوب یا بد؟!

به گزارش الف، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور روز یکشنبه چهاردهم شهریورماه فرهاد رهبر را به سمت دستیار اقتصادی رئیس‌جمهوری منصوب کرد.

در دولت دوازدهم، مسعود نیلی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقتصادی و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی بود که بعد از گذشت حدود یک سال و نیم از جایگاه خود کنار کشید و حسن روحانی با استعفای ایشان در آبان ۱۳۹۷،‏ موافقت کرده بود. برخی برای مسعود نیلی در دولت قبل جایگاه راهبری اقتصادی قائل بودند.

با انتصاب فرهاد رهبر به سمت دستیار ویژه رئیس‌جمهور، تعداد ژنرال‌های اقتصادی دولت سیزدهم بیش از گذشته افزایش‌یافته است.

ابراهیم رئیسی در جریان حضور در مجلس شورای اسلامی برای دفاع از وزرای پیشنهادی، اعلام کرد که محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور را مسئول هماهنگی تیم اقتصادی قرار داده است. به گفته رئیس‌جمهور انتخاب معاون اول ازاین‌جهت بوده که از بگومگوهای احتمالی در آینده جلوگیری شود.

البته رئیس‌جمهور، روز چهارشنبه سوم شهریورماه با صدور حکمی محسن رضایی میر قائد را نیز به سمت معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی دولت منصوب کرد.

احکام انتصابات رئیس‌جمهور در حوزه اقتصادی نشان‌دهنده دغدغه ابراهیم رئیسی نسبت به مشکلات و سختی‌های این بخش و اولویت آن برای جامعه و افکار عمومی است. بدون شک مهم‌ترین معیار و سنجه مردم برای ارزیابی موفقیت یا ناکامی دولت توانمندی آن برای عملیاتی سازی وعده‌های اقتصادی و معیشتی است. البته از سوی دیگر حضور هم‌زمان چندین چهره باتجربه با سوابق مختلف، چگونگی تقسیم‌کار بین آن‌ها برای مدیریت عرصه اقتصادی را می‌تواند به عرصه‌ای سخت و دشوار برای دولت تبدیل سازد.

برخی کارشناسان و رسانه‌ها عنوان می‌کنند شرح وظایف وزرای اقتصادی دولت مانند وزیر اقتصاد، وزیر صمت، وزیر رفاه یا رئیس سازمان برنامه‌وبودجه مشخص است اما درباره نقش و شرح وظایف معاون اقتصادی و دستیار ویژه رئیس‌جمهور اصول و ضوابط مشخص و مورد اجماعی وجود ندارد و همین مسئله می‌تواند جمع‌بندی دیدگاه‌های مختلف را در دولت سخت نماید.

به‌ویژه آن‌که در حال حاضر مشکلات عدیده و مهمی در حوزه اقتصادی ازجمله تورم بالا، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، کاهش قدرت خرید مردم، مشکلات فضای کسب‌وکار و نظام بانکی وجود دارد که یکی از ملزومات مقابله با این موارد، سازگاری بین اعضای مختلف کابینه است.

به همین دلیل است که رهبر انقلاب اسلامی در نخستین دیدار رئیس‌جمهور و اعضای دولت سیزدهم در روز شنبه ششم شهریورماه عنوان می‌فرمایند که باید برای مشکلات اقتصادی برنامه‌ریزی صورت گیرد و اینکه باید «در مرحله بعد، مسئولان اقتصادی دولت هماهنگ عمل کنند که این هماهنگی یکی از مصادیق انسجام دولت است».

رهبری در ادامه بیان می‌دارند: «اینکه آقای رئیس‌جمهور، معاون اول را مسئول هماهنگی بخش اقتصادی دولت کرده‌اند، کار بسیار مهمی است و امید می‌رود به‌خوبی محقق شود اما اگر اختلاف‌نظری هم پیش آمد نباید آن را به میان مردم کشاند زیرا تأثیر خود را بر محیط اقتصادی خواهد گذاشت».

در عالم واقع و از صحبت‌های رهبر انقلاب نیز کاملاً مشخص است که وجود سطحی از اختلاف بنا به تجربیات و سوابق مختلف بین اعضای کابینه بخصوص در تیم اقتصادی دولت قابل‌قبول است اما مسئله مهم چگونگی مدیریت و رسانه‌ای نشدن آن در انظار عمومی است. در واقع اگر اختلاف‌نظرها مدیریت نشود در بلندمدت حتماً بر عملکرد دولت تأثیرگذار خواهد بود. از سوی دیگر رسانه‌ای شدن اختلافات می‌تواند نگاه مردم را نسبت به کلیت کابینه و کارآمدی آن تحت تأثیر قرار دهد.

البته برخی نیز به‌صراحت وجود اختلافات مبنایی و جدی بین تیم اقتصادی دولت را قبول ندارند.

سید محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در برنامه «رودر رو» که از شبکه چهار سیما در روز پنج‌شنبه یازدهم شهریورماه پخش شد در پاسخ به سؤالی درباره شایعه اختلاف بین محسن رضایی و محمد مخبر گفته بود: «وقتی‌که منافع مردم اصل باشد اختلافی بین تیم اقتصادی ایجاد نمی‌شود. کلام رئیس‌جمهور فصل‌الخطاب است و اگر جایی اشکال وجود داشته باشد همه از رئیس‌جمهور تبعیت خواهند کرد».

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز روز دوشنبه پانزدهم شهریورماه در گفت‌وگو با ایلنا در این باره گفته بود: «نقش آقای رضایی نقش معاونت اقتصادی است، معاونت اقتصادی در ادوار گذشته دولت‌ها نقش مشاور داشته، نه نقش رهبری تیم اقتصادی دولت. اگر اکنون هم همین‌طور باشد، تصور نمی‌کنم مشکل یا دوگانگی به وجود بیاید. البته اگر احتمالاً در این میان، بین این دو بزرگوار اختلاف‌نظری پدید آمد، ما باید انتظار داشته باشیم که رئیس‌جمهور تعیین تکلیف کند و موضع اول ایشان که تاکنون اعلام‌شده این است که آقای مخبر مسئولیت این مسئله را بر عهده دارد».

مصباحی مقدم درباره طرح برخی گمانه‌زنی‌ها پیرامون یکدست نبودن تیم اقتصادی دولت، بیان کرد: «من این اختلاف دیدگاه بین اعضای اقتصادی دولت را قبول ندارم، گمان می‌کنم یک القایی دارد صورت می‌گیرد که این‌ها شخصیت‌هایی هستند که همگی صاحب‌نظرند و ممکن است دیدگاه‌هایشان باهم اصطکاک داشته باشد. درحالی‌که به نظر من واقعیت امر این‌گونه نیست».

البته یکی دیگر از جایگاه‌های مهمی که تاکنون برای آن در کابینه تعیین تکلیف نشده رئیس‌کل بانک مرکزی است. احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد روز شنبه سیزدهم شهریورماه وعده بود که «در هفته‌های آینده رئیس‌کل بانک مرکزی به هیئت دولت معرفی خواهد شد».

با این شرایط باید منتظر ماند که آیا هشدار کارشناسان درباره احتمال پیش آمدن اختلاف در کابینه رخ خواهد داد یا خیر. طبیعتاً در شرایط فعلی فارغ از چنین بحث‌هایی تلاش همگان می‌باید کمک به کابینه باشد؛ چراکه دولت با مشکلات بسیار زیادی مواجه است که ضرورت یاری‌دادن به آن را ضروری می‌سازد.

دیدگاه کاربران

صمصام۲۱۸۶۲۵۷۰۹:۲۶:۲۵ ۱۴۰۰/۶/۱۶
فرهاد رهبر دستیار اقتصادی محمد مخبر مسئول هماهنگی تیم اقتصادی محسن رضایی معاون اقتصادی احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و احتمالا هر کدام از این عزیزان هم برای خود حتما معاونانی خواهند داشت ! نکته : با احترام کامل برای این عزیزان امیدوارم اولین خروجی دولت آقای رییسی یکی از این عزیزان نباشند !
ناشناس۲۱۸۶۲۸۹۰۹:۴۳:۵۷ ۱۴۰۰/۶/۱۶
چند ماه دیگر مردم از روحانی به نیکی یاد خواهند کرد.
ناشناس۲۱۸۶۳۲۸۱۰:۰۳:۱۳ ۱۴۰۰/۶/۱۶
مخبر تا به حال سابقه کار اجرایی نداشته است. محسن رضایی هم سابقه کار اجرایی نداشته است. خاندوزی هم تجربه لازم و کافی را ندارد. فرهاد رهبر.......
ناشناس۲۱۸۶۴۹۰۱۱:۰۱:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۱۶
عجب! از نظر ما که این ها دوستان ما نیستند هیچ کس سابقه ندارند!
ناشناس۲۱۸۶۵۰۴۱۱:۰۹:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۱۶
چرا نمی گویی روحانی هیچگونه سابقه کار اجرایی و مدیریتی نداشت ؟!
ناشناس۲۱۸۶۶۲۵۱۱:۴۶:۵۹ ۱۴۰۰/۶/۱۶
روحانی کلا"اشتباهی رئیس جمهور شده بود و در 8 سال گذشته هیچ اقدام مثبتی انجام نداد.
ناشناس۲۱۸۷۱۱۶۱۴:۴۷:۲۷ ۱۴۰۰/۶/۱۶
گیریم که بگوید . چه فرقی برای شما دارد که اطلاعات کافی نداریي؟ روحانی غیر از نمایندگی مجلس 8 سال دبیر شورای امنیت ملی و 8 سال در مرکز استراتژیک مجمع کار کرده بود .
ناشناس۲۱۸۷۵۰۴۱۷:۴۰:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۱۶
نمایندگی مجلس و دبیری شورای امنیت ملی کار مدیریتی و اجرایی محسوب نمیشه .
ناشناس۲۱۸۷۵۷۳۱۸:۱۳:۳۳ ۱۴۰۰/۶/۱۶
شماها که در مورد زاکانی میگفتین نمایندگی مجلس سابقه کار مدیریتی حساب نمیشه !
ناشناس۲۱۸۶۹۴۴۱۳:۵۲:۱۵ ۱۴۰۰/۶/۱۶
مخبر سابقه کار اجرایی نداشته؟؟؟؟
ناشناس۲۱۸۷۰۲۳۱۴:۱۴:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۱۶
باید خیلی مواظب باشند مردم را عاصی نکنند مانند مسله بنزین
ناشناس۲۱۸۷۰۸۰۱۴:۳۳:۱۸ ۱۴۰۰/۶/۱۶
فقط شیخ حسن روحانی و سیف و همتی خوبن
ناشناس۲۱۸۶۳۳۴۱۰:۰۶:۲۰ ۱۴۰۰/۶/۱۶
ان شاءالله تا سال اینده کرونا و تورم و گرانی نداریم و به جون رئیسی دعا می کنیم.
ناشناس۲۱۸۶۴۶۵۱۰:۴۹:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۱۶
ان شالله، تنها دعا و امید به خدا داشتن است. چرا خدا باید به ما لطف کند؟
ناشناس۲۱۸۶۵۲۲۱۱:۱۵:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۱۶
خداوند توکل کنندگان را دوست دارد و یاری می کند.
ناشناس۲۱۸۶۵۹۰۱۱:۳۵:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۱۶
شکست آمریکا در زمینه های سیاسی و اجتماعی و نظامی توسط نیروهای هماهنگ با ایران در افغانستان و عراق و سوریه و ونزوئلا و لبنان نوید #طلوع ابرقدرت جدید از خاورمیانه نیست؟ آیا این به معنی امکان فرو ریختن دیوار تحریم ها توسط ما و ظهور اقتصادی با رشدی بیشتر از# چین که نزد کارشناسان معجزه قلمداد می شود نیست؟
ناشناس۲۱۸۶۸۱۲۱۲:۵۵:۱۸ ۱۴۰۰/۶/۱۶
سلام اگه تحریم برداشته شد نداریم اگه برداشته نشد ک جناب رییسی و نفر بعد آقای رییسی هم نمیتونه ارزونی بیاره روحانی کم زحمت کشید رییسی بیچاره هم همین فقط و فقط و فقط برداشتن تحریم سلام برسونید
ناشناس۲۱۸۶۳۵۹۱۰:۱۳:۱۲ ۱۴۰۰/۶/۱۶
دولت روحانی مملکت را 200 سال عقب برد هیچ وقت از اون دولت به نیکی یاد نخواهد شد.
ناشناس۲۱۸۶۶۱۶۱۱:۴۲:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۱۶
گندی که اصلاح طلبان زدند قجرها نزدند قیمت ارز را 10 برابر گران کردند.
رضا۲۱۸۷۶۵۵۱۹:۲۶:۳۳ ۱۴۰۰/۶/۱۶
سلام گند زدند درست ولی چرا؟مومن باید انصاف داشته باشد تا سال 97 بد نبودند تا اینکه تحریمهای ظالمانه امریکا شروع شد تحریمهایی که در تاریخ جهان اگر بی سابقه نباشد بسیار کم سابقه است
ناشناس۲۱۸۶۳۶۸۱۰:۱۵:۴۳ ۱۴۰۰/۶/۱۶
دولت روحانی رکورددار تورم در 75 سال اخیر بود و ضعیف ترین و ناکارامدترین و فاسدترین دولت بعد از انقلاب بود.
ناشناس۲۱۸۶۳۸۸۱۰:۲۱:۱۴ ۱۴۰۰/۶/۱۶
همین که دولت پیر و ناتوان و نجومی بگیر و رانتی قبلی رفت میتوانیم به رفع مشکلات اقتصادی و پیشرفت کشور امیدوار باشیم.
ناشناس۲۱۸۶۴۲۶۱۰:۳۴:۰۱ ۱۴۰۰/۶/۱۶
در پست دادن به افراد اصلا رعایت خیلی مسائل نشده است و افراد در جایگاه و وزن خود نیستند
ناشناس۲۱۸۶۶۳۳۱۱:۴۸:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۱۶
هرچی باشند از وزراء پیر و ناتوان و ناکارامد و نجومی بگیر دولت قبل بهترند.
ناشناس۲۱۸۶۴۴۰۱۰:۳۸:۲۲ ۱۴۰۰/۶/۱۶
قشر کارگر و کارمند و بازنشسته که با افزایش حقوق ده درصد سال آینده با وجود تورم 45 درصد از همین الان وارد این عرصه شده
ناشناس۲۱۸۶۵۳۷۱۱:۲۰:۱۹ ۱۴۰۰/۶/۱۶
تورم 1000 درصدی که دولت روحانی ایجاد کرده یک شبه قابل کنترل نیست.
ناشناس۲۱۸۶۷۲۱۱۲:۲۵:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۱۶
مگر اینکه دچار آلزایمر شدید شوند که این همه افتضاحات دولت روحانی را فراموش کنند .
علی۲۱۸۷۱۴۲۱۴:۵۵:۴۱ ۱۴۰۰/۶/۱۶
انشااله تاچند ماه دیگرخواهید دید که حرف شما چقدر اشتباه است بعد باید دو دستی بزنی بسرخودت
ناشناس۲۱۸۷۹۰۶۲۳:۴۵:۳۶ ۱۴۰۰/۶/۱۶
از جه نیکی یاد کنیم همه چیز را بر باد داده
محسن۲۱۸۹۶۵۱۱۹:۵۰:۳۴ ۱۴۰۰/۶/۱۷
نکنه شما جزو چهاردرصدی ها هستی و میترسی.یا شاید هم خود روحانی هستی.خخخخخخخخ
ناشناس۲۱۸۶۳۰۰۰۹:۵۰:۴۹ ۱۴۰۰/۶/۱۶
مالیات و عوارض یادت نره!
ناشناس۲۱۸۶۳۳۲۱۰:۰۴:۱۸ ۱۴۰۰/۶/۱۶
دولت سیزدهم چاره ای جز افزایش مالیاتها برای پر کردن کسری بودجه 450 هزار میلیارد تومنی ندارد.
ناشناس۲۱۸۶۵۲۵۱۱:۱۶:۲۹ ۱۴۰۰/۶/۱۶
دولت دوازدهم چرا 450 هزار میلیارد تومان کسری بودجه ایجاد کرد ؟!
ناشناس۲۱۸۶۶۲۱۱۱:۴۵:۲۴ ۱۴۰۰/۶/۱۶
دولت قبل چرا مالیات ها را 10 برابر افزایش داد ؟!
ناشناس۲۱۸۶۳۷۷۱۰:۱۷:۵۷ ۱۴۰۰/۶/۱۶
دولت قبل کسری بودجه خود را از طریق خالی کردن جیب مردم در بورس و افزایش 20 برابری مالیات تامین می کرد دولت جدید با افزایش صادرات نفت و صادرات غیرنفتی منابع مالی خود را تامین خواهد کرد.
ناشناس۲۱۸۶۴۹۴۱۱:۰۳:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۱۶
دولت جدید با مالیات گیری از ثروتمندان و دلالان و انضباط در بودجه ریزی و نه با اعداد کذایی تورم را بعد از 60 برای همیشه نرم جهانی خواهد کرد
ناشناس۲۱۸۶۵۱۰۱۱:۱۱:۲۷ ۱۴۰۰/۶/۱۶
ثروتمندان هم مالیاتها را از ضعفا گرفته به دولت می دهند. نتیجه: ثروتمند، ثروتمندتر می شود. فقیر، فقیر تر. طبقه متوسط جامعه همین الان هم نابود شده است.
ناشناس۲۱۸۶۶۴۱۱۱:۵۱:۳۶ ۱۴۰۰/۶/۱۶
دولت مالیات از ثروتمندان می گیرید و به قشر ضعیف می دهد
ناشناس۲۱۸۶۳۰۳۰۹:۵۲:۴۸ ۱۴۰۰/۶/۱۶
این ژنرالها در کدام مراکزی آموزش دیده اند؟
تبریزی۲۱۸۶۳۶۴۱۰:۱۴:۴۹ ۱۴۰۰/۶/۱۶
دانشگاه غیرانتفاعی امام صادق.
ناشناس۲۱۸۶۵۳۲۱۱:۱۸:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۱۶
ژنرال های اصلاح طلب مملکت را شخم زدند و زمین سوخته تحویل دادند از رئیسی انتظار معجزه نداریم.
ناشناس۲۱۸۹۳۵۴۱۷:۰۹:۵۳ ۱۴۰۰/۶/۱۷
دانشگاه امام صادق غیر انتفایی نیست ،صرفاً جهت اطلاع
ناشناس۲۱۸۶۵۳۴۱۱:۱۹:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۱۶
از جایی یاد گرفتند که به خاطر دشمن گروگان گیری نکنند و علمی اداره کنند
ناشناس۲۱۸۶۶۷۹۱۲:۱۱:۲۱ ۱۴۰۰/۶/۱۶
خدا رو شکر هیچکدوم از جایی که ظریف آموزش گرفته، آموزش نگرفتن, همین کافیه!!!
بیگی29۲۱۸۶۴۹۵۱۱:۰۵:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۱۶
این ور آبی ها که بدون سندمیگویند فرشته اند اون ور آبی ها و شبکه های اجتماعی سند و مدرک ارائه میکنند و چیز دیگری میگویند.
ناشناس۲۱۸۶۶۸۶۱۲:۱۴:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۱۶
منظورت مشابه همون اسنادی هست که یه عده باور کردن با برجام دلار میشه ۱۰۰۰تومن!؟!؟!؟
بیگی29۲۱۸۷۶۶۴۱۹:۳۷:۰۵ ۱۴۰۰/۶/۱۶
اینکه دلار حتی به ده هزار تومن هم برسد امکان پذیر نیست و خیالی باطل مگر دستی بخواهد اقتصاد و صنعت کشور را به نابودی کامل برساند.چنین چیزی فقط به نفع چپاول گران با حساب پانزده شانزده رقمی و نابودی همه چیز در کشور خواهد شد.
ناشناس۲۱۸۶۶۷۵۱۲:۰۹:۳۴ ۱۴۰۰/۶/۱۶
ما همین الان هم به نیکی از روحانی یاد میکنیم، هر وقت اسم مذاکره میاد، هر وقت میریم خرید، هر وقت واردات واکسن مطرح میشه، هر وقت .... هم به نیکی ازش یاد میکنیم هم کلی دعاش میکنیم!!!
ناشناس۲۱۸۹۸۲۷۲۱:۵۲:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۱۷
مشککلات اقتصادی ایران بیشتر راه حل سیاسی دارند
ناشناس۲۱۸۶۲۵۸۰۹:۲۷:۴۶ ۱۴۰۰/۶/۱۶
همون طور که در قوای نظامی هم ارتش رو داریم هم سپاه که مکمل هم هستن باید در بحث اقتصادی هم همچین کاری انجام بشه و رضایی و مخبر مکمل همدیگه باشن ( من به رضایی ایمان داریم )
ناشناس۲۱۸۶۲۹۲۰۹:۴۷:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۱۶
در جنگ ها نقش اصلی را ژنرالها به عهده دارند. تصمیمات غلط آنها باعث شکست می شود.
ناشناس۲۱۸۶۳۲۴۱۰:۰۰:۵۳ ۱۴۰۰/۶/۱۶
مخبر باید در مورد تولید واکسن برکت توضیح دهد. نمی شود وعده داده و بعد سکوت کرد.
ناشناس۲۱۸۶۵۱۵۱۱:۱۲:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۱۶
زیباکلام: روحانی حتی یک وعده خود را عملی نکرده است. روحانی چرا اینهمه وعده پوچ داد و بعد سکوت کرد ؟!
ناشناس۲۱۸۶۶۳۷۱۱:۵۰:۱۹ ۱۴۰۰/۶/۱۶
محاکمه روحانی و مدیران دولتش یک مطالبه عمومی است و انشاءالله محقق خواهد شد.
ناشناس۲۱۸۶۶۵۴۱۱:۵۵:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۱۶
وعده داده شد تولید می شود و عملیاتی شد
ناشناس۲۱۸۶۳۶۱۱۰:۱۴:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۱۶
تصمیمات غلط دولت قبل اقتصاد کشور را ته دره برد و ایران را ویران کرد.
ناشناس۲۱۸۶۲۵۹۰۹:۲۷:۵۶ ۱۴۰۰/۶/۱۶
اون جوانک پشت تصویر هم قراره اقتصاد را نجات بده؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۲۱۸۶۷۰۷۱۲:۲۱:۳۶ ۱۴۰۰/۶/۱۶
اون فعلا داره کسب تجربه میکنه بعدا نگین تجربه نداره، تا حالا کجا بوده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس۲۱۸۶۲۶۲۰۹:۲۸:۲۶ ۱۴۰۰/۶/۱۶
ساخت یک میلیون واحد مسکن درسال اضافه شدن سالی یک میلیون مشترک جدید آب و برق!
ناشناس۲۱۸۶۲۹۸۰۹:۵۰:۱۲ ۱۴۰۰/۶/۱۶
کارشناسان اقتصادی می گویند که حداکثر سالی 100 هزار مسکن می توان ساخت که تاثیری بر بازار قیمتها نخواهد داشت.
ناشناس۲۱۸۶۵۴۷۱۱:۲۲:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۱۶
آن کارشناسان همان هایی هستند که پول ها در کار دلالی باشد و در ساخت مسکن نرود ولی تمام شد این دولت جلویتان می ایستد و جلوی تورم های چند برابری را می گیرد
ناشناس۲۱۸۶۳۱۱۰۹:۵۶:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۱۶
هنوز که هنوز است مردم دارند عوارض ساخت مسکن مهر را تحمل می کنند.
ناشناس۲۱۸۶۳۵۴۱۰:۱۱:۵۷ ۱۴۰۰/۶/۱۶
روحانی که مسکن نساخت چرا کشور را دچار تورم 1000 درصدی کرد ؟!
ا.ر۲۱۸۷۴۲۷۱۶:۵۸:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۱۶
مسکن مهر به شکل ناقص تحویل دولت روحانی شد
ناشناس۲۱۸۶۴۹۹۱۱:۰۷:۲۱ ۱۴۰۰/۶/۱۶
آن وقت دکی جون عوارض مسکن مهر چی هست؟
ناشناس۲۱۸۶۶۲۰۱۱:۴۵:۱۵ ۱۴۰۰/۶/۱۶
در بسیاری از شهرستانها مسکن مهر وسط بیابان ساخته شد و اب و برق و امکانات ندارد و حتی تعدادی در زلزله ویران شدند یا خالی از سکنه هستند شما به تهران نگاه نکن دوست عزیز در بعضی جاها کیفیت ساخت چنان پایین بود که الان قابل سونت نیست کلا طرح ضربتی تورم زا و بی کارشناسی و عجولانه و پوپولیستی بدی بود
ناشناس۲۱۸۶۳۳۷۱۰:۰۶:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۱۶
سالی چند تا نیروگاه باید تاسیس کنند؟ آب را از کجا تامین می کنند؟ گاز را از کجا تامین می کنند؟ وزیر جدید نفت گفته زمستان امسال با کمبود گاز مواجه هستیم!
ناشناس۲۱۸۶۵۱۳۱۱:۱۱:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۱۶
از همان طریقی که دولت دهم کرد و کمبود آب و برق و گاز هم نداشتیم
ناشناس۲۱۸۶۲۷۱۰۹:۳۱:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۱۶
اقتصاد علم است، نه شعبده بازی
ناشناس۲۱۸۶۳۳۸۱۰:۰۷:۲۶ ۱۴۰۰/۶/۱۶
خخخ چشم بسته غیب گفتی !
ناشناس۲۱۸۶۵۹۲۱۱:۳۵:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۱۶
تجربه نشان داده علوم غربی به درد خودشان می خورد ما باید به اسلام برگردیم و با بانکداری اسلامی و اقتصاد اسلامی و خمس و ذکات به جای مالیات مملکت را آنطور که خدا و پیامبر توصیه کرده اند اداره کنیم چرا درزمان حکومت ائمه و پیامبر فقر و گرانی و تورم نبود ؟؟ چند سال بعد طالبان با اجرای دقیق شریعت اوضاع بهتری خواهند داشت و ما افسوس خواهیم خورد که مجری علوم شیطانی غربی بودیم
ناشناس۲۱۸۷۳۳۹۱۶:۱۷:۱۳ ۱۴۰۰/۶/۱۶
تجربه تو یا تجربه پدرانت؟
ناشناس۲۱۸۶۲۷۳۰۹:۳۳:۲۹ ۱۴۰۰/۶/۱۶
مردان دولت احمدی نژاد قبلا امتحان خود را داده و مردود شده اند. استفاده و بکار گیری مجدد آنها منطقی نیست
ناشناس۲۱۸۶۳۱۳۰۹:۵۷:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۱۶
700 میلیارد دلار سوخت محال است که ایران بار دیگر به چنین سرمایه ای دست پیدا کند.
ناشناس۲۱۸۶۳۴۵۱۰:۱۰:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۱۶
خسارت دولت روحانی به کشور خیلی بیشتر از 700 میلیارد دلار بود.
ناشناس۲۱۸۶۳۵۰۱۰:۱۱:۰۳ ۱۴۰۰/۶/۱۶
دولت اصلاحات دریای خزر را فروخت که حداقل 8000 میلیارد دلار ارزش داشت.
ناشناس۲۱۸۶۶۱۰۱۱:۴۰:۳۹ ۱۴۰۰/۶/۱۶
من از غرب زده ها خوشم نمی آید ولی فروش دریای خزر و کم شدن سهم ایران دروغ است
ناشناس۲۱۸۷۰۰۳۱۴:۰۸:۰۳ ۱۴۰۰/۶/۱۶
پذیرش سهم 9 درصدی ایران از دریای خزر در دولت اصلاحات اتفاق افتاد.
ناشناس۲۱۸۷۲۱۲۱۵:۲۲:۳۹ ۱۴۰۰/۶/۱۶
9درصدی؟!سهم ایران 13 مایل دریایی بوده و ایران خواهان 18 الی 20درصدی است
ناشناس۲۱۸۶۵۲۱۱۱:۱۴:۲۷ ۱۴۰۰/۶/۱۶
دولت غرب گرایت با درآمد 400 میلیارد دلار چی کار کرد؟
ناشناس۲۱۸۶۳۴۳۱۰:۰۹:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۱۶
احمدی نژاد ظرفیت نیروگاهی کشور را 85 درصد افزایش داد اما روحانی ظرفیت نیروگاهی را افزایش نداد و حالا کمبود و قطعی برق داریم.
ناشناس۲۱۸۶۶۴۶۱۱:۵۴:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۱۶
85 درصد افزایش نیروگاهی یعنی ظرفیت باید 2 برابر شده باشد یعنی این همه نیروگاههای قبل انقلاب مانند نکا و دز و لتیان و شازند و ملارد و غیره باید دو برابر شده باشد همینطوری جو گیر نشو نظر بده از چهار تا کارشناس صنعت برق سوال می کردی !!
ناشناس۲۱۸۶۷۶۵۱۲:۳۹:۰۱ ۱۴۰۰/۶/۱۶
قبل احمدی نژاد ظرفیت 35 هزار تا و در سال 92 ظرفیت 70هزارتا
ناشناس۲۱۸۶۷۷۱۱۲:۴۲:۱۸ ۱۴۰۰/۶/۱۶
و یا ما یادمان نرفته تا قبل احمدی نژاد تابستان ها معمولا هر روز یک ساعت برق می رفت و در یک الی دو سال اول احمدی نژاد هم همین منوال بود و دیگر قطعی برق نداشتیم تا 3 سال قبل که شروع شد
ناشناس۲۱۸۷۰۱۱۱۴:۱۱:۲۹ ۱۴۰۰/۶/۱۶
دولت موسوی 43 درصد دولت هاشمی 65 درصد دولت خاتمی 66 درصد دولت احمدی نژاد 85 درصد ظرفیت نیروگاهی کشور را افزایش دادند اما دولت روحانی فقط 23 درصد ظرفیت نیروگاهی را اضافه کرد به همین دلیل اکنون کمبود و قطعی برق داریم.
ناشناس۲۱۸۷۲۰۹۱۵:۲۱:۲۵ ۱۴۰۰/۶/۱۶
8 سال دولت احمدی نژاد توان برق کشور دوبرابر شد اول شما بروید تحقیق بفرمایید
ناشناس۲۱۸۶۳۸۲۱۰:۱۹:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۱۶
احمدی نژاد حداقل 4 میلیون مسکن مهر ساخت روحانی حتی یک لانه مرغ هم نساخت.
ناشناس۲۱۸۶۵۲۰۱۱:۱۳:۲۶ ۱۴۰۰/۶/۱۶
وزرای زیر ساخت ساز احمدی نژاد جواب پس دادن وزرای اقتصادی جواب ندادن
ناشناس۲۱۸۶۶۴۲۱۱:۵۳:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۱۶
میانگین رشد اقتصادی در دولت احمدی نژاد 2/5 درصد بود اما در دولت روحانی صفر بود.
ناشناس۲۱۸۶۸۰۱۱۲:۵۱:۰۶ ۱۴۰۰/۶/۱۶
باید تورم هم کم باشد که نبود و میانگین 15 درصد خوب نیست
ناشناس۲۱۸۷۵۱۵۱۷:۴۵:۳۲ ۱۴۰۰/۶/۱۶
حداکثر نرخ تورم در سال 91 حدود 40 درصد بود اما روحانی هم تورم 50 درصدی داشت هم رشد اقتصادی منفی.
ناشناس۲۱۸۷۵۷۷۱۸:۱۶:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۱۶
تورم در دولت احمدی نژاد خیلی کمتر از دولت روحانی بود تورمی که دولت روحانی ایجاد کرده 1000 درصدی است.
ناشناس۲۱۸۶۲۷۵۰۹:۳۴:۴۳ ۱۴۰۰/۶/۱۶
فرهاد رهبر حتی نتوانست دانشگاه تهران را اداره کند.
علی کریمی۲۱۸۶۳۰۷۰۹:۵۴:۳۱ ۱۴۰۰/۶/۱۶
اقتصاد کشور ما با این چهره های تکراری درست نمی شود.
ناشناس۲۱۸۶۴۰۱۱۰:۲۵:۴۳ ۱۴۰۰/۶/۱۶
دولت احمدی نژاد منهای محمود!!!!!
ناشناس۲۱۸۶۶۸۳۱۲:۱۳:۱۸ ۱۴۰۰/۶/۱۶
چهره جدید هم بیاد میگی تجربه نداره!!!!!!
ناشناس۲۱۸۶۳۵۱۱۰:۱۱:۰۵ ۱۴۰۰/۶/۱۶
اگر اینها ژنرالهای اقتصادی هستند وای بر اقتصاد ما
ناشناس۲۱۸۶۳۶۷۱۰:۱۵:۳۵ ۱۴۰۰/۶/۱۶
تیم آقای رئیسی مخلوطی است از تجربه و آدم های جوان و پر انرژی. مسن ها می توانند ناظر و مشاور باشند و جوان ها مرد میدان و کارو طرح و برنامه. مشکلی نیست.
ناشناس۲۱۸۷۲۱۳۱۵:۲۳:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۱۶
این ژنرال‌های غیرمتخصص و تکراری اقتصاد ایران را به سمت یک ابرتورم وحشتناک سوق خواهند داد. تنها با اصلاحات جدی در عرصه‌های داخلی و خارجی می‌توان از وقوع بحران جلوگیری کرد.
ناشناس۲۱۸۶۳۷۳۱۰:۱۶:۱۹ ۱۴۰۰/۶/۱۶
همین کار این افراد سیاسی کار در اقتصاد نیستند بروید خدا را شکر کنید
ناشناس۲۱۸۶۳۸۹۱۰:۲۱:۲۰ ۱۴۰۰/۶/۱۶
آقا منم بیام !!
ناشناس۲۱۸۶۷۰۶۱۲:۲۰:۳۶ ۱۴۰۰/۶/۱۶
بیا داداش، چایی هم بیار، یکیش کمرنگ باشه لطفا، بی زحمت یه دستمال هم روی میز بکش!!
ناشناس۲۱۸۶۵۰۷۱۱:۱۰:۴۸ ۱۴۰۰/۶/۱۶
روحانی با اسمش روحانیت را بدنام کرد و با عملش مردم را نا امید کرد و اقتصاد را به ته چاهی انداخت که هزارتا اقتصاددان هم نمیتونند براحتی از ته چاه درش بیارند.
ناشناس۲۱۸۶۵۱۱۱۱:۱۱:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۱۶
خدا را شکر ظاهرا دولت در گام نخست برای کنترل دلار موفق بوده و مطمئن هستم دلار را تا 15 هزا و پایین تر کنترل خواهد کرد در سایر بخش ها از جمله ایجاد اشتغال و ساخت مسکن و رونفق اقتصاد وکنترل تورم هم قطعا موفق خواهد بود اون هم بدون مذاکره که در واقع درس عبرتی برای اصلاح طلبها و دولت فشل قبل باشه ان شاء الله
ناشناس۲۱۸۶۶۵۱۱۱:۵۴:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۱۶
هر وقت تورم منفی شد دلار 15 هزار تومانی هم خواهید مگر مانند دولت های قبل سرکوب دلار شود و بعد فاجعه در چند سال بعد
ناشناس۲۱۸۷۲۱۹۱۵:۲۶:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۱۶
دلار تا حدود یکسال آینده حداقل دو برابر میشه. دلار ۱۵ هزار تومانی خواب و خیال است.
ناشناس۲۱۸۶۵۴۳۱۱:۲۱:۳۶ ۱۴۰۰/۶/۱۶
ببخشيد برادر ! حالا اين ژنرال هاي اقتصادي به « ديپلماسي اقتصادي " معتقدند يا به «ميدان اقتصادي » ؟ .. ويا هردو ؟ ... بله ؟
ناشناس۲۱۸۶۵۶۶۱۱:۲۸:۵۹ ۱۴۰۰/۶/۱۶
هر وقت عملکردی از اقای رییسی و ژنرالهای ایشان دیدید تیتر بزنید.
ناشناس۲۱۸۶۷۹۰۱۲:۴۷:۴۱ ۱۴۰۰/۶/۱۶
کاش به جای این همه ژنرال چند تایی سرباز فداکار داشتیم تا بر بازار نظارت می کرد. نقل است که حضرت علی (ع) فقط در زمان غیر جنگ هنگامی که به سرکشی بازار می رفت شمشیر می بست.
رضا۲۱۸۶۷۹۷۱۲:۴۹:۳۹ ۱۴۰۰/۶/۱۶
سلام برادران پیروزی رییسی مثل قیام مختار علیه مفسدان ومفت خوران بود خدا لعنتشان کنه وخدا به رییسی قوت دهد انشااللاه
ایرانی۲۱۸۶۸۹۸۱۳:۳۶:۲۰ ۱۴۰۰/۶/۱۶
و باز سایت اصلاح طلب الف ماله کشی روحانی رو شروع کرد
تهرانی۲۱۸۷۰۲۱۱۴:۱۳:۵۷ ۱۴۰۰/۶/۱۶
آقای مخبر اگر توانمند بود به وعده های واکسنی خودش عمل میکرد.سال 1401 هم وقتی از او گله کنند میگوید استکبار نگذاشت وضعیت کشور خوب شود(یعنی من توانمند هستم و بودم . کسی از من ایراد نگیرد!)
ناشناس۲۱۸۷۰۵۳۱۴:۲۲:۴۸ ۱۴۰۰/۶/۱۶
اشپز چند تا شده ؟؟؟؟؟؟
مصطفی۲۱۸۷۱۰۲۱۴:۴۲:۱۲ ۱۴۰۰/۶/۱۶
سلام یکی مرد جنگی به از صد هزار صرف داشتن مدرک نشان تخصص نیست گروه ژنرال های دولت تجربه کاری ندارند و زیاد شدن تعداد انها تشتت در عمل را باعث می شود
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین