وزیر علوم: دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ به دیپلماسی علمی دارد

  4000608053 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در این دوره حمایت ویژه ای از دیپلماسی علمی خواهیم داشت و در بودجه سال آینده تلاش می شود ردیف ویژه ای برای تحقق مرجعیت علمی و دیپلماسی قرار گیرد.

وزیر علوم: دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ به دیپلماسی علمی دارد

به گزارش ایرنا دکتر محمدعلی زلفی‌گل که روز دوشنبه به صورت مجازی در مراسم گشایش پنجاه و دومین کنفرانس ریاضی ایران به میزبانی دانشگاه شهید باهنر کرمان صحبت می کرد افزود: وقتی از مجله ای بین‌المللی حمایت کنیم و آن مجله تحت نمایه پایگاه های معتبر بین المللی قرار گیرد دانشمندان کشورهای دیگر هم در این مجلات ما حضور خواهند یافت.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: اگر توان و درایت حمایت ویژه از انجمن های علمی کشور را داشته باشیم می توانیم مجلات علمی خود را تحت نمایه های بین المللی در بیاوریم و شرایطی را ایجاد کنیم تا آنها در زمین ما بازی کنند.

دیپلماسی موفق دانشمندان ریاضی کشور

وی در ادامه با اشاره به توانمندی ها و دیپلماسی موفق دانشمندان ریاضی ایران در عرصه جهانی افزود: با این دیپلماسی علمی که در بین دانشمندان رشته ریاضی و سایر کشورها وجود دارد خوشبختانه تحققق این هدف دست یافتنی است و انجمن و دانشمندان ریاضی ما می توانند الگو برای سایر رشته ها باشند.

وزیر علوم گفت: تلاش خواهیم کرد در آیین‌نامه ها ارتقا، ترفیع و نظام سنجشی و انگیزشی امتیازات ویژه ای را برای کسانی که در زمینه دیپلماسی علمی فعالیت می کنند قائل شویم و شرایطی را ایجاد خواهیم کرد تا حداقل هر عضو هیات علمی با یک گروه تحقیقاتی بین المللی مشارکت علمی داشته باشد.

زلفی‌گل در ادامه از بزرگان عرصه دانش ریاضی کشور درخواست کرد که دانشجویان را تشویق کنند تا در مشارکت بین المللی نقش آفرینی داشته باشند و افزود: برای تحقق بیشتر دیپلماسی علمی، در دانشگاه ها باید آیین نامه هایی تدوین شود تا این مهم به تعاملات علمی و بین المللی سرعت ببخشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: معتقدم علم زمانی اثربخش خواهد بود و ارزش پیدا می کند که به دانش بشری تبدیل شود و تعاملات دهنده و گیرنده داشته باشد.

در دیپلماسی علمی از کشورهای همسایه غافل نشویم

وی با بیان اینکه مشکلی که در دیپلماسی علمی فعلی کشور وجود دارد این است که نظام سنجشی و انگیزشی ما دانشمندان را بیشتر با کشورهای پیشرفته ترغیب می کند تاکید کرد: اما ما نباید در قبال کشورهای همسایه نیز بی تفاوت باشیم و باید با کشورهای همسایه که بیش از ۶۳۰ میلیون جمعیت دارند، تعامل علمی دهنده و گیرنده داشته باشیم و در سیاست گذاری ها برنامه های این مهم دیده خواهد شد.

زلفی‌گل تصریح کرد: تعامل علمی با کشورهای همسایه به این دلیل مهم است که تعاملات دانشی و کالایی سبب می شود جنگ، درگیری و ناملایمات بین این کشورها صورت نگیرد و منافع آنها به هم گره بخورد؛ در دیپلماسی علمی کشورهای همسایه را به خاطر امنیت و پیشرفت خودمان دریابیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه خوشبختانه رشته ریاضی در رتبه بندی سایماگو  (گروهی پژوهشی در دانشگاه گرانادا در اسپانیا) رتبه عالی دارد افزود: ایران در ریاضی کاربردی در سایماگو رتبه ۱۶ و در محاسبات ریاضی رتبه ۱۲ را دارد.

وی خاطرنشان کرد: سال آینده سال علوم پایه است و انتظارم از انجمن علوم ریاضی این است که در سال آینده سرآمد باشد؛ ما هم در وزارت علوم در حد مقدورات حمایت های ویژه ای خواهیم داشت.

زلفی گل گفت: نکته جالبی در دیپلماسی علمی دانشمندان، دانش پژوهان و دانشجویان علم ریاضی قابل رویت است که دیپلماسی علمی آنان کاملا منطقی، جامع الاطراف و متوازن است.

به گفته وی براساس آمار پایگاه استنادی علوم جهان تاکنون در رشته ریاضی ۶۳ هزار و ۷۷۶ سند علمی منتشر شده؛ آثار علمی منتشر شده از این تعداد دانشمند باورنکردی است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مقالات در رشته ریاضی در مجلات باکیفیت منتشر شده است تصریح کرد: خوشبختانه دانشگاه های کشور با تعداد سندهایی که در ابعاد بین المللی در  این رشته منتشر کرده‌اند باعث افتخار هستند که در صدر آنها دانشگاه امیرکبیر با ۴ هزار و ۷۷۱ سند علمی و بعد  دانشگاه آزاد، دانشگاه شریف و علم و صنعت قرار دارند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه زحمت دانشمندان ریاضی باید سرلوحه  برای دیگر رشته ها  قرار گیرد و نکته مهم آنها  دیپلماسی علمی است گفت: باور نکردنی است که در حوزه اسناد علمی منتشر شده در رشته ریاضی با انواع و اقسام کشورهای جهان مشارکت علمی شایسته ای و حدود ۲ هزار مقاله علمی مشترک با کاندا،چین و انگلستان داشته ایم.

زلفی گل افزود: در  رشته ریاضی هم به صورت دهنده و گیرنده در کشورهای همسایه ارتباطات و دیپلماسی علمی خوبی وجود دارد.

کاهش تمایل ورود به رشته های  علوم پایه

وزیر علوم در ادامه به مشکل توزیع نامتوازن استعدادها در کشور اشاره کرد و گفت: تمایل دانشجویان  و داوطلبان برای ورود به رشته های علوم پایه کاهش یافته و این می تواند در آینده بسیار زیان بار باشد.

وی تاکید کرد: در برنامه ای که به مجلس شورای اسلامی ارائه شد این مهم را گنجاندیم و در مراجع ذیصلاح نیز پیگیری می شود زیرا تقویت علوم پایه و علوم انسانی نیاز به برنامه فرابخشی دارد.

به گزارش ایرنا آیین گشایش پنجاه و دومین کنفرانس ریاضی ایران روز دوشنبه در محل دانشکده ریاضی و کامپیوتر دانشگاه شهید باهنر کرمان به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

پنجاه و دومین کنفرانس ریاضی ایران به مدت چهار روز در دانشکده ریاضی و کامپیوتر دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار می شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۷۴۵۹۹۱۴:۵۰:۰۶ ۱۴۰۰/۶/۸
.. دیپلماسی علمی دیگه چه صیغه ای است؟ فعلا سطح علمی دانشگاه ها رو از دبیرستان اندکی بالاتر بیاورید تا بعد به این افاضات هم برسیم!
ناشناس۲۱۷۴۶۵۶۱۵:۳۸:۴۹ ۱۴۰۰/۶/۸
اگر دیپلماسی علمی همان چاپ مقالات متعدد در مجلات خارجی و کسب رتبه بین المللی است که این همان بیراهه ای است که بسیاری از وزاری پیشین علوم هم کشور را به آن سمت بردند. همکاری بین المللی و چاپ مقالات خارجی خوب است به شرطی که در مسیر حل مشکلات کشور باشد نه مشکلات غربیها. جهت گیری وزیر علوم نگران کننده است.
ناشناس۲۱۷۴۷۲۳۱۶:۴۲:۲۹ ۱۴۰۰/۶/۸
مقاله خوب، ولی چه دردی از جامعه رو حل می کنه؟ بهتر نیست کارهای علمی پروژه محور شود تا آموزش محور یا مقاله محور. هیات علمی آموزشی می توانند یه آموزشگاه هم پیدا کنند و تدریس داشته باشند کمااینکه بعضی از آنها هم همین الان این کار را می کنند و تقویتی یا کنکور درس می دهند ولی آموزش عالی کشور در زمینه انجام پروژه های مورد نیاز کشور چقدر پیشرفت داشته؟
ناشناس۲۱۷۴۸۳۶۱۸:۲۵:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۸
دیپلماسی رو ول کن بچسب به همان حوزه کاری خودت لطفا
ناشناس۲۱۷۴۹۸۹۲۱:۴۴:۵۳ ۱۴۰۰/۶/۸
خروج دانشگاهها از بی انگیزگی در گام اول کار ایشان باید باشد دیپلماسی علمی هنوز سنگ بزرگیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

    5. این صدای اقتدار ایران است ...

    6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    8. وحدت ملی با وعده صادق

    9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

    10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    15. کمی دیر نیست؟

    16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    آخرین عناوین