چرا داعش به افغانستان برگشت؟

  4000608077 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا داعش به افغانستان برگشت؟

به گزارش الف، به دنبال عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان و سقوط دولت این کشور و سپس سیطره طالبان، گمانه‌زنی‌های متعددی درباره آینده این کشور وجود دارد و در حال حاضر مردم آن روزهای پرالتهابی را پشت سر می‌گذارند.

در بحبوحه تسلط طالبان بر افغانستان و اتفاقاتی که متعاقب آن در این کشور رخ داد، وقوع انفجارهای تروریستی خونین به این اوضاع ملتهب افغانستان دامن می‌زند. عصر روز پنجشنبه دو بمب گذار انتحاری و چندین فرد مسلح به جمعیت انبوه در مقابل فرودگاه کابل حمله کردند. در پی این حمله یک انفجار مهیب رخ داد که بیش از 170 کشته داشت و دست کم 13 تفنگدار آمریکایی نیز در میان آنها بودند. مسئولیت این جنایت را  گروه تروریستی داعش در افغانستان موسوم به «شاخه خراسان داعش» بر عهده گرفت.

درباره ماهیت حضور تروریسم در افغانستان باید بگوییم که این کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی و ایدئولوژیکی خود همواره بستر مناسبی برای انتقال تروریست‌ها به آسیای میانه و سپس مرزهای چین و روسیه بوده است و فعالیت تروریسم در افغانستان سابقه طولانی دارد. اما آمریکا از 20 سال گذشته همزمان با اشغال افغانستان در کنار ناتو وعده پایان دادن به حضور تروریسم در این کشور را داده بود؛ اما نه آمریکا و نه ناتو نتوانستند پروژه مبارزه با تروریسم در افغانستان را به گونه‌ای عملياتی کنند که تروریسم از افغانستان به صورت کامل و هميشگی ريشه کن شود و ديگر هيچ بهانه و زمينه‌ای براي ظهور گروه‌های تروريستی در اين کشور باقی نماند.

افغانستانی که در آن، طی 20 سال گذشته هزاران نیروی خارجی از پرقدرت ترین ارتش های غربی، مستقر بودند و دولت این کشور با آمریکا و ناتو نیز پیمان‌های همکاری امنیتی دوجانبه امضا کرده بود و یکی از مفاد جدی این پیمان‌ها، تعهد امریکا و ناتو به مقابله با هرگونه تهدید یا تجاوز خارجی به افغانستان بود، حضور گروه‌های تروریستی مخوفی همچون داعش و انجام عملیات‌های آزادانه آن چه توجیهی دارد؟

عملیات‌های جنایتکارانه داعش در افغانستان از زمان ظهور این گروه تکفیری همچنان ادامه داشته و طی دوره اخیر و درحالی که هنوز نیروهای آمریکایی اقدام به خروج از افغانستان نکرده بودند داعش حملات خونباری به ویژه در مراکز آموزشی افغانستان همانند مدارس و دانشگاه‌ها انجام داد. 

اما اکنون نیز برخی سوالات درباره چرایی خودنمایی داعش بعد از سیطره طالبان بر افغانستان و در شرایطی که بعد از سقوط دولت هنوز سازو کار رسمی برای ایجاد یک دولت جدید و برقراری ثبات در افغانستان انجام نشده، مطرح می‌گردد.

ولایت خراسان که مسئولیت حملات اخیر در فرودگاه کابل را بر عهده گرفته، شاخه محلی داعش است که اکنون در افغانستان و پاکستان فعالیت می‌کند. این گروه تروریستی در سال 2015 و زمانی که عناصر داعش از سویه به عراق رسیده بودند تشکیل شد. در آن زمان وزارت دفاع آمریکا مدعی شد که به حضور این گروه تکفیری-تروریستی در سوریه پایان داده و بعد از آن تا زمان انفجارهای فرودگاه کابل اسمی از ولایت خراسان داعش در رسانه‌ها به میان نیامده بود.

کارشناسان معتقدند که درحال حاضر نمی‌توان به شکل قطعی رابطه آمریکا با این گروه تروریستی را مورد بررسی قرار داد. اما سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنان اخیر خود در واکنش به انفجارهای تروریستی در فرودگاه کابل اظهار داشت، این شاخه داعش که مسئولیت انفجارها را بر عهده گرفت یک محصول آمریکایی است که به سوریه آورده شد و سپس آمریکایی‌ها آنها را به افغانستان منتقل کردند و همین دلیل اصلی غیاب ولایت خراسان در سوریه طی سالهای گذشته بود.

«ولادمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه نیز پیش از این درباره خطر فعالیت‌های تروریستی داعش در مرزهای افغانستان با روسیه و چین و ایران هشدار داده بود. بر همین اساس برخی خودنمایی داعش در افغانستان را جدا از استراتژی «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از خاورمیانه و توجه به چین و روسیه نمی‌دانند. 

همچنین شماری از تحلیلگران نیز این موضوع را به بازی قدیمی آمریکا با کارت داعش در کشورهایی همچون عراق و سوریه مرتبط می‌دانند؛ به این صورت که واشنگتن هر زمان برای خروج از این دو کشور تحت فشار قرار گرفته به فعال‌سازی مجدد تروریسم روی آورده است. 

ترس و وحشتی که اکنون در میان برخی مردم افغانستان بعد از تحولات اخیر این کشور حاکم شده نیز محصول برنامه‌های آمریکا و تبلیغات این کشور است. اکنون نیز بعد از انفجارهای تروریستی اخیر افغان‌ها روزهای ناآرام‌تری را تجربه می‌کنند و ولایت خراسان داعش تا مدت‌ها تبدیل به کابوسی خواهد شد که ثبات و امنیت متزلزل افغانستان را تهدید می‌کند و آمریکایی‌ها تا حد امکان  اجازه نخواهند داد بعد از خروج آنها از افغانستان این کشور روی صلح و ثبات را ببیند.
 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۷۴۷۴۷۱۷:۱۲:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۸
داعش و القاعده فرزند و بخشی از طالبان است و طبیعی است که داعش آلان به خانه اش و پیش والدینش برگردد
ناشناس۲۱۷۵۱۶۱۰۱:۲۸:۰۱ ۱۴۰۰/۶/۹
برگشت با هواپیما و هلیکوپترهای آمریکا!!
ناشناس۲۱۷۵۶۰۴۱۱:۰۰:۵۸ ۱۴۰۰/۶/۹
و همگی کارگزاران جهانخواران و متولیان امور جهان.
ناشناس۲۱۷۴۷۵۰۱۷:۱۴:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۸
چون طالبان برگشت. طالبان، داعش و القاعده از یک آبشخور تغذیه می کنند. تروریستهایی با مغز شستشو شده که هدفشان سیاه کردن زندگی انسانها است.
ناشناس۲۱۷۴۷۶۶۱۷:۲۸:۰۸ ۱۴۰۰/۶/۸
راست میگه ترس و وحشت محصول تبلیغات آمریکاست وگرنه که طالبان فرشتگانی از آسمانند
ناشناس۲۱۷۴۷۸۰۱۷:۳۸:۴۳ ۱۴۰۰/۶/۸
چون افغانستان داشت پیشرفت میکرد
ناشناس۲۱۷۴۷۸۱۱۷:۳۹:۴۷ ۱۴۰۰/۶/۸
شبکه حقانی که به داعش و القاعده وصل هست همین الان بخشی از حکومت طالبان هست. اگر این تروریست ها وارد پاکستان بشوند که احتمالش خیلی بالاست باید با امنیت در آسیای مرکزی و مرزهای شرقی خداحافظی کنیم. این گروه سرطانی متاستاز خواهد کرد و آسیای مرکزی را به منطقه ای ناامن تبدیل خواهد کرد.
ناشناس۲۱۷۴۷۹۵۱۷:۵۲:۴۶ ۱۴۰۰/۶/۸
طالبان که از کره ماه نیامده اند و اغلب از مردم افغان هستند اکثر مردم افغانستان به رشد فرهنگی و سواد سیاسی کافی نرسیده بودند.. .. چرا که اکثر آنها مخالفتی با محدودیت های طالبان برای زنها و جوانها ندارند در افغانستان هنوز دختران جزو فرزندان نیستند و رفتارهای بسیار زشت و شرم آوری با زنها انجام می شود و از بین همین مردم با این سطح فرهنگ طالبان هم رشد می کند
ناشناس۲۱۷۵۰۷۸۲۳:۴۹:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۸
این واژه زن رو از شماها بگیرن لال از دنیا میرید
ناشناس۲۱۷۵۶۲۵۱۱:۰۹:۵۶ ۱۴۰۰/۶/۹
شماها سوزنتان روی حجاب و موضوعات مربوط به زنان گیر کرده و از نظر شما امر به معروف یعنی زدن توی سر زنها و گیر دادن به روسری و تفریح و حضور و وجود زنان
ناشناس۲۱۷۴۸۳۲۱۸:۱۷:۴۷ ۱۴۰۰/۶/۸
طالبان را امریکای جنایتکار و دمکراتها با نقشه برگرداند و ضمنا سلاح هم به مقدار لازم براشون جا گذاشت که اونجا خوب بتونه بجنگه و ناامنی ایجاد کنه و اینطور البته وانمود میکنه که من کاره ای نیستم و این سلاح ها اونجا تصادفی باقی ماند و.. البته دمکراتها در طول تاریخ چندین بار این نقشه را اجرا کرده و با خنثی کردن ارتش هم شروع میکنه البته قبلش اگر اون کشور سازمان امنیتی داشته باشه اون را هم از کار میندازه
ناشناس۲۱۷۴۸۳۸۱۸:۲۷:۳۴ ۱۴۰۰/۶/۸
نرفته بود که بخواهد برگردد نهایت سران داعش در کشورهای همسایه بودند
ناشناس۲۱۷۴۸۴۳۱۸:۳۱:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۸
تحلیل هایتان گنگ است از طرفی می فرمایید با برآمدن طالبان و داعش، آمریکا در افغانستان شکست خورده که قطعا هم شکست خورده از طرفی می فرمایید عمدا دست به نا امنی در این کشور می زند یعنی طالبان و داعش را آمریکا هدایت کرده است! اگر اینگونه است که نامش شکست نیست؟
كاوه۲۱۷۴۸۴۹۱۸:۳۸:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۸
هدف ايالات متحده آمريكا سوريه ساختن افغانستان است تا بدين وسيله از قدرت روسيه و چين با ممانعت از صدور نفت ، گاز و كالا بكاهد ، ضمن اينكه نگذارد پروژه راه ابريشم كه چين سالهاست روياي ساختن آن را دارد تكمیل شود ، پاكستان و افغانستان نقش ژئوپولتيكي براي بهم پيوستن خاورميانه و اروپا به هندوستان و چين هستند كه الان با وجود داعش و طالبان و القاعده و ساير گروههاي تروريستي مانع سختي شده اند .
ناشناس۲۱۷۴۸۷۷۱۹:۰۹:۵۶ ۱۴۰۰/۶/۸
چرا که نه؟ داعش و طالبان و .... یکی اند.
ناشناس۲۱۷۴۸۸۵۱۹:۱۷:۱۹ ۱۴۰۰/۶/۸
کشوری که وزیر خارجه اش به پروتکل های جهانی احترام نمی گذارد مردمش از سوی جامعه جهانی تحریم می شوند.
ناشناس۲۱۷۵۰۵۳۲۳:۲۱:۳۹ ۱۴۰۰/۶/۸
خیلی داری می سوزی که دوران فشل تمام می شود و از ایران دفاع خواهند کرد؟
ناشناس۲۱۷۵۶۴۸۱۱:۱۷:۵۷ ۱۴۰۰/۶/۹
دوران فشل معلول افراد فشل است.
ناشناس۲۱۷۵۶۰۵۱۱:۰۱:۰۱ ۱۴۰۰/۶/۹
در دولت روحانی چرا تحریم ها 10 برابر بیشتر شد ؟!
ناشناس۲۱۷۵۶۰۸۱۱:۰۳:۰۱ ۱۴۰۰/۶/۹
دوران زانو زدن در مقابل سران عرب منطقه به پایان رسید.
ناشناس۲۱۷۵۶۳۸۱۱:۱۳:۴۰ ۱۴۰۰/۶/۹
امیر عبداللهیان: در کنفرانس بغداد در جایی ایستادم که جایگاه واقعی ایران بود.
ناشناس۲۱۷۴۹۱۳۱۹:۵۹:۵۹ ۱۴۰۰/۶/۸
برگشت که برگشت. به من و شما چه ربطی داره؟
abbas۲۱۷۴۹۴۳۲۰:۳۳:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۸
با خروج آمریکا از افغانستان در حقیقت مشکل افغانستان بر روی دوش همسایگانش افتاد . ما از این به بعد مشکل جدی خواهیم داشت
ناشناس۲۱۷۴۹۶۱۲۰:۴۸:۳۰ ۱۴۰۰/۶/۸
داعش دست پرورده امریکا و اسرائیل و عربستان سعودی است امریکا با تاسیس داعش قصد تجزیه کشورهای منطقه را داشت.
ناشناس۲۱۷۴۹۶۳۲۰:۵۰:۲۸ ۱۴۰۰/۶/۸
غربگدایان افغان که از هواپیمای امریکا آویزان شدند سقوط کردند و کشته شدند سرنوشت شوم غربگدایی بجز این نیست.
ناشناس۲۱۷۴۹۶۵۲۰:۵۳:۲۰ ۱۴۰۰/۶/۸
سرنوشت ذلت بار غربگدایان و دوتابعیتی ها و نوکران امریکا و اذناب اونها امروز در بدترین وضعیت در فرودگاه کابل دیده می شود..
شرق گدا۲۱۷۵۱۳۵۰۰:۵۵:۱۴ ۱۴۰۰/۶/۹
باید بسوی شرق رفت تاسعادتمند شویم.
ناشناس۲۱۷۵۰۷۵۲۳:۴۶:۳۳ ۱۴۰۰/۶/۸
داعش طالبان القاعده همه تروریست هستن خوب وبد ندارن
ناشناس۲۱۷۵۰۸۲۲۳:۵۲:۳۵ ۱۴۰۰/۶/۸
آمریکا هیچ وقت در نقش خیر نبوده تاریخ به روشنی جنایات هولناک آمریکا رو ثبت کرده چرا نمیخواهید باور کنید آمریکایی ها بی احساس و بی رحم هستن؟
ناشناس۲۱۷۵۰۸۷۲۳:۵۸:۰۵ ۱۴۰۰/۶/۸
طالبان اکر شجاعت داشته باشد جای اینکه خون مسلمانان افقان بریزد این داعشی ها را به قتل برساند
مهدی۲۱۷۵۱۴۰۰۱:۰۴:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۹
فکر کردم بساط داعش از این کره خاکی برچیده شد
ناشناس۲۱۷۵۱۷۵۰۱:۵۴:۴۵ ۱۴۰۰/۶/۹
یک پاراگراف مانده به آخر درسته یعنی هر گاه امریکا مشکل پیدا میکنه تروریسم را فعال می نماید
ناشناس۲۱۷۵۲۰۴۰۳:۰۶:۵۸ ۱۴۰۰/۶/۹
امام خمینی ره فرمودند.امریکاشیطان بزرگ است خروج فضاحت بار آمریکا از کابل وگروه های تروریستی ومتحجری که بجا گذاشت و.....این سخن مرد الهی راثابت میکند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین