نماینده ایران: همه نیروهای خارجی ناخوانده بدون هیچ پیش شرط خاک سوریه را ترک کنند

  4000603005

معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل با بیان این که همه نیروهای خارجی ناخوانده باید بدون هیچ پیش شرط خاک سوریه را ترک کنند، گفت: شورای امنیت باید رژیم اسرائیل را وادار کند فوراً به تجاوزات خود علیه حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه پایان دهد.

نماینده ایران: همه نیروهای خارجی ناخوانده بدون هیچ پیش شرط خاک سوریه را ترک کنند

به گزارش فارس، «زهرا ارشادی» سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز سه شنبه دوم شهریور ماه طی سخنانی در خصوص تحولات سیاسی و بشردوستانه سوریه در نشست شورای امنیت اظهار داشت: شورای امنیت طی قطعنامه ۲۵۸۵ از تمام کشورهای عضو خواسته است گامهایی عملی برای رفع نیازهای فوری مردم سوریه اتخاذ کنند.

وی افزود: همچنین این تأکید شورا دارای اهمیت است که فعالیتهای بشردوستانه موضوعی فراتر از تأمین نیازهای فوری مردم نیازمند بوده و حمایت از طرحهای زودبازده در زمینه خدمات ضروری نظیر آبرسانی، بهداشت، آموزش و مسکن را نیز شامل می شود.بر این اساس، با توجه به اینکه اعمال تحریمهای غیرقانونی یکجانبه علیه سوریه از سوی برخی کشورها یکی از علل عمده وضعیت بشردوستانه کنونی در آن کشور است، شورا عملاً خواستار حذف چنین تحریم هایی، حداقل در زمینه هایی نظیر طرحهای زودبازده شده است.

نماینده ایران اضافه کرد: با این حال، این درخواست نباید به گونه ای تعبیر شود که گویا اعمال تحریم در سایر زمینه ها قابل قبول بوده یا کمک به سوریه در سایر زمینه ها بویژه بازسازی کم اهمیت تر است.از آنجاکه قطعنامه ۲۵۸۵ نتیجه مصالحه از جمله توسط کشورهای اصلی تحریم کننده است، ما از آنها می خواهیم به وعده‌های خود عمل کنند، تعهدات خود طبق آن قطعنامه را جدی بگیرند و تمام تحریمهای غیرقانونی علیه سوریه را لغو کنند.

وی ادامه داد: تحت شرایطی که شورا از آن به عنوان یک وضعیت پیچیده بشردوستانه اضطراری یاد کرده است، حذف تحریمهای یکجانبه از جمله به این دلیل نیز ضروری است که آنها کارایی عملیات بشردوستانه در سوریه را که توسط سازمان ملل یا سازمانهای غیردولتی بین المللی انجام می شوند، به طور جدی تضعیف می کند.

ارشادی خاطرنشان کرد: از آنجا که بیشتر عملیاتهای بشردوستانه از داخل سوریه انجام می شود، باید این عملیاتها از جمله از طریق افزایش قابل توجه کمکهای اختصاص داده شده تقویت گردد و اطمینان حاصل شود که میزان آنها متناسب با اندازه جمعیت نیازمند در مناطق تحت پوشش چنین عملیاتهایی است.

وی افزود: همچنین کمک رسانی از طریق فرامرزی باید در تطابق کامل با اصول ارائه کمکهای اضطراری بشردوستانه سازمان ملل بوده و تضمین شود که از این سازوکار برای حمایت مستقیم یا غیرمستقیم از گروههای تروریستی در داخل سوریه استفاده نمی شود.

نماینده ایران بیان کرد: ما معتقدیم اجرای کامل، موثر و توأم با حسن نیت قطعنامه ۲۵۸۵، می تواند فراتر از رفع نیازهای فوری بشردوستانه مردم سوریه، پیامدهای مثبتی در زمینه های دیگر نیز داشته باشد و به ایجاد سطح خاصی از اعتماد که لازمه همکاری جهت حل و فصل مسالمت آمیز این بحران است، منجر شود.

وی اضافه کرد: ما مجدداً تأکید می‌کنیم که بحران سوریه باید به صورت مسالمت آمیز و طبق اصول حقوق بین الملل به ویژه احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی دولتها، عدم مداخله در امور داخلی یا خارجی آنها و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی حل شود.

وی خاطرنشان کرد: برای ایجاد زمینه مساعد برای پایان دادن به درگیری در سوریه، همه نیروهای خارجی ناخوانده باید بدون هیچ پیش شرط و تاخیری آن کشور را ترک کنند و با گروههای تروریستی نیز مقابله شود.

وی گفت: به علاوه، شورای امنیت باید رژیم اسرائیل را وادار کند فوراً به تجاوزات خود علیه حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه پایان دهد. اینگونه اقدامات ماجراجویانه نقض آشکار حقوق بین الملل بوده و صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی را تهدید می‌کند.

ارشادی بیان کرد: ما از فعالیت کمیته قانون اساسی که باید بر اساس آیین نامه آن و بدون دخالت خارجی یا جدول زمانی تحمیلی از خارج ادامه یابد، حمایت می کنیم و امیدواریم نشست بعدی آن به زودی آغاز شود.

وی افزود: ما کماکان متعهد به کمک به مردم و دولت سوریه برای اعاده وحدت و تمامیت ارضی سوریه و غلبه بر چالشهای عظیمی که با آن مواجه هستند، می باشیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  14. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  15. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  16. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  17. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  18. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  19. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  20. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  21. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  22. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  23. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  24. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  25. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

آخرین عناوین