خروج آخرین نظامی آمریکا به روایت گاردین

  4000611002 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری "گاردین" در گزارشی به تحلیل خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان و مسوولیت واشنگتن نسبت به ملت افغانستان و آینده این کشور پرداخته و می نویسد: «پس از گذشت حدودا ۲۰ سال از حضور آمریکا در افغانستان، بالاخره پرونده طولانی ترین جنگ در کل تاریخ این کشور، با خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان بسته شد. با این همه، مسوولیت و وظایف آمریکا در قبال افغانستان، همچنان ادامه دارند».

خروج آخرین نظامی آمریکا به  روایت گاردین

به گزارش الف، پایگاه خبری "گاردین" در گزارشی با توجه به کامل شدن فرآیند خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و تحویل فرودگاه کابل به نیروهای طالبان، به این مساله اشاره می کند که شاید، طولانی ترین جنگ تاریخ آمریکا خاتمه یافته باشد با این حال، دولت آمریکا همچنان وظایف و مسوولیت های زیادی را در قبال ملت افغانستان و آینده این کشور دارد. 

گاردین در این رابطه می نویسد: «همزمان با پایان یافتن طولانی ترین جنگ در کل تاریخ آمریکا(جنگ افغانستان) و کامل شدنِ فرایند خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، دو رویدادِ مهم در این رابطه که به تازگی به رُخ داده‌اند، از اهمیت ویژه ای برخودارند. اولین رویداد، ثبتِ تصویر آخرین نظامی آمریکایی در افغانستان است که شبانه در حال سوار شدن بر آخرین هواپیمای خروجی نیروهای آمریکایی از افغانستان است و دومین رویداد، یک روز قبل از خروج آخرین نظامی آمریکا از افغانستان به ثبت رسید و اشاره به حمله تلافی جویانه آمریکا به مواضع گروه داعش دارد که بر اساس برخی گزارش ها در جریان این حملات، دست کم 10 غیرنظامی که در میان آن ها شش کودک نیز حضور داشته اند، جان خود را از دست داده اند. 

هر دویِ این رویدادها نشان دهنده نوعی حس "درماندگی" و "پوچ بودن" هستند. آمریکا پس از 20 سال حضور در افغانستان و هزینه کردنِ دست کم 2 تریلیون دلار در این کشور، به همان بی تدبیری که به افغانستان حمله کرد، اکنون از آن خارج شده و هزینه های زیادی را به افغانستان و ملت این کشور تحمیل کرده است. 

اگرچه "دونالد ترامپ" برای خروج آمریکا از افغانستان یک تاریخ مشخص را معلوم کرد، با این حال، زمان بندی بایدن جهت اجرایی کردن این دستورکار، بیش از آنکه عملگرایانه باشد، تابع نوعی نمادگرایی(سمبولیسم) بود. بایدن قول داد که نظامیان آمریکایی تا قبل از تاریخ 11 سپتامبر سال جاری میلادی، افغانستان را ترک می کنند. تاریخی که عملا با بیستمین سالگرد حملات تروریستی یازده سپتامبر به برج های مرکز تجارت جهانی در نیویورک همزمان بود(متعاقب این حملات بود که دولتِ بوش به افغانستان حمله کرد و رژیم طالبان را از قدرت خلع کرد).

این اقدام بایدن عملا با عقب نشینی بی ملاحظه و بی قاعده نظامیان آمریکایی از افغانستان همراه شد که این مساله خود بیشترین خسارات را به ملت افغانتستان وارد کرد. با این همه، خسارات این موضوع برای موقعیت و جایگاه جهانی آمریکا نیز کم نبود. آمریکایی که پیشتر به دلیلِ: رویه های عجیب ترامپ در عرصه بین المللی، فاجعه حمله حامیان ترامپ به ساختمان کنگره در تاریخ ششم ژانویه سال جاری میلادی، و مدیریت اسفبار بحران شیوع ویروس کرونا در این کشور، بیش از پیش تضعیف شده بود و موقعیت بین المللی آن مخدوش شده بود. در نهایت نیز شاهد آن بودیم که در جریان عقب نشینی بی ملاحظه دولت بایدن از افغانستان، فاجعه ای دیگر خلق شد و نیروهای موسوم به "داعشِ خراسان" با انجام چند حمله انتحاری به فرودگاه کابل، جان 13 نظامی آمریکایی و همچنین ده ها غیرنظامی افغان را گرفتند. 

مهم تر از همه اینکه علی رغم اعلام موفقیت و پیروزی دولت بایدن مبنی بر اینکه توانسته بیش از  120 هزار نفر را از افغانستان خارج کند، با این حال، هنوز هم بسیاری از افرادی که شهروندی آمریکا را داشته اند و یا آن دسته از شهروندان افغان که با نیروهای آمریکایی همکاری داشته اند و همچنین دیگر گروه های آسیب پذیر نظر فعالان جوامع مدنی، با بی توجهی دولت آمریکا، در افغانستان رها شده اند و تهدیدات زیادی علیه آن ها مطرح است. اکنون و با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان، این افراد باید خود را با واقعیت های جدید افغانستان وفق دهند و عملا با آن ها رو به رو شوند. 

نباید فراموش کرد که به دلیل ناکامی و شکست آمریکا در افغانستان، رویاها و آرزوهای مردم افغانستان مبنی بر داشتنِ زندگی بهتر و یا امید به برخورداری از صلح و آزادی در افغانستان، عملا ناپدید شده اند. بسیاری از شهروندان افغان که سال ها خود را وقفِ ساختنِ مجدد کشورشان کرده بودند، اکنون به خارج از افغانستان گریخته اند. دیگرانی هم که مانده اند دیگر اکنون قادر به خروج از افغانستان نیستند. 

در طی دو دهه گذشته، ده ها هزار نفر از شهروندان افغان جان خود را از دست داده اند. آن ها نه فقط از رویه‌های نادرست طالبان رنج برده اند بلکه همچنین از رویه های نادرست ارتش آمریکا و دولت افغانستان نیز در برخی موارد، آسیب های جدی دیده اند.

ایالات متحده آمریکا اخیرا اعلام کرده که در جایگاهی نیست که گزارش ها دال بر اینکه در جریان حمله یکشنبه شبِ گذشته آن(به مواضع داعش خراسان)، غیرنظامیان افغان نیز جان خود را از دست داده اند، زیر سوال ببرد و در مورد آن ها مناقشه کند. با این حال آنچه که روشن و قطعی است این نکته می باشد که از سال 2001 میلادی، در جریان حملات انفرادی و  مشترک نیورهای آمریکایی در مناطق مختلف افغانستان، بسیاری از شهروندان بیگناه و غیرنظامی افغان جان خود را از دست داده اند و در این مسیر تعداد کشته‌شدگان و یا حتی اصل ماجرای کشته شدن ِآن ها در جریان این عملیات ها نیز با تایید و اعتراف نیروهای آمریکایی همراه نبوده چه برسد به اینکه دولت آمریکا بخواهد به بازماندگان افراد بیگناهی که کشته شده اند، غرامت و خسارتِ اقدامات نادرست خود را بدهد. 

باید تاکید کرد که مسوولیت های آمریکا در قبال ملت افغانستان با خروج کامل آن از این کشور خاتمه نمی یابند. اولین مسوولیت و وظیفه آن(آمریکا) این است که با تمامی ابزارهای ممکنِ خود به داد آن دسته از افرادی برسد که سال ها با آمریکا همکاری داشته اند و اکنون بدون حمایت دولت آمریکا، در افغانستان رها شده اند. هرکاری که لازم است باید انجام شود تا طالبان نتواند به آن ها آسیبی برساند.

دومین وظیفه آمریکا این است که مسوولیت کلیه اقدامات خود را در خاک افغانستان به عهده گیرد(در این زمینه به طور خاص باید به حمله اخیر پهپادی آمریکا به مواضع داعش خراسان و خسارات و تلفات جانی آن برای غیرنظامیان افغان اشاره کرد). در این راستا، آمریکا به پاسخگویی، صداقت، و جبران خسارت های خود در حق ملت افغانستان باید توجه داشته باشد. اگرچه آمریکا به عملیات نظامی دو دهه ای خود در خاک افغانستان خاتمه داده، با این حال این کشور نباید به ملت افغانستان پشت کند. ملتی که تازه باید تقاصِ رویه ها و سیاست های اشتباه آمریکا در خاک خود را بپردازند». 
*لینک: 
https://www.theguardian.com/commentisfree/2021/aug/31/the-guardian-view-on-the-us-departure-from-afghanistan-its-responsibilities-dont-end-here

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۷۸۱۱۷۰۱:۰۲:۲۸ ۱۴۰۰/۶/۱۱
--- حسيب خان ! برادر افغاني ، بحمد الله والمنه يانكي ها دم شان را روي كول شان گذاشتند و خاك شما را ترك كردند ، حالا به نظر شما خوب شد يا بدشد ؟ --- خب ... بايد صبر كرد تامدتي ... بايد ديد طالبان مي خواهد چگونه كشور داري كند ، يكي دوسال ديگه جواب اين سؤال را خدمتت عرض مي كنم !! فعلاً صبور باشيد !!
ناشناس۲۱۷۸۱۴۸۰۱:۳۳:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۱۱
خروج فاجعه‌آمیز آمریکا عملا نشان داد نمی‌شود یک کشور را به زور جلو برد. فرایند توسعه یک کشور باید به دست مردم همان کشور اتفاق بیفتد وگرنه محکوم به شکست است. از طرف دیگر این شکست شاید پایانی بر جنگ‌های آمریکا در نقاط دیگر جهان باشد و شاید مردم دنیا حداقل از شر دخالت‌های نظامی آمریکا راحت شده باشند.
ناشناس۲۱۷۸۱۵۵۰۱:۳۹:۵۷ ۱۴۰۰/۶/۱۱
دو امپراتوری بریتانیا و شوروی بعد از جنگ در افغانستان دچار فروپاشی شدند. دومینوی تکرار تاریخ فروپاشی امپراتوری‌های متجاوز به ایالات متحده آمریکا رسیده است! تیک تاک، تیک تاک ...!
ناشناس۲۱۷۸۲۷۲۰۷:۱۵:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۱۱
از خروج آمریکا از افغانستان، ایران بیشترین ضررها را متحمل خواهد شد.
ناشناس۲۱۷۹۰۸۲۱۶:۴۳:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۱۱
نفس وجود طالبان یه توهینه به مقام انسانیت و ارزشهای انسانی از جمله آزادی چه برسد به اینکه طالب بخواهد حکومت کنه و قانونگذارهم باشه
ناشناس۲۱۷۸۲۷۳۰۷:۱۷:۲۴ ۱۴۰۰/۶/۱۱
با خروج آمریکا از افعانستان، راه نفوذ چین به خاورمیانه هموار شد.
ناشناس۲۱۷۹۱۰۰۱۶:۵۷:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۱۱
افغانستان پاداش نیست که به کشوری داده بشه. تو طول تاریخ حتی استعمارگرها این کشور را ول کردند. افغانستان کشوری پر از کوه و ناامن و بی ثبات هست. چین سوریه را نساخت. افغانستان را بسازه؟
ناشناس۲۱۷۸۲۷۴۰۷:۱۸:۱۸ ۱۴۰۰/۶/۱۱
بایدن ابله افغانستان را به چین واگذار کرد.
نا شناس۲۱۷۸۳۶۰۰۸:۵۰:۲۲ ۱۴۰۰/۶/۱۱
یک نشریه به راحتی عملکرد شخص اول ایالت متحده را تماما زیر سوال میبره. همچین چیزی تو کشورهایی مثل روسیه، ترکیه و ... قابل تصور هم نیست.
ناشناس۲۱۷۸۸۵۹۱۵:۰۹:۱۵ ۱۴۰۰/۶/۱۱
هر چی گاردین بگه درسته؟
ناشناس۲۱۷۹۵۱۳۲۱:۰۴:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۱۱
اگر طالبان برای ایران ناامنی ایجاد کرد حساب سعودی و قطر و ترکیه را برسید چون این سه کشور پشت طالبان هستند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین