کرونا و یک سوال

  4000604013 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
کرونا و یک سوال

گروه تعاملی الف - سید ابوالفضل هاشمی

تا مدتی پیش وقتی می‌گفتیم امیرالمومنین علی (ع) فرمودند نعمتان مجهولتان؛ الصحه و الامان (انسان ارزش دو نعمت سلامتی و امنیت برایش به درستی شناخته نشده)، اغلب این حدیث مقدمه یا مستندی برای بیان کلاممان بود و شاید تا درک شرایط امروز، به این میزان به فهم و درک ابعاد سخن مولا نرسیده بودیم.

ولی اکنون که کرونا ویروس موضوع مهمی در زندگی بشر شده است و درگیری و چالش‌های بسیاری را به وجود آورده، اهمیت سلامتی بیش از پیش روش ده و البته این ویروس مسائل و موضوع های مهمی را به دنبال خود دارد که چالش آفرینی‌اش در جامعه هر روز برجسته تر و متفاوت تر می‌شود. فارغ از این مقدمه با رسیدن به شرایط حاضر که پس از حدود 20 ماه بدان می پردازیم؛ امروزه سوال‌هایی در خصوص شرایط کرونا در کشورمان وجود دارد که مسئولان باید در این خصوص اطلاع رسانی شایسته داشته باشند.

شکی نیست که بخشی از اجرای سیاست‌های ضدکرونایی مستلزم اعتماد عمومی است و در دولت جدید باید علاوه بر تلاش برای اعتماد افزایی، لازم است کسب اعتماد از دست رفته در دولت قبل نیز با رویکردهایی مختلف مورد توجه قرار گیرد. یکی از سوال‌های مطروحه در خصوص کرونا شکل و نوع درگیری جمعیت کشورمان است؛ بررسی آمار کشورهای همسایه و حتی کشورهای پرجمعیتی همانند هند نیز نشان می‌دهد که سطح درگیری مردم کشورمان با کرونا بیش از کشورهای دیگر است.

اگرچه شبکه خبر در اعلام آمار کرونا تنها به تعداد مبتلایان و یا فوتی‌ها اشاره و با کنار هم قرار دادن آن آمارها به ترتیب بیشترین و کمترین، سطح بالای دریگیر کشورها را نشان می‌دهد ولی ما در نگاهی واقع بینانه‌تر به بررسی سطح درگیری به نسبت جمعیت پرداخته‌ایم. براساس آمار سازمان بهداشت جهانی در روز 31 مرداد 1400برابر با 22 آگوست 2021 آمار کشورهای مختلف در قیاس به نسبت به جمعیت خودشان، پیام‌ها و سوالاتی را به دنبال دارد؛ به عنوان مثال میزان مبتلایان کرونا در کشور ما به نسبت جمعیت 5.4 درصد است این میزان در عراق 4.5، عربستان 1.5، در هند 2.35 و در آمریکا 11.19 درصد است.

در خصوص ابتلاء مردم در ابتدای بروز کرونا بیان می‌شد که سفرهای خارجی علت این امر است ولی در حال حاضر با توجه به تحریم ها انتظار می‌رود کاهش مراودات ما با کشورهای دیگر ما را در دریافت موج‌های جدید در ردیف کشورهای عقب تر قرار دهد نه اینکه در ابتلاء هم پیشتاز باشیم. در گام بعدی نسبت فوتی‌ها به مبتلایان نیز موضوع دیگری است که انتظار می‌رود تحلیل درستی در خصوص آن ارائه شود.

در این زمینه ایران تا تاریخ 31 مرداد 1400 با 100 هزار و 255 فوتی نسبت به جمعیت فوتی‌ها به نسبت جمعیت کل کشور 1.1 درصد و نسبت به مبتلایان 2.18 درصد بوده است حال آنکه این رقم در عراق به نسبت جمعیت 1.1 درصد و به نسبت مبتلایان 1.10 درصد است.

این رقم زمانی جالب می‌شود که با کشورهای همسایه شرقی نیز وضعیت تأسف باری داریم چراکه جمعیت فوتی به نسبت جمعیت کشور افغانستان یک صدم درصد است یعنی حتی یک درصد نیست و یا در پاکستان فوتی‌ها به نسبت جمعیت کل کشور 10 هزارم درصد و به نسبت مبتلایان 2.2 درصد است.

وضعیت کشورمان با کشورهند که پیک کشنده را طی کرده است نیز قابل مقایسه نیست چراکه تعداد متوفیان در هند به نسبت جمعیت 31 صدم درصد و به نسبت مبتلایان 1.37 درصد است. اگر متوفیان آمریکای صدرنشین کرونا (اعلامی شبکه خبر) را نیز مورد بررسی قرار دهیم درمی یابیم که نسبت فوتی‌ها به کل جمعیت 18 صدم درصد و نسبت به کل مبتلایان 1.67 درصد است. بررسی گذرای تعداد دوز واکسن‌های تزریق شده نیز نشان می‌دهد که تزریق واکسن تأثیر بسزایی در آمارها دارد ولی نمی‌توان رابطه بسیاری در این زمینه را شاهد بود.

مجموعه آنچه بیان شد سوالی است که باید ستاد کرونا به آن پاسخ دهد، آیا دلیل خاصی در نسبت بالای فوتی‌ها به نسبت مبتلایان وجود دارد؟ آیا این امر ناشی از مسائل داخلی است و یا منشاء خارجی دارد؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۶۷۸۴۰۰۸:۱۱:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۴
دلیلش کلینیکال ترایال هاییه که فقط برای یغمای پول مملکت بی رویه رو مردم اجرا میشه -نمونه هاش تو دانشگاه علوم پزشکی ما فراوانه- و داروهای ضد ویروسی که نباید استفاده بشه ولی میشه تا وارد کنندگان پولی به جیب بزنن هیچ جای دنیا، دانشگاهی و پزشک اینقدر راحت و فله ای نمیتونن رو مردم آزمایش کنن، اونا حتی برای آزمایش رو موش هزار خوان و نیم خوان باید رد کنن فوتی ها نسبت به مبتلایان هم بالا نیست! نسبت به بهبودیافتگان بالاست! یعنی وقتی پای مریض به بیمارستان کشیده میشه تمام معادلات عوض شده، دیگه چجوری باید این حرف رو ثابت کرد؟
ناشناس۲۱۶۷۸۸۰۰۸:۵۷:۵۷ ۱۴۰۰/۶/۴
شما مجموع فوتی ها را ببین مثلا آمریکا 700 هزار فوتی یا ترکیه 60 هزار فوتی فرانسه 100 هزار نفر ولی مثلا چین چند هزار نفر! ولی اول این پاسخ داده شود چرا وقتی واکسن زدن شروع شد آمار فوتی ها از قبل آن چند برابر شد؟
ناشناس۲۱۶۷۹۳۱۰۹:۴۸:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۴
وزارت بهداشت پاسخ دهد مطلب جالبی بود؛ ساده و روان
ناشناس۲۱۶۷۹۴۵۱۰:۰۱:۳۶ ۱۴۰۰/۶/۴
جواب فقط همینه فارغ از بحث سیاسی رابطه ماهان و کرونا این را بررسی کنید دنبال موضوع دیگری بروید به بیراهه رفتید
ناشناس۲۱۶۸۳۹۲۱۴:۲۹:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۴
هنوز که دنبال نخود سیاه هستی
احمد۲۱۶۸۰۴۸۱۱:۲۹:۳۰ ۱۴۰۰/۶/۴
در مقاله بالا آورده شده : ((ایران تا تاریخ 31 مرداد 1400 با 100 هزار و 255 فوتی نسبت به جمعیت فوتی‌ها به نسبت جمعیت کل کشور 1.1 درصد و نسبت به مبتلایان 2.18 درصد بوده است اگر متوفیان آمریکایی صدرنشین کرونا (اعلامی شبکه خبر) را نیز مورد بررسی قرار دهیم درمی یابیم که نسبت فوتی‌ها به کل جمعیت 18 صدم درصد و نسبت به کل مبتلایان 1.67)) معنی این عبارات یعنی اگر 1.1 را بر 0.18 تقسیم کنیم تعداد فوتی ها در ایران 7 برابر آمریکاست.
ناشناس۲۱۶۸۰۵۲۱۱:۳۳:۴۵ ۱۴۰۰/۶/۴
دانشمند عزیز! چرا با سطح اطلاعاتی در این حد پایین مقاله علمی مینویسید؟ علت تفاوت درصد های فوتی و بیمارمثبت کشورها در تعداد آزمایش انجام شده و نوع کیت ها هست. مثلا در آمریکا روزانه بیش از ۲ میلیون تست انجام میشه. همه هم کیت های آمریکایی با دقت ۹۸ درصد. حتی جنازه ها هم تست میشن و هر جنازه مثبتی جزو آمار مرگ کرونا محسوب میشه. اما در ایران فقط کسانی که در icu بیمارستان فوت کرده باشن جزو آمار هستن. بیمار سرطانی که کرونا گرفته باشه علت مرگش میشه سرطان. علت آمار پایین عراق و افغانستان هم اینه که اونجا تعداد تست کرونا بسیار کمه و مثل ایران اکثر از کیت های بی کیفیت چینی استفاده میکنن. همکار خودم تمامی علائم کرونا رو داشت رفت ۴۲۰ تومن هزینه کرد و آزمایش انجام داد منفی شد! خود مسئول آزمایشگاه گفت منفی کاذبه دقت کیت های ما نهایت ۶۰-۷۰ درصده
ناشناس۲۱۶۸۳۰۸۱۳:۴۵:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۴
همین هند برای نمونه نیویورک تایمز می گفت بیشتر از 3 ملیون فوتی بر اثر کرونا داره فکر نکنید آمار بقیه کشورها خیلی درسته
ناشناس۲۱۶۸۵۵۲۱۶:۲۰:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۴
هرچه می کشیم از دوستی آقایون چینه .
كاوه۲۱۶۸۷۱۷۱۹:۰۸:۰۳ ۱۴۰۰/۶/۴
دولت تا زماني كه از كنوانسيونهاي بين المللي و استاندارد پيروي نكند و داروها و واكسنهاي تاييد شده توسط سازمان بهداشت جهاني را استفاده نكند همين آش و همين كاسه است .
ناشناس۲۱۶۹۱۸۱۰۹:۳۱:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۵
ورلدومتر worldometer را‌تو‌ایران میشه دید ؟ همه نسبت ها اونجا هست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  21. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  22. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  23. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. مجلس مقابل این اقدام بایستد

آخرین عناوین