هشدار نسبت به وجود "تروریست‌های بالقوه" در میان مهاجران افغان

  4000603070

پس از آنکه فاش شد یک مسافر افغان که به قطر منتقل شده بود احتمالا ارتباطاتی با داعش دارد، یک مقام دولتی آمریکا هشدار داد که حدود ۱۰۰ مسافر افغان که از کابل جنگ‌زده به نقاط دیگر منتقل شدند در فهرست نظارتی آژانس‌های اطلاعاتی قرار دارند.

هشدار نسبت به وجود "تروریست‌های بالقوه" در میان مهاجران افغان

به گزارش ایسنا، یک مقام دولت آمریکا به پایگاه دیفنس وان گفت، این شهروندان افغانستان که نامزدهای بالقوه برای دریافت ویزاهای مهاجرتی ویژه ایالات متحده موسوم به "سیو" هستند، قبلا به عنوان انطباق‌های احتمالی با فهرست‌های نظارتی آژانس‌های اطلاعاتی از سوی سامانه هویت بیومتریک خودکار وزارت دفاع آمریکا شناسایی شده‌اند.

یک مقام آمریکایی دیگر به این پایگاه گفت، این افغان ها که ظاهرا ارتباطاتی با داعش دارند بعد از انتقال از فرودگاه کابل به پایگاه هوایی العدید قطر، از طریق غربالگری امنیتی شناسایی شدند. تاکنون ۶۰۰۰ افغان به این پایگاه هوایی در قطر منتقل شده‌اند.  

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به نشریه دیلی میل گفت: پیش از آنکه به افغان‌ها اجازه ورود به ایالات متحده داده شود، متخصصان اطلاعاتی، اجرای قانون و مبارزه با تروریسم، بررسی و ارزیابی‌های امنیتی لازم از تمام متقاضیان ویزای سیو (SIV) و دیگر افغان‌های در معرض خطر را به عمل می‌آورند. ما برای حفاظت از امنیت داخلی کشور خودمان، در حال افزایش منابع برای ارزیابی تک‌تک موارد به شکلی موثر هستیم.

وزارت خارجه آمریکا به دیلی میل توضیح نداد که آیا هیچکدام از این پناهجویان بابت ارتباط با داعش تحت نظر بودند و یا اینکه آنها قبل یا بعد از ترک کابل تحت ارزیابی قرار گرفتند یا خیر. افغانهای مهاجر با استفاده از داده‌های بیومتریک از جمله تشخیص چهره، اسکن عنبیه و اثر انگشت توسط ماموران گمرک و مرزبانی ایالات متحده (CBP) مورد بررسی قرار می گیرند.

مقامهای آمریکاییی به دیفنس وان گفتند "قطعا" مواردی از افغانهای مشکوک بوده که زنگهای هشدار را به صدا درآورده است اما در بیشتر موارد بعد از بررسی بیشتر، مساله حل شده است.

با این حال پایگاه دیفنس وان گزارش داد، ماموران گمرک و مرزبانی ایالات متحده در غربالگری تعداد باورنکردنی متقاضیان "سیو" با چالش‌هایی مانند استفاده از سیستم‌های قدیمی سنجش که "نمی‌توانند با اطلاعات پایگاه داده بیومتریک وزارت دفاع آمریکا ادغام شوند" روبرو هستند.

یک مقام آمریکایی گفت: ماموران مذکور فناوری قدیمی دارند و نمیدانند چطور آن را ادغام کنند. همچنین تعداد نفرات کافی برای ارزیابی تمام مهاجران افغان وجود ندارد. این فناوری برای بررسی یک فرد که آیا خطر امنیتی بالقوه هست یا خیر به یک ساعت زمان نیاز دارد. این سیستم به گفته مقامها کار میکند اما کند است.

این مقامهایی که با دیفنس وان گفتگو کردند، تاکید داشتند که بیشتر هشدارهای امنیتی در پایگاه العدید به صدا درآمده اما آنها نمیتوانند این موضوع را رد کنند که این هشدارها از دیگر پایگاه های موقت بوده است.

نشریه نظامی استارز اند استریپز هم گزارش داد، نظامیان در پایگاه العدید از این حجم حضور مهاجران افغان و ساعتهای متوالی کار احساس خستگی میکنند. سربازان همچنین گفتند که مترجم کافی وجود ندارد. این نشریه همچنین گزارش داد، این پایگاه هوایی به حدی مملو از مهاجران است که یک هواپیما باید نزدیک به دو ساعت روی هوا بماند تا جای فرود پیدا کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین