نظرات برگزیده مخاطبین الف: باید به فوریت برای تامین معیشت دهک‌های پایین فکری شود/ کرونا ثابت کرد که پزشک کم داریم/ صادرات سوخت به لبنان قدرت‌نمایی ایران در منطقه است

  4000603004 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

بینندگان «الف» هر روز با ارائه نظرات خود در تکمیل و تعمیق محتوای ارائه شده مشارکت می کنند. بسیاری از این نظرات گویای دقت و توجه مخاطبان و داوری عمومی آن ها نسبت به وقایع روز است. گزیده‌ای از نظرات مخاطبین «الف» را ذیل سه مطلب پر بحث هفته به انتخاب تحریریه «الف» بخوانید.

نظرات برگزیده مخاطبین الف: باید به فوریت برای تامین معیشت دهک‌های پایین فکری شود/ کرونا ثابت کرد که پزشک کم داریم/ صادرات سوخت به لبنان قدرت‌نمایی ایران در منطقه است

«عدو شود سبب خیر...»عنوان یکی از یادداشت‌های پربحث الف در هفته گذشته بود. تعدادی از نظرات مخاطبین الف درباره این مطلب را می‌خوانید:

*ارز دولتی فقط برای دارو باقیمانده است که اگر آنرا هم حذف کنید، بخشی از ملت بدبخت ایران که گرفتار بیماریهای خاص هستند، حتی امکان خرید دارو را هم نخواهند داشت. ملت ایران بخوبی می‌دانند که این شعارهای عوام فریبانه تولید و صادرات و اشتغال، صرفاً ..

*اینکه ارز تک نرخی باشه و رانت حذف بشه کار درستی است که از دوره خاتمی شروع شد. اما بنده حداقل بیست سال است دارم کار صنعتی سطح بالا انجام می دهم در این شرایط تولید رشد نخواهد کرد مواد اولیه با مکافات وارد میشود و قیمتهای عجیب و غریبی دارد. مردم هم از سر ناچاری تولید داخلی را می خرند چون فضا رقابتی نیست تولید کننده داخلی هم از نظر استاندارد کاری و تکنولوژی رشد نمی کند. سیکل معیوب است. نزدیک به نصف تولید ناخالص ملی بر اساس قدرت خرید از بین رفته است. مراقب باشیم این شرایط نمی تواند ادامه پیدا کند.

*توی سالهای گذشته این موضوع را به وضوح دیده‌ایم که حرف و عمل مسئولین با هم سنخیتی نداره. حرف یک چیزه و عمل یک چیز دیگه. مسئولین فقط حرف می‌زنند و شعار می‌دهند ولی در صحنه عمل یا هیچ کاری انجام نمیشه یا دقیقاً برعکس وعده‌های مسئولین اتفاق می‌افتد. مثلاً همین الآن همه مسئولین از ضرورت کنترل تورم و کاهش نرخ ارز و بهبود معیشت مردم حرف می‌زنند ولی همزمان بانک مرکزی به دستور همان مسئولین داره در سه شیفت پول بدون‌پشتوانه چاپ می‌کنه.

*من یک تولید کننده ماشین آلات صنعتی هستم ، افزایش حجم سفارشاتی که تا دیروز از خارج وارد میشد به شرکت ما گویای درستی این تحلیل است ، تا دیروز بدلیل ارزانی‌ واردات کسی سراغ ما را نمیگرفت .

*واقعیت این است که با وجود تحریمها نمیتوان قیمت ارز را ثابت نگه داشت، لذا از همین حالا دنبال توجیه گران شدن دلار و بی ارزش شدن پول ملی تحت عنوان عدم سرکوب نرخ ارز هستند. آنچه که تا یک ماه پیش اتهام ..(کاهش ارزش ریال) بود حالا داره .. مزیت محسوب میشه.

*کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت ارز در صورتی باعث افزایش صادرات می شود که کالای ما مزیت رقابتی و دارای فن آوری باشد ارزش پایین صادرات ما ناشی از نبود فن آوری به روز دستمزد پایین نیروی انسانی و یارانه های پنهان حاملهای انرژی می باشد که اگر اینها به قیمت واقعی بود ما هیچ چیزی به استثنای نفت و فرآورده های نفتی جهت صادرات نداشتیم بخش مهمی از صادرات ما محصولات کشاورزی همراه با صادرات مجازی آب می باشد مانند هندوانه که سالیان بعد بحرانهای خشک سالی شهرها و روستا ها پیامد این کشت و زرع و صادرات این نوع محصولات است

*کاری که به فوریت می بایست انجام شود این است که برای ترمیم و تامین درآمد اقشاری از مردم که درآمد ثابت ندارند به فوریت چاره اندیشی شود.

*صادرات میدونی چرا افزایش پیدا. کرده چون حقوق کارگر پایین است پول اب و برق گاز نسبت قیمت جهانی پایین است چون منابع طبیعی را داریم مفت میفروشیم حالا پول کارگر را جهانی پرداخت کنید پول اب و برق و گاز را به قیمت جهانی بدید به تولید کننده ارز ۴۲۰۰ ارز نیمایی را از اقاصاد حذف کن ببینم یه تخم مرغ میتونی به قیمت جهانی تولید کنید صادراتافزایش دارد چون کارگر ایرانی حقوقش اندازه یه برده است

*وقتی اکثر بچه های این کشور دچار سو تغذیه شدند، خیلی از زوج ها قید بچه دار شدن را زده اند و خیلی از جوانها هم از خیر ازدواج گذشته اند و جمعیت کشور به سرعت رو به کهنسالی میرود افزایش صادرات به چه دردی میخورد ؟

*میشه بگید پس چرا هر روز قیمت ها داره بالا میره؟ میشه اسم چند وسیله ای که تولید داخل هست رو نام ببرید تا ما هم باهش آشنا بشیم؟ فقط شعار ندید مثال بزنید. چرا ماشین های ساخت داخل هر روز گرون میشن؟ چون قطعات اصلیشون از خارج میاد. حتی چند روز پیش مسئولین اعلام کردن خط تولید واکسن برکت هم از خارج وارد کردن.

***

«پزشکان محترم قدری کوتاه بیایند، جای دوری نمی رود» عنوان یکی از یادداشت‌های پربحث الف در هفته گذشته بود. تعدادی از نظرات مخاطبین الف درباره این مطلب را می‌خوانید:

*متاسفانه پزشکان هم دارای نفوذ و قدرت و هم دارای پول و ثروت هستند و هر کاری که بخواهند بر سر ملت بیچاره می آورند.

*متاسفانه نویسنده بی نام این متن هیچ ایده ای از وضعیت تعرفه های پزشکی ندارد جهت اطلاع تعرفه های پزشکی از سال ۹۳ ثابت بوده ۷ سال حقوق یه رزیدنت که ماهی بالای ۵۰۰ ساعت کار می کنه ۳میلیون ه بعد میای می گی کوتاه بیایم ؟ از چی ؟

*یکی از راه حل ها کاریه که نظام‌های پیشرفته سلامتی میکنن...... Nurse practitioner...... از 1960 تو آمریکا توسط یه پزشک راه اندازی شد و اکثر کشورا اینو دارن. که مثلا بیماری های ساده مثل سرماخوردگی ویا معاینات و اقدامات اولیه، آزمایشات و گرافی ها رو پرستار پرکتیشینر انجام بده و تعرفشم کمتره. این دوره البته 2 سال بعد از فوق لیسانس هست. انگلیس و آمریکا و کانادا و استرالیا و نیوزلند و کشورای اسکاندیناوی از این سیستم هم استفاده میکنن. تو ایران خودمون من پرستار خیلی کارا رو میکنم اما چون مهر متخصص میخوره پای اقدام، گرونتر در میاد. مثلABG, NGT, OGT, int foley, suture, Monitorinf, O2 درمانی و..

*هرپزشک روزانه بطور متوسط حقوق دوماه یا سه ماه کارمند معمولی را میگیره یعنی ۹۰روز. ولی بازم همیشه میگن کمه.

*ایران بهشت دکترهاست این رو همه میدونند اگر میخواید بفهمید شرایط و وظایف یک دکتر اروپایی وپولی که میگیره رو مقایسه کنید با دکترهای ایران. اغلب گاوبندیهاشون با داروخانهایه مطلوبشان گویای همه چیز است.شما وقتی بری دکتر اول یک نسخه میپیچه بعد میگه حتما برو فلان داروخانه چون اون داروخانه فقط این دارو رو داره.بعدش که مراجعه کردی آدرس یک متخصص رو میده که از قضا ..کلا یک چرخه مالی بین خودشون دارن که کلی پول به جیب میزنن.شک نکنید اگر اندکی مشکل مالی داشتن ایران نمیموندن.میدونن هیچ جا مثل ایران .. نیست و تمام پولی که میگیرن رو رصد میکنن.

*کرونا ثابت کرد که پزشک کم داریم باید ظرفیتها را بالا برد من دو هفته هست در رفت و آمدم در بیمارستانهای تهران هر بار ۴-۵ ساعت معطل میشم فقط بخاطر نبود پزشک مردم بدون رسیدگی دارند میمیرند لطفا گزارش تهیه کنید که نگید دروغه

*کی گفته پزشک شعورش بالاتره .محصل که بوده خیلی درس خونده رفته پزشکی .توایران هم از بس انحصاریه ودرامدبالا دارن هیچ کی از عشق وعلاقه به مردم نمیره پزشکی همه بخاطر پول میرن.دکترداشت منوویزیت میکرد یهو یک بنای گچکاراومد تومطب شروع کرد با اون حرف مصالح زدن

*من پزشک نیستم اما از اقوام نزدیک که پزشک هستند دیدم که هزینه های مطب با تعرفه، اگر پزشکی درست کار کند، تطبیق نمیکند. لاجرم ایشان مطب را بستند و رفتند بیمارستان دولتی. حتی بعد از بستن مطب هم اداره مالیات بابت بیماران ویزیت شده ایشان که به دلیل اعسار از آنها هزینه اخذ نکرده بود مالیات گرفت. از طرف دیگر ایشان قبول داشت هزینه های درمان بیمار غیر منطقی بالاست اما علت آنرا سیستم درمانی کشور میدانست شامل چند مورد: اولا مردم بجای ارجاع از پزشک عمومی راسا پیش متخصص میروند که در بسیاری موارد ضروری نیست. ثانیا دولت با علم به مراجعه غیر ضرور مردم به متخصص هزینه های متخصصین را کاهش داده تا مثلا هزینه بیمار را پایین بیاورند ثالثا برخی متخصصین به دلیل تعرفه پایین وقت کمتری برای معاینه و ارزیابی بالینی گذاشته و هزینه های جانبی را به مشتری تحمیل میکند که آنهم ضروری نیست. رابعا مردم تصور میکنند پزشکی که هزینه های جانبی غیر ضروری به آنها تحمیل میکند از دارو و عکس و آزمایش و ... بیشتر و بهتر از پزشکی کار میکند که با تنها با معاینه درست بیمار، علت و درمان را تشخیص میدهد. ایشان اعتراف میکرد که بسیاری از بیمارانش دردشان روحی است تا جسمی. بنابر این هم مسئله فرهنگی مردم، هم نظام ارجاع بیمار، و هم شمشیر تعرفه غیر منطقی و هزینه های دستمزد منشی و مالیات علی الراس و .. که آخر گلوی بیمار را میبرد باید اصلاح شود. بعلاوه نسخه پیچی های غیر ضرور و بعضا نادرست برخی متخصصی پس از اصلاح نظام تعرفه نیز باید نظارت جدی شود

*سوای اینکه مسبب وضعیت اقتصادی کشور مقامات هستن ولی هیچ تحصیلکرده ای به اندازه پزشکان از لحاظ مالی وضعش خوب نیست. مهندس مکانیکی که درسش چندبرابر سختتر از درس پزشکی هست برای یه بازرسی گاز ۱۰۰ هزار تومن میگیره. چندبار باید بره بیاد اونم الان که کار گاز به روستاها کشیده. با کارفرما و پیمانکار کلنجار بره. شاید تهدید بشه. فردا اگر اتفاقی افتاد مقصره. تازه اگر کار باشه. چیزی که پزشکان مشکلی بابتش ندارن و به دلیل شرایط اقتصادی مشتری هرکی کم شده مشتری پزشکان بیشتر شده.

*من هم با ایشان موافق هستم، تعرفه کم هست. هر وقت یک فوق تخصص ۲۵ دقیقه برای بیمارش زمان گذاشت طبق قانون، حرف ایشان درست است.طبق این قانون اگر پزشکی ۸ ساعت کار کند، نهایتا ۳۲ مریض می تواند ببیند. متاسفانه بعضا بعضی از پزشکان ما در این بازه زمانه ۱۵۰ مریض ویزیت می کنند که یک درامد غیرقانونی پنهان وحشتناک برای پزشکان ایجاد می کند.

***

مخاطبین الف درباره مطلب «نتایج زودهنگام واردات سوخت ایران به لبنان» نظرات متعددی ارسال کردند که تعدادی از آنها را می خوانید: 

*آیا پول این محموله بنزین پرداخت شده است؟

*(پاسخ به کامنت بالا)به صورت رسمی اعلام شد که تجار و سرمایه داران شیعه لبنان پول محموله را پرداخت کرده اند.

*فکر می کنید راههای دور زدن تحریم چی بوده ؟؟؟اگر واقعا کمکهای ایران یک جانبه باشد فشار زیادتری برایران وارد می شود چرا امریکا از این فشار راضی نیست چون این یک رابطه دوطرفه بین ایران ومقاومت است ودر همین رابطه امریکا به کرات اتباع وشرکتهای لبنانی دست اندرکار دورزدن تحریمها به نفع ایران را جریمه وتحریم کرده است وفقط برای لو نرفتن این راهها فقط به کمکهای ایران اشاره می شودوکمکهای متقابل مسکوت مانده است

*رسانه های ضد مقاومت و ایران و جبهه متحدین ایران با تبلیغات گسترده همیشه این کلید واژه ( پول ایران و همچیز ایران مجانی در اختیار لبنان و سوریه )رو بخاطر کم اطلاعی مردم ما استفاده کردن، حتی وقتی که دولت سوریه برای بازسازی کشورش اولویت رو به شرکت های خصوصی و دولتی ایران داده بود که متاسفانه با خیانت و بی عرضگی دولت روحانی قرارداد نمیبستن که تا جایی که نمایندگان خود اصلاح طلبان هم صداشون در اومد میخوام بگم حتی اگه شرکت های ایرانی برای بازسازی سوریه تمام میرفتن باز هم غربی ها تبلیغ میکردن که ایران داره مجانی سوریه رو بازسازی میکنه ، چون اون ها از کم اطلاعی ما دارن استفاده میکنن وگرنه همیشه ایران در قبال کمک هایی مثله نفت و بنزین یا پول یا طلا دریافت کرده

*من خودم اهل نه غزه نه لبنان جانم فدای ایرانم اما اینجا چون قدرتنمایی ایرانه موافقم هرجا اسم کشورم به خوبی مطرح بشه خوبه.

*چرا بعضی ایرانیها تا یک کمک به همسایه یا دوست میشه فکر میکنند ایرانو فروختند یا حراج کردن بابا کمی از دوستان اروپایی وامریکایی یاد بگیرید که فقط به اندازه کل ارتش ما برای تبلیغات اسلام هراسی خرج میکنندشما چند لات چاقوکش تودریا وکشورهای منطقه داری که از انطرف کره زمین اومدن ما باید شروع به معامله کنیم وثابت کنیم منطقه مال ماست نه مال قلدرهای زورگو

دیدگاه کاربران

ایلامی۲۱۶۹۹۲۸۱۸:۴۴:۳۱ ۱۴۰۰/۶/۵
خواهشا منفعت طلبی را کنار گذاشته و ظرفیت پزشکی عمومی و تخصص را زیاد کنید. مناطق محروم تا کی باید رنج بکشن.
ناشناس۲۱۷۰۰۱۳۲۰:۳۰:۲۲ ۱۴۰۰/۶/۵
کرونا نشان داد که طب نوین از درمان برخی بیماری ها کاملا"عاجز و ناتوان است لذا پزشکان محترم باید کمی کوتاه بیایند.
ناشناس۲۱۷۰۰۱۴۲۰:۳۲:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۵
فروش محموله سوخت به لبنان و ونزوئلا قدرت ایران را به رُخ دشمنان کشید و باعث دلگرمی دوستان شد.
ناشناس۲۱۷۰۲۲۱۲۳:۴۸:۲۷ ۱۴۰۰/۶/۵
البته نفت مورد نیاز لبنان سالانه صدها تانکر هست نه سه چهار تا تانکر.
ناشناس۲۱۷۰۲۳۴۲۳:۵۸:۴۵ ۱۴۰۰/۶/۵
افغانستان لبنان سوریه و ... چند تا کشور با مرزهای قلابی هستند که توسط استعمارگران انگلیسی و فرانسوی خط کشی شده اند. هیچ وقت هم اتحادی بین انها وجود نداشته. الان واقعیت را دارید می بینید که این کشورها به پایان خط رسیدند. هر گونه سرمایه گذاری در این کشورها اشتباه هست.
ناشناس۲۱۷۰۲۴۴۰۰:۰۶:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۶
اتفاقا پزشک زیادی داریم آن هم فقط در تهران
ناشناس۲۱۷۰۶۸۹۱۰:۱۱:۱۸ ۱۴۰۰/۶/۶
پزشک زیاده ؛ هویج کمه
ناشناس۲۱۷۰۴۷۵۰۷:۵۱:۵۶ ۱۴۰۰/۶/۶
اون به میزش چسبیده بود و میزش رو ول نمیکرد اینم ۲ دقیقه پشت میزش نیست و هیچموقع پشت میزش نیست .
ناشناس۲۱۷۰۵۳۳۰۸:۳۴:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۶
براي بسياري از پزشكان تربيت يافته درمكتب مافياي انحصار چيزي كه ازجان هم مهمتر است حفظ انحصار ظرفيت پزشكي دانشگاهها است!!!!!!!!!!!
ناشناس۲۱۷۰۵۹۳۰۹:۲۶:۰۸ ۱۴۰۰/۶/۶
پزشک چیه.آب نمک و آب قند ندارید.اکسژن ندارید.دارو ندارید.پول ندارید.آب ندارید.هویج ندارید.گوشت و مرغ و علف و یونجه برای گاو و گوسفند ندارید.چی دارید خدایی..فقط رو دارید..
-۲۱۷۰۷۲۳۱۰:۴۰:۵۹ ۱۴۰۰/۶/۶
مشکل ما مدیران سهمیه ای است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  2. این صدای اقتدار ایران است ...

  3. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  4. وحدت ملی با وعده صادق

  5. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  6. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  7. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  8. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  9. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  10. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  11. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  12. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  13. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  14. اسراییل چه باید بکند؟ 

  15. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  16. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  19. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. احتمال تشکیل استان تهران غربی

  25. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

آخرین عناوین