سفیر اسبق ایران در افغانستان در گفتگو با الف بررسی کرد طالبان از پس اداره افغانستان بر می آید؟!

  4000608114 ۵۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

"ابوالفضل ظهره‌وند" سفیر اسبق ایران در افغانستان معتقد است آنچه اکنون طالبان را به انعطاف در رویکردهایش رهنمون کرده، تا حد زیادی ناشی از تغییر در شرایط کلی افغانستان است. بدون تردید رویه قدیم طالبان در امر حکمروایی افغانستان، برای شرایط کنونی این کشور راهگشا نیست. با این حال ماهیت فکری و ایدئولوژیک آن ها تغییری نداشته و از آن مهم تر آنان مسیر همواری در افغانستان پیش رو ندارند و دچار اختلافات درونی هم هستند.

همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و اوج گیری مجدد طالبان در این کشور، روند تحولات افغانستان نیز سرعت قابل توجهی به خود گرفته است. در مدت اخیر اخبار مربوط به تحولات افغانستان در صدرِ توجه جریان های رسانه ای منطقه ای و فرامنطقه ای بوده است و هر کدام از آن ها از دریچه ای خاص به تحولات افغانستان، نگریسته و می نگرند. 

با این حال، بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که طالبان مسیری آسان جهت حکومت بر افغانستان پیش رو ندارند و در این راه با چالش های فراوانی رو به رو خواهند شد. تحولات اخیر افغانستان نظیر انجام چند حمله انتحاری به فرودگاه بین المللی کابل و همچنین طرح گمانه زنی هایی مبنی بر وجود برخی اختلافات و رقابت ها در درون طالبان نیز، همه و همه حاکی از آن هستند که آینده افغانستان آبستنِ اتفاقات و رویدادهای بیشتری است. "الف" نظر "ابوالفضل ظهره‌وند" سفیر اسبق کشورمان در افغانستان را در این باره جویا شده است.
 
*همانطور که می دانید اخیرا فرودگاه بین المللی کابل هدف چند مورد حمله انتخاریِ گروه داعش قرار گرفت. اتفاقی که در جریان آن 13 تفنگدار ارتش آمریکا به همراه ده ها غیرنظامی افغان، جان خود را از دست دادند. تحلیل شما از این مساله در بحبوحه تحولات جاری در افغانستان چیست؟

 
به نظر من این اتفاق نمودی از این مساله بود که اساسا آمریکایی ها علاقه مند به ادامه بحران در افغانستان هستند زیرا "جو بایدن" رئیس جمهور آمریکا سه شنبه هفته گذشته پیش بینی کرده بود که قرار است داعش دست به عملیات های تروریستی خونینی در افغانستان بزند. از سویی در شرایط کنونی بر اثر بی‌سامانی های فعلی در افغانستان که تا حد زیادی نتیجه رویکردهای نادرست آمریکا است، شاهد آن هستیم که عملا زمینه برای هرگونه عملیات و اقدام تروریستی در خاک افغانستان فراهم شده و همین مساله هم موجب وقوع حملات تروریستی اخیر به فرودگاه کابل شد. 

از طرفی این اتفاق(حملات انتحاری به فرودگاه کابل) عملا موجب خواهد شد تا آمریکایی ها این توجیه را برای آن دسته از اتباع افغان که طول سال های اخیر با آمریکایی ها همکاری داشته اند و اکنون خواستار خروج از افغانستان هستند ارائه کنند که چون اتفاقات تروریستی در افغانستان روی داده، ما(آمریکا) قادر نیستیم همه شما را از این کشور خارج کنیم. توجیهی که صرفا برای پوشاندنِ بی کفایتی های آمریکا در حق مردم افغانستان ارائه می شود. در واقع این حادثه به دولت آمریکا کمک می کند تا هر چه سریع تر از افغانستان خارج شود و در عین حال، هیچ احساس مسوولیتی نیز در قبال افرادی که با آن برای سال ها همکاری داشته اند، نداشته باشد. 

جدای از این ها، حملات فرودگاه کابل به طالبان نیز کمک کرد و موجب شد تا جریانِ شهروندان افغانستانی که از شهرستان ها و ولایات مختلف افغانستان به سمت فرودگاه کابل حرکت می کردند و سعی داشتند از افغانستان خارج شوند، متوقف شود. این همان خواسته طالبان بود که در روزهای اخیر نیز بارها آن را تکرار کرده بودند. در این رابطه به طور خاص "ذبیح الله مجاهد" سخنگوی طالبان(وزیر اطلاعات و فرهنگ دولت طالبان) از مردم افغانستان بارها درخواست کرده بود که کسی به سمت فرودگاه کابل نرود. وقوع حملات اخیر در نزدیکی این فرودگاه، عملا تا حد زیادی طالبان را در این رابطه به هدفش رساند. 
*در شرایط کنونی و همزمان با اوج گیری طالبان در افغانستان، یکی از نکاتی که بیش از پیش مطرح می شود، موضوعِ اختلافات داخلی در میان طیف های مختلف طالبان و تبعات خاص داخلی و بین المللی این مساله است. در این رابطه مثلا عنوان می شود که میان "گروه حقانی" که اکنون کنترل امنیت کابل را بر عهده دارد با آن شاخه از گروه طالبان که در ولایت قندهار از موقعیت برتر برخوردار است(و رهبر آن ها ملاعبدالغنی برادر است) اختلاف های جدی وجود دارد. طالبانِ ازبک و تاجیک هم جاه طلبی های خاص خود را دارند. چشم انداز اختلافات داخلی طالبان در آینده را چطور ارزیابی می کنید؟ 

اختلافات بالقوه وجود دارد و بالفعل نیز در برخی مناطق خود را نشان داده اند. مثلا طالبانِ ازبک یا تاجیک علی‌رغم اینکه کمک کردند تا مناطق شمالی افغانستان تصرف شوند با این حال، آن سهم و موقعیتی را که انتظار داشته‌اند تاکنون به دست نیاورده اند. از سویی "شبکه حقانی" نیز که از جنبه ایدئولوزیک خیلی تندتر از طالبان است بیش از آنکه به طالبان احساس دِین کنند به داعش نزدیک هستند. از این رو، این مسائل نشان می دهند که در گام‌های بعدی در افغانستان در مسائلی نظیر توزیع قدرت، نوعِ مواجهه طالبان با داعش و القاعده، نوع تعامل با کشورهای همسایه و خارجی و همچنین مسائلی نظیر رعایت حقوق اقشار و گروه های مختلفی اجتماعی در جامعه افغانستان، شاهد تنش ها و چالش هایی میان طیف های مختلف گروه طالبان خواهیم بود. تمام این مسائل از بالقوه بودنِ احتمال جنگ و درگیری در داخل گروه طالبان نیز حمایت می کنند. حتی پیش بینی می شود که برخی طیف‌های طالبان نیز که از حیث ایدئولوژیک با گروه های افراطی نظیر داعش نزدیک هستند، با آن ها ایجاد اتحاد کنند. مسلما این گزینه ها دور از ذهن نیستند و هرکدام، چالش های خاصی را سبب خواهند شد.  

*طالبان تاکنون وعده های زیادی را در امر حکمروایی خود در افغانستان داده اند و سعی داشته اند بر این مساله که می خواهند همچون دولتی عادی در عرصه بین المللی با آنها برخورد شود تاکید کنند. آیا این موضوع حاکی از نیت واقعی طالبان است یا خیر باید آن را نمودی از تلاش های طالبان جهت محکم کردن جای پا در افغانستان و سپس در پیش گرفتن رویه هایی که سابقا نیز از این گروه در دوران دولتشان در افغانستان(قبل از سال 2001) شاهد بودیم در نظر گیریم؟ 

طالبان از جنبه ماهیت ایدئولوژیک و جهت گیری های فکری هیچ فرقی با دهه 80 میلادی نکرده است. آنچه اکنون طالبان را به انعطاف در مواضع و رویکردهایش رهنمون کرده، تا حد زیادی ناشی از تغییر در شرایط کلی افغانستان است. نباید فراموش کنیم که از زمان حکومت طالبان در افغانستان تا کنون، 20 سال گذشته است و اگر قرار باشد طالبان با همان ادبیات 20 سال گذشته بخواهد در عرصه حکمروایی افغانستان وارد شود، با توجه به تغییرات گسترده ای که در این کشور اتفاق افتاده، عملا با چالش های زیادی رو به رو خواهند شد. از این رو طالبان ناگزیر به نشان دادنِ انعطاف هایی در مواضع خود هستند تا شاید بتوانند جامعه افغانستان را به سمت خود جلب کنند. در مورد جامعه جهانی نیز باید گفت که بخش عمده ای از کشورهای جهان نظیر کشورهای غربی، اعطای شناسایی سیاسی به طالبان و دولت آن را به مشاهده رویه ها و سیاست های آن و کنشگری عینی آن ها به عنوان یک دولت عادی در عرصه روابط بین الملل، مشروط کرده اند. اکنون اتحادیه اروپا، آمریکای ها و دیگران در این رابطه به طور خاص اعلام کرده اند که مساله شناسایی طالبان را صرفا در چهارچوب دیپلماسی دسته‌جمعی، تعیین تکیف خواهند کرد. آن ها عملا سفارتخانه‌های خود را نیز بسته اند و جریان کمک های بین المللی به افغانستان نیز کاملا قطع شده است که این موضوع هم چالشی اساسی برای طالبان خواهد بود و در نوع خود حتی می تواند به رویه ها و سیاست های آتی طالبان نیز شکل دهد. 

*در شرایط فعلی بسیاری از ناظران و تحلیلگران بین المللی، جو بایدن و دولت وی را به بی کفایتی و خلق فاجعه در افغانستان متهم می کنند. با این حال اکنون دیدگاه جدیدی نیز مطرح می شود که اشاره به این مساله دارد که آمریکایی ها به عَمد از افغانستان خارج شده اند تا بتوانند تمرکز بیشتری را معطوف به محدودسازی چین در عرصه بین المللی کنند. در این راستا، واشنگتن با خروج از افغانستان که با چین نیز مرز مشترک دارد عملا سعی داشته تا برای پکن و منطقه پیرامونی آن ایجاد مشکل کند. نظر شما در مورد این گزاره چیست؟ 

مقام معظم رهبری اخیرا در دیدار با اعضای هیات دولت جدید کشورمان به این نکته اشاره داشتند که رویکرد و سیاست های دولت های آمریکا با یکدیگر تفاوتی ندارد زیرا آن ها از راهبردهای ثابتی بهره می برند. همان نگاهی که بایدن به ترک افغانستان و تهدیدانگاری چین داشته، عینا در نوعِ نگاه ترامپ نیز دیده می شد. اساسا تفاوتی میان این دو در مساله افغانستان و رویکرد آن ها به مسائل کلان آمریکا دیده نمی شود با این حال، حتی اندک تفاوت ها(میان آن ها) نیز صرفا با توجه به اهداف سیاسی خاص وجود دارند. 

مثلا شاید دولت بایدن بخواهد از یک برگ برنده در انتخابات میان دوره ای کنگره برخوردار شود از این رو خروج از افغانستان را با سرعتی ببشتر به پیش برده است. با این همه، نوع نگاهِ هر دو(دولت های ترامپ و بایدن) به تهدیدات و فرصت ها یکی است. قطعا کشورهایی نظیر ایران، چین و روسیه، هم از منظر دونالد ترامپ و هم جو‌بایدن، تهدید هستند و در عمل هم مشاهده می کنیم که نوع برخوردشان با تهدیدات نیز یکسان است. اساسا در مساله افغانستان نیز بایدن وارث استراتژی شد که دونالد ترامپ آن را با آغاز گفتگوهای دوحه با طالبان کلید زد. 

جدای از همه این ها، خروج آمریکا از افغانستان را صرفا نباید به این کشور(افغانستان) و مسائل آن مرتبط دانست، بلکه به نظر من خروج آمریکا از افغانستان تا حد زیادی ناشی از شکست های متعددی بود که آمریکا در بخش‌های مختلف خاورمیانه آن ها را متحمل شد و افغانستان صرفا بخش کوچکی از پازل بزرگتر شکست آمریکا در صحنه غرب آسیا بود. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۷۵۲۱۷۰۴:۳۸:۴۵ ۱۴۰۰/۶/۹
اطمینان دارم برادران افغان با کشت وسیع خشخاش و صادرات فرآورده های آن در امر حکمروایی افغانستان موفق خواهند بود.
ناشناس۲۱۷۵۳۸۷۰۸:۵۹:۳۶ ۱۴۰۰/۶/۹
رئیس جمهور ترکیه در مراسم رونمایی از پهپاد پیشرفته ساخت این کشور گفت: هرکس در منطقه می‌خواهد سنگی جابه‌جا کند باید اول از ترکیه اجازه بگیرد. بدون ترکیه تحقق صلح ناممکن است.
ناشناس۲۱۷۵۸۵۹۱۲:۵۰:۲۸ ۱۴۰۰/۶/۹
ترکیه چه نقشی دارد در اصلاح امور وقتی ایران وجود دارد. در منطقه حرف اول و آخر را جمهوری اسلامی میزند. چرا گول جریانهای رسانه های آمریکایی-اسراییلی را میخورید. بصیرت داشته باشید زره ای!!! دوران استکبار آمریکا، 43 سال قبل تمام شده است
ناشناس۲۱۷۵۹۸۳۱۴:۲۰:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۹
اردوغان خودش تروریسته.
ناشناس۲۱۷۶۱۶۴۱۶:۲۶:۳۱ ۱۴۰۰/۶/۹
خب طالبان هم تروریسته .
ناشناس۲۱۷۷۴۳۴۱۵:۴۵:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۱۰
ترکیه طبل توخالی است. سیاست نعل و میخ دارد. منافق است. با تروریستها همکاری دارد.
ناشناس۲۱۷۵۳۹۴۰۹:۰۸:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۹
دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین آمریکا، در واکنش به خروج نظامی این کشور از افغانستان، در بیانیه‌ای نوشت: اگر طالبان تجهیزات آمریکا را پس ندهد یا باید با نیروی نظامی قاطع به آنجا برویم و تجهیزات را پس بگیریم، یا دست‌کم با بمب نابودشان کنیم. هیچ‌کس هرگز چنین حماقتی را تصور نمی‌کرد.
ناشناس۲۱۷۶۱۹۱۱۶:۴۵:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۹
ترامپ اگه زور نظامی داشت همان زمانی که پایگاهشون رو با خاک یکسان کردیم و خار و خفیفشون کردیم باید کاری میکرد
ناشناس۲۱۷۵۳۹۶۰۹:۱۰:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۹
احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، به فارن پالیسی گفت: چین، طالبان را عامل ثبات و افغانستان را کشوری برای ایجاد پل ارتباط زمینی با ایران قلمداد می‌کند. او افزود: چین معتقد است اگر از افغانستان به ایران متصل شود، می‌تواند در خاورمیانه اعمال نفوذ کرده و آمریکا را به چالش بکشد.
ناشناس۲۱۷۵۸۶۶۱۲:۵۳:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۹
متاسفانه احمد مسعود، بصیرت ندارد،همین. وگرنه میدانست باید جلوی ایران سر خم کند، ایران قدرتمند ضد استکبار جهانی سالهاست به تنهایی روی پای خود ایستاده و قدرت اصلی منطقه اسست.
ناشناس۲۱۷۵۴۱۱۰۹:۲۱:۴۹ ۱۴۰۰/۶/۹
الان شبکه های امریکا و اروپا از هجوم مردم به اتوبوسهای کابل به مرزهای ایران گزارش می دهند. مسافرین می گویند هر چه باشد از زندگی با طالبان بهتر است. ۸۵ درصد بودجه اداره افهانستان و تامین مواد غذایی مردم ان توسط امریکا و اروپا و ژاپن و... نامین میشد که حالا همه انها متوقف شده. چین و روسیه هم غیر ممکن است کمکی مالی کنند باز این ایران است که کمرش زیر هزینه مالی خم می شود چون اگر کمک نکنیم چند میلیون گرسنه به مرزهای ما هجوم می اورند
ناشناس۲۱۷۵۴۱۵۰۹:۲۳:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۹
حالا طالبان از سوی پاکستان و عربستان و قطر و داعش از سوی روسیه و اسراییل افغانستان و منطقه را به عرصه خونریزی و ویرانگری می کشانند
ناشناس۲۱۷۵۴۱۸۰۹:۲۵:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۹
اداره یک کشور به همین راحتی نیست. امریکا تمام نوابغ و نخبه های افغان را خارج کرد. طالبان دیگر متخصصی ندارد که افغانستان را اداره کند. 25 سال پیش افغانستان یک کشور روستایی بود باز هم طالبان توانایی اداره افغانستان را نداشت چه برسه به الان.
ناشناس۲۱۷۵۵۸۰۱۰:۴۸:۵۸ ۱۴۰۰/۶/۹
با جرای دقیق قوانین شریعت خدا آنها را یاری خواهد کرد و موفق خواهند شد آن نخبه ها که رفتند تسلیم امر خدا و دستورات شریعت نبودند و بهتر که رفتند
ناشناس۲۱۷۶۲۷۶۱۸:۱۳:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۹
این طالبان چه ربطی به اسلام دارد ؟
ناشناس۲۱۷۵۹۸۰۱۴:۲۰:۰۳ ۱۴۰۰/۶/۹
با این اوصاف خوش به حال سنتی کاران عزیز وطنی خواهد بود که تعدادشان هم کم نیست
ناشناس۲۱۷۷۴۹۵۱۶:۱۸:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۱۰
چند ساله که همه چیز گران شده به غیر از مواد مخدر . طالبان اگر اقتصادش را به دست ساقی های مواد بده حداقلش اینکه که تورم را مهار کرده :))))
ناشناس۲۱۷۵۲۲۵۰۵:۳۹:۰۳ ۱۴۰۰/۶/۹
بله بر می آید و مشکلی نداره
ناشناس۲۱۷۵۷۵۶۱۲:۰۷:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۹
حداقل طالب های افغانستان در کلام برای اقتصاد اهمیت قایل اند، همان که ادعا میکنند همانند، خانواده شان را برای تحصیل! خارج نفرستادند!، سرمایه شخصی در خارج برای خودشان یواشکی جمع نکرده اند!، تحمل دزد و خائن را هم ندارند.
ا.ر۲۱۷۶۱۵۱۱۶:۱۴:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۹
فعلا برای این کارها یک کمی زوده ‌. یکی دو دهه دیگه که بچه ها بزرگ شدند و به آقازادگی رسیدند از این کارها هم میکنند
ناشناس۲۱۷۵۸۳۳۱۲:۳۹:۲۷ ۱۴۰۰/۶/۹
وقتی روحانی و ظریف و جهانگیری و نوبخت تونستن ایران رو اداره کنن، اداره افغانستان توسط طالبان بسیار آسان است.
ناشناس۲۱۷۵۲۳۴۰۶:۰۷:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۹
طالبان و تفکرات طالبانی از پس اداره کشور برنمی آید . کار هر بز نیست خرمن کوفتن گاو نر میخواهد و مرد کهن
ناشناس۲۱۷۶۱۹۳۱۶:۴۶:۵۶ ۱۴۰۰/۶/۹
خب پس یه لیبرال مثل حسن خودمون پیدا کنید بینشون شاید تونست مدیریت کنه
ناشناس۲۱۷۵۲۳۵۰۶:۱۰:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۹
طالبان خیال میکند با فروش مواد مخدر ( جنس خوب ) میتواند کشور داری کند
ناشناس۲۱۷۵۲۳۸۰۶:۲۲:۱۹ ۱۴۰۰/۶/۹
اداره کردن یک کشور زیر ستم و سر نیزه و ظلم در کوتاه مدت ممکن است. اما در نهایت این مردم هستند که پیروز می شوند.
ناشناس۲۱۷۵۵۸۳۱۰:۵۰:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۹
طالبان شریعت را اجرا می کند اجرای دستورات دین ظلم نیست
ناشناس۲۱۷۵۶۶۴۱۱:۲۴:۰۶ ۱۴۰۰/۶/۹
یا جاهلی یا ابله
ناشناس۲۱۷۵۷۹۶۱۲:۲۴:۴۹ ۱۴۰۰/۶/۹
تا شناخت از شریعت چه باشد و چگونه و توسط چه کسی اجراشود!! از صدر اسلام تا به امروز مدعیان شریعت باهم جنگیدند!
ناشناس۲۱۷۵۲۳۹۰۶:۲۳:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۹
پیامبر اسلام: الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم حکومت با کفر باقی می‌ماند ولی با ظلم هرگز
ناشناس۲۱۷۵۲۴۹۰۶:۴۵:۳۶ ۱۴۰۰/۶/۹
امریکا بزرگترین بر هم زننده نظم جهانی است برای تداوم درآمد های نامشروعش
ناشناس۲۱۷۶۰۰۸۱۴:۳۶:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۹
ریشه همه این مشکلات در جهالت و بی‌فرهنگی خود مسلمانان است. مثلاً همین افغانستان. همه مردم افغانستان بی‌سواد هستند و عقاید تند مذهبی دارند. مسلم است که سردمداران چنین کشوری جنگ‌سالاران، مخالفان آزادی خواهند بود.
ناشناس۲۱۷۵۲۷۶۰۷:۳۲:۳۲ ۱۴۰۰/۶/۹
حالا نه این که شما فرهنگ و اقتصاد این کشور را شکوفا کردید ؟ اونا هم مثل شما تجربه می کنند و در این تجربه ، مردم بیچاره له و له تر می شوند
ناشناس۲۱۷۵۴۳۵۰۹:۳۲:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۹
تا تفکر شماها باشد وضع همین است
ناشناس۲۱۷۵۵۸۶۱۰:۵۱:۲۷ ۱۴۰۰/۶/۹
فعلا که 43 ساله تفکر شماها حاکم بوده و نتیجه اش فقر و تحریم و گرفتاری و انواع مصیبت ها بوده
ناشناس۲۱۷۵۸۲۷۱۲:۳۷:۴۵ ۱۴۰۰/۶/۹
اره دوران پهلوی خوب بود که 76 درصد زنان بالای 15 سالش بیسواد مطلق بودند. البته از شمایی که توی بیسوادی بیمارگونه غرق شدید و توی زندگی ننگینتون یک بار هم سرچ نکردید دونستن این چیزا انتظار نمیره،
ناشناس۲۱۷۶۱۹۷۱۶:۴۸:۴۱ ۱۴۰۰/۶/۹
43 ساله؟ مثل اینکه فراموش کردی 8 سال گذشته تفکر لیبرالیسم حاکم بود و اوج فاجعه رخ داد
ناشناس۲۱۷۶۶۴۷۰۲:۵۹:۳۱ ۱۴۰۰/۶/۱۰
خواهشا توجه داشته باشید که حضرت امام خمینی رحمة الله عليه تنها نبودند! حصرت امام با پشتیبانی میلیونها ایرانی غیور و جان بر کف که با تظاهرات و اعتصابات خود رژیم دژخیم شاهنشاهی فلج کرده بودند بود که توانستند این انقلاب با شکوه را به ثمر برسانند.
ناشناس۲۱۷۶۶۴۸۰۳:۰۳:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۱۰
نمیدانم منظورت از تفکر شماها چیست؟ تا اونجا که من بیاد دارم ما خودمان انقلاب کردیم و انقلاب اسلامی متعلق به تمامی مردم شریف ایران است.
ناشناس۲۱۷۶۶۴۹۰۳:۱۵:۴۳ ۱۴۰۰/۶/۱۰
پسر خالم از زندگیش اینجا راضی نیست داره اسپانیایی میخونه و میخواد با خانواده بره گواتمالا زندگی کنه.
ناشناس۲۱۷۵۸۳۰۱۲:۳۸:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۹
تا وقتی تک تک عقب افتاده های برانداز حذف کامل نشند، این مملکت به جایی نمیرسه، این جماعت هیچ تولیدی ندارند و فقط ضرر محضند
ناشناس۲۱۷۶۶۵۱۰۳:۲۱:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۱۰
کاملا صحیحه! حذف کامل و بی بروبرگشت! حالا میخواد هر چند نفر باشند! این گروه متاسفانه ستون پنجم دشمنه!
س م۲۱۷۵۳۳۳۰۸:۱۷:۴۰ ۱۴۰۰/۶/۹
ادیولوژِی هایی مانند طالبان که فقط در نفی دیگران صحبت و اقدام میکنند فرصتی برای ارایه راهکار و برنامه برای مدیریت و ساختن ندارند پس در اداره کشور ناموفق خواهند بود زیرا ساختن در ذهن ایشان هیچ جایگاهی ندارد
ناشناس۲۱۷۵۳۶۱۰۸:۴۰:۳۱ ۱۴۰۰/۶/۹
توکل بر خدا حالا اگر هم برنیومد تقصیر قبلی‌ها بوده، مسوولین اجرایی لیبرال بودن، نفوذ بوده فلان بوده خلاصه دیوار حاشا بلنده!
ناشناس۲۱۷۵۳۸۳۰۸:۵۶:۰۵ ۱۴۰۰/۶/۹
طالبان یه قوم بربر و وحشی و بی سواد با نقاب دینی ست طبیعی ست که می‌تواند آدم بکشد ولی نمی‌تواند منشا خیر و برکت برای مردم شود
ناشناس۲۱۷۵۵۵۸۱۰:۳۷:۰۳ ۱۴۰۰/۶/۹
نقاب؟!!! کدوم یک از اقدامات طالبان بر خلاف دین است؟
ناشناس۲۱۷۵۸۶۴۱۲:۵۳:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۹
مخالف دین نیست برداشت سختگیرانه از دین است که با قوانین دیگر کشورهای مسلمان قابل مقایسه نیست
ناشناس۲۱۷۵۸۹۶۱۳:۱۳:۲۰ ۱۴۰۰/۶/۹
کشتن زنان و بچه های بی گناه! اسیر کردن زنان در خانه ممنوع کردن موسیقی و.. شماها کلا یا دین رو نفهمیدین یا فکر می کنین خدا شما رو افریده که هر کاری دلتون خواست بکنین زنها هم فقط برای زادو ولد خوبند
ناشناس۲۱۷۵۴۲۵۰۹:۲۷:۴۷ ۱۴۰۰/۶/۹
بله از پسش برمی آیند این وسط مردم فدای سو مدیریت می شوند
ناشناس۲۱۷۵۶۷۹۱۱:۳۲:۰۱ ۱۴۰۰/۶/۹
افغانی‌ها چه طالبانی باشند و چه نباشند تا حالا نتوانسته‌اند افغانستان را اداره کنند و تشکیل یک دولت و حکومت واقعی بدهند. حداکثر کاری که طالبان می‌تواند انجام دهد، شلاق زدن، سنگسار کردن، شکنجه و زندانی کردن انسان‌هاست.
شهروند۲۱۷۵۴۵۲۰۹:۴۲:۵۷ ۱۴۰۰/۶/۹
قطعا گروهک طلبان با این افراط گرایی و پیوندهای آشکار و نهان با القاعده- داعش قادر به اداره امور افغانستان و همزیستی مسالمت آمیز با همسایگان خود علی الخصوص ایران نخواهد بود.در آینده شاهد جنگ داخلی بخاطر سهم خواهی و نحوه حکومت مداری بین این گروهکهای افراط خواهیم بود.که در مرحله اول دود آن به چشم مردم نگون بخت افغانستان و در مرحله بعد دامن هرج و مرج قومی قبیله گرایی آن به چشم کشورهای همسایه میرود.باید اوضاع را از نزدیک شدیدا رصد نمودم.هدف خروج آمریکا ایجاد طرح کثیف جدید جنگ و خونریزی ودر گستره آسیای میانه و...میباشد.
ناشناس۲۱۷۶۱۶۲۱۶:۲۴:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۹
امروز گزارشگر صدا سیما با یه آب وتاب وخوشحالی از خروج آمریکا واستقرار طالبان گزارش میداد که باور کنید خود طالبانیا هم این قدر قند تو دلشون آب نبود .
عمران۲۱۷۵۶۸۵۱۱:۳۴:۵۸ ۱۴۰۰/۶/۹
بله بر می آید و هر کسی مشکلی دارد از افغانستان خارج میشود همانطور که میلیونها نفر از خاورمیانه خارج شده اند و میشوند.
محمد۲۱۷۶۵۳۲۲۳:۰۱:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۹
و اخر کلام اینکه خلایق حرچی لایق (روح دکتر نجیب شاد)
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  2. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  3. بازی با کلمات

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  13. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  14. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  15. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  16. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  17. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  21. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  22. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  23. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  24. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین