"آمریکا بازگشته است» یا رفته است؟!

  4000613001 ۴۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

"میدل ایست مانیتور" نوشت:« زمان خواهد برد تا متحدان بین المللی آمریکا، به معنای واقعی کلمه بفهمند در افغانستان چه گذشت. در روزها و ماه های آتی، سرخوردگی مردم افغانستان و متحدان آمریکا از رویه ها و سیاست های واشنگتن در مورد افغانستان بیشتر هم خواهد شد زیرا آن ها به چشم خواهند دید که دولت آمریکا به دنبال تعامل و توافقات فراوانی با طالبان خواهد بود. همان طالبانی که قریب به دو دهه با آن به ظاهر در جنگ بود».

"آمریکا بازگشته است» یا رفته است؟!

به گزارش الف، پایگاه خبری "میدل ایست مانیتور" در گزارشی به این مساله اشاره کرده که پس از خروج بی‌ملاحظه آمریکا از افغانستان و خلق فاجعه توسط واشنگتن در این کشور، چالشی به نامِ حس "رها‌شدگی/Abandonment" در میان دوستان و متحدان بین المللی آمریکا ایجاد شده و اساسا شعارِ "آمریکا بازگشته استِ" دولت بایدن نیز زیر سوال رفته است. مساله ای که پیامدهای مختلفی را برای آمریکا در اقصی نقاط جهان خواهد داشت. 

میدل ایست مانیتور در این رابطه می نویسد: «آیا هنوز متحدان آمریکا از تعهد این کشور به خود مطمئن هستند و به آن اعتماد دارند؟ پس از خروج آمریکا از افغانستان، می تواند گفت تمامی متحدان آمریکا به نوعی این حس را تجربه کرده اند که توسط واشنگتن رها شده و مورد خیانت قرار گرفته اند. 

منتقدان بر این باورند که آنچه دولت آمریکا در مورد تعهد خود به افغانستان نشان داد، بدون هرگونه مشورتی با متحدان این کشور صورت گرفت. شاید بتوان دولت سابق افغانستان به ریاست جمهوری "اشرف غنی" را عینی‌ترین نمونه از پشت پا زدنِ آمریکا به ایفای تعهداتش در قبال متحدان خود دانست. اشرف غنی و دولت افغانستان در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، کاملا مورد بی توجهی وی قرار گرفتند و دولت ترامپ به طور مستقیم با طالبان مذاکره کرد و عملا با این اقدامش، نقش و جایگاه دولت افغانستان را که خود از آن حمایت و پشتیبانی می کرد زیر سوال برد. 

"تونی بلر" نخست وزیر سابق بریتانیا که کشورش در دوره حضور وی در قدرت در سال 2001، به ائتلاف آمریکا جهت حمله به افغانستان پیوست می گوید: "خروج آمریکا از افغانستان کاملا خطرناک، غیرضروری و نَه در راستای منافع آمریکا و نَه منافع انگلستان ارزیابی می شود". تونی بلر عملا این مساله را نوعی "رها کردن" توصیف کرده است. وی همچنین به طور کلی، عقلانیت کشورهای غربی در ترک افغانستان را نیز زیر سوال برده و عملا آنچه که در افغانستان اتفاق افتاد را رژه ای از اشتباهات و تحقیر شدنِ کشورهای غربی دانسته است. 

در این راستا، بسیاری از متحدان و شرکای آمریکا در اقصی نقاط جهان باید این سوال را از خود بپرسند که آیا هنوز می توانند به آمریکا اعتماد کنند؟ و اگر نه، آیا با توجه به بی‌ثباتی بلند مدت در سیاست خارجی آمریکا(با توجه به روند تحولات جاری مرتبط با این کشور)، بایستی به سمت ایجاد ترتیبات امنیتی جدید حرکت کنند؟ 

به عنوان مثال کشورهای نظیر تایوان و کره جنوبی تا حد زیادی به تعهدات و اتحاد آمریکا به/ و با خود جهت دفاع از خودشان در برابر تهدیدات خارجی تکیه دارند(در برابر کشورهایی نظیر چین و کره شمالی). با این حال، رسوایی اخیر سیاسی و نظامی آمریکا در افغانستان، سوال های جدی را در مورد سیاست خارجی و موضع آمریکا به عنوان یک شریک و متحدِ قابل اعتماد ایجاد کرده است. 

سیاست خارجی دولت ترامپ تا حد فراوانی بر شعار "اول آمریکا/First America"استوار بود. در این رابطه آمریکا هیچ احترامی برای خواسته های متحدان خود قائل نبود. ترامپ اساسا دولت اشرف غنی در کابل را رها کرد و علنا از دولت های عرب حاشیه خلیج فارس نظیر عربستان سعودی باج می گرفت. سال 2018، ترامپ به پادشاه عربستان "ملک سلمان" گفت که پادشاهی او بدون حمایت آمریکا دوامی ندارد. از این رو وی باید هزینه حمایت‌های آمریکا را بپردازد. برخی اعضای ناتو نیز عملا هنگامی که ترامپ از آن ها به دلیل پرداخت نکردن سهم خود به ائتلاف مذکور انتقاد کرد، دچار آشفتگی شدند. 

با این همه، عینی ترین نمونه از اقدام آمریکا در رهاکردن متحدانش را می توان در انعقاد توافق از جانب آن با گروه طالبان مشاهده کرد. توافقی که در فوریه سال گذشته میلادی در دوحه قطر به امضا رسید. این توافق پیامی ساده مبنی بر اینکه آمریکا هر زمانکه بخواهد مایل به رها کردن متحدانش است ارسال کرد. در واقع، بر اساس این رویکرد، به محض اینکه آمریکا بفهمد منافعش ایجاب می کند، پا روی اتحاد و مشارکت خود با دوستانش در عرصه بین المللی می گذارد. 

در این چهارچوب دولت ترامپ نه تنها تسلیم طالبان شد بلکه از منافع متحد خود یعنی دولت افغانستان نیز حمایت نکرد. دولت افغانستان عملا مجبور شد تا به آن چیزی که دولت ترامپ با طالبان امضا کرده بود تن بدهد. در این راستا، حتی دولت افغانستان با فشارهای آمریکا، پنج هزار اسیر و زندانی طالبان را نیز از زندان های خود آزاد کرد و تنها این وعده نسیه را از آن ها گرفت تا در آینده با آن(دولت افغانستان) به صورت مستقیم مذاکره کنند. دولت آمریکا عملا با این اقدامات خود، دولت افغانستان را بازیچه ای نشان داد که حتی طالبان هم مایل به تعامل با آن نبود. 

هنگامی که جو بایدن در ماه ژانویه سال جاری میلادی پا به کاخ سفید گذاشت، بسیاری از سیاست های ترامپ را در ابعاد داخلی و بین المللی معکوس ساخت. با این حال وقتی نوبت به مساله افغانستان رسید، به نحو عجیبی گلایه کرد که ترامپ دستان او را در مساله مذکور بسته است. این در حالی است که در جریان نشست ماه ژوئن ناتو، بایدن تلاش های زیادی کرد تا بار دیگر متحدان آمریکا را از این کشور مطمئن سازد و اعتبار آمریکا را در صحنه جهانی با طرحِ شعار "آمریکا بازگشته است"(منظور آمریکای متعهد و ضدترامپ است)، احیا کند. 

دو ماه بعد، بایدن علی رغم اعتراضات گسترده متحدان آمریکا از جمله دولت انگلستان، اقدام به خارج کردن نظامیان خود از افغانستان کرد. در این رابطه، "بن والاس" وزیر دفاع انگلیس عملا این اقدام دولت بایدن را تصمیمی اشتباه خواند که به طالبان فرصتی بی‌نظیر داد و زمینه را برای فتح کابل توسط آن ها هموار ساخت. 

دولت افغانستان نیز عملا در این فضا احساس کرد که رها شده است و در عمل شاهد بودیم که خیلی زود سقوط کرد. اقدامات دولت آمریکا در قبال افغانستان، نَه در راستای منافع راهبردی بلند مدت راهبردی این کشور و نَه موقعیت جهانی آن بوده است. 

شعار دولت ترامپ "اول آمریکا بود" اما شعار دولت بایدن را در میدان عمل باید "فقط آمریکا/America Alone" بدانیم. بر این اساس، آمریکا هر وقت صلاح بداند متحدانش را تنها می گذارد و به نابودی آن ها رضایت می دهد. در شرایط کنونی، بسیاری از متحدان آمریکا مخصوصا در سازمان ناتو گلایه دارند که بایدن با آن ها کوچکترین مشورتی در مساله افغانستان نکرده است. در این فضا باید پرسید که واقعا چه کشور دیگری جرات می کند تا به آمریکا و حمایت های آن از خود امید داشته باشد و به آن اعتما کند؟ آن ها حتی افرادی را که سال ها با آمریکا در افغانستان همکاری داشتند و با خروج آمریکا از افغانستان و اوج گیری طالبان، در معرض خطر قرار می گیرند را هم به راحتی رها کردند. 

به نظر می رسد که زمان خواهد برد تا متحدان بین المللی آمریکا به معنای وقعی کلمه بفهمند در افغانستان چه گذشت. در روزها و ماه های آتی، سرخوردگی مردم افغانستان و متحدان آمریکا از رویه ها و سیاست های واشنگتن در مورد افغانستان بیشتر هم خواهد شد زیرا آن ها به چشم خواهند دید که دولت آمریکا به دنبال تعامل و توافقات فراوانی با طالبان خواهد بود. همان طالبانی که قریب به دو دهه با آن به ظاهر در جنگ بود. از این رو عملکرد آمریکا در افغانستان را نَه فقط رها کردن دولت افغانستان، بلکه باید رها شدنِ ضمنی شمار زیادی از متحدان و شرکای آمریکا توسط این کشور بدانیم. امری که بدون تردید باید بر سیاست های این دسته از بازیگران، تاثیرگذاری‌های خاص خود را داشته باشد». 

*لینک:
https://www.middleeastmonitor.com/20210902-after-afghanistan-us-allies-must-feel-a-sense-of-abandonment

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۸۱۱۵۱۰۶:۵۱:۰۸ ۱۴۰۰/۶/۱۳
اینها دروغگو و پیمان شکن هستند بنابر این غیر قابل اعتمادند
ناشناس۲۱۸۱۳۳۶۰۹:۴۹:۴۸ ۱۴۰۰/۶/۱۳
یانکی ها دغل کار و نیرنگ باز و فریبکار هستن.
ناشناس۲۱۸۱۳۶۱۱۰:۰۶:۳۶ ۱۴۰۰/۶/۱۳
افغانها 20 سال فرصت داشتند ولی قدرش راندانستند
ناشناس۲۱۸۱۵۵۱۱۲:۱۶:۰۶ ۱۴۰۰/۶/۱۳
امریکا بعد از 20 سال مفتضحانه در افغانستان شکست خورد.
ناشناس۲۱۸۱۴۱۸۱۰:۴۸:۲۹ ۱۴۰۰/۶/۱۳
آمریکا با نابودی ابوبکر البغدادی و بن لادن جهان را از شر دو ام الفساد نجات داد.
ناشناس۲۱۸۱۴۲۲۱۰:۵۳:۳۳ ۱۴۰۰/۶/۱۳
عروسک های خیمه شب بازی که خودش درست کرده بود و از کنترلش خارج شده بودند!
ناشناس۲۱۸۱۴۴۰۱۱:۰۱:۲۷ ۱۴۰۰/۶/۱۳
عوامل وقتی تاریخ مصرفشان تمام شوند از شر دنیا کم می کنند و نفرات و گروه های جدید خلق می کنند!
ناشناس۲۱۸۱۱۷۴۰۷:۳۹:۳۱ ۱۴۰۰/۶/۱۳
آمریکا می رود نا امنی، تروریسم، خشونت و جنگ به منطقه باز می گردد.
ناشناس۲۱۸۱۳۰۱۰۹:۳۷:۲۹ ۱۴۰۰/۶/۱۳
زودتر بروید منطه می خواهد آرامش به خود بگیرد
ناشناس۲۱۸۱۳۵۰۰۹:۵۷:۳۲ ۱۴۰۰/۶/۱۳
پس ترکیه عربستان و بقیه کشورهای منطقه این حجم از سلاح را برای چی خریدند؟ واقعا فکر می کنی امریکا بره بیرون ارامش تو منطقه ایجاد میشه؟
ناشناس۲۱۸۱۴۴۵۱۱:۰۵:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۱۳
قضیه مانند آقایان است که می‌گفتند اگر ما نیاییم سر کار جنگ می شود!
ناشناس۲۱۸۱۴۱۳۱۰:۴۵:۴۵ ۱۴۰۰/۶/۱۳
اگر آمریکا و متحدانش نبودند ؛ داعش هم اکنون اکثر کشورهای مسلمان را فتح کرده بود . بیایید واقع بین و قدر دان باشیم .
ناشناس۲۱۸۱۴۳۰۱۰:۵۸:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۱۳
هیلاری کلینتون، وزیر خارجه اسبق آمریکا در کتاب خاطرات خود (انتخاب های سخت) که در آمریکا چاپ شد، نوشته است: ما وارد جنگ عراق،‌ لیبی و سوریه شدیم و همه چیز بر وفق مراد و بسیار خوب بود اما ناگهان انقلاب مصر در 30 ژوئن رخ داد و همه چیز ظرف 72 ساعت تغییر کرد. من به 112 کشور جهان سفر کرده بودم و با برخی از دوستان این توافق حاصل شد تا به محض اعلام تاسیس داعش این گروه به رسمیت شناخته شود اما ناگهان همه چیز فروپاشید. توافق شده بود تا دولت اسلامی(داعش) در روز 5 / 7 / 2013 اعلام شود و ما منتظر اعلام تاسیس آن بودیم تا ما و اروپا هرچه سریعتر آن را به رسمیت بشناسیم.
ناشناس۲۱۸۱۴۳۸۱۱:۰۰:۵۸ ۱۴۰۰/۶/۱۳
دونالد ترامپ: داعش را ما ساختیم ...
ناشناس۲۱۸۱۵۵۲۱۲:۱۶:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۱۳
واقع بین عزیز! بارها ترامپ گفته ‌که داعش را هیلاری کلینتون بوجود آورد. آیا در این مورد واقع بینی لزومی ندارد؟
ناشناس۲۱۸۱۵۵۵۱۲:۱۷:۵۳ ۱۴۰۰/۶/۱۳
امریکا و 3 کشور خبیث اروپایی حامیان اصلی تروریسم و داعش در سوریه و عراق هستن و هدف شون تجزیه کشورهای منطقه است.
ناشناس۲۱۸۱۳۲۱۰۹:۴۴:۱۲ ۱۴۰۰/۶/۱۳
امریکا حامی اصلی تروریسم و عامل اصلی خشونت و جنگ افروزی و تهدید و تحریم و ترور در منطقه و جهان است.
ناشناس۲۱۸۱۳۵۵۰۹:۵۹:۴۸ ۱۴۰۰/۶/۱۳
قبل اینکه امریکا بیاد اینجا خشونت و جنگی نبود
ناشناس۲۱۸۱۱۷۸۰۷:۴۵:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۱۳
اگر آمریکا در افغانستان، عراق، تایوان، ژاپن، کره جنوبی، فیلیپین، خاورمیانه، آلمان..... حضور نظامی نداشت، روسیه، چین و...... دنیا را به آشوب می کشیدند. مردم دنیا باید ممنون مردم آمریکا باشند.
ناشناس۲۱۸۱۳۰۳۰۹:۳۸:۳۴ ۱۴۰۰/۶/۱۳
خخخه سطح فکری رو نگاه آمریکا نصف دنیا را ویران کرده آن وقت این.....!
ناشناس۲۱۸۱۴۱۴۱۰:۴۶:۱۳ ۱۴۰۰/۶/۱۳
اگه آمریکا نبود داعش و القاعده چه بلایی بر سر دنیا می آوردند ؟
ناشناس۲۱۸۱۴۲۴۱۰:۵۵:۲۹ ۱۴۰۰/۶/۱۳
امریکا نبود طالبان و داعش و القاعده ای هم درست نمی شد برای جنگ
ناشناس۲۱۸۱۵۲۷۱۲:۰۰:۱۹ ۱۴۰۰/۶/۱۳
القاعده و داعش عروسک های خیمه شب بازی CIA آمریکا هستند.
ناشناس۲۱۸۱۵۵۹۱۲:۱۹:۲۹ ۱۴۰۰/۶/۱۳
از ترامپ بپرس. شاید هم هیلاری!
ناشناس۲۱۸۱۳۳۲۰۹:۴۸:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۱۳
اگر چین و روسیه نبودند امریکا دنیا را نابود می کرد امریکا از ترس چین و روسیه سر جای خود نشسته است.
ناشناس۲۱۸۱۴۲۸۱۰:۵۷:۲۵ ۱۴۰۰/۶/۱۳
ایران اگر جلوی آمریکا نمی ایستاد الان کشورهای منطقه را تجزیه کرده بود
هادی۲۱۸۱۳۴۱۰۹:۵۲:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۱۳
عجب! 240 هزار نفر در جنگ افغانستان کشته شدن و چند صد هزار در عراق اینها انسان بودن (حتی اگه حیوان هم بودن ناراحت کننده بود) بعد شما میگی مردم دنیا باید ممنون آمریکا باشن؟ باشه شاید به مردم دنیا گفتم ولی شما آنتنت رو بچرخون اخبار رو از جاهای دیگه بگیر! گوسفندها هم باید از گرگ ها ممنون باشن! روسیه و چین دنبال مدل آمریکایی نیستن ولی اگه رفتن به وقتش با اونها هم طرف میشیم. فعلا جنایتکار عالم آمریکاست و ما از این منطقه بیرونش میکنیم به لطف خدا
ناشناس۲۱۸۱۵۵۴۱۲:۱۷:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۱۳
سلام، حالا تورو خدا دیگه با چین و روسیه طرف نشین، بگذارید اونها که قبلا باهاشون طرف شدین از بیمارستان مرخص بشن !!!!
ناشناس۲۱۸۱۵۵۶۱۲:۱۸:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۱۳
قصاص قبل از جنایت نکن! فعلا موجودیها را داشته باش!
ناشناس۲۱۸۱۱۸۳۰۷:۵۳:۰۱ ۱۴۰۰/۶/۱۳
لیبرال دموکراسی بهترین نوع حکومت است هر چند که در هیچ کجای جهان به طور کامل به اجرا در نیامده ولی با همان احوال باز هم از بقبه ی سیستمها موفق تر است
ناشناس۲۱۸۱۴۲۵۱۰:۵۶:۲۲ ۱۴۰۰/۶/۱۳
به زبالدان تاریخ دارد می رود
ناشناس۲۱۸۱۵۱۴۱۱:۵۷:۱۳ ۱۴۰۰/۶/۱۳
پیشنهاد شما چیست؟
ناشناس۲۱۸۱۵۳۴۱۲:۰۳:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۱۳
اونی که به زباله دان تاریخ رفت کمونیسم بود.
ناشناس۲۱۸۱۱۹۱۰۸:۰۱:۲۱ ۱۴۰۰/۶/۱۳
امریکا کجبور به رفتن شده است. اما او از هدفش دست نکشیده و از طرق دیگر پیگیر اهداف خود است. این همه سلاح که به طالبان داده و با طالبان هم جتی یک درگیری کوچک نداشته یعنی اینکه پشت پرده خبرهای زیادی هست.
ناشناس۲۱۸۱۲۰۲۰۸:۱۲:۲۸ ۱۴۰۰/۶/۱۳
بلاخره آمریکا بره خوبه یا نره
ناشناس۲۱۸۱۲۱۰۰۸:۲۶:۲۰ ۱۴۰۰/۶/۱۳
محض رضای خدا برای یکبار هم که شده کشورای مسلمان با هم متحد بشن که اینقدر واسطه و دشمن و غریبه نیاد دخالت بکنه.
ناشناس۲۱۸۱۳۵۷۱۰:۰۱:۴۵ ۱۴۰۰/۶/۱۳
کشورهای اسلامی بر اساس منافعشان با آمریکا و غرب متحد بوده و هستند.
مسعود۲۱۸۱۳۶۹۱۰:۱۴:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۱۳
فقط منافع می‌تونه باعث بشه که کشورها با هم متحد بشن، نه اعتقادات دینی
ناشناس۲۱۸۱۲۳۷۰۸:۴۷:۳۵ ۱۴۰۰/۶/۱۳
آمریکا با طالبان وابسته است برای کنترل ایران .
ناشناس۲۱۸۱۲۵۰۰۸:۵۹:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۱۳
طالبان تونست با ترامپ مذاکره کنه ما نتونستیم!
ناشناس۲۱۸۱۳۱۲۰۹:۴۱:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۱۳
امان از حافظه تاریخی که از عمد به فراموش زده شود بیش از چنین بار مذاکره کردین آخریش هم برجام ننگین آور بود که به خاطر این بمب اتم بتن ریختید که قطعا آیندگان بد شما می گویند
ناشناس۲۱۸۱۳۲۶۰۹:۴۶:۴۹ ۱۴۰۰/۶/۱۳
برجام نشان داد که مذاکره با شیطان بزرگ بجز ضرر و زیان چیزی در پی ندارد.
ناشناس۲۱۸۱۳۷۳۱۰:۱۵:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۱۳
تو که از مذاکره ایران با طالبان ناراحت بودی
ناشناس۲۱۸۱۴۳۳۱۰:۵۸:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۱۳
مذاکره شما از نوع واگذاری نوامیس کشور است
ناشناس۲۱۸۱۴۴۷۱۱:۰۶:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۱۳
طالبان مذاکره کرد تا حکومت به دست بگیرد شما دنبال چی بودی؟ برجام 1 تا چند بعد موشک تو سر خودت؟
ناشناس۲۱۸۱۲۷۱۰۹:۱۸:۰۸ ۱۴۰۰/۶/۱۳
خروج آمریکا را باور نکنید. سیاست حضور نرم در دستور کار است و این سیاست را با جنگ نرم و یا جنگ سرد اشتباه نگیرید. فروش تسلیحات نظامی به کشورهای تحت سلطه از اولویتهای اصلی حضور نرم است. آمریکا دیگر در هیچ میدان جنگی حضور نخواهد داشت. اما با حضور نرم، هر جا لازم باشد آتشی به پا می کند و تسلیحات می فروشد.
ناشناس۲۱۸۱۲۸۵۰۹:۳۱:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۱۳
America alone یعنی امریکا تنها America only یعنی فقط امریکا
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  25. اسراییل چه باید بکند؟ 

پربحث‌های دیروز

    پربحث‌های هفته

    1. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    2. روسفیدی «هنیه»

    3. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

    4. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

    5. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    6. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

    7. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

    8. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

    9. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

    10. آمریکا عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد  

    11. نتايج عمليات وعده صادق

    12. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

    13. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

    14. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

    15. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

    16. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

    آخرین عناوین