آمریکایی‌ها ۷۰ درصد تجهیزات فرودگاه کابل را ویران کردند

  4000613107

رئیس سازمان هواپیمایی افغانستان در مصاحبه‌ای گفت که نظامیان آمریکایی پیش از ترک فرودگاه بین‌المللی کابل، ۷۰ درصد از تجهیزات این فرودگاه را ویران کردند.

آمریکایی‌ها ۷۰ درصد تجهیزات فرودگاه کابل را ویران کردند

به گزارش فارس، «مولوی رحمه الله گلزار» رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افغانستان روز شنبه گفت که نظامیان آمریکایی 70 درصد از تجهیزات فرودگاه بین المللی «حامد کرزای» در کابل را پیش از خروج از آن در پایان ماه آگوست (9 شهریور) تخریب کرده‌اند.

وی که با شبکه خبری الجزیره مصاحبه می‌کرد، افزود: «وضعیت هواپیمایی افغانستان طی 20 سال گذشته در مقایسه با سال پایانی حکومت نخست طالبان بر افغانستان در سال 2001 با پسرفت همراه بوده و افغانستان در حال حاضر تنها 4 هواپیما دارد که عمر آنها نیز دو سال دیگر به پایان می‌رسد».

گلزار که اهالی استان قندهار در جنوب افغانستان است، دارای مدرک شریعت بوده و در حکومت پیشین طالبان در سازمان هواپیمایی کشور فعالیت می‌کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت فرودگاه کابل پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان چگونه است، گفت: «نخست به ملت افغانستان به دلیل پیروزی جنبش طالبان و خروج نیروهای آمریکایی از کشور تبریک می‌گوییم. همانطور که می‌دانید ملت افغانستان از جنگ‌ها و درگیری‌هایی که بیش از 20 سال به طول انجامیده رنج کشیده‌اند و انواع ظلم و خصومت را چشیده و به دلیل اقدامات نیروهای آمریکایی و خارجی در تمام کشور بسیاری از زنان و مادران، شوهران و فرزندان خود را از دست دادند و به برکت خون کشته شدگان و مجروحان، نیروهای آمریکایی مجبور به خروج از افغانستان شده و دوباره به استقلال و حق حاکمیت خود دست یافتیم و در مسافتی یکسان از تمامی مردم خواهیم ایستاد.

این مقام گروه طالبان اضافه کرد: «هر کجا که نیروهای آمریکایی مستقر شدند چه در فرودگاه بین‌المللی کابل و چه در بقیه فرودگاه‌ها، هر زیرساختی را که ایجاد کردند، به طور کامل نابود کردند و هیچ چیزی برای افغان‌ها باقی نگذاشتند که از آن استفاده شود. آمریکایی‌ها تمامی تجهیزاتی را که قادر به انتقال آن به آمریکا نبودند را نابود کرده و باقی تجهیزات نیز تا 70 درصد ویران شده که بخش عمده‌ای از آنها غیر قابل استفاده است».

خبرنگار الجزیره از این مقام مسئول پرسید که شنیده شده، نیروهای آمریکایی رادارها و برج مراقبت را نیز ویران کردند، آیا این موضوع صحیح است که وی پاسخ داد: «رادار و برج مراقبت به طور کامل ویران شده و تیم فنی قطری که روز گذشته به فرودگاه رسید، عملیات تعمیراتی را آغاز کردند. سالن‌های انتظار به طور نسبی ویران شده و آسیب‌های زیادی به هواپیماهای وابسته به سازمان هواپیمایی کشوری و دفاتر وابسته به سازمان هواپیمایی ملی وارد شده که حجم خسارت وارد شده 4 میلیون دلار برآورد شده و خسارت در بقیه فرودگاه‌ها و دیگر تجهیزات بین 25 تا 30 میلیون دلار برآورد شده و نیاز به ترمیم این ویرانی‌ها وجود دارد».

وی در پاسخ به سوالی در این باره که آیا همچنان طرح دادن مدیریت فرودگاه کابل به ترکیه برقرار است، گفت: «ما شرکتی ملی بوده و در راستای ارائه خدمات فعالیت داشتیم و وظیفه اصلی ما انتقال مسافرین از داخل و خارج است. اما دادن مدیریت فرودگاه به ترکیه موضوعی است که به وزارت امور خارجه و رهبری سیاسی ارتباط داشته و نمی‌توانم در این باره به اظهار نظر بپردازم و قطعا تصمیم رهبری سیاسی در این موضوع را اجرا خواهیم کرد».

گلزار گفت که در حال حاضر یک هواپیما قابل استفاده برای انتقال مسافران در داخل وجود دارد اما بین 5 تا 7 روز طول خواهد کشید تا طبق استانداردهای بین‌المللی، پروازهای خارجی آغاز شود و عملیات تعمیر و نگهداری در این زمینه ادامه دارد و نیازمند زمان هستیم. وظیفه اصلی ما در حال حاضر از سرگیری سفرها در سریعترین زمان ممکن بوده چون دیدگان جهان به سوی فرودگاه است.

این مقام افغانستانی در پاسخ به این سوال که آیا کارمندان و پرسنل پرواز به سر کار خود بازگشته‌اند، گفت: «کارمندان سازمان هواپیمایی کشوری به سر کار خود باز گشتند و تیم فنی به فرودگاه برای برآورد خسارت‌ها اعزام کرده‌ایم و برای مشکلاتی که به بروز هرج و مرج منجر شده، فائق خواهیم آمد».

وی در پاسخ به این سوال که تعداد هواپیماهای سازمان هواپیمایی کشور چقدر است، پاسخ داد: «سازمان هواپیمایی کشور 67 سال پیش در افغانستان تشکیل شد و باعث تاسف است که طی دو دهه گذشته تا کنون هیچگونه پیشرفتی نداشته و در حال حاضر تجهیزات و امکاناتی که حکومت طالبان در سال 2001 در اختیار داشته را نداریم».

گلزار ادامه داد: «در آن زمان 1800 کارمند داشتیم و به آنها حقوق پرداخت می‌کردیم حال آنکه از انجام سفرهای خارجی به جز امارات و هند ممنوع بوده و تنها هر 6 ماه یک بار، سفری به آلمان برای انتقال کودکان بیمار داشتیم و در مقایسه با آن زمان، این شرکت هیچگونه اموال و کارمندانی نداشته و اصلا سودی ندارد و در حال حاضر تعداد کارمندان به 572 نفر می‌رسد و حقوق‌ها نیز به شدت کاهش یافته و باعث تاسف است که هیچ پیشرفتی حاصل نشد این در حالی است که سازمان هواپیمایی اجازه سفر به هر نقطه از جهان را داشته و امور به صورت طبیعی دنبال می‌شده است».

این مقام افغانستانی افزود: «در حال حاضر تنها 4 هواپیما داریم و مجوز آنها نیز دو سال دیگر به پایان میر‌سد. قابل ذکر است که دولت قطر از 10 سال پیش در کنار طالبان بوده و اجازه بازگشایی دفتری در این کشور را نیز داد و الان نیز انتظار داریم که در بخش هواپیمایی به ما کمک کرده و به دنبال خرید هواپیما به صورت قرض یا قسطی هستیم  و هم اکنون نیازمند 4 هواپیما به صورت فوری هستیم و از کشورهای دوست خواهیم خواست تا به پویایی این بخش در افغانستان کمک کرده و این موضوع نتایج مثبتی بر آینده صنعت هوایی افغانستان خواهد داشت».

وی در پاسخ به این سوال که آیا طالبان قادر به فراهم کردن استانداردهای پرواز خواهد بود، گفت: «با جدیت تلاش خواهیم کرد که عملکرد و توانایی خود را بهبود بخشیده تا جهانیان درباره فرودگاه ما اطمینان حاصل کنند و قصد داریم تا خون تازه‌ای به این بخش تزریق کرده تا سازمان هواپیمایی کشور موفق به پیشبرد پروازهای امن به تمام بخش‌های جهان برقرار کند. هم اکنون 40 خلبان داریم و نیازمند استخدام دیگران نیستیم و در حال حاضر عملیات آموزش در کشورهای اروپایی ادامه دارد و زمانی که به هواپیماهای جدید دست پیدا کنیم به کادر و پرسنل جدید نیاز خواهیم داشت.

گلزار در پاسخ به سوالی درباره انجام اصلاحات در سازمان هواپیمایی کشور گفت: «ما طرحی برای انجام اصلاحات در این سازمان مهم در افغانستان داریم و از هر فرد درستکاری که برای افغانستان کار می‌کند استقبال می‌کنیم اما هیچ جایگاهی برای کارمندی که در فساد و سرقت دست داشته، وجود نخواهد داشت و به تمامی زن‌هایی که در سازمان هواپیمایی کار می‌کردند اجازه داده خواهد شد تا بر اساس ضوابط شرعی و بین‌المللی که در تضاد با ارزش‌های ما نیست، به فعالیت بپردازند و تلاش خواهیم کرد که اطمینان دیگران درباره امنیت فرودگاه را بدست بیاوریم چون فرودگاه در دیدرس جهانیان قرار داشته و دیگران اقدامات ما در راه اندازی فرودگاه را ارزیابی خواهند کرد و باید تمام تلاش خود را در این زمینه به کار ببندیم.

وی در پایان این مصاحبه گفت: «بار دیگر می‌گویم و تاکید دارم که به کارمندان زن اجازه داده شده تا فعالیت خود را از سر بگیرند چون ما به آنها نیاز داریم و اینها افرادی هستند که خدمات مورد نیاز زنان در پرواز را تامین می‌کنند بنابراین به طور خلاصه می‌گوییم که مشکلی با زنان وجود ندارد».

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین