نظریّه‌ "نظام انقلابی" و دولت سیزدهم

  4000613003 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
نظریّه‌ "نظام انقلابی" و دولت سیزدهم

علی ذوعلم *

بنابر یک نظریّه‌ی مشهور، "انقلابها" اگر به موفّقیّت برسند و بتوانند نظام جدید را جایگزین نظام پیشین سازند، پس از مدّتی به "نظام" تبدیل میشوند. گذر زمان، موجب افول انگیزه‌ها و شور انقلابی میگردد و پس از انقلاب، یک نظام حکومتی معمولی شکل میگیرد. بتدریج آرمانها و اهداف انقلاب فراموش شده، ضوابط و چهارچوب‌های بوروکراتیکِ رایج جایگزین دغدغه‌ها و رسالتهای انقلابی میگردد. امّا «انقلاب اسلامی پس از نظامسازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمیشود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمیبیند، بلکه از نظریهی "نظام انقلابی" تا ابد دفاع میکند.» (بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی)

نظریّه‌ی نظام انقلابی، یعنی اعتقاد به امکانِ شکل‌گیری یک نظامِ برخوردار از قانون و ساختار و نهادهای رایج حکومتی، امّا در عین حال انقلابی و پویا و تحوّل‌خواه. 

اگر نقطه‌ی مقابل نظام‌مندی را هرج و مرج و بی‌قانونی و ساختارشکنی بدانیم و نقطه‌ی مقابل انقلابی بودن را محافظه‌کاری و عدول از ارزشها و آرمانها و انگیزه‌های تحوّل‌خواهانه، در این صورت معنای "نظریّه‌ی انقلابی" روشن میشود. 

در اندیشة انقلاب اسلامی، هم نظام سیاسی الهی و مبتنی بر حق، و هم انقلاب اجتماعیِ برخاسته از ایمان و باور الهی، هر دو ابزار و زمینه‌ای هستند برای تحقّق آرمانهای انسانی و نجات مستضعفان و استقرار عدالت؛ لذا "نظام بودن" و "انقلابی بودن" از منظر اسلام ناب، ذاتاً هم‌افزا و متلازم‌اند: اساساً "انقلاب" برای استقرار نظامِ برحق و مردمی و رفع موانع پیشرفت و تعالی است و "نظام"، برای امتداد و تعمیق انقلاب و استمرار و تحقّق آرمانها و ارزشها در راستای تعالی و پیشرفت همه‌جانبه و پایدار.

آنچه در نظریّه‌ی "نظام انقلابی" از اهمّیّت ویژه‌ای برخوردار است، توجه به تفاوتهای اساسی ساختارها، فرایندها و قواعد حاکم بر نظام انقلابی با وضعیّت امروز ما است که ناخواسته ــ و البتّه با مسامحه‌ها و کوتاهی‌ها ــ همچنان میراث‌خوار نظام بوروکراتیک و محافظه‌کارِ بازمانده از دوران حاکمیّت منحوس شاهنشاهی هستیم و گرفتار رسوبات و چارچوب‌های تحمیل‌شده‌ی آن بر "انقلاب".

بنابراین لازم است به این وجوه تفاوت بیندیشیم و تحقّق بیانیّه‌ی گام دوّم انقلاب در نظام حکومتی جاری و عینی حاکم بر جامعه را تلاش مجاهدت‌آمیز برای کاهش فاصلة وضع کنونی با نظام انقلابی بدانیم:
ـ در نظام انقلابی، ساختارها و فرایندها، ابزارهایی نرم برای تحقّق اهداف و آرمانهای انقلاب است.
ـ در نظام انقلابی، کارگزار خود را یک "انقلابیِ متعهّد در برابر خدا و خلق" میداند و جایگاه خود را سنگر خدمت به پیشرفت و تعالی جامعه تلقّی میکند.
ـ در نظام انقلابی، منشها و رفتارها تنها در ذیل قانون و چهارچوب رسمی تعریف نمیشود، بلکه فراتر از آن، چارچوبهای معنوی و اخلاقی نیز بر منشها و رفتارها حاکم است.
ـ در نظام انقلابی، جایگاه‌های حقوقی و پست‌های سازمانی، تعیین‌کننده‌ی شأن واقعی و ارزش حقیقی انسانها نیست، و هرگز موجب خودبرتربینی فرادست‌ها و نگاه تحقیرآمیز به فرودست‌ها نمیشود. 
ـ در نظام انقلابی، منافع و آرمانهای جامعه، مقدّم بر منافع سازمانی است و منافع سازمانی، مقدّم بر منافع شخصی و جناحی و ...
ـ در نظام انقلابی، پاسخگویی، شفّافیّت، سرعت عمل، نقدپذیری و روحیه‌ی کار جهادی، با قانونمداری، اخلاق، معنویّت، انضباط و برادری  درهم‌آمیخته است و هیچ کدام موجب نادیده گرفته شدن دیگری نمیگردد.
ـ در نظام انقلابی، محافظه‌کاری، مصلحت‌اندیشی‌های فردی و جناحی، بخشی و منطقه‌ای، حاکمیّت رابطه به جای ضابطه و ... هیچ جایگاهی ندارد و علاوه بر اینکه در قوانین حتّی‌المقدور پیشگیری خواهد شد، در فرهنگ‌ِ سازمانی دستگاه‌ها و مجموعه‌های اداری نهادینه میشود.
ـ و بالاخره، در نظام انقلابی، انگیزه‌ها و ارزشهای انقلاب در تار و پود ساختارها و قوانین و فرایندها و در تعاملات و رفتارهای ارکان و کارگزاران نظام با یکدیگر و با مردم، قابل مشاهده است.

اینها مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که برای تحقّق "نظام انقلابی" سرلوحه‌ی خودسازی ساختاریِ دستگاه‌های حکومتی باید قرار گیرد و بسترساز حرکت تحولی دولت سیزدهم در راستای اهتمام به بیانیه گام دوم گردد.

البته این مسیر، طولانی و دشوار است، اما با عزم و ارادة انقلابی، همدلی و همافزایی ملّی و تلاش مخلصانه و جهادی، قطعاً طی شدنی است. انشاءالله.

*رئیس اندیشگاه بیانیه گام دوم
دفتر حفظ و نشر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۸۱۵۶۹۱۲:۲۵:۴۶ ۱۴۰۰/۶/۱۳
مردم در سال۵۷ بخاطر ظلم و ستم پادشاهی و فساد اقتصادی انقلاب کردند الان در پاره ای از موارد و از جمله فساد اقتصادی زیاد است لذا برای نجات انقلاب باید در گام دوم انقلاب با انقلاب اقتصادی مفسدین اقتصادی را قلع و قمع نموده و انقلاب و کشور را نجات دهیم
ناشناس۲۱۸۱۵۷۶۱۲:۳۳:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۱۳
افراد دو قطبی ساز کاذب در ارکان حکومت پاک سازی کنید و اجازه ندهید بیایند خود به خود خیلی چیزها حل می شود
ناشناس۲۱۸۱۵۷۷۱۲:۳۳:۵۹ ۱۴۰۰/۶/۱۳
مردم انقلاب کردند که ظلم و تبعیض و فساد و فاصله طبقاتی و اقازادگی و رشوه و اختلاس نباشد و احکام دین جاری باشد متاسفانه به سمتی انقلاب را منحرف کردند که بیشتر شده است مراجع عظام محترم کشور باید بانگ بر آورند و کشور و دین را نجات دهند
ناشناس۲۱۸۱۶۰۵۱۲:۴۴:۲۸ ۱۴۰۰/۶/۱۳
در تعجبم از خانواده شهدا و جانبازان و رزمندگان دفاع مقدس که چشم خود را بسته و سکوت اختیار کرده و پشت پا به خون شهدا زده اند برای سکوت در برابر انحراف مسیر انقلاب
ناشناس۲۱۸۱۶۱۱۱۲:۴۶:۳۰ ۱۴۰۰/۶/۱۳
اگر این دولت نتواند ارزش های انقلاب را احیا کند دیگر باید فاتحه انقلاب را خواند پس مسولان دولت و مردم باید تمام توان خود را برای احیای ارزش های انقلاب بکار ببندند
ناشناس۲۱۸۱۶۳۹۱۳:۰۰:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۱۳
آمال وهدف غایی این نوشته کشوری نیمه کمونیستی باظاهری اسلامی که درهیچ سپهری نمی گنجد.زمینی سوخته ومنابعی ته کشیده وازرمق افتاده همانندکوبا بعداز60سال انقلاب است.
ناشناس۲۱۸۱۷۰۲۱۳:۲۸:۱۳ ۱۴۰۰/۶/۱۳
خوب است دولت سيزدهم يك تفكر و نگاهي داشته باشد به جايگاه انقلاب اسلا مي در كشور و در بين ملت و اثرات و عملكردهاي آن و نيز جايگاه انقلاب اسلامي ايران در " دنيا » و نگاه جهانيان به اين انقلاب ، و بر اين اساس دولت سيزدهم تصميمات و عملكردهاي مقتضي اعمال نمايد !
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  3. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

آخرین عناوین