طالبان، آمریکا و برجام پلاس

سامان سفالگر،   4000602026 ۵۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

به نظر می رسد تحولات اخیر افغانستان و قدرت گیری مجدد طالبان در این کشور، بر روند مذاکرات هسته ای ایران نیز اثرگذار خواهد بود. این اثرگذاری اگرچه غیرمستقیم ارزیابی می شود با این حال، از عمق قابل توجهی برخوردار است و می تواند روند مذاکرات هسته ای وین را به سمت تشدید تنش ها میان ایران و آمریکا سوق دهد.

 طالبان، آمریکا و برجام پلاس

به گزارش الف، تحولات اخیر افغانستان و اوج گیری طالبان در این کشور، نظر بسیاری از محافل رسانه ایِ بین المللی را به خود جلب کرده است. بسیاری از جریان های رسانه ای بین المللی، جدایِ از ارزیابی ابعاد مختلف قدرت گیری طالبان برای افغانستان و آینده این کشور، به طور خاص این پدیده را حاملِ تبعات قابل توجه بین المللی نیز ارزیابی کرده اند.

در این راستا به طور ویژه، نقطه تمرکز، تاثیرگذاری حضور طالبان در صحنه قدرت سیاسی افغانستان بر کشورهای همسایه آن و حتی خاورمیانه، معطوف بوده و ارزیابی های گوناگونی در مورد نوعِ رویکرد دولت های مختلف به تحولات افغانستان و همچنان ابعاد گوناگون اثرپذیری آن ها از قدرت گیری طالبان در افغانستان نیز ارائه شده است.

با این حال، به نظر می رسد که اوج گیری طالبان در افغانستان، تاثیراتی را نیز بر یکی از مهمترین پرونده های منطقه خاورمیانه در دو دهه اخیر یعنی مذاکرات هسته ای ایران و غرب خواهد داشت. تاثیراتی که اگرچه غیرمستقیم ارزیابی می شوند با این حال از عمقِ قابل توجهی برخوردار هستند و حتی می توانند روند مذاکرات هسته ای ایران و غرب(به طور خاص مذاکرات با آمریکا) در مساله برجام را به سمت تشدید تنش ها سوق دهند.  

"جو بایدن" رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، اندکی پس از پیروی در انتخابات ریاست جمهوری سالِ 2020 کشورش، در جریان یک سخنرانی که با هدفِ روشن کردن مواضع کلی سیاست خارجی آمریکا در وزارت خارجه این کشور انجام شد، شعارِ "آمریکا بازگشته است/America is Back "را سر داد و تاکید کرد که آمریکا در دوره حضور وی در قدرت، رویه های قانون‌گریزانه و خارج از عرفِ "دونالد ترامپ" رئیس جمهور سابق آمریکا را در پیش نخواهد گرفت و پس از یک دوره ایجاد بی اعتمادی گسترده بین المللی به آمریکا(که ناشی از سیاست های ترامپ بود)، قصد دارد بار دیگر تصویری متعهد از کشورش را در مناسبات بین المللی به نمایش بگذارد. در این راستا وی به طور خاص خروج دولت ترامپ از توافق برجام در سال 2018 را نکوهش کرد و بر بازگشتِ سریع به این توافق در دولت خود تاکید کرد.

البته که این رویکرد بایدن با استقبال مقام های ایرانی نیز رو به رو شد با این حال با گذشت زمان این نکته بیش از پیش روشن شد که منظورِ بایدن از بازگشت به توافق برجام، نسخه اصلی این توافق که در سال 2015 حاصل شد نیست بلکه وی سعی دارد به توافقی جدید و به قول خود گسترده‌تر با ایران دست یابد.

با این همه، با گذشت زمان و پس از شش دور مذاکرات سیاسی در وین میان ایران و طرف های بین المللی برجام(بدون انجام مذاکرات مستقیم میان تهران و واشنگتن) هنوز نتیجه ای حاصل نشده و بسیاری به احتمال حصول توافق در مورد احیای برجام، در دولت جدیدِ ایران امیدوار هستند.

با این حال، تحولات اخیر افغانستان و اوج گیری طالبان در این کشور، انتقادات زیادی را از سیاست خارجی بایدن برانگیخته و بسیاری از جریان های سیاسی و رسانه ای آمریکایی، عملا بایدن را مقصر اصلی فاجعه کنونی در افغانستان و پوچ نشان‌دادنِ حضور 20 ساله آمریکا در این کشور معرفی می کنند. در این راستا، بایدن و تیم امنیت ملی و سیاست خارجی او تحت فشارهای گسترده ای در برهه کنونی قرار دارند. منتقدان به طور خاص، سازشکاری بایدن با طالبان و خروج بی‌ملاحظه دولت وی از افغانستان را عامل اصلی شکست آمریکا در این کشور و وارد آمدنِ ضربه ای جدی به اعتبار و آبروی بین المللی آمریکا ارزیابی می کنند.

در این چهارچوب، عملا روند مذاکرات هسته ای ایران با آمریکا نیز تا حد زیادی تحت تاثیر قرار می گیرد زیرا دولت بایدن و تیم امنیت ملی و سیاست خارجی او، تحت تاثیر شکست خود در افغانستان و با در نظر گرفتنِ دو انتخابات میان دوره‌ای کنگره در سال 2022 و ریاست جمهوری آمریکا در سال 2024، به هیچ عنوان قصد ندارند تا بهانه جدیدی به دست منتقدان خود بدهند و بیش از این از جانب آن ها متهم شوند که در مورد منافع ملی آمریکا، دست به سازشکاری زده اند. از این رو انتظار می رود که فضای انعطاف پذیری برای دولت بایدن در جریان مذکرات هسته ای با دولت جدید ایران، تا حد زیادی محدود شده و تحت تاثیرِ تحولات افغانستان قرار گیرد. 

"شلومو بن عامی" وزیر اسبق دولت رژیم صهیونیستی به تازگی در مقاله ای با عنوانِ "فرصتِ ایرانی بایدن" در پایگاه خبری "پراجکت سیندیکیت" می نویسد: «همزمان با روی کار آمدن ابراهیم رئیسی یه عنوان رئیس جمهور جدید ایران، نگرانی ها در مورد اینکه شاید دولت جدید این کشور از مذاکره با غرب در مورد مساله هسته ای خود خودداری کند، افزایش یافته اند. با این حال، اوج گیری مجدد طالبان درافغانستان که کشور همسایه ایران است و همچنین شرایط اقتصادی خاص این کشور(ایران)، عملا رهبران ایران را در احیای توافق برجام و دستیابی به یک توافق در این رابطه، مُصر می سازد».

این نکته یِ وزیر سابق رژیم صهیونیستی به طور خاص مورد توجه جامعه نخبگانی سیاست خارجی آمریکا نیز قرار گرفته است. در واقع، آن ها این مساله را مورد توجه قرار می دهند که ایجاد یک تهدید امنیتیِ جدی برای ایران در جوار مرزهای طولانی شرقی این کشور با افغانستان، عملا دلمشغولی اساسی را برای تهران ایجاد خواهد کرد و با توجه به تبعات احتمالی بحران افغانستان که موجب سرازیر شدنِ سیل آوارگان افغان به ایران خواهد شد و ایران نیز با توجه به تحریم های آمریکا و  غرب در وضعیت اقتصادی چندان مساعدی به سر نمی برد تا این مساله را مدیریت کند، احتمالا دولت جدید ایران برای حفظ ثبات داخلی در این کشور هم که شده، انعطاف پذیری لازم را در روند مذاکرات نشان خواهد داد. در این چهارچوب، واشنگتن می تواند با تشدید فشارها علیه تهران، به توافق مطلوب خود با این کشور برسد. دیدگاهی که البته صرفا می تواند انعکاس دهده بخشی از جامعه نخبگانی آمریکا و همچنین تحلیلگران بین المللی باشد و لزوما با واقعیت های میدانی در روابط ایران و افغانستان و ظرفیت های فراوان ایران، همخوانی ندارد.

 درنهایت، یکی دیگر از جلوه های اثرگذاری قدرت گیری طالبان در افغانستان بر روند مذاکرات هسته ای ایران و غرب، تاکید بیشتر آمریکا بر مساله ضرورت دستیابی به "برجام پلاس" با تهران و گسترده کردن دامنه مذاکرات برجامی با ایران، مخصوصا به مسائل منطقه ای است. در واقع، نخبگان دستگاه سیاست خارجی آمریکا که بارها و بارها تاکید داشته اند هدفِ آمریکا از مذاکرات هسته ای وین با تهران، نه احیای نسخه اولیه برجام بلکه مذاکره در مورد طیف گسترده ای از موضوعات، نظیر قدرت منطقه ای و توان موشکی این کشور است، اکنون با توجه به قدرت گیری طالبان در افغانستان و با برجسته‌کردن نگرانی های کشورهای مختلف منطقه در این باره و طرح اتهامات مختلف مبنی بر اینکه ایران احتمالا به فکرِ توسعه دامنه نفوذ خود در افغانستان خواهد بود، عملا سعی خواهند کرد ارتباط نزدیک میان توافق هسته ای ایران و قدرت منطقه ای این کشور را بیش از پیش برجسته سازند و به طور خاص برضرورت انجام گفتگوهای سازنده امنیتی در منطقه که در آن‌ها ایران با دیگر کشورها در مورد نگرانی های امنیتی مشترکشان باید تعامل کند، به عنوان بخشی از هرگونه توافق احتمالی برجام تاکید کنند.

البته که آمریکا پیش از این نیز بارها بر ضرورت شرکت کردن کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس در روند مذاکرات وین تاکید کرده و سعی نموده دستورکاری محدودسازی قدرت منطقه ای و توان موشکی ایران را نه از جانب خود، بلکه با جلوداری و پوشش کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و نگرانی های آن ها در مورد قدرت ایران به پیش برد. از این منظر، واشنگتن به صراحت سعی خواهد کرد این پیام را به ایران برساند که نگرانی های کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از توسعه نفوذ منطقه ای ایران و متعاقبا کارشکنی های آن ها در مسیر حصول توافق مرتبط با احیای برجام، صرفا از طریق گفتگوهای مستقیم تهران با آن ها و رفع موانع در این رابطه حل خواهد شد و در غیر اینصورت، حصول توافق و رفع تحریم‌ها علیه ایران نیز امکان پذیر نیست.

از این رو، بحران افغانستان و طرح ادعاهای جدید علیه ایران مبنی بر تلاش های گسترده و مخفی این کشور جهت توسعه دامنه نفوذش در افغانستان، عملا بهانه ای را در اختیار دستگاه سیاست خارجی آمریکا قرار خواهد داد تا عدم اعتمادزایی ایران در این مساله به کشورهای منطقه را به عنوان بهانه و مانعی در رابطه با عدم حصول توافق راجع به برجام برجسته کند و عملا از شرایط بحرانی افغانستان در وضعیت کنونی، برای خود اهرم فشاری را علیه تهران، در مسیر دستیابی به ایده "برجام پلاس"، درست کند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۶۵۸۳۰۰۷:۰۳:۴۰ ۱۴۰۰/۶/۳
مسئله ی اصلی برجام تضمین طلبی ایران است که احتمال زیاد به فصل هفتم شورای امنیت با رأی مثبت چین و روسیه منتهی خواهد شد.
ناشناس۲۱۶۵۹۸۱۰۸:۵۳:۰۳ ۱۴۰۰/۶/۳
هیچ ربطی بین برجام و طالبان نیست.
ناشناس۲۱۶۶۳۵۲۱۱:۵۱:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۳
شورای امنیت پس از افزایش قدرت اقتصادی چین کارکرد خود را از دست داده است. هیچ مسأله مهم جهانی در شورای امنیت به نتیجه نخواهد رسید. به عنوان مثال برای جنگ سوریه هیچ قطعنامه مهمی و اثرگذاری تصویب نشد. امروز تمام رویدادهای مهم جهانی خارج از چارچوب شورای امنیت و براساس دو قطبی غرب و چین تصمیم ‌گیری می‌شود.
حسن۲۱۶۸۹۳۳۰۰:۴۷:۱۹ ۱۴۰۰/۶/۵
روسیه نیز بسیار تأثیر گذار هست
ناشناس۲۱۶۵۹۸۳۰۸:۵۳:۵۸ ۱۴۰۰/۶/۳
آمریکا از خدایش است که ایران به برجام برنگردد.
ناشناس۲۱۶۶۰۳۴۰۹:۲۲:۴۸ ۱۴۰۰/۶/۳
دقیقا همینطور است. چون بایدن مجبور نمی شود که به جمهوری خواهان در مورد برجام حساب پس بدهد. تحریم های فلج کننده نسخه خوبی بود که ترامپ برای ایران تجویز کرد!
ناشناس۲۱۶۶۱۸۲۱۰:۳۹:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۳
امریکا دنبال برجام های متعدد است که نوامیس کشورتان را بگیرد و بعد حمله و بعد تجزیه و این اسمش هم هست خاورمیانه بزرگ
ناشناس۲۱۶۶۵۴۳۱۳:۲۰:۰۶ ۱۴۰۰/۶/۳
نوامیس شما را فقر می گیرد !!
ناشناس۲۱۶۶۷۵۴۱۴:۳۰:۵۷ ۱۴۰۰/۶/۳
نوامیس اول برای هر کشور امنیت جانی است که حمله نشود ! مرحله بعد فقر!
ناشناس۲۱۶۶۳۵۸۱۱:۵۵:۴۱ ۱۴۰۰/۶/۳
لغو بالمره همه تحریم ها پیش شرط بازگشت امریکا به برجام است.
ناشناس۲۱۶۶۷۱۵۱۴:۱۶:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۳
ببخشید الان امریکا توبرجامه؟که برای ایران خط ونشون می کشه؟
ناشناس۲۱۶۵۹۸۶۰۸:۵۴:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۳
عجیبه.. چرا دوستان در ایران تصور می کنند ادامه این وضعیت برای امریکا و اسراییل و حتی چین و روسیه بد است؟ دارید وضعیت سیاسی و اقتصادی و بهداشتی و اجتماعی و محیط زیست و زیر ساختهای ایران را از نزدیک لمس می کنید و زندگی می کنید. با ادامه این وضعیت هر روز قدرت نرم و در نتیجه قدرت سخت ایران تحلیل می رود. چرا دوستان تصور می کنند امریکا و اسراییل و قدرت های رقیب منطقه ای باید این مسیر را تغییر دهند؟ وقتی ما خودمان وضعیت هشدار امیز کشور را سانسور می کنیم از دشمنان و رقبا انتظار تغییر به نفع ما دارید؟
ناشناس۲۱۶۶۱۰۳۰۹:۵۲:۳۸ ۱۴۰۰/۶/۳
ببخشید پس چرا آمریکا و اروپا هی پیغام میدن ایران هرچه سریعتر به میز مذاکره برگرده!؟!؟؟ خب با همین فرمون برن جلو دیگه ۶ دور مذاکره لازم نداره!!!
ناشناس۲۱۶۶۳۰۵۱۱:۲۶:۴۰ ۱۴۰۰/۶/۳
منم به شما پیغام میدم که تحلیلگر بهتر و توانمندتر از شما در دنیا نیست. ایا شما باید باور کنید؟
ناشناس۲۱۶۶۱۸۷۱۰:۴۲:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۳
عجیبش این است که با بازیچه قرار دادن و دو قطبی سازی کاذب در کشور در محاسبات علمی اداره کردن کشور بازداشته شوید و این بازی 20 ساله است که برخی از داخل و دشمن تکرار شده
ناشناس۲۱۶۶۰۰۴۰۹:۰۰:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۳
چین و روسیه تو سازمان ملل همیشه پشت ایران رو خالی کردن. تو شورای امنیت هم خالی می کنن. چون ایران براشون حکم یه برگ بازی رو داره. از غرب امتیاز می گیرن و پشت ایران رو خالی می کنن
ناشناس۲۱۶۶۳۶۱۱۱:۵۷:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۳
چین و روسیه در 3 سال گذشته تمام قطعنامه های ضد ایرانی را وتو کردند.
فربد۲۱۶۶۶۱۳۱۳:۴۱:۴۱ ۱۴۰۰/۶/۳
در سه سال گذشته هیچ وقت پرونده ایران به شورای امنیت نرفته
ناشناس۲۱۶۶۳۸۱۱۲:۰۳:۳۴ ۱۴۰۰/۶/۳
امریکا و اروپا که بر علیه ایران با بهانه های واهی قطعنامه صادر می کنند دشمن اصلی ما هستن.
ناشناس۲۱۶۸۷۹۴۲۱:۲۵:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۴
نیست که آمریکا همیشه به نفع ایران کار کرده!!!
ناشناس۲۱۶۶۰۴۷۰۹:۲۹:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۳
اولا آن بخش فصل هفتم که دوستانت تکرار می کنند نرفتیم و بر فرض هم رفتیم، وای حالا چی کار کنم! خخخخه
ناشناس۲۱۶۶۱۵۲۱۰:۱۸:۰۵ ۱۴۰۰/۶/۳
ماده 41 فصل هفتم
ناشناس۲۱۶۶۳۶۳۱۱:۵۸:۰۶ ۱۴۰۰/۶/۳
قطعنامه 2231 که پیوست برجام است تحت فصل هفت منشور سازمان ملل است.
ناشناس۲۱۶۵۸۹۸۰۷:۵۶:۴۱ ۱۴۰۰/۶/۳
امریکا حساب شده طالبان را مسلط کرد بر افغانستان تا هر وقت خواست برای ایران گربه رقصانی کند
ناشناس۲۱۶۶۳۷۷۱۲:۰۲:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۳
امریکا در افغانستان شکست سختی خورد و خود مقامات امریکایی به این شکست اعتراف کردند.
ناشناس۲۱۶۵۹۲۰۰۸:۱۲:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۳
اگر نبودند شهدای مدافع حرم و در رأس همه آنها سید مقاومت شهید عزیز سردار دلها حاج قاسم سلیمانی،‌وضع کشورمان به مراتب بدتر از افغانستان بود. کجایند غرب‌پرستان و سلبریتی‌ها که یقه چاک می‌کردند که عراق و سوریه به ما چه؟! اینها وطن ندارند و بازیچه دشمنند و سنگ استکبار را به سینه می‌زنند چون پول و دلار و رسانه در اختیار دارند غوغاسالاری می‌کنند و نظام را زیر سؤال می‌برند تا مواجب بیشتری بگیرند
ناشناس۲۱۶۶۱۹۴۱۰:۴۵:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۳
و امریکا هم دارد روند سراشیبی ابر قدرتی خودش را به رخ می کشاند و باز می گردد به سرزمین های سرخپوستان و بعد تجزیه امریکا این روال همه ابر قدرت ها بوده و خواهد بود
ناشناس۲۱۶۵۹۲۲۰۸:۱۳:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۳
غرب‌گرایان داخل کشور پاسخ بدهند چرا در خصوص فرار آمریکا از افغانستان پس از 20 سال اشغال این کشور سکوت اختیار کرده‌اند و چیزی نمی‌گویند؟ چند بار باید تجربه بشود که آمریکایی‌ها وقتی تاریخ مصرف افراد وابسته به آنان تمام شود مثل دستمال دور می‌اندازند؟
ناشناس۲۱۶۶۰۹۹۰۹:۵۱:۵۲ ۱۴۰۰/۶/۳
- در سیاست هیچ چیز اتفاقی نیست، اگر چیزی اتفاقی رخ داد، باید بدانید نقشه این بوده، اتفاقی جلوه دهند. "فرانکلین روزوِلت"
ناشناس۲۱۶۶۳۶۶۱۱:۵۹:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۳
خود رسانه ها و مقامات امریکایی به شکست امریکا در افغانستان اعتراف کرده اند.
ناشناس۲۱۶۶۵۳۲۱۳:۱۷:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۳
معلومه نمیاد بگه ما چه خوابی براتون دیدیم گاهی در عالم سیاست باید جام زهر را سرکشید .
ناشناس۲۱۶۶۱۵۴۱۰:۱۸:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۳
فرار؟ كي دنبالشون كرده بود؟!
ناشناس۲۱۶۸۰۹۳۱۱:۵۳:۲۶ ۱۴۰۰/۶/۴
طالبان
ناشناس۲۱۶۵۹۲۴۰۸:۱۴:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۳
چگونه ممکن است طالبان تندرو و سراسر خشونت به یکباره معتدل شده و راه اعتدال را در پیش بگیرد مگر اینکه هدف آنان فقط رسیدن به قدرت و سیطره باشد.
ناشناس۲۱۶۵۹۲۶۰۸:۱۸:۱۵ ۱۴۰۰/۶/۳
با خروج آمریکا از افقانستان ، این کشور در موضع ضعف قرار گرفته و موضع ایران در منطقه تقویت خواهد شد . اگر ایران بتواند با طالبان رابطه سازنده ای برقرار کند در مذاکرات برجام دست برتر را خواهد داشت.
ناشناس۲۱۶۶۱۶۶۱۰:۲۶:۱۵ ۱۴۰۰/۶/۳
به نظرم ایران باید یه شرط محکم برای ارتباط با طالبان بذاره " همه ملا های طالبان شیعه را بی هیچ پیش شرطی به عنوان یکی از مذاهب اسلام به رسمیت بشناسن"
ناشناس۲۱۶۷۴۰۴۲۱:۱۱:۰۵ ۱۴۰۰/۶/۳
اره وقتی یه دفعه به ایران حمله کرد اونوقت نظر بد بده
ناشناس۲۱۶۵۹۲۸۰۸:۲۰:۰۵ ۱۴۰۰/۶/۳
آقا این همه گفتین برجام خسارت محض بوده پاره ش کنید و مذاکرات رو رها کنید یه وقت خدای ناکرده فکر میکنیم مخالفتتون با برجام زمان روحانی فقط سیاسی کاری برای تخریب رقیب بوده
ناشناس۲۱۶۶۱۱۴۰۹:۵۶:۳۶ ۱۴۰۰/۶/۳
داداش دوست داری خودت رو بزنی به اون راه بزن ولی برجام خسارت محض بود برای اینکه از یه طرف غیر قابل اعتماد هیچ تضمینی گرفته نشد بجز امضای جان کری!!!!!! الان هم مذاکره سر اینه که آیا میشه تضمین گرفت یا نه، اگه نشد حق با شماست باید برجام رو پاره کرد!!!
ناشناس۲۱۶۶۳۰۳۱۱:۲۶:۰۸ ۱۴۰۰/۶/۳
برجام خسارت محض بود چون از کسی که هیچ اعتمادی بهش نیست هیچ تضمینی گرفته نشد بجز امضای جان کری!!! الان هم مذاکره برای اینه که آیا میشه تضمین گرفت یا نه، اگر تضمینی وجود نداشته باشه حق با شماست، برجامی هم وجود نداره!!
ناشناس۲۱۶۶۳۷۳۱۲:۰۱:۱۳ ۱۴۰۰/۶/۳
رئیسی اقتصاد کشور را معطل مذاکره و برجام نخواهد کرد اما پاره کردن برجام باعث بکار افتادن مکانیسم ماشه و برگشتن قطعنامه های قبلی خواهد شد.
حسین۲۱۶۶۶۴۳۱۳:۵۴:۰۵ ۱۴۰۰/۶/۳
وزیر خارجه جدیمون تشریف یارن انشاالله این وعده حضرت آقا را محقق خواهیم کرد یا آمریکا فی الفور به برجام باز می گردد یا برجام آتش زده می شود اصولا قراردادی که برای ما منفعتی ندارد برای دشمن و رقبامون هم نباید داشته باشه
ناشناس۲۱۶۶۰۰۷۰۹:۰۲:۱۱ ۱۴۰۰/۶/۳
یه سوال. اگر 10 سال دیگه طالبان در افغانستان شروع به غنی سازی اورانیوم کند و همزمان موشک سازی و موشک پرانی برد بلند هم انجام دهد و بگوید غنی سازی من صلح آمیز است. ایران چه خواهد کرد؟ مردم ایران چه احساسی خواهند داشت؟
ناشناس۲۱۶۶۳۲۸۱۱:۳۶:۴۵ ۱۴۰۰/۶/۳
ایران طالبان نیست غیرت نداری کشور خودت که تمدن بزرگی داشته با طالبان مقایسه میکنی؟ ما باید به تمدن بزرگ خودمون برگردیم و امپراطوری ایران رو به لطف باز یابی کنیم
ناشناس۲۱۶۶۳۴۵۱۱:۴۶:۴۸ ۱۴۰۰/۶/۳
متلا خواستی دسیسه غرب را علیه ایران را بازگو کنی؟ کور خواندین ضد ایرانی ها
farhad m۲۱۶۶۳۹۷۱۲:۱۴:۴۳ ۱۴۰۰/۶/۳
عجب سؤال بجايی،البته آن روز غنی سازی هسته ای حق مسلم اونها هم میشه!!فقط فکر کن اختیار کلید پرتاب در دست یکی مثل ملا عبد الغنی برادر ویا ملا عمر ثانی،باشه!!!
ناشناس۲۱۶۶۶۴۶۱۳:۵۵:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۳
بهتر نیست به جای اینکه ذهنمون را با محالات مشغول کنیم به واقیتها بپردازیم!؟
ناشناس۲۱۶۶۳۵۱۱۱:۴۹:۳۴ ۱۴۰۰/۶/۳
طالبان دست پرورده .....
جواد۲۱۶۶۳۷۲۱۲:۰۰:۵۳ ۱۴۰۰/۶/۳
لعنت به این آمریکایی ها
ناشناس۲۱۶۶۴۵۵۱۲:۴۶:۲۷ ۱۴۰۰/۶/۳
تاوقتی تمام تحریم ها را امریکا برندارد برجامی در کار نیست کمی حوصله کنید وخاندان وطرفدارن رفسنجانی را از قدرت بگزارید کنار ومحاکمه کنید امریکا هم از این منطقه میرود
محمد۲۱۶۶۴۸۷۱۳:۰۱:۰۶ ۱۴۰۰/۶/۳
یا باید قوی باشیم وایرانی بمانیم یا باید جلو دشمن کرنش کنیم مردم افغانستان با دمپای وکلاشینکف آبروی این غول تو خالی را بردن ترسوها در ایران جای ندارن. اگر آنها راجب موشک حرف میزنند باید راجب موشک خودشان اول حرف بزنند
ناشناس۲۱۶۶۷۸۷۱۴:۴۴:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۳
فقط امیدوارم روزی نباشه که بگیم از سمت طالبان غافلگیر شدیم.
ناشناس۲۱۶۶۸۷۷۱۵:۲۳:۳۰ ۱۴۰۰/۶/۳
طالبان بدترین آدم روی زمین هستند که بجز کشتن انسان های مظلوم خصوصا زنان کاری بلد نیستن
مسعود۲۱۶۷۴۴۷۲۱:۴۳:۵۳ ۱۴۰۰/۶/۳
سیاه تر از سیاهی رنگی نیست ،اگر فشار زیاد شود تلاویو را با خاک یکسان خواهیم کرد.
علی۲۱۶۷۵۰۷۲۲:۳۱:۴۵ ۱۴۰۰/۶/۳
این یارو خیلی چپ چپ نگاه می کنه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین