برنده و بازنده تعویق احیای برجام

  4000613096 ۱۷۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

موضع‌گیری جدید مقامات آمریکا نشانگر آن است که احتمال رسیدن سریع به یک توافق موردقبول طرفین در راستای احیای برجام کاهش‌یافته است.

برنده و بازنده تعویق احیای برجام

به گزارش الف، بعد از شش دور مذاكرات هسته‌ای در وين كه عملاً منجر به نتيجه مشخص و تعیین‌کننده‌ای نشد، چشم‌انداز آينده برجام در هاله‌ای از ابهام قرارگرفته است. دور ششم و آخر مذاکرات کمیسیون مشترک برجام روز يكشنبه ۳۰ خردادماه به پایان رسید.

در آخرين موضع‌گیری رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز جمعه دوازدهم شهريورماه در گفت‌وگویی با بلومبرگ مدعي شد تابه‌حال چیزی در خصوص این‌که ایران آماده متعهد شدن به دور هفتم مذاکرات وین بوده را دریافت نکرده است.

نماینده آمریکا در امور ایران عنوان می‌کند نمی‌توان تا ابد منتظر ماند آن‌هم درحالی‌که ایران در مسیر پیشرفت هسته‌ای حرکت می‌کند؛ چراکه پیشرفت در برخی نقاط به شکلی است که بازگشت به برجام برای آمریکا بسیار کم‌ارزش می‌شود.

مصاحبه رابرت مالي به نظر می‌رسد پاسخي به صحبت‌های اخير حسين امير عبداللهيان، وزير امور خارجه ایران است كه از آغاز مذاكرات برجامي طي دو تا سه ماه آينده خبر داده بود. بر اين اساس به نظر می‌رسد دولت ايران تمايلي به آغاز سريع مذاكرات هسته‌ای ندارد.

امیر عبداللهیان روز دوشنبه، هشتم شهریورماه در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما عنوان داشته بود: طرف مقابل خودش این درک را دارد که یک پروسه دو تا سه‌ماهه زمان می‌برد که دولت جدید مستقر شود و برنامه‌ریزی برای هرگونه تصمیم داشته باشد؛ البته حتماً این مورد یکی از موضوعاتی است که در دستور کار سیاست خارجی و دولت قرار دارد.

وزير امور خارجه همچنين بيان كرده بود دولت سیزدهم مذاکره‌ای را مذاکره می‌داند که دستاوردهای ملموس در راستای تأمین منافع و حقوق ملت ایران داشته باشد.

در پي اين موضع‌گیری بود كه كشورهاي اروپايي خواستار بازگشت سريع ايران به برجام شده بودند. وزارت خارجه آلمان روز چهارشنبه، دهم شهريورماه از آمادگی آلمان برای ازسرگیری گفت‌وگوهای وین خبر داد. آلمان همچنین مدعی شد فرصت زمانی برای بازگشت به گفت‌وگوهای هسته‌ای بی‌انتها نیست.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه نيز روز چهارشنبه دهم شهریورماه در گفتگویی تلفنی با حسین امیر عبداللهیان، خواستار آن شده بود که ايران هر چه سریع‌تر به مذاکرات برجام بازگردد.

در حال حاضر مذاکرات درباره احیای برجام متوقف‌شده و با اين وضعيت مشخص نيست چه زماني از سر گرفته خواهد شد. از زمینه‌های اختلافي نيز می‌توان به تحریم‌های بسيار زيادي كه در دوره دونالد ترامپ با برچسب‌های مختلف عليه ايران تحمیل‌شده اشاره داشت. همچنين واشنگتن ضمانتي مبني بر اينكه متعهد به اجراي برجام در آينده باشد نداده است.

 آمريكا و اروپا همچنين خواستار اين می‌باشند ضمن احياي برجام زمينه براي پرداختن به مسائل ديگر ازجمله موضوعات منطقه‌ای و برنامه موشكي ايران فراهم شود. موضوع راستي آزمايي رفع تحریم‌ها و بهره‌مندی واقعی ايران نيز يكي ديگر از گره‌های مذاكرات درباره احياي توافق هسته‌ای است.

به دليل همین اختلافات است كه دولت جديد ايران اعلام كرده عجله‌ای براي بازگشت به مذاكرات هسته‌ای ندارد و اينكه خواهان مذاكره براي مذاكره نيست بلكه در پي دست‌یابی به نتايج ملموس دراین‌باره است. طبيعتاً در شرايط كنوني سياست گذر زمان به ضرر كشورهاي غربي است؛ چراکه دانش برنامه هسته‌ای ایران روزبه‌روز از استحكام و پايداري بيشتري برخوردار می‌شود و توانايي طرف غربي براي ايجاد محدوديت عليه آن كاهش خواهد يافت.

نكته جالب آن است بعد از گذشت سه سال از خروج یک‌جانبه آمريكا از برجام توسط دونالد ترامپ و اعمال تحریم‌های گسترده، دموکرات‌های ساكن كاخ سفيد به‌صراحت از شكست سياست فشار حداكثري عليه ايران سخن می‌گویند. بااین‌وجود خواهان اين نيستند كه این سياست شکست‌خورده خود را موردبازنگری قرار دهند. به همين دليل است كه دولت آمريكا هرازگاهی از تحریم‌های جديد عليه ايران رونمايي می‌کند.

در جديدترين اقدام وزارت خزانه‌داری آمریکا بر پایه ادعاهای اثبات نشده چهار فرد ایرانی را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان روز شنبه سیزدهم شهریورماه به تحریم چهار شخص ایرانی به اتهام سناریوی هالیوودی آدم‌ربایی توسط آمریکا واکنش نشان داد و تأکید کرد واشنگتن راهی جز ترک اعتیاد تحریمی خود و استفاده از ادبیات و رفتار محترمانه در قبال تهران ندارد.

البته ازآنجاکه در شرايط فعلي دولت آمريكا تمايلي به ترك عادت خود به ابزار تحريم ندارد و از سوي ديگر خواهان گسترش برجام به حوزه‌های ديگر است با قاطعيت نمی‌توان گفت كه در آينده قرار است چه اتفاقي رخ دهد. اگرچه دولت بايدن فرصت طلايي توافق با دولت قبلي ايران را از دست داد؛ چراکه توقع و انتظار از دولت سيزدهم براي احقاق حقوق ايران بسيار بيشتر از دولت گذشته است.

اين همان نکته‌ای است كه حسين امیر عبداللهیان روز هشتم شهریورماه در گفت‌وگوی ويژه خبري هم به آن اشاره‌کرده بود كه «شاید دولت قبل اگر در مذاکرات به نقطه‌ای می‌رسید که طرف‌های مقابل عقل به خرج می‌دادند و در مذاکرات کارشکنی نمی‌کردند و به نتیجه می‌رسید شاید راحت‌تر مجلس در ارتباط با مصوبه خود کنار می‌آمد اما توقع مجلس از دولت جدید این است که حقوق حداکثری ملت ایران در مذاکرات تأمین شود بنابراین به‌طرف مقابل گفتم باید به دنبال این باشند که رویکردتان را در مذاکره تغییر دهید و رویکرد اتلاف وقت را هیچ‌کسی نمی‌پذیرد و درعین‌حال مذاکره بایستی دستاورد ملموس داشته باشد».

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۸۳۳۰۱۱۳:۲۸:۲۵ ۱۴۰۰/۶/۱۴
خیلی غم انگیزه. از راست و معتدل و تندرو چاره ای به غیر از مذاکرات فرسایشی ندارند ولی هیچ کس از هیچ جناحی هم مسئولیت وضعیت کنونی مذاکرات و کشور و هزینه های ۱۸ ساله غنی سازی را نمی پذیرد و همه می گویند ما گفته بودیم. ما هشدار داده بودیم و..
ناشناس۲۱۸۴۱۶۷۲۱:۰۸:۴۳ ۱۴۰۰/۶/۱۴
بایدن مسئولیت شکست مفتضحانه امریکا در افغانستان را بعهده گرفت روحانی چرا مسئولیت شکست مذاکرات سعداباد و برجام را نپذیرفت ؟!
ناشناس۲۱۸۴۳۰۰۲۲:۲۷:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۱۴
مقاله را نخوانده می دانم که از نظر شما بازنده روحانی و دار و دسته هستند و برنده رییسی و دار و دسته هستند .
ناشناس۲۱۸۳۳۰۶۱۳:۲۹:۴۸ ۱۴۰۰/۶/۱۴
کسانی که قطعنامه های شورای امنیت را ورق پاره نامیدند، مسئول تحریم ها و ضررهای آن به کشور هستند.
ناشناس۲۱۸۳۶۲۱۱۵:۵۰:۲۶ ۱۴۰۰/۶/۱۴
هیلاری کلینتون : تحریمهای بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۲۱۸۳۶۹۰۱۶:۲۳:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۱۴
هیلاری کلینتون کی هست؟
ناشناس۲۱۸۴۰۹۵۲۰:۲۰:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۱۴
نماینده سابق آمریکا در گفتگوهای برجام
ناشناس۲۱۸۵۰۷۷۱۱:۴۰:۴۳ ۱۴۰۰/۶/۱۵
مجید جان دلبندم اون وندی شرمن بود
ناشناس۲۱۸۴۰۹۷۲۰:۲۱:۲۱ ۱۴۰۰/۶/۱۴
وزیر خارجه اسبق امریکاست او را نمی شناسی ؟!!!!
ناشناس۲۱۸۴۱۳۱۲۰:۴۰:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۱۴
شما که نمیدونید اینا کین چرا درباره مسائل سیاسی نظر میدید؟!
ناشناس۲۱۸۴۶۳۱۰۶:۲۴:۲۴ ۱۴۰۰/۶/۱۵
هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا درزمان باراک اوباما رییس جمهور آمریکا دردودورقبل بود
ناشناس۲۱۸۳۶۹۸۱۶:۲۹:۱۰ ۱۴۰۰/۶/۱۴
هم اکنون در تمامی عرصه‌ها صاحب قدرت هستیم و این دشمن ماست که امروز هر چه هزینه می‌کند جز به زوال قدرت نمی‌رسد
علی۲۱۸۴۴۴۱۰۰:۰۴:۱۵ ۱۴۰۰/۶/۱۵
واقعا؟
ناشناس۲۱۸۳۷۰۱۱۶:۲۹:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۱۴
امروز ملت آگاه ما سختی‌ها را تحمل می‌کنند؛ چرا که هیچ فضیلتی جز با سختی بدست نمی‌آید
ناشناس۲۱۸۳۷۱۴۱۶:۳۲:۴۶ ۱۴۰۰/۶/۱۴
ما نگران هیچ یک از جنبه های قدرت امریکا نیستیم. او قدرت سیاسی خود را از ترکیب قدرت نظامی، اقتصادی و عملیات روانی می گیرد و این سه قدرت اکنون کارکرد خود را به میزان بسیار زیادی از دست دادند و این به افول قدرت سیاسی امریکا منجر شده است. امریکا با اینکه از نظر شاخص های ظاهری بزرگترین اقتصاد جهانی است اما بزرگترین بدهکار جهانی هم هست. بیش از 15 تریلیون دلار بدهی ملی امریکاست.
جمال۲۱۸۴۱۱۲۲۰:۳۱:۰۱ ۱۴۰۰/۶/۱۴
اگر آمریکا پانزده تریلیون دلار بدهی داره یک سوم ثروت جهان و یک چهارم تولید جهان را نیز در دست داره .آمریکا به شدت کشور ثروتمندی است .فقط ارزش شرکت مثل اپل دو برابر ثروت رو زمینی ایرانیان است
ناشناس۲۱۸۴۱۶۸۲۱:۱۰:۲۱ ۱۴۰۰/۶/۱۴
50 میلیون نفر در امریکا زیر خط فقر هستن و با کوپن غذا دریافت می کنند.
ناشناس۲۱۸۴۱۷۳۲۱:۱۲:۴۰ ۱۴۰۰/۶/۱۴
دولت آمریکا با بدهی کلان که معادل کل اقتصادشان است یک ورشکسته است
ناشناس۲۱۸۳۷۱۷۱۶:۳۳:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۱۴
واقعیت‌ها می‌گوید که دشمنان ما پوسیده‌اند، ناتوانی در عمل دشمن موج می‌زند اما در عملیات روانی همچنان خود را مهیب جلوه می‌دهد و مردم ایران به خوبی این فاصله را تشخیص داده اند.
ناشناس۲۱۸۳۷۲۰۱۶:۳۴:۴۱ ۱۴۰۰/۶/۱۴
امروز تمام برخورد آمریکایی‌ها در تشدید تحریم و خروج از برجام خلاصه می‌شود اما با توجه به تجربیات انقلاب اسلامی، تحریم‌ها نتوانستند خللی در حرکت ما ایجاد کنند. ایران واقعیت‌های وجود خود را بر اساس آمریکا تنظیم نکرده است.
ناشناس۲۱۸۳۹۵۱۱۸:۳۹:۳۱ ۱۴۰۰/۶/۱۴
انگار قبل از اتفاقات سال 1388 روابط ايران و آمريكا عالي و در بهترين سطح بود! ضمناً اگر حرفهاي كليتنون رو قبول داريد بايد بدانید گفت ايران محور شرارت و منبع تروريسم و هزار اتهام ديگري است كه آمريكاييها به ايران مي زنند.
ناشناس۲۱۸۴۱۰۲۲۰:۲۲:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۱۴
وقتی امضاء جان کری تضمین است ! حرفهای هیلاری کلینتون هم قابل استناد است.
ناشناس۲۱۸۴۱۳۶۲۰:۴۲:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۱۴
بعد از فتنه 88 بانک مرکزی تحریم شد و فروش نفت ایران تحریم شد و دچار مشکلات عدیده شدیم.
ناشناس۲۱۸۴۸۵۹۰۹:۵۵:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۱۵
این مطلب هم در کتاب خاطرات هیلاری است که کسی آن را ندیده .
ناشناس۲۱۸۳۶۳۵۱۵:۵۵:۱۰ ۱۴۰۰/۶/۱۴
مگه تحریم سازمان ملل در نیامدین؟ پس چرا الان از آن دوران بدتر است؟!!! در ضمن تحریم را خود شما ها در سال 88 و قبل تر آن با پلمپ هسته ای ایجاد کردین
ناشناس۲۱۸۳۷۰۴۱۶:۳۰:۰۳ ۱۴۰۰/۶/۱۴
بشارت بر ملتی است که سختی را تحمل کرده تا به عزت برسد چرا که پایان شب شب سیاه، فجر پیروزی است
ناشناس۲۱۸۳۷۱۵۱۶:۳۳:۱۱ ۱۴۰۰/۶/۱۴
امروز در قدرت نظامی، ایستادگی، مقاومت، نبرد و پیروزی کم و کسری نداریم، بلکه شرایط دفاعی را برای پیروزی قاطع و آشکار فراهم کرده‌ایم نه صرفا دفاع و جلوگیری از شکست
ناشناس۲۱۸۳۷۱۶۱۶:۳۳:۳۵ ۱۴۰۰/۶/۱۴
هرچه حجم توطئه‌های دشمن علیه ملت ایران بیشتر می‌شود، تاثیرات آن کمتر می‌شود، ما این مسئله را در میدان تحریم‌های اقتصادی هم مشاهده می‌کنیم.
ناشناس۲۱۸۳۷۳۸۱۶:۳۸:۲۴ ۱۴۰۰/۶/۱۴
نظام اسلامی متکی به نیروی انسانی وارسته و فرهیخته است و داشتن چنین سرمایه ای ضامن توفیق نظام است.
ناشناس۲۱۸۳۶۴۶۱۶:۰۰:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۱۴
حالا که قطعنامه ها با برجام تعلیق شدند چرا تحریم ها 10 برابر شدند ؟!
ناشناس۲۱۸۳۷۱۹۱۶:۳۴:۱۸ ۱۴۰۰/۶/۱۴
امروز در برخی علوم حتی در حال پیش افتادن از آمریکا هستیم. امروز افرادی مانند ترامپ راهبری تمدن غرب را در دست گرفته اند و این افراد جامعه غرب را رو به افول می‌برند
ناشناس۲۱۸۳۸۷۵۱۷:۵۷:۵۸ ۱۴۰۰/۶/۱۴
بخاطر موشک پرانی
ناشناس۲۱۸۴۱۰۴۲۰:۲۵:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۱۴
ظریف باید پاسخگو باشد در قطعنامه 2231 که پیوست برجام است چرا اجازه داده که دشمنان به بحث موشکی ایران بپردازند ؟!
ناشناس۲۱۸۴۱۳۲۲۰:۴۰:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۱۴
تحریم هیچ ربطی به موشک ندارد تحریم نتیجه اعتماد بی جا به امضاء جان کری است برجام ضمانت اجرایی نداشت.
ناشناس۲۱۸۴۱۷۸۲۱:۱۵:۴۰ ۱۴۰۰/۶/۱۴
موشک را می گویید که افتضاح خودتان را پوشش بدهید؟ برجام برای هسته ای بود نه موشک! فقط آزمایش هسته ای موشکی نباید شود
ناشناس۲۱۸۴۳۵۷۲۲:۵۶:۰۳ ۱۴۰۰/۶/۱۴
من تا حالا فکر می‌کردم برجام برای هسته‌ای بوده!!
ناشناس۲۱۸۴۳۶۳۲۲:۵۸:۲۲ ۱۴۰۰/۶/۱۴
شما که تو برجام تعهدی در مورد موشک نداید! پس موشک پرانی، بازی شماها برای پوشاندن ضعف خودتون هست.
ناشنای۲۱۸۴۵۱۵۰۱:۱۰:۲۰ ۱۴۰۰/۶/۱۵
بخاطر خائنین وطن فر‌وش موشکهای ما جگر خیلیها را آتش زده تازه اربابتان هم از خوف موشکهای جمهوری اسلامی خواب وخوراک نداره وبدخواهان داخلی هم باید از این قصه بمیرند مرگ بر منافق مرگ بر آمریکا ومرگ بر اسرائیل کودک کش
ناشناس۲۱۸۳۶۵۷۱۶:۰۴:۲۵ ۱۴۰۰/۶/۱۴
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریم های نفتی و بانکی شد نتیجه فتنه اصلاح طلبان در سال 88 بود.
ناشناس۲۱۸۳۷۰۶۱۶:۳۱:۰۵ ۱۴۰۰/۶/۱۴
فتنه گران می‌خواستند ملت و آرمان‌ها و دستاوردهای انقلاب را پای خود قربانی کنند. فتنه گران دوباره زمینه اشتهای قدرتهای بزرگ برای تمرکز بر این سرزمین را فراهم کردند
ناشناس۲۱۸۳۷۲۸۱۶:۳۷:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۱۴
در شرایط فعلی دشمن به سیم آخر زده است و از هر اقدامی علیه ایران کوتاهی نمی‌کند و تا سرحد ناجوانمردی و ظلم، ملتی را در تحریم قرار داده است. تنها راه شکست تحریم‌ها مقاومت است و اگر با دشمنان مذاکره کنیم نشان از تأثیرگذار بودن تحریم‌ها دارد و تقاضاهای دیگری از ما خواهند داشت. اگر دشمنان بدانند تحریم‌ها در مواضع جمهوری اسلامی ایران تغییری نداشته پیشنهاد مذاکره می‌دهند و شرایط ما را می‌پذیرد
ناشناس۲۱۸۳۶۷۴۱۶:۱۱:۵۹ ۱۴۰۰/۶/۱۴
هسته ای باعث شد تا جماعتی به ثروت های مافوق تصور دست یابند.
ناشناس۲۱۸۴۱۰۷۲۰:۲۶:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۱۴
برجام اقتصاد کشور رو قفل کرد و ملت را بیچاره کرد البته برای آقازاده های وارداتچی خوب بود.
ناشناس۲۱۸۵۰۸۰۱۱:۴۲:۳۱ ۱۴۰۰/۶/۱۵
میشه بگی توقف غنی زادی 20 درصدی که تعهد ما در برجام بود چطوری اقتصاد کشور را قفل کرد؟
ناشناس۲۱۸۳۷۳۹۱۶:۳۸:۴۸ ۱۴۰۰/۶/۱۴
دشمني استكبار با جمهوري اسلامي برخاسته از ذات غارتگر سلطه طلبانه اوست.
ناشناس۲۱۸۳۷۴۰۱۶:۳۹:۰۶ ۱۴۰۰/۶/۱۴
دشمن و سرکرده آن آمریکا باید بداند ایران از حق مسلم خود در هیچ زمینه‌ای کوتاه نخواهد آمد.
محمد۲۱۸۴۱۲۲۲۰:۳۷:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۱۴
داداش اونا براشون گوشت و مرغشون رایگانه . مقاومت اقتصادی مال من و تو کارمند و کارگره
ناشناس۲۱۸۴۱۸۰۲۱:۱۷:۱۲ ۱۴۰۰/۶/۱۴
اقتصاد مقاومتی راه بیفتد به قول وزیر کار ما مردم چلوکباب میخوریم
ناشناس۲۱۸۳۳۱۱۱۳:۳۱:۳۲ ۱۴۰۰/۶/۱۴
برجام تنها شانس و فرصت ایران برای پیوستن به جامعه بین المللی است.
ناشناس۲۱۸۳۳۹۲۱۳:۵۵:۳۶ ۱۴۰۰/۶/۱۴
درس عبرت برجام این بود که هرگز نباید به امریکا و 3 کشور بدعهد و خبیث اروپایی اعتماد کنیم.
ناشناس۲۱۸۳۷۰۸۱۶:۳۱:۳۳ ۱۴۰۰/۶/۱۴
امسال سال فتح مبین جبهه اسلام علیه جبهه کفر است.
ناشناس۲۱۸۳۷۲۴۱۶:۳۵:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۱۴
آمریکا بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی بوده و در تحریم نیز قرار ندارد اما ۳۵درصد مردم این کشور زیرخط فقر قرار دارد، همه فکر می‌کنند این کشور هیچ مشکلی ندارد درحالی‌که این کشور با مسائل اقتصادی فراوانی دست‌وپنجه نرم می‌کند.
ناشناس۲۱۸۳۸۴۲۱۷:۳۸:۱۳ ۱۴۰۰/۶/۱۴
احسنت
ناشناس۲۱۸۳۹۳۷۱۸:۲۸:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۱۴
دکتر ظریف صراحتا در مصاحبه‌ای فرمودن برجام اقتصادی نبود، بنابراین توقع گشایش اقتصادی از چیزی که اصلا ماهیت اقتصادی نداره بی معنیه!!!
ناشناس۲۱۸۴۳۳۶۲۲:۴۳:۳۴ ۱۴۰۰/۶/۱۴
خودجناب ظریف زرفرمودن بابرجام تمام تحریمهالغومیشه اربابشم شیخ حسن گفت حتی مشکل اب خوردنمونم حل میشه
ناشناس۲۱۸۳۳۹۹۱۳:۵۸:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۱۴
عراقچی چهار سال میگفت مذاکرات مثبت و مفید و سازنده و رو به جلو بود هواپیما را زین کنید به تهران میرویم برای کسب تکلیف از حسن و اسحاق
ناشناس۲۱۸۳۷۰۹۱۶:۳۱:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۱۴
اگر مدیریت جهادی جایگزین مدیریت ناقص قرار گیرد و سوء مدیریت‌ها جمع شود قطعاً دیگر مشکلی باقی نمی‌ماند.
ناشناس۲۱۸۳۷۲۲۱۶:۳۵:۲۲ ۱۴۰۰/۶/۱۴
ما اقتصادمان را قوی می‌کنیم؛ زیرا قدرت خوداتکایی داشته و همه ظرفیت‌های بقا در اختیار ماست و می‌توانیم چند برابر ظرفیت کشورمان را همین امروز تغذیه کنیم.
ناشناس۲۱۸۳۸۷۷۱۷:۵۸:۴۱ ۱۴۰۰/۶/۱۴
تو برجام حسن و اسحاق کاره ای نبودند!!!!!!!!!!
ناشناس۲۱۸۳۴۰۷۱۴:۰۰:۳۹ ۱۴۰۰/۶/۱۴
برجام خسارت محض بود زیرا نه تنها سبب لغو تحریمها نشد بلکه سبب افزایش تحریمها شد.
ناشناس۲۱۸۳۷۱۲۱۶:۳۲:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۱۴
آمریکا غلط می‌کند فکر کند می‌تواند رزق ما را دهد، آمریکا اگر می‌تواند ۵۰ میلیون مردم گرسنه خود را سیر کند.
ناشناس۲۱۸۳۷۲۱۱۶:۳۴:۵۹ ۱۴۰۰/۶/۱۴
وقتی ملت ایران صبر کرده و در برابر افزایش قیمت‌ها نجابت به خرج داده و سختی‌ها را تحمل کرد، دشمنان‌مان را نا امید کرد.
ناشناس۲۱۸۳۴۱۰۱۴:۰۱:۲۰ ۱۴۰۰/۶/۱۴
تنها شانس باقیمونده اقدامات آتی همین دولت جهادی میدانی مقاومتی و انقلابی است
ناشناس۲۱۸۴۰۷۶۲۰:۰۹:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۱۴
خواهیم‌دید
ناشناس۲۱۸۳۴۲۸۱۴:۰۹:۱۲ ۱۴۰۰/۶/۱۴
در 8 سال گذشته امریکا و اروپا دولت ایران را بازی می دادند و از لغو تحریم ها امتناع می کردند حالا معادله برعکس شده و ایران دولتهای اروپایی و امریکا را بازی خواهد داد تا حساب بی حساب بشویم.
ناشناس۲۱۸۳۶۰۵۱۵:۴۳:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۱۴
خوب پاکستان هم یک قدرت اتمی هست. برای ایران اقتصاد خیلی حیاتی تر هست وگرنه حتی همان برجام هم وجود نداشت. اگر برای ایران اقتصاد مهم نبود که تا الان باید فاتحه مذاکره خوانده می شد.
ناشناس۲۱۸۳۶۸۸۱۶:۲۳:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۱۴
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریم های ضد ایرانی فرو ریخته بود.
ناشناس۲۱۸۳۷۳۴۱۶:۳۷:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۱۴
اگر تهدید یا تحریم‌مان کنند، حتی اگر لب تشنه جان دهیم ، قطعا سازش نمی‌پذیریم
ناشناس۲۱۸۳۴۶۹۱۴:۲۹:۵۳ ۱۴۰۰/۶/۱۴
بعله دیدیم در 20 این سال با ناموس فروشی که بارها آمدین سر نقطه اول
ناشناس۲۱۸۳۷۲۶۱۶:۳۶:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۱۴
ما بدون آمریکا زندگی می‌کنیم، اهمیتی ندارد اگر آن‌ها از برجام خارج شوند ما بیشتر پیشرفت می‌کنیم، مسئولیت‌هایمان را برداشته و جلو می‌بریم، اگرچه کافران نپسندند، امروز برکت خون شهیدان قدرتمند هستیم
غلام سلمانی پور۲۱۸۳۴۷۲۱۴:۳۰:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۱۴
مگراین فناوری راکسی بماداده،که تعیین تکلیف کنند؟
ناشناس۲۱۸۳۷۳۱۱۶:۳۷:۲۵ ۱۴۰۰/۶/۱۴
باید باور کنیم که جنگ اقتصادی است و باید تمام عیار در مقابل دشمنان ایستادگی کرد. نظام اشتباه مدیریتی در مباحث اقتصادی ندارد و باید با ایستادگی و مقاومت از این جنگ نیز سرافرازانه خارج شویم
ناشناس۲۱۸۳۴۷۵۱۴:۳۱:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۱۴
تا وقتی خنثی سازی تحریم‌ها صورت نگیرد این بازی تعویق و اجرا هم خواهد بود مگر این که هسته ای و نظامی را واگذار شود آن وقت حمله نظامی قطعی هست
ناشناس۲۱۸۳۵۳۶۱۴:۵۶:۱۰ ۱۴۰۰/۶/۱۴
هرچیز قیمتی دارد و نباید برجام باعث شود که علاوه بر ازدست دادن انرژی هسته ای قدرت دفاعی ما هم از بین برود غربی های طرفداران داخلی آن همانهایی بودند که از ایران میخواستند دوازده شرط شرم آور ترامپ را که به معنای تسلیم بدون و قید شرط ایران بود بپذیرد و ایران را از جنگ و بمباران می ترساندند به این ترسو ها باشد با اندک فشار دشمن مملکت را تقدیمشان میکنند یاد آوری میکنم این یک جنگ است و طرفی برنده است که مقاومت بیشتری از خودش نشان بدهد ضمنا جامعه جهانی همه اش امریکا و چند کشور نوچه اش نیستند
ناشناس۲۱۸۳۸۹۱۱۸:۰۷:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۱۴
فعلا که کشورهای مختلف دارن یکی یکی آمریکا رو از جامعه بین‌المللی حذف میکنن!! ایران با انقلاب عراق با مصوبه مجلس برای اخراج آمریکا افغانستان و افتضاح خروج آمریکا یمن با انصارا... لبنان با واردات سوخت از ایران سوریه با نیروهای مقاومت چین با اقتصاد ونزوئلا ..
ناشناس۲۱۸۴۱۷۰۲۱:۱۱:۳۳ ۱۴۰۰/۶/۱۴
اکثر این کشورهایی که لیست کردی عملا دیگر نابود شده اند. جنگیدن و خراب کردن همیشه 100 بار ساده تر از ساختن هست.
توهم۲۱۸۴۵۴۱۰۱:۳۹:۲۰ ۱۴۰۰/۶/۱۵
این کشورهایی که میگی کجای اقتصاد دنیا هستند؟
ناشناس۲۱۸۵۱۰۰۱۱:۵۸:۱۵ ۱۴۰۰/۶/۱۵
نگاهی به اقتصاد و اوضاع اجتماعی و امنیتی همه ی این کشورهایی که نام بردید بیندازید چیزهای زیادی روشن می شود!
ناشناس۲۱۸۳۳۲۸۱۳:۳۵:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۱۴
هسته ای کشور را ورشکست کرده است. هر چه زودتر باید فیتله آن پایین کشیده شود.
ناشناس۲۱۸۳۳۸۷۱۳:۵۴:۱۹ ۱۴۰۰/۶/۱۴
در 8 سال گذشته که درب صنعت هسته ای تخته شد چرا دچار تورم لجام گسیخته و افزایش 10 برابری قیمت ارز شدیم ؟!
ناشناس۲۱۸۳۴۶۷۱۴:۲۸:۴۱ ۱۴۰۰/۶/۱۴
وطن فروشان این نظر را می دهند و این نباشد چیزهای دیگر
ناشناس۲۱۸۳۴۷۹۱۴:۳۲:۴۶ ۱۴۰۰/۶/۱۴
تو جز همان هایی که وقتی دشمن حمله می کند..... را رها می کنی و فرار می کنی
ناشناس۲۱۸۳۷۴۹۱۶:۴۱:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۱۴
امسال که به فرموده مقام معظم رهبری سال جهش تولیدنام گرفته و نشان‌دهنده تدبیر و دغدغه ایشان برای مقابله با توطئه‌های رنگارنگ دشمن در عرصه‌های اقتصادی برای به زانو درآوردن ایران،بوده باید با مدیریت قوی به دنبال پیشرفت‌های اقتصادی باشیم تا در دفاع از منافع و منابع ملی دچار مشکل نشویم.
ناشناس۲۱۸۳۹۴۴۱۸:۳۵:۳۵ ۱۴۰۰/۶/۱۴
اینهمه سال جنگ و درگیری ، خسته نشدی ! کمی زندگی بدون تورم و فشار خوب است مرد!
ناشناس۲۱۸۳۵۵۴۱۵:۰۷:۳۵ ۱۴۰۰/۶/۱۴
روحانی آنرا پایین کشید. وضع کشور خوب شد؟
ناشناس۲۱۸۳۷۵۱۱۶:۴۲:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۱۴
این قدرتهای زورگو که به دروغ نام خود را جامعه جهانی می گذارند، تلاش دارند جمهوری اسلامی ایران را از پشتوانه مردمی خود محروم کنند.
ناشناس۲۱۸۳۸۸۵۱۸:۰۲:۰۱ ۱۴۰۰/۶/۱۴
یعنی واقعا هنوز هم هستن کسایی که فکر میکنن مشکل آمریکا با ما هسته‌ایه!؟!؟ خیلی دوست دارم یکیشون رو از نزدیک ببینم!!
ناشناس۲۱۸۳۳۳۱۱۳:۳۶:۰۸ ۱۴۰۰/۶/۱۴
مطمئن باشید طولانی شدن مذاکرات به ضرر امریکا نیست، فکر میکنیم ما خیلی سیاست بلدیم. کاری میکنن که همه دنیا بر علیه ما بشن حتی چین و روسیه. ایران اتمی برای چین و روسیه خطرناکتر است تا غرب و اروپا
ناشناس۲۱۸۳۶۵۲۱۶:۰۲:۱۱ ۱۴۰۰/۶/۱۴
فناوری هسته ای ایران صلح امیز است و برای هیچ کشور خطرناک نیست حالا امریکا و اروپا با برنامه صلح امیز ایران مشکل دارند مربوط به خودشون است.
ناشناس۲۱۸۳۷۴۴۱۶:۴۰:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۱۴
مسئله برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حق مسلم ایران است و ملت هم درصدد است از این علم در پیشرفت‌های علمی استفاده کند و کسی حق سلب این انتخاب را ندارد
ناشناس۲۱۸۳۶۵۴۱۶:۰۲:۵۹ ۱۴۰۰/۶/۱۴
چین و روسیه تحریم و تهدید و ترور نمی کنند دشمن اصلی ما امریکاست.
ناشناس۲۱۸۳۷۴۳۱۶:۳۹:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۱۴
امروز ایران با اقتدار در تمام زمینه‌ها از چنان صلابتی برخوردار است که دوست و دشمن به آن اذعان دارند.
تورک ایران۲۱۸۳۸۲۳۱۷:۲۸:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۱۴
اتفاقا چین و روسیه دشمن اصلی ما هستن، این دو کشور نهایت سود را از تحریم شدن ما میبرن حتی در مذاکرات وین روس‌ها کارشکنی میکردن تابحالم کار روس‌ها باج گیری بود تا آنجا که یکی از اعضای مجلسشون اعتراف کرد یه تاریخی کسری بودجه شون را از نیروگاه اتمی بوشهر جبران کردن و خودشون هم باورشون نمیشد این پولهای الهی چطوری به دستشون رسید و حتی نیروگاه تکمیل نشد که هیچ بلکه بیست سال بعد وقتی ایران خواستار اجرای تعهدات طرف روسی شد گفتن نیروگاه دیگه عمرش تموم شده بیایید قرارداد جدید ببندیم!!! مشکل عوام و آدمایی از ملت خودمون هستن که هیچوقت نمی‌دونن و نمیخوان .. امام خمینی همیشه مسئولین را از روس‌ها بر حذر میکرد تاریخ را بخونی کار روس جماعت فقط خیانت بوده به ایران. حالا تو از دوستی این کمونیستها صحبت میکنی؟! از چین و روس کمونیست که فقط چشمشون دنبال باج گرفتن از ایرانه بابت رأی که در شورای امنیت دارن ، تعریف میکنی؟!!! خخ
ناشناس۲۱۸۴۱۸۳۲۱:۱۷:۴۸ ۱۴۰۰/۶/۱۴
اتحاد جماهیر شوروی کمونیستی نابود شده روسیه فعلی متحد استراتژیک ایران در جنگ سوریه و مقابله با داعش بود و چین و روسیه در 4 سال گذشته تمام قطعنامه های ضد ایرانی را وتو کردند و چین با فروش 40 میلیون دوز واکسن به ایران دوستی خود را اثبات کرد.
ناشناس۲۱۸۴۱۹۳۲۱:۲۳:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۱۴
به خاطر 2 الی 3 کشور دشمن مسئله داخلی را بین المللی کردین آن وقت گیرتان به یک کاسب افتاده؟ خجالت نمی کشین؟
ناشناس۲۱۸۳۳۳۳۱۳:۳۶:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۱۴
وقتی مردم زیر خط فقر هستند و توان سیر کردن خود را ندارند، داشتن انرژی هسته ای پشیزی ارزش ندارد.
ناشناس۲۱۸۳۶۲۶۱۵:۵۲:۱۹ ۱۴۰۰/۶/۱۴
برجام و تخریب صنعت هسته ای چرا باعث تحریم بیشتر و تورم و بدبختی بیشتر شد ؟!
ناشناس۲۱۸۳۷۴۵۱۶:۴۰:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۱۴
امروز ايران در سطح جهاني و در سطح منطقه اي به يك قدرت بزرگ تبديل شده است . ما در طول تاريخ كمتر مي ديديم كه جرياناتي مانند جريانات بيداري اسلامي در منطقه كه سمت و سوي اسلامي دارند و با الگو گيري از انقلاب ايران حركت مي كنند، معادلات جهاني را برهم بزنند. لذا دشمنان با توجه به اين موضوع كه ملت ايران به عنوان يك الگو در برابر فشارها ايستادگي مي كند، هجمه را به سمت ايران افزايش مي دهند. نیروهای خداجوی سپاه، بسیج و ارتش ضمن هوشیاری و حفظ آمادگی ، باید در صورت لزوم چنان درسی به دشمنان بدهند که در تاریخ ثبت گردد.
ناشناس۲۱۸۳۶۴۵۱۵:۵۹:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۱۴
حتما هم بعدا می گویی صنعت دفاعی برای چی هست؟ نه ولی کورخواندین تا همه چیز را به هم گره بزنید و کشور را ویران تر کنید تمام شد آن دوران ذلت بار
ناشناس۲۱۸۳۷۴۷۱۶:۴۰:۵۸ ۱۴۰۰/۶/۱۴
ایران راهی را آغاز کرده است که به آن ادامه خواهد داد و به هیچ‌وجه از موفقیت‌های حاصله و حق خود عقب‌نشینی نمی‌کند.
ناشناس۲۱۸۳۳۳۴۱۳:۳۶:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۱۴
یکبار دیگر باید به دوستان یادآور شد که در سالها و دولتهای متفاوت انقدر در روابط بین الملل بد عمل کردیم که برای هر کسی که به دولت میرسد چه تندرو و چه کندرو چاره ای جز ادامه مذاکرات بی ثمر و فرسایشی ژنو و وین و.. نمانده و فقط در غالب مسیر ریل گذاری شده قدرتهای جهانی می توانین حرکت کنید. در چنین شرایطی انتظار امتیاز از طرف غربی بیشتر توهم است تا واقعیت. جالبش هم این هست که هیچ کس مسئولیت قبول نمی کند و همه می گویند تقصیر دیگری است. چه دکتر چه اعتدال چه ظریف چه جلیلی و.. تا زمانیکه در داخل معلوم نشود چه شد که به اینجا رسیدیم انتظار امتیازی از بیگانه نداشته باشید
ناشناس۲۱۸۳۳۴۸۱۳:۳۹:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۱۴
قطعا بازنده تعویق احیای برجام ایران خواهد بود
ناشناس۲۱۸۳۳۹۵۱۳:۵۷:۲۰ ۱۴۰۰/۶/۱۴
برجام باعث زیاده خواهی دشمنان در مباحث موشکی و منطقه ای و تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن شد و بازنده اصلی مردم ایران بودند.
ناشناس۲۱۸۳۴۰۳۱۳:۵۸:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۱۴
امریکا و اروپا اکنون برای مذاکره و امتیاز گرفتن از ایران التماس می کنند این یعنی بازنده تعویق برجام امریکا و اروپا خواهند بود.
رضا۲۱۸۳۸۷۹۱۷:۵۸:۵۸ ۱۴۰۰/۶/۱۴
خیلی خجسته هستی عزیزم
ناشناس۲۱۸۴۱۸۹۲۱:۲۰:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۱۴
خجسته کسانی هستن که شب امضاء برجام با اسکناس یک دلاری و 500 تومانی رقص و پایکوبی می کردند و خیال می کردند با توافق هسته ای دلار مُفت میشه و پراید 7 میلیون میشه !
غلام سلمانی پور۲۱۸۳۴۷۴۱۴:۳۱:۳۵ ۱۴۰۰/۶/۱۴
شماکه قرنهاست بازنده ای.
ناشناس۲۱۸۳۴۸۵۱۴:۳۶:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۱۴
با نابودی برجام اقتصاد از حالت دو قطبی سازی خارج و مسوولان با خیال راحت می روند سرغ اصلاح اقتصاد و با امکانات فراوان درایران قبله عالم مجبور به عقب نشینی و همکاری با ایران خواهد شد و اگر این بازی موش و گربه تحریم برداشتن و آمدن باشد اقتصاد همچنان رو پاشنه آشیل نفت می چرخد و کشور را بدبخت تر خواهید کرد
ناشناس۲۱۸۳۵۵۹۱۵:۱۱:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۱۴
بازنده اصلی طرف مقابل است نه ایران. غربیها انگار قرار نیست به تعهدات خود عمل کنند و تحریم‌های یک جانبه را بردارند. ایران می تواند صنعت هسته ای را توسعه دهد و اقتصاد خود را با توجه به تولید داخل و گسترش روابط با همسایگان به مرور زمان درست کند.
ناشناس۲۱۸۳۳۵۳۱۳:۴۱:۱۱ ۱۴۰۰/۶/۱۴
مردم
ناشناس۲۱۸۳۳۵۶۱۳:۴۱:۵۸ ۱۴۰۰/۶/۱۴
اونا که دارن زندگی شون رو میکنن . اونا نیاز به مذاکره ندارن ما تورم مون ۵۰ درصده و هر ساعت رو به افزایشه . ما اجازه نداریم نفت بفروشیم . اقتصاد ما روی هواست . ما باید سریع و فوری میز مذاکره رو بچینیم
ناشناس۲۱۸۳۶۳۳۱۵:۵۳:۳۴ ۱۴۰۰/۶/۱۴
حالا روحانی که 8 با امریکا مذاکره کرد کجا رو گرفت ؟!
ناشناس۲۱۸۳۶۹۳۱۶:۲۵:۰۸ ۱۴۰۰/۶/۱۴
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۲۱۸۳۸۶۶۱۷:۵۵:۰۱ ۱۴۰۰/۶/۱۴
روحانی اگه ۸ سال مذاکره نمیکرد الان باید پرایدو میخریدی ۴۵۰ میلیون‌‌‌
ناشناس۲۱۸۴۱۱۱۲۰:۳۰:۳۳ ۱۴۰۰/۶/۱۴
قبل از برجام پراید 17 میلیون و مرغ 5 هزار تومان و برنج 4 هزار تومان و گوشت 25 هزار تومان و دلار 3 هزار تومان بود برجام باعث 10 برابر شدن قیمت همه اقلام شد.
ناشناس۲۱۸۴۲۰۰۲۱:۲۶:۲۱ ۱۴۰۰/۶/۱۴
اگر 8 سال کشور را دنبال رو خارجی ها نمی کردین و اقتصاد درون را درست می کردین الان همه از روحانی ذکر و خیر می گفتند
ناشناس۲۱۸۳۸۹۸۱۸:۱۰:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۱۴
تا حالا از خودت پرسیدی اگه اونا به مذاکره احتیاج ندارن پس چرا هی مصاحبه میکنن، بیانیه میدن، پیغام میدن یا .. که ایران فورا به میز مذاکره برگرده!؟!؟
ناشناس۲۱۸۴۱۷۵۲۱:۱۵:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۱۴
به راه افتادن رقابت اتمی در خاورمیانه! اگر اروپا هم مثل امریکا ان طرف کره زمین بود عین خیالش هم نبود.
ناشناس۲۱۸۳۳۶۹۱۳:۴۸:۲۴ ۱۴۰۰/۶/۱۴
من معتقدم برجام بی فایده است . ما باید تعامل و مذاکره مستقیم دوجانبه رو با خود آمریکا آغاز کنیم و از برکات این مذاکره به راحتی میتوانیم در کوتاه مدت قدرت اول اقتصادی منطقه شویم
ناشناس۲۱۸۳۶۳۷۱۵:۵۵:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۱۴
امریکا باید در سیاست های خود تجدید نظر کند و دست از تهدید و تحریم و ترور و مداخله در امور داخلی ایران و سایر کشورها بردارد تا زمانیکه خوی قلدری و روحیه استکباری دارند تعامل با اونها ممکن نیست.
ناشناس۲۱۸۳۶۴۱۱۵:۵۷:۳۵ ۱۴۰۰/۶/۱۴
در زمان طاغوت که با امریکا روابط حسنه داشتیم چرا فقر و زاغه نشینی در کشور بیداد می کرد و ضعیف ترین کشور منطقه بودیم ؟!
جمال۲۱۸۴۰۱۶۱۹:۱۸:۲۷ ۱۴۰۰/۶/۱۴
درست است اون موقع چهل درصد مردم فقیر بودند ولی به نسبت رقیبهایمان مثل چین و کره جنوبی و ترکیه خیلی جلو بودیم .در سال ۱۳۵۷حدود ۸۰۰ میلیون از جمعیت چین فقیر مطلق بودند
ناشناس۲۱۸۴۱۱۵۲۰:۳۳:۳۰ ۱۴۰۰/۶/۱۴
قبل از انقلاب روزانه 6 میلیون بشکه نفت میفروختیم اما مردم نان خالی نداشتن بخورند و 80 درصد مردم در فقر مطلق بسر می بردند.
ناشناس۲۱۸۴۲۰۵۲۱:۲۷:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۱۴
از ترکیه و کره جنوبی جلو بودین؟!!!! حتی نمی دونی از عربستان وضعتان بدتر می بود
ناشناس۲۱۸۳۶۴۸۱۶:۰۱:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۱۴
ساده لوح ترین نظر و کم حافظه ترین نظر از لحاظ تاریخی!
ناشناس۲۱۸۳۹۰۹۱۸:۱۴:۰۵ ۱۴۰۰/۶/۱۴
دوتا کلمه کلیدی گفتی که خیلی جالب بود: کوتاه مدت قدرت اول اقتصادی منطقه اتفاقا یه دوستی دارم وقتی ترامپ با کیم اون عکس گرفت در مورد کره شمالی همینو میگفت!!!!!
ناشناس۲۱۸۳۳۷۱۱۳:۵۰:۰۱ ۱۴۰۰/۶/۱۴
این دولت اگر چشم امید به رفع تحریمها داشته باشه، تفاوت چندانی با دولت قبل نداره!!
امید۲۱۸۳۳۸۰۱۳:۵۱:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۱۴
بسم الله الرحمن الرحیم یک سوال مهم ؟ چرا آمریکا که به هیچ عنوان به شکایت ایران بابت تحریم های که بعد از حتی برجام گذاشته بود تا این اندازه بی اعتنا بود و ایران را سر کار گذاشته بود بعد از امضای سند راهبردی چین و روسیه با ایران و واکنش عملی (بالا بردن سطح غنی سازی) ایران به بد عهدی آمریکا در برجام یک دفعه دلش برای مردم ایران سوخته است ؟ چرا آمریکایی که به کشور عراق ، افغانستان ، سوریه ، اردن ، یمن حمله نظامی می کند و میلیونها نفر را به خاک و خون می کشد و قتل عام می کند و با تحریم کشور ها هزاران نفر دیگر. این بر اثر تحریم می کشد و هیچ اعتنایی هم نمی کند یک دفعه برای برداشتن تحریم های ایران عجله می کند ؟ ساده ترین جواب : چون وفادارند آمریکا در ایران برای عقب نگه داشتن ایران از پیشرفت ، در قدرت نیستند .
ناشناس۲۱۸۳۴۰۲۱۳:۵۸:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۱۴
الان ترامپ و طرفدارانش محبوبیت بیشتری نسبت به بایدن و دموکرات ها دارند. مخصوصاً بعد از افتضاح افغانستان. حالا فرض کنید ما و آمریکا دوباره به برجام برگشتیم (البته ایران که هنوز از برجام خارج نشده)، اگر ترامپ یا همفکرانش در کنگره بر سر کار آمدند و دوباره برجام را پاره کردند چه؟!
ناشناس۲۱۸۳۴۱۹۱۴:۰۴:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۱۴
بازنده بدبختی که باید پراید 150 میلیون بخره
ناشناس۲۱۸۳۶۴۳۱۵:۵۸:۳۲ ۱۴۰۰/۶/۱۴
نتیجه مذاکره و برجام در دولت روحانی پراید از 17 میلیون به 150 میلیون رسید !
ناشناس۲۱۸۳۹۲۸۱۸:۲۱:۴۹ ۱۴۰۰/۶/۱۴
اونایی که به امید دلار ۱۰۰۰تومنی به روحانی رای دادن هم خودشون رو بیچاره کردن هم بقیه رو!!!!!
ناشناس۲۱۸۳۴۴۹۱۴:۱۸:۴۳ ۱۴۰۰/۶/۱۴
ما هسته ای رو میخواهیم چی کار اگه قرار باشه هر روز برقمون قطع بشه ؟! الان مثلا نیروگاه هسته ایمون داره اینجوری برقمون رو تامین میکنه !!؟؟؟. هسته ای رو بی خیال شید بچسبید به بهبود معیشت مردم با تعامل و گفتگو و مذاکره با بزرگان عالم
ناشناس۲۱۸۴۱۹۲۲۱:۲۳:۰۶ ۱۴۰۰/۶/۱۴
دولت احمدی نژاد ظرفیت نیروگاهی کشور را 85 درصد افزایش داد اما دولت روحانی ظرفیت نیروگاهی را افزایش نداد و اکنون دچار کمبود و قطعی برق شدیم روحانی باید پاسخگو باشد.
ناشناس۲۱۸۴۲۰۹۲۱:۳۰:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۱۴
خخخه هسته ای فقط برق نیست قربان تازه قرار بود سرمایه گذاری شود طبق سند چشم انداز ولی دولت محبوبت غرب از عمد جلوگیری کرد
ناشناس۲۱۸۳۴۵۷۱۴:۲۳:۴۱ ۱۴۰۰/۶/۱۴
برادر كاري ندارم كه برجام خوبه يا بده و يا اين كه نه خوب است و نه بد !! فقط عرض مي كنم كه هر كاري كه دولت جديد براي اقتصاد و معيشت مردم مي تواند انجام دهد ، درنگ نكند كه تنگنا هاي شديد و وحشتناك اقتصادي ، جايي است كه ايمان فلك هم مي رود بر باد !!
ناشناس۲۱۸۳۴۷۶۱۴:۳۲:۲۲ ۱۴۰۰/۶/۱۴
چرا باید یک تجربه نادرست را دوباره تکرار کرد به نظر اگر دوباره با امریکاییها مذاکره شود بازهم نتیجه قبلی تکرار میشود اگر انسان از یک سوراخ دوبار گزیده بشه باید به عقل خودش شک کنه !!! این همه سرزمین ما نعمت داره و این همه دکترا در زمینه های مختلف داره بشینید فکر کنید و تحریم ها را دور بزنید نه اینه مثل یک بره خوب خودتون را جلوی گرگ بندازید !!!!!
ناشناس۲۱۸۳۴۸۶۱۴:۳۷:۱۳ ۱۴۰۰/۶/۱۴
با نابودی برجام اقتصاد از حالت دو قطبی سازی خارج و مسوولان با خیال راحت می روند سرغ اصلاح اقتصاد و با امکانات فراوان درایران قبله عالم مجبور به عقب نشینی و همکاری با ایران خواهد شد و اگر این بازی موش و گربه تحریم برداشتن و آمدن باشد اقتصاد همچنان رو پاشنه آشیل نفت می چرخد و کشور را بدبخت تر خواهید کرد
ناشناس۲۱۸۳۵۰۶۱۴:۴۲:۴۶ ۱۴۰۰/۶/۱۴
شرم آور است و باید از شهدا خجالت کشید که به خاطر دشمن بمب اتم دار بتن ریخته می شود در قلب دانش و صنعت صلح آمیز کشور
ناشناس۲۱۸۳۵۱۱۱۴:۴۴:۱۱ ۱۴۰۰/۶/۱۴
افراد خائن و غرب زده را از حکومت پاک سازی کنید وگرنه تحریم ها ادامه دار خواهد بود
ناشناس۲۱۸۳۵۲۱۱۴:۴۷:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۱۴
پرونده هسته ای و برجام پدر ایران رو در آورده ما چه گناهی کردیم هیچی نداریم نمیتونیم یک کیلو برنج بخریم
ناشناس۲۱۸۳۶۹۷۱۶:۲۸:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۱۴
آنموقع که میگفتین با روحانی تا 1400 باید فکر این روزها را می کردین !
ناشناس۲۱۸۳۹۲۴۱۸:۲۰:۲۲ ۱۴۰۰/۶/۱۴
اگه نمیتونی برنج بخری خدا رو شکر با اینترنت سرگرمی!!!!!!!!! راستی گوشی آیفون .. داری؟
ناشناس۲۱۸۳۵۴۳۱۵:۰۱:۴۰ ۱۴۰۰/۶/۱۴
برجام اگر خوب است، چرا مانند بچه های نابالغ با هم مخاصمه کردید؟ اگر بد است چرا دارید دنبال می کنید؟ بنابراین حق الناس برگردن دارید.همگی ! جالب آنکه، مردم مفاد و مذاکره کنندگان آنرا انتخاب نکردند. و بنا به آیات قران مجید، خداوند از سر درون بندگان آگاه است. در نهایت از مردم پوزش بخواهید چراکه این مردم بنا به صحیفه سجادیه، جز خدا کس دیگری را ندارند.
جاوید ایران۲۱۸۳۵۵۰۱۵:۰۵:۱۹ ۱۴۰۰/۶/۱۴
فقط باید به رهبر وسیاستش وریس جمهور اطمینان کرد و ایران برنده برجام خواهدبود به امید ایرانی اباد
ناشناس۲۱۸۳۵۵۲۱۵:۰۶:۴۸ ۱۴۰۰/۶/۱۴
کاش دوستان که عجله ای برای شروع دوباره مذاکرات برجام ندارند گزینه جایگزین را هم به ملت اعلام می کردند. آنچه مسلم است هر گاه کلمه مذاکره شنیده می شود فورا ارزش پول ملی بالا می رود و زمانی که حرف از عدم مذاکره شنیده می شود دلار هر روز بالا می رود. چرا به فکر مردم نیستین این مردم هستند که تحریم را تحمل می کنند. مسئولین که فرزندانشان در کشورهای غربی زندگی می کنند و مشکلی ندارند
ناشناس۲۱۸۴۱۱۸۲۰:۳۵:۲۶ ۱۴۰۰/۶/۱۴
همین شرطی شدن اقتصاد بدترین معضل مذاکرات است ارزش پول ملی نباید با مذاکره بالا و پایین بشود.
ناشناس۲۱۸۳۵۶۶۱۵:۱۹:۴۹ ۱۴۰۰/۶/۱۴
بازنده اصلی از هر نظر مردم عادی هستند
علی اوغلی۲۱۸۳۵۹۳۱۵:۳۶:۰۶ ۱۴۰۰/۶/۱۴
بله دو باره بریم گدایی غربیها را بکنیم سر یک توافقی که اصلا عمل نکردند و بگیم ببخشید از بر جام خارج شدید بیایید بقیه توافق کسی که رفته باید بیاد بگه ما آماده ایم توافق را از سر بگیریم و رییس جمهوری که برجام را لغو کرده اشتباه کرده ما آماده ایم از جایی که نقض عهد کردیم جبران میکنیم این هست حرف حساب.
دوست ایران۲۱۸۳۶۰۹۱۵:۴۵:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۱۴
چقدر تفکر ساده ای از مساءل بین المللی دارید واقعا مذاکرات هسته‌ای را اینها بهانه نکرده اند؟ برای فشار به ایران اینها بهانه می آورند ایران را میخواهند درب آنها در یوزگی کنند باید دولت ایران حتی محل مذاکرات را هم از غرب به شرق بیاره وکوبنده دنبال کنه آنهایی که خارج شدند بیایند خسارات ترک برجام را بدهند عذر خواهی کنند بعد ما هم توافق را از سر بگیریم.
کریم۲۱۸۳۶۱۷۱۵:۴۹:۲۶ ۱۴۰۰/۶/۱۴
گذشت زمان ممکن است به نفع غرب نباشه ولی صد در صد به نفع ما هم نیست هر یک روز تاخیر در برداشتن تحریمها یعنی فقیر تر شدن مردم
ناشناس۲۱۸۳۶۹۵۱۶:۲۷:۳۶ ۱۴۰۰/۶/۱۴
برجام نشان داد که مسیر لغو تحریم ها بن بست است لذا تحریم ها باید خنثی و بی اثر بشوند.
ناشناس۲۱۸۳۷۹۷۱۷:۱۴:۴۰ ۱۴۰۰/۶/۱۴
اول برو اقتصاد یاد بگیر
ناشناس۲۱۸۳۹۲۰۱۸:۱۸:۱۹ ۱۴۰۰/۶/۱۴
کسی با برداشته شدن تحریمها مخالف نیست مهم قیمت اونه!! یه عده بعد از امضای برجام میگفتن اگه برجام نبود دلار ۱۲۰۰۰ تومن و پراید ۵۰میلیون بود. قیمت ۱۵۰میلیونی پراید نشون میده هزینه برداشته شدن تحریمها ۳برابر خود تحریم بوده!!
ایرانی بازنشسته۲۱۸۳۶۸۲۱۶:۱۷:۳۳ ۱۴۰۰/۶/۱۴
باسلام.درسته که از نظر اقتصادی وگرانی و معیشت خیلی مشکل دارم ولی اگرخودم وخانواده ام ازگرسنگی بمیریم زیربار حرف زور امریکا و اروپا نمی‌رویم.چون بی غیرت وغرب پرست نیستیم.دولت روحانی حرف رهبری راگوش نکردورفت دردام تله مذاکرات برجام افتاد ومردم دارن تاوان اشتباه دولت روحانی رامیدهند. وای بر بی .. وبی خردی و غربگرایان و.. انسان نما
ناشناس۲۱۸۳۷۴۸۱۶:۴۱:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۱۴
واقعا زمان به نفع ما می گذرد؟ هر روز هزاران و شاید میلیونها دلار به خاطر تحریمها داریم ضرر می کنیم اونوقت گذشت زمان به ضرر طرف مقابل است؟!!
ناشناس۲۱۸۴۱۲۳۲۰:۳۷:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۱۴
به قول خود روحانی تحریم ها فقط 20 درصد تاثیر دارند.
جانباز۲۱۸۳۷۵۵۱۶:۴۴:۱۸ ۱۴۰۰/۶/۱۴
اگر برخی مسئولینمان دزدیهایشان کم شود بهتر است!
ناشناس۲۱۸۴۱۲۶۲۰:۳۸:۴۳ ۱۴۰۰/۶/۱۴
رئیسی فساد ستیز است و از این بابت خیال مون راحت است که جلوی رانت و دزدی و حقوق های نجومی را می گیرد.
ک۲۱۸۳۷۵۸۱۶:۴۵:۴۸ ۱۴۰۰/۶/۱۴
با درود، یا با جام یابی جام یا از کرونا میمیریم یا از گرسنگی در هردو حال فرقیم نمیکنه ملت دیگه خسته ونا امید ازین وضعیت چاره ای بیندیشید
ناشناس۲۱۸۳۷۸۰۱۶:۵۹:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۱۴
دوستان ساده لوح مخالف بر جام یا هرگونه توافق با آمریکا بدانند از بعد اقتصادی و مالی عدم صادرات نفت هزینه دور زدن تحریمها و.. میلیاردها دلار به مردم ایران زیان رسانده رانت ناشی از دلار ۴۲۰۰ تومانی و رانت های دیگر اختلاف طبقاتی گسترده بوجود آورده سرمایه اجتماعی کمک به هم نوع و انسانیت در حال مردن است صنایع رو به نابودی است چون سرمایه و مواد اولیه و فن آوری وارداتی است دوستان دلخوش به تجهیزات نظامی که در جنگ واقعی امتحان نداده اند نباشید که کاسه صبر آمریکا و غرب لبریز شد نه مردم ایران تمایل به دفاع دارند و نه قدرت دفاع..
ناشناس۲۱۸۴۲۱۱۲۱:۳۰:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۱۴
برجام و تعامل با امریکا در 8 سال گذشته لطمات سنگینی به اقتصاد کشور وارد کرد و قیمت دلار و طلا و مسکن و خودرو و غیره 10 برابر شد و مردم به شدت فقیر شدند و ارز 4200 تومانی هم نتیجه بی تدبیری دولت قبل بود.
ناشناس۲۱۸۳۷۸۹۱۷:۰۵:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۱۴
شعار تو خالی شما برای مردم نون آب نمیشه
ناشناس۲۱۸۳۸۶۱۱۷:۵۰:۵۹ ۱۴۰۰/۶/۱۴
امیدوارم سیستم عقلانیت نظام همواره به کارخودش ادامه دهد وهرچه سریعتر به برجام ومیز مذاکره برگرده که شما شک نداشته باش بازنده اصلی ماهستیم نه غرب تورم کمر شکن گرانی افسارگسیخته کمر مردمو شکسته تابی برایمان نمونده سریعتر باید تحریما برداشته بشه
مهدی۲۱۸۳۸۸۱۱۷:۵۹:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۱۴
بازنده واقعی من و شما (البته از جنس مردم)هستیم که توی این دوره داخل ایران هستیم که تعاملی با جهان خارج بغیر از سوریه و عراق و لبنان و...نداریم و مسئولان هم به فکر مردم نیستند!!آخه نمیشه همه بد باشن ولی ما خوب!! با این قیمتها ایران دوقطبی شده دارا و ندار!!!! لطفا اگه میخواهید با همه دنیا قهر باشید کمی هم به معیشت مردم فکر کنید.
ناشناس۲۱۸۳۹۰۰۱۸:۱۱:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۱۴
اما توقع مجلس از دولت جدید این است که حقوق حداکثری ملت !!!!!!؟؟؟؟ایران در مذاکرات تأمین شود
ناشناس۲۱۸۳۹۳۳۱۸:۲۶:۳۱ ۱۴۰۰/۶/۱۴
زنده باد دکتر ظریف وزیر برجام ایران که اعتقاد داشت: آمریکا با یه دکمه میتونه تمام تجهیزات دفاعی ما رو از کار بندازه، امکان نداره آمریکا از برجام خارج بشه چون جامعه جهانی اجازه نمیده امضای جان کری تضمینه برجام اقتصادی نبود و هر توافقی بهتر از توافق نکردنه!!!!
جمال۲۱۸۴۰۱۵۱۹:۱۵:۳۴ ۱۴۰۰/۶/۱۴
از سال ۹۱ تا ۹۴ که تحریم نفتی بودیم ۲۰۰ میلیارد دلار از درآمد نفتی از دست رفت .انتهای ۹۴ برجام اجرایی شد و در سال ۹۵ و ۹۶ روزانه سه میلیون بشکه نفت خام و بنزین و گازوییل و فرآورده های نفتی صادر کردیم و وضعیت اقتصادی بهتر شد .تورم کنترل شد .نرخ ارز با ثبات شد .مجددا در سال ۹۷ ترامپ از برجام خارج شد و در این چهار سال آخر نیز تا پایان امسال ۲۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی را از دست دادیم .یعنی جمعا ۴۰۰ میلیارد دلار خسارت مستقیم . در خصوص خسارت غیر مستقیم نیز در سال ۱۳۹۰ قبل از شروع تحریم های نفتی حجم اقتصاد ایران با دلار ۱۲۰۰ تومن حدود ۶۰۰ میلیارد دلار بود که بعد از ترکیه و عربستان در رتبه سوم منطقه بودیم . الان در سال ۱۴۰۰ با دلار ۲۵ هزار تومان حجم اقتصاد ایران می شود حدود ۱۸۰ میلیارد دلار که در تراز کشورهای همچون عراق و بسیار پایین تر از امارات و اسراییل قرار می گیریم . پس یه تحقیق مختصر نشان می دهد تحریم ها اقتصاد ایران را فلج کرده و هر چه سریعتر باید برجام حل بشه .ما با این وضعیت هیچ حرفی در منطقه نداریم .در سال ۱۳۹۰ ایران ۱۶۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته و امسال نهایتا ۵۰ میلیارد دلار . درآمد سرانه به قیمت های ثابت سال ۹۰ در سال ۹۰ حدود ۷.۳ میلیون تومن بوده که در سال جاری به ۴.۵ میلیون رسیده یعنی چهل درصد کاهش . هی بگین تحریم اثر ندارد
ناشناس۲۱۸۴۲۰۴۲۱:۲۷:۰۳ ۱۴۰۰/۶/۱۴
دولت دهم در سالهای 90 و 91 در اوج تحریم ها حدود 180 میلیارد دلار نفت فروخت و ارز به کشور وارد کرد روحانی چرا با برجام نتوانست نفت بفروشد ؟!
ناشناس۲۱۸۴۲۳۲۲۱:۴۲:۲۸ ۱۴۰۰/۶/۱۴
اطلاعات سراسر غلط نمونه آن حجم اقتصاد ایران که در حال حاضر 450 میلیارد دلار ارزش دارد یا اینکه که برجام باعث آرامش نشد بلکه از سال 92 تا 94 که برجام درکار نبود سرکوب ارز کردن و در ادامه تا 96 هم با برجام سرکوب ارز و بقیه اجناس استراتژیک چون تورم بالا دارید باید هم‌تراز قیمت ها بالا برده شود که از هر اقتصادان بپرسی به شما می‌گوید این آرامش قبل از طوفان است و میز ایران در آمریکا با رصد این سرکوب بخشی اقتصاد مشاوره می‌دهند الان وقت تحریم است یعنی تحریم کردن که این طوفان بعد آن آرامش قلابی بیشتر به چشم بیاید
ناشناس۲۱۸۴۴۱۷۲۳:۴۱:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۱۴
خیلی مفید بود.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  8. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  9. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  10. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  11. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  12. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  13. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  16. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  17. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  18. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  19. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  20. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  21. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. رئیسی: می‌گفتند روی موشک‌ها شعار مرگ بر اسرائیل ننویسیم        

  25. نگاهی به جایگاه و موقعیت ارتش شاهنشاهی

آخرین عناوین