درمان وسواس فکری و افسردگی با کمک هوش مصنوعی

  4000614081

تیمی از محققان موفق شدند با استفاده از هوش مصنوعی روشی را کشف کنند که می‌تواند در درمان برخی اختلالات روانی از قبیل افسردگی و وسواس فکری موثر باشد.

درمان وسواس فکری و افسردگی با کمک هوش مصنوعی

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مدیکال اکسپرس، برای میلیون‌ها نفر از افراد مبتلا به صرع و اختلالات حرکتی مانند بیماری پارکینسون، تحریک الکتریکی مغز در حال حاضر امکانات درمانی را گسترش می‌دهد. در آینده تحریک الکتریکی ممکن است به افراد مبتلا به بیماری‌های روانی و آسیب‌های مستقیم مغزی مانند سکته مغزی کمک کند.

با این حال مطالعه نحوه تعامل شبکه‌های مغزی با یکدیگر پیچیده است. شبکه‌های مغزی را می‌توان با ارائه پالس‌های کوتاه جریان الکتریکی در یک ناحیه از مغز بیمار در حالی که پاسخ‌های ولتاژ را در مناطق دیگر اندازه گیری می‌کند، بررسی کرد. در اصل فرد باید بتواند ساختار شبکه‌های مغزی را از این داده‌ها استنباط کند، با این حال، با داده‌های دنیای واقعی، مشکل است، زیرا سیگنال‌های ثبت شده پیچیده هستند و می‌توان اندازه گیری‌های محدودی انجام داد.

برای کنترل مشکل، محققان کلینیک مایو مجموعه‌ای از پارادایم‌ها یا دیدگاه‌ها را ایجاد کردند که مقایسه بین اثرات تحریک الکتریکی بر مغز را ساده می‌کند. از آنجا که یک روش ریاضی برای توصیف نحوه همگرایی ورودی‌ها در مناطق مغز انسان در ادبیات علمی وجود نداشت، تیم مایو با یک متخصص بین المللی در الگوریتم‌های هوش مصنوعی (AI) همکاری کرد تا نوع جدیدی از الگوریتم‌ها به نام منحنی مشخصات پایه را ایجاد کند.

در مطالعه‌ای که در PLOS Computational Biology منتشر شد، یک بیمار مبتلا به تومور مغزی قبل از برداشتن تومور، از یک آرایه الکترود الکتروکورتیکوگرافی برای تعیین تشنج و نقشه برداری از عملکرد مغز استفاده کرد. هر برهم‌کنش الکترود منجر به مطالعه صد‌ها تا هزار نقطه زمانی با استفاده از الگوریتم جدید شد.

دکتر کای میلر، جراح مغز و اعصاب کلینیک مایو و اولین نویسنده این مطالعه می‌گوید: یافته‌های ما نشان می‌دهد که این نوع جدید از الگوریتم ممکن است به ما کمک کند دریابیم کدام مناطق مغز مستقیما با یکدیگر تعامل دارند و این به نوبه خود می‌تواند به قرار دادن الکترود‌ها برای دستگاه‌های تحریک کننده برای درمان بیماری‌های مغزی شبکه‌ای کمک کند. با ظهور فناوری جدید، این نوع الگوریتم ممکن است به ما در درمان بهتر بیماران مبتلا به صرع، اختلالات حرکتی مانند بیماری پارکینسون و بیماری‌های روانی مانند وسواس فکری و افسردگی کمک کند.

کلاوس روبرت مولر، محقق دیگر این مطالعه می‌گوید: داده‌های عصبی تا به امروز شاید برای محققان هوش مصنوعی چالش برانگیزترین و هیجان‌انگیزترین داده‌ها باشد. 

در این مطالعه، نویسندگان یک بسته کد قابل بارگیری ارائه می‌دهند تا دیگران این تکنیک را کشف کنند. دورا هرمس، دکترای مهندس زیست پزشکی و نویسنده ارشد کلینیک مایو می‌گوید: به اشتراک گذاشتن کد توسعه یافته بخش اصلی تلاش ما برای کمک به تکرارپذیری تحقیقات است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین