موضوع طالبان و منافع ملی

  4000602011 ۶۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

ضروری است که ضمن اجتناب از درگیری تا حد امکان، خط قرمزهای ایران برای ایشان کاملا روشن شود و با استفاده از همه ابزارهای قدرت و تا قبل از جایگیری کامل قدرت ضرورت توجه به معادلات داخلی و منطقه‌ای برای ایشان تفهیم شود.

موضوع طالبان و منافع ملی

گروه تعاملی الف - محسن زاهدی موحد، دیپلمات بازنشسته

در روزهای اخیر و همزمان با شکل‌گیری صحنه جدید سیاسی و میدانی در افغانستان شاهد شکل‌گیری دوگانه‌ای از تطهیر یا مقابله سریع با طالبان هستیم که بنظر می‌رسد بیشتر ناشی از هیجان سرعت تحولات افغانستان و باورناپذیر بودن آن برای عموم باشد، در حالی که نگاهی به صحنه کلی منطقه از ماه‌ها پیش قدرت یافتن و سلطه طالبان را اجتناب ناپذیر می‌نمود و حتی سرعت آن نیز شگفت انگیز نیست.

در حالی که اشغالگران غربی چندین ماه است که زمینه‌های سیاسی و میدانی خروج را فراهم می‌کنند و در منطقه نیز کشورهای همسایه افغانستان با مذاکرات سیاسی و رفتار میدانی پذیرش تسلط طالبان را نشان می‌دهند و حتی ترکیه در فاصله صدها کیلومتر با افغانستان ساخت دیوار مرزی را به پیش می‌برد، انتظار مقاومت موثر در داخل افغانستان چه در ارتش و چه نیروهای مردمی برای جلوگیری از پیشرفت سریع طالبان بیهوده و بی معنی می‌نماید و سخنان مقامات سیاسی غربی در مورد شگفت زدگی در این مورد چیزی جز فریب افکار عمومی نیست.

اما روشن است که موضوع پایان یافته نیست و این آغاز روندی است که هوشیاری مردم افغانستان و نیز رفتار هوشمند همسایگان آن کشور می‌تواند تاثیر مهمی بر آن داشته باشد. نخست باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که اقدام آمریکا و غرب در افغانستان جدای از طرح کلی ایشان برای خاورمیانه نیست، طرحی که اسنودن اخیرا بدرستی آنرا طرح جنگ‌های بی پایان خواند. آمریکا و متحدانش طی دو دهه اخیر هر حرکتی که در منطقه انجام داده‌اند قطعه‌ای از همین پازل است که هدف اصلی آن ایجاد بی ثباتی، تنش و درگیری در داخل و پیرامون کشورهای خاورمیانه است. 

آمریکا و متحدانش پس از ناامیدی از تداوم تسلط کامل بر خاورمیانه بیش از دو دهه است که تنها راهکار را ایجاد تنش‌ و جنگ بی پایان برای جلوگیری از ایجاد یک خاورمیانه قوی با امکان همکاری با رقبای آمریکا از جمله چین و روسیه می‌دانند و در این راه تمامی تلاش خود را بکار گرفته و در وحله اول قربانی ایشان مردم افغانستان، عراق و سوریه و لیبی بودند.

آنچه اکنون در افغانستان می‌گذرد تداوم  تکمیل همین پازل است. آمریکایی‌ها پس از حضور تنش آفرین خود و استفاده از خاک افغانستان برای تداوم آتش در منطقه اکنون در مرحله جدید یعنی تنش آفرینی با کمترین حضور، از افغانستان آغاز نموده و سعی دارند کمرنگ شدن حضور میدانی را با آتشی پر حجم جایگزین نمایند و این کاری است که بزودی در نقاط دیگری چون عراق و البته نه کاملا یکسان سعی در اجرای آن خواهند داشت.

اما از دید منافع ملی ایران، طالبان اکنون با تمهیدات آمریکا، صحنه میدانی را در اختیار گرفته اما این به معنی آن نیست که آمریکا انتظار تشکیل یک حکومت مقتدر در آن کشور را داشته باشد و بالعکس چگونگی خروج و فروپاشی حکومت سابق نشان می‌دهد که آنچه آمریکا انتظار و امید دارد جنگی بی پایان در افغانستان و سرایت تنش به همسایگان است و روشن است که راهکار ما از دید منافع ملی جلوگیری از این دو هدف است و نیز روشن است که این دو ارتباطی جدایی ناپذیر با یکدیگر دارند. غرق شدن دوباره افغانستان در جنگ داخلی، سرایت شعله‌های آن به همسایگان را اجتناب ناپذیر می‌نماید پس در وحله اول باید سعی در جلوگیری از شعله ور شدن این آتش داشت.

بنظر میرسد مواضعی که ما تاکنون در قبال تحولات افغانستان داشته ایم در همین راستا است. ایران در شرایط کنونی سعی دارد انتقال آرام قدرت را تسهیل نماید و در عین پذیرفتن واقعیت صحنه در مورد تسلط طالبان، ایشان را به شراکت دیگر نیروها تشویق نموده و یا لااقل مواضع ایشان را تعدیل نماید تا از سرکشیدن شعله جنگ داخلی اجتناب شود. اما پیچیدگی صحنه داخلی و منطقه‌ای باید این هشدار را به ما داده باشد که روی خط باریکی عمل می‌کنیم و هرگونه زیاده روی و افراط وتفریط می‌تواند نتایجی معکوس داشته باشد. نخست آنکه پذیرش واقعیت میدانی طالبان با تطهیر ایشان دو موضوع کاملا جداگانه و نامربوط است و پذیرش ضمنی موضوع اول الزاما به معنی ورود به موضع دوم نیست. متاسفانه بسیاری از تحلیلگران که هدف اولیه و درست ایشان اجتناب از شعله ور شدن وضعیت موجود است به ورطه تطهیر می‌افتند و توجه ندارند که چنین موضعی در وحله اول و مهمتر از همه می‌تواند منجر به سرخوردگی شدید دوستان و متحدان ما در منطقه و افغانستان شود و همچنین با توجه به شرایط سیال منطقه ودر صورت ضرورت یافتن مقابله، سیاست ما و افکار عمومی را دچار تناقض نماید و این هم دام دیگری است که در راه سیاست خارجی ایران گسترده شده است.

آمریکا سعی دارد در شرایط کنونی ما را در دوراهی درگیری با طالبان و یا همراهی با ایشان و از دست دادن بعضی از متحدین مان قرار دهد و برای اجتناب از این وضعیت سیاستی هوشمند و دقیق مورد نیاز است. در مورد طالبان ضروری است که ضمن اجتناب از درگیری تا حد امکان، خط قرمزهای ایران برای ایشان کاملا روشن شود و با استفاده از همه ابزارهای قدرت و تا قبل از جایگیری کامل قدرت ضرورت توجه به معادلات داخلی و منطقه‌ای برای ایشان تفهیم شود. دست درازی به یاران قومی یا مذهبی ایران در افغانستان از جمله این خطوط قرمز است.  دوستان و متحدان ایران در افغانستان و منطقه باید به روشنی به تداوم حمایت ایران مطمئن شوند و نیروی ایشان برای حفظ تعادل قدرت در افغانستان محفوظ باشد. ذخایر قدرت ملی ما  بهیچ وجه نباید فدای شرایط زودگذر کنونی قرار گیرد و باید توجه داشت که در این مورد بهیچ وجه نمی‌توان به تضمین‌های طالبان متکی بود.

از سوی دیگر استقبال از درگیری با طالبان سیاستی خطا و در راستای جنگ بی پایان است، بنابراین با حفظ شرایط ذکر شده می‌توان به ایشان فرصت داد تا بسوی نوعی اعتدال در مواضع سوق یابند ولی باید توجه داشت که این نوعی صلح مسلح است که هردو طرف دست برماشه دارند و کوچکترین ناهوشیاری را برنمی‌تابد. همچنین افکار عمومی باید در مورد مسائل منطقه و افغانستان توجیه کافی شوند تا امکان اثرگذاری جنگ روانی غرب بر افکار عمومی کاهش یابد. افکار عمومی باید در مورد خطرات ورود ناخواسته به یک درگیری بزرگ و نیز ضرورت اقدام قاطع در شرایط خاص آگاهی یابد تا در بزنگاه لازم حمایت کافی از سیاست خارجی فراهم باشد. افکار عمومی باید آگاه شود که بر خلاف برخی تبلیغات گمراه کننده در سال‌های اخیر، احتیاط و شهامت اقدام، هردو از ضرورت‌های سیاست خارجی است که اگر در جای خود بکار روند کاملا موثر و مفید و اگر به اشتباه جای یکدیگر را بگیرند مخرب و منهدم کننده خواهند بود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۶۴۱۸۱۰۷:۰۱:۲۳ ۱۴۰۰/۶/۲
خدا را شکر . طالبان توانست تروریست های امریکایی را از افغانستان بیرون بیندازد و دل مردم را شاد کند
ناشناس۲۱۶۴۲۵۴۰۹:۰۱:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۲
چی گیر تو میاد؟
ناشناس۲۱۶۴۴۰۸۱۰:۴۲:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۲
عربستان هم مرز مشترک زمینی با ایران پیدا کرد
ناشناس۲۱۶۴۷۹۰۱۴:۰۸:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۲
هرچی آمریکا از ما دورتر بشه برای ما بهتره!!
ناشناس۲۱۶۴۲۵۸۰۹:۰۵:۳۹ ۱۴۰۰/۶/۲
طالبان مانند برف ذوب خواهد شد. تروریسم، جهالت، ظلم، عقب ماندگی تاریخی و تنگ نظری جایی در میان بشریت قرن بیست و یکم ندارند.
ناشناس۲۱۶۴۵۳۲۱۲:۰۰:۰۵ ۱۴۰۰/۶/۲
همه اینا که گفتی به صورت مدرن و به روز شده در جهان قرن 21 وجود دارد!!!
ناشناس۲۱۶۴۷۱۰۱۳:۳۲:۲۸ ۱۴۰۰/۶/۲
چون برف در حال ذوب شدن هستند.
ناشناس۲۱۶۴۷۸۸۱۴:۰۸:۰۶ ۱۴۰۰/۶/۲
برای همینه که چندسال پیش گفتن اسرائیل ۲۵سال آینده رو نخواهد دید!! ترور، جهالت، ظلم، عقب‌ماندگی تاریخی، تنگ نظری، و خیلی چیزای دیگه که نگفتی دقیقا در این رژیم کودک کش در حد اعلی وجود داره، با این تفاوت که طالبان دنبال تسلط بر افغانستان هست اما اسرائیل دنبال کل خاورمیانه‌ست
ناشناس۲۱۶۴۸۰۷۱۴:۱۹:۲۹ ۱۴۰۰/۶/۲
فعلا که ارتش افغانستان که ۲۰سال تحت آموزش آمریکا بود، با ۳۰۰هزار نفر و کلی تجهیزات دود شد رفت هوا !!! واقعا آمریکا ۲۰سال چیکار می‌کرد!؟
ناشناس۲۱۶۴۹۸۸۱۶:۰۹:۳۶ ۱۴۰۰/۶/۲
حکومتهایی که پشتوانه مردمی ندارند، همچون تار عنکبوت سست هستند و با یک تلنگر فرو می پاشند.
ناشناس۲۱۶۴۲۵۹۰۹:۰۶:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۲
در پاکستان هم شیرینی پخش می کنند چون عوامل و مزدورانشان افغانستان را اشغال کردند.
ناشناس۲۱۶۴۲۶۲۰۹:۰۷:۳۹ ۱۴۰۰/۶/۲
اونا که خودشون چن ساله برنامه داشتن برن . طالبان بود که مثل موش از توی سوراخش در اومد وقتی دید مانع اصلیش رفته
ناشناس۲۱۶۴۷۷۸۱۴:۰۳:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۲
اونوقت بعد از چن سال برنامه‌ریزی چرا اینطوری با این فضاحت رفتن!؟
ناشناس۲۱۶۴۲۷۰۰۹:۱۳:۰۱ ۱۴۰۰/۶/۲
اگر افغانستان حل بشه یعنی مشکل امریکا و غرب کم میشه. اگر اکراین حل بشه یعنی مشکل روسیه کم میشه. اگر تحریمهای ایران و ونزویلا کم بشه یعنی نفت ایران و ونزویلا به بازار بر می گرده و قیمت نفت و گاز بزرگترین صادر کننده نفت و گاز دنیا یعنی روسیه کاهش می یابد و.. منطق منافع ملی و سیاست بین الملل برای نخبه هایی مانند پوتین ساده است. اما برای منافع ملی روسیه.
ناشناس۲۱۶۴۲۷۴۰۹:۱۵:۳۳ ۱۴۰۰/۶/۲
مدیران غرب‌گرای کشورمان باید از حوادث امروز افغانستان و رفتار تحقیرآمیزی که آمریکایی‌ها با دولت دست نشانده خود یعنی دولت اشرف غنی کردند درس عبرت بگیرند مشاهده کردیم چگونه کسانی که در فرودگاه کابل به هواپیمای آمریکا آویزان شده بودند سقوط کردند و نابود شدند.
ناشناس۲۱۶۴۲۷۸۰۹:۱۶:۵۰ ۱۴۰۰/۶/۲
دبیر کل سازمان ملل به طالبان توصیه می‌کند حقوق مردم را رعایت کند خیلی خوب است ولی ای کاش چنین توصیه‌هایی هم به دولتمردان شرور آمریکا، انگلیس، فرانسه، آل سعود و رژیم جعلی صهیونیستی می‌کردید که حقوق ملت‌های خودشان و مردم مظلوم فلسطین، سوریه، عراق، بحرین، یمن و... را هم مراعات کنند! هر چند به توصیه‌های شما تره هم خرد نمی‌کنند.
مهران۲۱۶۴۲۸۳۰۹:۱۸:۵۱ ۱۴۰۰/۶/۲
هم طالبان ساخته دست امریکاست هم دولت اشرف غنی امریکایی ها با اراده خود یکی را بردن و دیگری را اوردن پس هم کسانی که از اومدن طالبان (به قول خودشون فرار دولت امریکایی اشرف غنی) خوشحال اند و هم کسانی که میگن ما باید بریم با طالبان بجنگیم (البته این افراد همون کسانی هستند که در مورد سوریه و ... میگفتن به ما چه) دارند اشتباه میکنند
ناشناس۲۱۶۴۳۲۲۰۹:۴۷:۱۶ ۱۴۰۰/۶/۲
اینکه مردم افغانستان گرفتار یک مشت متعصب و متحجر شده اند که از 1400 سال پیش پریده اند بیرون برای تو مهم نیست ؟؟
ناشناس۲۱۶۴۴۴۸۱۱:۰۲:۲۶ ۱۴۰۰/۶/۲
تو 1400 ساله درکت....!
ناشناس۲۱۶۴۸۰۱۱۴:۱۵:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۲
بهتره وقتی میخوای حرف بزنی یه کم حرفت رو مزه مزه کنی بعد دهنت رو باز کنی!!!! اسلامی که ۱۴۰۰سال پیش اومد الان بیش از دو میلیارد طرفدار توی دنیا داره، و در نهایت هم پایان جهان قراره با همون اسلام اداره بشه، اینکه یه عده به اسم اسلام برداشت اشتباه خودشون رو دارن هرگز به شما اجازه نمیده هرچی دلت خواست بگی!!!!!!!
ناشناس۲۱۶۴۳۴۲۰۹:۵۹:۴۴ ۱۴۰۰/۶/۲
پیروزی نیروهای هماهنگ با ایران در عراق سوریه یمن فلسطین ونزوئلا حتی افغانستان بیش از هر چیز نشان از طلوع ابرقدرتی جدید در جهان از خاورمیانه است و اگر بتوانیم در عربستان و امارات نیز به همین شکل پیروز شویم کار تمام است. البته در آمریکای لاتین باید بیشتر از این حضور داشته باشیم.
ناشناس۲۱۶۴۳۶۲۱۰:۱۵:۲۹ ۱۴۰۰/۶/۲
طالبان را خود امریکا پدید اورده و در راستای منافع انها عمل می کند هرچند ظاهرا برضد انها می باشد
شهروند۲۱۶۴۳۶۵۱۰:۱۶:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۲
طلبان با توافقنامه محرمانه دوسال پیش دولت ترامپ در دوحه-قطر به قدرت رسیده اند.روند سقوط دولت فاسد اشرف غنی از همانجا کلیک خورد.هم ملت افغانستان و هم ملت ایران از سقوط آن دولت قومگرا، فاسد، متعصب و بازیچه دست اجانب خوشحالیم.اما، اما هدف از واگذاری قدرت به دست گروهک طلبان خواهان استقرار " امارت شریعت اسلامی" ایجاد جنگ داخلی، ایجاد نا امنی در مرزهای کشور های همجوار بخصوص ایران، تا امن کردن خطوط انتقال انرژی، ایجاد اخلال در احیای جاده ابریشم، فروش اسلحه، بی ثبات کردن منطقه آسیای میانه و آسیای جنوب غربی، دامن زدن به جنگ مذهب علیه مذهب، مشغول کردن ایران در نوار بیش از 900 کیلومتری شرق کشور، بهدر دادن توان بازدارندگی کشورمان در خاورمیانه تا مدیترانه و...با روی کار آوردن گروهک طلبان در افغانستان نتیجه یک توطئه و بازی کثیف جدیداست و...باید گول وعده وعیدها ^^ طالب ها ^^ را نخوریم، خود را برای حوادث دهشتناک طراحی شده توسط آنگلوساکسونهای چشم آبی دسیسه ساز در افغانستان متصرف شده توسط گروهک طلبان آنها را نخوریم.افغانستان با ثبات ایدآل ایران بزرگ است ولاغیر
ناشناس۲۱۶۴۶۲۳۱۲:۴۵:۴۹ ۱۴۰۰/۶/۲
متاسفم که اقلیت تندرو داخلی چشمانشان را برروی تمام جنایتهای این گروه وحشی بسته اند و از امروز هم ارسال سوخت را برایشان آغاز کرده اند همین یک ماه پیش همین گروه مدرسه دخترانه شیعه ها را منهدم کردند و خانواده های مسلمان مظلوم بیگناه را داغدار ..
ناشناس۲۱۶۴۸۷۸۱۴:۵۹:۱۰ ۱۴۰۰/۶/۲
بله دل شاد مردم افغانستان در فرودگاه کابل قابل مشاهده هست.
ناشناس۲۱۶۴۱۸۵۰۷:۱۴:۲۶ ۱۴۰۰/۶/۲
حضور طالبان هیچ منفعتی برای ما نخواهد داشت . آنها شاید روزی بفکر حمله به ایرا ن بیفتند . طالبان بعنی ضربه به اسلام ...
ناشناس۲۱۶۴۲۹۹۰۹:۳۲:۳۲ ۱۴۰۰/۶/۲
طالبان عامل نیروی آمریکا است و دارد نقش بازی می کند برای موعد مقرر
ناشناس۲۱۶۴۵۶۰۱۲:۱۸:۳۳ ۱۴۰۰/۶/۲
نه عربستان تربیت کرده و فرستاده این حجم حماقت و وحشیگری و تحجر فقط در عربستان پرورش پیدا می کنه
ناشناس۲۱۶۴۷۳۴۱۳:۴۳:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۲
عربستان برای اهداف امریکا
رضا۲۱۶۴۱۸۸۰۷:۲۰:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۲
سلام. با دیدگاه ایشان موافقم.
ناشناس۲۱۶۴۱۹۲۰۷:۳۰:۲۹ ۱۴۰۰/۶/۲
چرا نباید اصلا به حل مسئله افغانستان و مذاکرات وین و بحران ونزویلا امیدوار بود. چون هر سه این موارد معضل و بحران عظیمی برای بایدن و امریکا و غرب هست. طبیعی است که در دنیایی که دوباره روسیه و چین از یک طرف و امریکا و اروپا از طرف دیگر وارد جنگ و رقابت سرد دیگری شدند حل و تخفیف هر کدام از این سه معضل غرب به ضرر روسیه و چین و به نفع امریکا و اروپاست. متاسفانه مختصات و جبهه اصلی رقابت قدرتهای بزرگ در جنگ جدید سرد بر روی کشورهای خاورمیانه و ونزویلا افتاده و از همین رو خیلی سخت است که باور کرد به این راحتی و به نفع منافع ملتهای منطقه این معضلات تخفیف یابد.
ناشناس۲۱۶۴۱۹۹۰۷:۴۱:۳۷ ۱۴۰۰/۶/۲
طالبان ظالم و ستمگر است. منافع ملی ایجاب می کند که با دنیا هم صدا شده و با طالبان پیوند دوستی برقرار نکرد.
ناشناس۲۱۶۴۳۲۱۰۹:۴۷:۰۹ ۱۴۰۰/۶/۲
حالا می بینیم که پسر احمد شاه مسعود چه حماسه ای خلق میکند و با یاران اندک خود
ناشناس۲۱۶۴۴۵۲۱۱:۰۳:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۲
ایشون در زمان آمریکا که کشورشان اشغال کرده بودن هم همین طور بود؟
ناشناس۲۱۶۴۳۳۶۰۹:۵۷:۰۲ ۱۴۰۰/۶/۲
ظلم و ستم در گسترش فقر و خفقان و از بین بردن امید است. منفجر کردن دانشگاه و مدرسه، به بردگی جنسی کشاندن دختران مجرد با زمزمه انکحت، در کمین نشستن و به رگبار بستن خبرنگار و نویسنده و متفکر و محصل دختر، آویزان کردن مردم با طناب دار از تیر چراغ برق، شکنجه و قتل به دلیل قومیت یا مخالفت. نامش ترور و نسل کشی است.
ناشناس۲۱۶۴۲۰۰۰۷:۴۴:۳۲ ۱۴۰۰/۶/۲
این حدیث از پیامبر اسلام را نباید هیچگاه فراموش کرد: الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم (حکومت با کفر باقی می‌ماند ولی با ظلم هرگز).
ناشناس۲۱۶۴۲۱۳۰۷:۵۶:۴۷ ۱۴۰۰/۶/۲
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان محصولات نفتی: در پی درخواست چند روز پیش طالبان برای از سرگیری خرید سوخت از ایران، صادرات سوخت به کشور همسایه از سر گرفته شده است!!! پول فروش سوخت را چه کسی به ایران می دهد؟ طالبان؟
ناشناس۲۱۶۴۲۶۱۰۹:۰۷:۲۹ ۱۴۰۰/۶/۲
با پول فروش تریاک و هرویین
ناشناس۲۱۶۴۲۱۵۰۷:۵۹:۳۳ ۱۴۰۰/۶/۲
در نظام طالبانی، زن پشیزی ارزش ندارد.
ناشناس۲۱۶۴۲۲۹۰۸:۱۳:۲۵ ۱۴۰۰/۶/۲
اونایی که میگن چرا فاطمیون نرفتن با طالبان بجنگن همونایی هستن که میگن حشدالشعبی عراق باید منحل بشه!!! توقع دارن فاطمیون به جای ارتش افغانستان بره با طالبان بجنگه، بعد افغانستان رو تقدیم ارتش ۳۰۰هزارنفری آمریکایی کنه بعد هم منحل بشه!!!
ناشناس۲۱۶۴۵۵۶۱۲:۱۷:۰۴ ۱۴۰۰/۶/۲
آمریکا داوطلبانه از افغانستان رفته و خیلی هم خوشحاله که یک کشور زامبی زده با مردم بدبخت در کنار ما قرار داره حالا ببین این طالبان چقدر بد بختی برای ما درست کنه
ناشناس۲۱۶۴۷۶۷۱۳:۵۴:۰۷ ۱۴۰۰/۶/۲
داداش ۲۰ سال پیش که آمریکا به افغانستان حمله کرد طالبان کابل رو گرفته بود، اگه هدف آمریکا اینی که شما گفتی بود که اصلا به افغانستان حمله نمی‌کرد، اتفاقا باید به طالبان کمک هم می‌کرد.
ناشناس۲۱۶۵۱۹۴۱۸:۱۵:۲۶ ۱۴۰۰/۶/۲
20 سال پیش چین اینقدر قدرت نداشت. امریکا برای شکست چین باید جاده ابریشم چین را ناامن کنه. تقریبا واضحه دلیل این خروج سراسیمه چی بوده. به این دو جمله متناقض گوش بده: بایدن: القاعده از افغانستان رفته. بلیکن القاعده هنوز تو افغانستان هست!
ناشناس۲۱۶۴۷۷۴۱۴:۰۱:۲۶ ۱۴۰۰/۶/۲
اتفاقا قراره داوطلبانه از عراق و سوریه و منطقه هم بره!!! مدیونی اگه فکر کنی به زور رفته!!!
ناشناس۲۱۶۴۲۳۶۰۸:۳۰:۴۵ ۱۴۰۰/۶/۲
کم خودمون بدبختی داریم اینا هم میخوان بیان
ناشناس۲۱۶۴۲۴۶۰۸:۴۸:۴۱ ۱۴۰۰/۶/۲
تطهیر طالبان کاری شنیع و بی ارزش است.
ناشناس۲۱۶۴۲۴۸۰۸:۵۰:۴۳ ۱۴۰۰/۶/۲
افرادی چون عطاالله مهاجرانی که کشته های طالبان را شهید نام می نامند، بی سوادان سیاسی هستند.
ناشناس۲۱۶۴۲۹۳۰۹:۲۴:۲۰ ۱۴۰۰/۶/۲
مهاجرانی یک ورشکسته سیاسی هست که حرفهاش از روی صداقت نیست بلکه به امید پذیرفته شدن در حاکمیت و برگشتن به سفره بیت المال و دانشگاه آزاد هست. در کل امثال مهاجرانی که سعی در تطهیر طالبان دارند باید مسئولیت عواقب این کار رو بپذیرند و در اینده اگر مشکلی پیش آمد پاسخگو باشند.
ناشناس۲۱۶۴۵۴۹۱۲:۱۴:۰۱ ۱۴۰۰/۶/۲
بی خیال بابا مهاجرانی تمام شده
ناشناس۲۱۶۴۶۱۴۱۲:۴۳:۱۷ ۱۴۰۰/۶/۲
این آدم خادم تاریخ گذشتۀ سیاست های عربستان است.
ناشناس۲۱۶۴۲۵۳۰۹:۰۱:۳۴ ۱۴۰۰/۶/۲
غربگراهای ایران ناراحتن که آمریکا جونشون از افغانستان رفته. حالا نگران مردم اونجا شدن. جمهوری اسلامی اجازه نخواهد هیچ دولت غربگرایی در اطراف آن شکل بگیرد.
ناشناس۲۱۶۴۵۴۷۱۲:۱۲:۵۵ ۱۴۰۰/۶/۲
آنقدر غرب ستیزی و نفرت از آمریکا مغزت را اشغال کرده که.. این طالبان نکبت از 1400 سال پیش عربستان پریده بیرون و همسایه ما را اشغال کرده کی اینها را تربیت کرده ؟ عربستان و پاکستان بن سلمان داره آثار بدویت و عقب ماندگی را از ظاهر کشور خودش پاک می کنه که توریست بیاره و از وابستگی به نفت رها بشه ولی این آشغالها را فرستاده تا در همسایگی ما برای ما مزاحمت ایجاد کنه و نیروهای ما را مشغول کنه که در منطقه جایگزین ما بشه هر آدم فهمیده ای می دون همسایه بدبخت و متعصب و متحجر با مردم فراری و درمانده چه معضل بزرگی می تونه باشه غیر تو ! وقتی این طالبان قدرت بگیرند پر رو می شوند و حتی امکان داره بیان توی کشور ما ترور کور انجام بدهند و انتحاری بترکند و هزار تا جنایت به نام گسترش دین خدا و اسلام انجام بدهند چون در مغز پوکشون فکر می کنند بعد ترکیدن می روند بهشت عربستان زباله هاشو ریخته کنار ما و تو خوشحالی ؟؟؟
ناشناس۲۱۶۴۲۵۶۰۹:۰۴:۵۸ ۱۴۰۰/۶/۲
قطعا هیچ ایرانی دوست ندارد کشور ما وارد جنگ داخلی افغانستان شود. اما بعنوان کشور همسایه و بعنوان کشور مسلمان و کشوری که ادعا می کند حامی مردم مظلوم است وظیفه دولت ایران همراهی با طالبان که یک گروه افراطی هستند و می خواهند کشورشان را به صد سال قبل برگردانند نیست. اینکه از گفتگوی ملی و انتخاب دولت فراگیر حمایت کنیم موضع اکثریت کشورهای دنیا است. حالا که ما بعنوان مهمترین همسایه افغانستان رابطه دیپلماتیک با طالبان داریم باید فعالانه کوشش کنیم از طرق مختلف سیاسی طالبان را به برگزاری انتخابات برای استقرار دولت فراگیر تشویق کنیم و لی متاسفانه صدا و سیما مثل همیشه در حال تطهیر طالبان است
ناشناس۲۱۶۴۲۶۵۰۹:۰۸:۴۰ ۱۴۰۰/۶/۲
بهترین کار در این زمان فقط و فقط سکوت است . نه تطهیر و نه جنگ .
ناشناس۲۱۶۴۳۰۴۰۹:۳۵:۵۶ ۱۴۰۰/۶/۲
خبر های گذشته ظهر امروز در یک عملیات تروریستی در بازار کابل دست کم 30 نفر از مردم افغانستان کشته و بیش از 100 نفر زخمی شدند. طالبان مسئولیت این بمب گذاری را بر عهده گرفت.
ناشناس۲۱۶۴۳۳۷۰۹:۵۷:۱۵ ۱۴۰۰/۶/۲
با مقاله موافقم... اصلا نباید احساسی برخورد کرد... سیاست جای احساسات نیست.. حتی خود آمریکا که خودش رو مخالف طالبان جا زده شعاری بیش نمی گه...
ناشناس۲۱۶۴۳۷۱۱۰:۲۰:۴۷ ۱۴۰۰/۶/۲
"دست درازی به یاران قومی یا مذهبی ایران در افغانستان از جمله این خطوط قرمز است. دوستان و متحدان ایران در افغانستان و منطقه باید به روشنی به تداوم حمایت ایران مطمئن شوند و نیروی ایشان برای حفظ تعادل قدرت در افغانستان محفوظ باشد" مرحبا به نویسنده محترم. یک تحلیل منطقی، اخلاقی و در راستای منافع ملی کشور
ناشناس۲۱۶۴۳۸۱۱۰:۲۵:۰۰ ۱۴۰۰/۶/۲
حتی ترکیه در فاصله صدها کیلومتر با افغانستان ساخت دیوار مرزی را به پیش می‌برد!! عمو اون دیوار واسه ماس! از توهم بیا بیرون!
ناشناس۲۱۶۴۳۸۸۱۰:۲۷:۱۵ ۱۴۰۰/۶/۲
پنجشیر در شرایط فعلی وزنه تعادل افغانستان و متحد ذاتی ایران است تحت هیچ شرایطی نباید سقوط کند. از دولت محترم انتظار می رود فارغ از هر نوع نگاه ایدويولوژیک به تحولات افغانستان حامی مسعود باشد
ناشناس۲۱۶۴۴۸۹۱۱:۴۱:۲۹ ۱۴۰۰/۶/۲
اگر امریکا نقشه ای تو سرش نداره چرا داره افغانستان را نیروهای تحصیل کرده خالی می کنه؟
ناشناس۲۱۶۴۷۷۰۱۳:۵۷:۳۱ ۱۴۰۰/۶/۲
نقشه که حتما داره اما نقشه آمریکا لزوما اون چیزی که ما فکر میکنیم نیست!!
علی۲۱۶۴۶۰۴۱۲:۳۷:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۲
بهترین راه در وضعیت فعلی سکوت و در نهایت عدم به رسمیت شناختن دولت طالبان است.
عمران۲۱۶۴۶۳۳۱۲:۵۲:۳۶ ۱۴۰۰/۶/۲
طالبان ادعا میکند تغییر کرده است. مهمترین آزمون ایجاد یک حکومت بر اساس اراده ی مردم در افغانستان است. نگویید کشورهای مختلفی با حکومت های دیکتاتوری وجود دارند که کاری به کار ما ندارند، این هم یکی. هر حکومت غیر مردمی که بر سر کار بیاید در نهایت خلاف منافع کشورهای منطقه و ایران است.
ناشناس۲۱۶۴۹۲۴۱۵:۲۹:۴۳ ۱۴۰۰/۶/۲
شرمنده اما مطلب فوق با نوعی تم روشنفکری و خاص بودن نگاشته شده و از واقعیت به دور
ناشناس۲۱۶۴۹۴۶۱۵:۴۶:۲۶ ۱۴۰۰/۶/۲
اگر دیروز الزام بود که با فاطمین و زینبیون و سپاه و بسیج بریم در سوریه و عراق برای حفظ امنیت کشور مان بجنگیم . قطعا امروز شایسته است و باید با همه اینا در دفاع از امنیت کشور مان که اشغالگر طالبان و .. و همسایه دیوار به دیوار ماست بجنگیم . اگر فاطمیون امروز حاضر به دفاع از سرزمین و ناموس خود نیستن یعنی از دلار های ما خوششان امده بود و در سوریه می جنگیدن . طالبان یه مشت افراد بی سواد متحجر و پشت کوهی هستن که برای نابودی مسلمانان تشکیل شده است چه در افغانستان و چه در ایران و الی آخر.
باهر۲۱۶۵۰۶۵۱۶:۵۴:۵۴ ۱۴۰۰/۶/۲
احسنت نه افراط نه تفریط بلکه اعتدال و برخورد با واقعیت بطرز صحیحی که در این گفتار بیان شده است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین