مقایسه هزینه تحصیل در کانادا و آمریکا

گزارش بازرگانی،   4000613012

E:\Mehdi\6-Other\محتوا\Projects\نیلگام\1400\5- شهریور\مقایسه هزینه تحصیل در کانادا و آمریکا\Study-in-CANADA-better-than-USA.jpgهزینه تحصیل در کانادا بیشتر است یا آمریکا؟ برای مقایسه هزینه تحصیل در کانادا و آمریکا باید مواردی مثل شهریه، هزینه اقامت، خورد و خوراک و حمل و نقل را در نظر داشته باشید.

هزینه همیشه یکی از مهم‌ترین موضوعات در زمینه مهاجرت بوده است. این موضوع به ویژه در مورد مهاجرت تحصیلی اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند. قبل از انتخاب کشور مورد نظر برای تحصیل باید حتما هزینه‌های مختلف تحصیل در آن کشور را بررسی کرده باشید. کانادا و آمریکا دو مقصد محبوب برای تحصیل در خارج از کشور هستند. به همین دلیل، قصد داریم در این مطلب به مقایسه هزینه تحصیل در کانادا و آمریکا بپردازیم.

مقایسه شهریه دانشگاه در کانادا و آمریکا

شهریه دانشگاه مهم‌ترین بخش هزینه تحصیل در کانادا و آمریکا را تشکیل می‌دهد. شهریه بر اساس موارد مختلفی مثل دانشگاه، رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی متفاوت است. در ادامه، شهریه تحصیلی در کانادا و آمریکا را بررسی می‌کنیم.

شهریه سالانه دانشگاه ‌های کانادا در مقطع کارشناسی به طور متوسط 30هزار دلار کانادا است. همین عدد در آمریکا چیزی در حدود 35هزار دلار در سال است. به طور کلی رشته‌هایی مانند پزشکی و مهندسی شهریه‌های بالاتری داشته و رشته‌های مربوط به علوم انسانی ارزان‌تر بوده‌اند. طبیعتاً شهریه دانشگاه‌های خصوصی بالاتر از دانشگاه‌های دولتی است. متوسط شهریه دانشگاه‌های دولتی آمریکا 27 هزار دلار و دانشگاه‌های خصوصی 41هزار دلار است.

در مقطع کارشناسی ارشد به طور معمول، شهریه دانشگاه‌ها پایین‌تر از مقطع کارشناسی است. متوسط شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‌های کانادا چیزی حدود 17هزار دلار در سال است. البته رشته MBA در کانادا هم مثل همه جای دنیا شهریه بالاتری دارد و به طور میانگین بالاتر از 25هزار دلار کانادا در سال است. در آمریکا برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد باید بین 20 تا 35هزار دلار آمریکا در سال در نظر داشته باشید. متوسط این هزینه برای دانشگاه‌های خصوصی نزدیک به 40هزار دلار آمریکاست.

شهریه مقطع دکتری در کانادا و آمریکا بین 10 تا 50 هزار دلار است اما معمولا در این مقطع، دانشجویان با استفاده از فاند تقریبا تمام هزینه‌های تحصیل خود را تامین می‌کنند. برای شفاف‌تر شدن مقایسه هزینه‌ تحصیل درکانادا و آمریکا، شهریه متوسط چند دانشگاه مختلف را بررسی می‌کنیم:

  • شهریه متوسط سالانه دانشگاه تورنتو کانادا در مقطع کارشناسی: 35 هزار دلار کانادا
  • شهریه متوسط سالانه دانشگاه کلگری کانادا در مقطع کارشناسی: 20 هزار دلار کانادا
  • شهریه متوسط سالانه دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا در مقطع کارشناسی ارشد: 9 هزار دلار کانادا
  • شهریه متوسط سالانه دانشگاه هاروارد آمریکا در مقطع کارشناسی: 45 هزار دلار آمریکا
  • شهریه متوسط سالانه دانشگاه شیکاگو آمریکا در مقطع کارشناسی: 27 هزار دلار آمریکا
  • شهریه متوسط سالانه دانشگاه کالیفرنیا آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد: 20 هزار دلار آمریکا

خب مشخص است که هزینه مربوط به شهریه دانشگاه‌ها در آمریکا نسبت به کانادا بیشتر است و از لحاظ اقتصادی، کانادا کشور مقرون به صرفه‌تری برای ادامه تحصیل خواهد بود. ضمن اینکه در هر دو کشور بورسیه‌های تحصیلی ارائه می‌شود که دانشجویان بین المللی با گرفتن آنها می‌توانند تمام یا بخشی از هزینه‌های خود را تامین کنند. اما در حال حاضر و با توجه به سختگیری آمریکا نسبت به شهروندان ایرانی، شانس گرفتن بورسیه تحصیلی کانادا بیشتر از آمریکاست.

E:\Mehdi\6-Other\محتوا\Projects\نیلگام\1400\5- شهریور\مقایسه هزینه تحصیل در کانادا و آمریکا\221.png

مقایسه هزینه اسکان دانشجویی در کانادا و آمریکا

هزینه سکونت یکی دیگر از مهم‌ترین هزینه‌های تحصیل در کشورهای خارجی را شامل می‌شود. میزان هزینه اسکان به موارد مختلفی از جمله دانشگاه محل تحصیل، شهر محل تحصیل و سبک زندگی شما برمی‌گردد. قطعا اگر ترجیح بدهید در یک خانه مستقل و خارج از دانشگاه زندگی کنید، هزینه اسکان شما افزایش خواهد یافت.

به طور کلی، هزینه متوسط خوابگاه دانشجویی در کانادا برای یک سال تحصیلی چیزی در حدود 10هزار دلار کاناداست. همچنین برای سکونت در آپارتمان‌های اشتراکی در کانادا باید به طور متوسط 600 دلار کانادا در ماه پرداخت کنید. اگر هم به دنبال یک خانه مستقل هستید، بسته به موقعیت خانه، متراژ و... هزینه‌ها متفاوت خواهد بود. اما به طور متوسط اجاره ماهانه یک خانه مستقل را چیزی حدود 1800 دلار کانادا در نظر بگیرید.

هزینه متوسط خوابگاه دانشجویی در آمریکا برای یک سال تحصیلی حدودا 10 هزار دلار است که این رقم برای دانشگاه‌های خصوصی بیشتر می‌شود. هزینه اجاره یک آپارتمان یک خوابه در منطقه روستایی 500 دلار در ماه است. اگر هم بخواهید در داخل شهر خانه اجاره کنید، تا چند هزار دلار در ماه باید اجاره بپردازید. ضمنا هزینه‌های دیگری مانند برق، آب و... را نیز باید به سایر هزینه‌های زندگی خارج از خوابگاه اضافه کنید.

به طور کلی، هزینه مسکن در آمریکا نسبت به کانادا تا حدودی بیشتر است و این اختلاف هزینه به ویژه برای اجاره خانه‌ مستقل در نقاط داخل شهری بیشتر به چشم می‌آید. بنابراین توصیه می‌کنیم از همان ابتدا به فکر هزینه‌های سکونت باشید و برای رزرو خوابگاه‌های داخل و خارج دانشگاه برنامه ریزی کنید.

مقایسه هزینه خورد و خوراک در کانادا و آمریکا

هزینه خورد و خوراک در زمان تحصیل هم به سبک زندگی شما بستگی خواهد داشت. هزینه غذاهای سلف دانشگاه معمولا مناسب است. همچنین اگر خودتان غذا درست کنید، هزینه‌هایتان کمتر خواهد بود. به طور کلی، هزینه غذا در کانادا برای یک ماه چیزی بین 200 تا 600 دلار کاناداست. هزینه غذا در آمریکا نیز تقریبا در همین بازه قرار می‌گیرد اما به دلار آمریکا! مقایسه تک به تک برخی از مواد غذایی اساسی مثل گوشت، مرغ، برنج و... نشان می‌دهد که کانادا از لحاظ هزینه خورد و خوراک نیز به صرفه‌تر از آمریکاست.

E:\Mehdi\6-Other\محتوا\Projects\نیلگام\1400\5- شهریور\مقایسه هزینه تحصیل در کانادا و آمریکا\cost-Masco-International-Study-Network.jpg

مقایسه هزینه حمل و نقل در کانادا و آمریکا

هزینه حمل و نقل در هر دو کشور تقریبا در یک حد و اندازه است و بین 40 تا 100 دلار در ماه تخمین زده می‌شود. البته این موضوع به میزان رفت و آمد و همچنین وسیله انتخابی شما برای حمل و نقل هم بستگی دارد. ضمن اینکه اگر خارج از دانشگاه زندگی می‌کنید بهتر است محل سکونت خود را در جایی انتخاب کنید که نزدیک‌تر به دانشگاه باشد تا هم از لحاظ زمانی و هم از لحاظ هزینه‌ای، شرایط بهتری داشته باشید.

مقایسه سایر هزینه‌ها در آمریکا و کانادا

هزینه‌های دیگری مانند هزینه ویزای تحصیلی، کتاب و جزوه درسی، هزینه تفریح، اینترنت، پوشاک، بیمه درمانی و... را نیز باید در نظر داشته باشید. تقریبا در تمامی این موارد، هزینه‌ها شما در آمریکا نسبت به کانادا بیشتر است.

البته موضوع دیگری که باید به آن دقت داشته باشید، شهر محل زندگی شماست. به طور معمول، در شهرهای کوچک‌تر تقریبا تمام هزینه‌های تحصیل از اجاره خانه و هزینه غذا گرفته تا هزینه حمل و نقل کمتر از شهرهای بزرگ است. با تحصیل در دانشگاه‌هایی که در شهرهای کوچک‌تر آمریکا و کانادا هستند می‌توانید 10 تا 20 درصد در هزینه‌های‌تان صرفه جویی داشته باشید.

مقایسه هزینه تحصیل در کانادا و آمریکا به خوبی نشان می‌دهد که در حال حاضر کشور کانادا گزینه مقرون به صرفه‌تری برای تحصیل دانشجویان خارجی است. از طرفی، کانادا یکی از قدرتمندترین نظام‌های آموزشی دنیا را دارد و تعدادی از بهترین دانشگاه‌های دنیا در این کشور هستند. بنابراین، می‌توانید با هزینه کمتر نسبت به کشورهایی مثل آمریکا، انگلیس و استرالیا در کانادا تحصیل کنید و معتبرترین مدارک دانشگاهی را کسب کنید.

برای اینکه به لیست کامل هزینه‌های مربوط به شهریه و خوابگاه‌ دانشگاه‌های کانادا دسترسی داشته باشید، می‌توانید به سایت لتسگویونی مراجعه کرده و از سیستم جست و جوی هوشمند لتسگویونی استفاده کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  24. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  25. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

پربحث‌های هفته

  1. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  2. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  3. افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد

  4. اردوغان در حال بلعیدن ارس/ نقشه خطرناک ترکیه علیه محیط زیست ایران

  5. ماجرای طرح مالیات بر ازدواج چیست؟  

  6. تبلیغ کولرهای گازی ممنوع شد

  7. ریزش قابل توجه بهای سکه و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت

  8. افزایش قیمت دلار آزاد و سکه در معاملات امروز بازار

  9. کاهش مصرف ۲۲ میلیون لیتری بنزین با توسعه CNG/ لزوم گازسوز شدن تاکسی‌های اینترنتی  

  10. مرغداری‌ها به ازای فروش هر کیلو مرغ ۱۲ هزار تومان ضرر می‌کنند!

  11. قیمت جدید گوشت، مرغ، برنج و روغن اعلام شد/ جدول قیمت

  12. زعفران ایرانی به سرنوشت پسته و فرش دچار شد  

  13. وزیر اقتصاد: عوامل کلیدی تأثیرگذار بر نرخ ارز در وضعیت مطلوبی قرار دارند  

  14. افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در پرداختی اردیبهشت اعمال خواهد شد

  15. قیمت خودرو فعلا تغییر نمی‌کند

  16. دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

  17. موشک‌های سپاه کدام نقاط سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد؟

  18. اعلام زمان دومین حراج شمش طلا/ خریداران تا پایان امروز ۳۵۰ میلیون تومان واریز کنند

  19. مأموریت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی همراه با عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی

  20. اعمال افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از اردیبهشت ماه

  21. چگونه ۲۰۰۰ دلار ارز سهمیه ای بگیریم؟

آخرین عناوین