تاکید بورل بر همکاری با همسایگان افغانستان از جمله ایران در زمینه پناهجویان

  4000610003

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر لزوم تشکیل نیروی واکنش سریع این قاره و همکاری با ایران و کشورهای دیگر همسایه افغانستان پس از سیر سریع تحولات در این کشور اشاره کرد.

تاکید بورل بر همکاری با همسایگان افغانستان از جمله ایران در زمینه پناهجویان

به گزارش فارس، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با یک نشریه ایتالیایی بر لزوم تشکیل نیروی واکنش سریع این قاره و همکاری با ایران و کشورهای دیگر همسایه افغانستان در امور پناهجویان این کشور اشاره کرد.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه در گفت‌وگو با نشریه ایتالیایی «اکونومیا» گفت، زمان آن فرا رسیده است که یک نیروی واکنش اضطراری اروپایی ایجاد کنیم، زیرا آمریکایی‌ها دیگر در جنگ به نفع دیگران مشارکت نخواهند کرد.

*پذیرش شکست غرب

وی در بخشی از این مصاحبه گفت، این در درجه اول یک فاجعه برای افغانستانی‌ها، یک شکست برای غرب و یک نقطه عطف در روابط بین المللی است. اما آیا این پایان جنگ است؟ این پایان حضور نظامیان غرب در افغانستان است. من مطمئن نیستم که خود افغانها شروع به جنگیدن با یکدیگر نکنند. اما این قطعاً برای ما پایان کار نیست، زیرا ما باید به حمایت از مردم در افغانستان ادامه دهیم.

*اروپا در افغانستان هزینه زیادی کرد

وی در پاسخ به سئوالی در زمینه انتقادها از آمریکا و «جو بایدن» و نقش اروپا در تحولات افغانستان گفت، اروپایی‌ها از ابتدا درگیر جنگ افغانستان بودند. از ابتدا اعضای اروپایی ناتو نیروهای خود را اعزام کرده اند و ما پول زیادی خرج کردیم. با این وجود، ما به عنوان اروپا رویکرد روشنی نداریم. هدف اول مبارزه با القاعده بود و ما این کار را انجام دادیم. سپس یک هدف گیج کننده دیگر وجود داشت، تلاش برای ایجاد یک دولت مدرن. در این بیست سال کاری انجام شده است، ما نمی‌توانیم در این مورد منکر آن باشیم. از جمله، ما به سه میلیون دختر اجازه دادیم که به مدرسه بروند. اما زمان لازم برای تشکیل یک دولت مدرن وجود نداشت.

*ایده تشکیل نیروی واکنش سریع اروپا

وی در بخشی دیگر با پرداختن به موضوع تکیه کردن به قدرت نظامی آمریکا در منازعات بین‌المللی گفت،ما اروپایی‌ها باید از این بحران برای یادگیری نحوه همکاری و برای تقویت ایده خودمختاری راهبردی بیشتر استفاده کنیم. ما همچنین باید بتوانیم به تنهایی حرکت کنیم. با تقویت ظرفیت‌های خود، ناتو را تقویت می‌کنیم .

بورل ادامه داد، اروپا اغلب فقط در مواجهه با شرایط اضطراری واکنش نشان می دهد. از این تجربه ما باید درس بگیریم. هریک از کشورهای اتحادیه اروپا حاضر در افغانستان در هفته ‌ای اخیر در اطراف فرودگاه کابل بسیج شدند. آنها با یکدیگر همکاری کردند و قابلیت های حمل و نقل را به اشتراک گذاشتند. اما ما به عنوان اروپا نتوانستیم شش هزار نظامی را برای حفاظت از منطقه به اطراف فرودگاه بفرستیم. اماآمریکایی‌ها این کار را کردند. به همین دلیل، در دورنمای راهبری ما پیشنهاد ایجاد "نیروی واکنش سریع اروپایی" را می‌دهیم که می‌تواند در مواقع اضطراری سریع عمل کند. وقتی آمریکایی‌ها نمی‌خواهند درگیر شوند، اتحادیه اروپا باید بتواند برای حفظ منافع خود مداخله کند. نیروی واکنش سریع ما باید متشکل از پنج هزار نظامی باشد که بتوانند با یک تماس سریع آماده شوند.

*لزوم همکاری با ایران و دیگران

جوزپ بورل همچنین  در مورد کمک‌های اتحادیه اروپا با ازبکستان ، تاجیکستان ، پاکستان و ایران  در مورد پناهجویان افغانستانی گفت، آنچه واقعیت دارد این است که در مورد مسائل مربوط به افغانستان ما باید همکاری خود را با کشورهای همسایه افزایش دهیم. ما باید در مواجهه با موج اول پناهندگان به آنها کمک کنیم. این بدان معنا نیست که افغان‌هایی که فرار می‌کنند ابتدا به "رم" می‌رسند، بلکه شاید به "تاشکند" برسند. باید به کشورهای خط مقدم کمک کرد .

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین