ساداتی‌نژاد: کشاورزان ضامن امنیت غذایی کشورهستند

  4000601063 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: کشاورزان ضامن امنیت غذایی این کشورهستند.  

ساداتی‌نژاد: کشاورزان ضامن امنیت غذایی کشورهستند

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری فارس،‌ سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی عصر امروز (دوشنبه) در جلسه بررسی صلاحیت و برنامه‌هایش در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کشاورزان ضامن امنیت غذایی این کشور هستند.

وی با بیان اینکه تامین غذای مردم به عهده دولت هاست، گفت: امنیت غذایی اولویت اول کشورهاست و در دولت ها هیچ چیز نمی تواند با امنیت غذایی رقابت کند. 

ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه امروز در دنیا امنیت غذایی ارتقا پیدا کرده است و از کف تامین غذا به قدرت غذا ارتقا یافته است،‌ تصریح کرد: امروز اقتدار غذایی همپای اقتدار نظامی دو مولفه اقتدار کشورها تلقی می شوند و در کشورها برای رسیدن به قدرت غذایی رقابت هست و ما برای قدرت غذای به اقتدار کشاورزی نیازمندیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی افزود: محصولات کشاورزی تولید کننده قدرت غذا هستند اما در این وضعیت ظرفیت کشاورزی ما در ایران بی نظیر است و  84میلیون هکتار مرتع و 14میلیون هکتار جنگل،‌ 120میلیون واحد دامی و 38میلیون هکتار اراضی با شرایط کشت بالقوه و 18میلیون هکتار در حال کشت داریم و 2700 کیلومتر مرز آبی با ظرفیت های شیلاتی داریم و 11.6 تولید ناخالص داخلی ما از کشاورزی و 19درصد اشتغال ما از کشاورزی است و 4.5میلیون نفر بهره بردار در بخش کشاورزی هست و ده هزار محقق و هیات علمی و جمع کثیری از دانش آموختگان هستند و این ظرفیت قدرت کشاورزی ایران ماست.

وی با تاکید بر اینکه ما می‌توانیم در خاورمیانه و جنوب غرب آسیا دارای اقتدار غذایی باشیم؛ کرسی ای که در اختیار ایران نیست بلکه در اختیار کشور دیگری در منطقه است،‌ گفت: ما با این ظرفیت‌های بی نظیر انسانی و منابع طبیعی باید در جایگاه خودمان در حوزه غذا و کشاورزی در جنوب غرب آسیا بنشینیم.

وزیر پیشنهادی کشاورزی با تاکید بر اینکه برای اقتدار کشاورزی به تحول کشاورزی ایران نیاز داریم،‌ گفت: برای همین منظور در دولت سیزدهم برنامه ای برای وزارت جهاد کشاورزی با افق رسیدن به اقتدار غذایی در خاورمیانه نوشته شده است و این برنامه ریل‌گذاری برای رسیدن به این قله هست؛ لذا طرح تحول کشاورزی ایران با رویکرد جهادی با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و فرمایشات امام راحل و رهبر انقلاب، 16چالش اساسی کشاورزی را  شناخته و براساس آن با تفکر سیستمی، 25 راهبرد و برنامه را ارائه کرده است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه امروز نگاه به کشاورزی فقط نگاه به تولید کننده غذا نیست بلکه نگاه به تولیدکننده قدرت برای ایران است،‌گفت: شعار جهاد سازندگی اصل اول این برنامه است و باید به اصل همه باهم برای رشد و پیشرفت جهاد کشاورزی برگردیم و با این شعار می توانیم تحول در جهاد کشاورزی را ایجاد کنیم. اصل دوم «ما می‌توانیم» است. مشکلات در بخش کشاورزی فراوان است ولی ما کشاورزان و سیاستگزاران و نخبگان کشاورزی و فعالان صنفی با تحول در بخش کشاورزی زمینه ساز تحول در بخش های دیگر کشور خواهیم بود.

وی با بیان اینکه اصل سوم «یک بار برای همیشه است»، گفت: ما مشکلاتی داریم که طولانی مدت در کشاورزی موجود هست و یک بار برای همیشه این مشکلات را در دولت سیزدهم حل خواهیم کرد که یکی از آن مشکلات سند زمین‌های کشاورزی است و در طول این 4سال تمامی زمین‌های کشاورزی را دارای سند کشاورزی خواهیم کرد و جشن اتمام سند زمین‌های کشاورزی را خواهیم گرفت تا کشاورز ما دارای هویت شود.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه اصل چهارم این است که هیچ تصمیمی مگر برمبنای علم گرفته نخواهد شد، گفت: چند باور در این برنامه هست و اول اینکه کشاورزی را اقتصاد می دانیم و نگاه غیر اقتصادی و معیشتی را به کشاورزی قبول نداریم و دلیل اینکه در کشاورزی سرمایه نیامده همین است.

ساداتی نژاد افزود: مفهوم ندارد وقتی به کشاورزی می رسیم از کمبود و بیش‌بود حرف می‌زنیم و نگاه ما به کشاورزی و دامداری تولیدی است و اینها بنگاه خیریه نیستند و حساب و کتاب و سود و زیان دارند و محصول کشاورزی و دامپروری قیمت تمام شده دارد و نباید از جیب کشاورز و دامدار یارانه بدهیم و باید کشاورزی کارش را مانند یک بنگاه اقتصادی انجام دهد.

وی ادامه اداد: اگر یارانه به کشاورزی ندهیم عقب می‌ماند و باعث مهاجرت می شود و سرمایه‌گذاری از این بخش فرار می کند و پولی را که دولت باید برای این مشکلات هزینه کند را همین ابتدا برای روستا و کشاورز یارانه می دهند.

ساداتی نژاد با بیان اینکه به بخش خصوصی و تشکل های صنفی باور داریم که می توانند نقش موثری در تصمیم‌گیری و سیاستگذاری ها داشته باشند و واقعی‌ترین بخش خصوصی ما کشاورزی است و این بخش، اقتصاد مقاومتی واقعی را اجرا کرده است،‌گفت: عزم جهادی از این وزارتخانه رفته و باید نگاه جهادی به این وزارتخانه برگردد. 

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه روستا از زمان ادغام جهاد کشاورزی فراموش  شده است،‌ خاطرنشان کرد: امروز بیش از 20 دستگاه متولی روستاست ولی روستاهای ما بی پناه مانده و سرگردانی در روستاها ایجاد شده و ما روستاها را مدیریت می کنیم تا شهر شوند و باید مجددا متولی واحدی برای روستاهای ما ایجاد شود تا مهاجرت کاهش یابد، لذا لایحه سازمان جهاد کشاورزی روستایی به مجلس فرستاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه کشت دیم در کشور فراموش شده است در حالی که دنیا 70درصد محصولش را از دیم می گیرد ولی در کشور ما بر عکس هست، گفت: شیلات کشور ما ظرفیت بزرگی در تولید و اشتغال کشور دارد و ما الگوی توسعه ساحل ودریا و پرورش ماهی در قفس و پرورش میگو در ساحل را فراموش کرده ایم و به این بخش توجه خواهد شد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه در وزارت جهاد کشاورزی تفوبض اختیارات گسترده به استان‌ها و شهرستان ها خواهیم داشت و بروکراسی را خواهیم شکست تا در میدان و شهرستان برای مشکلات کشاورزی و دامپروری و منابع طبیعی تصمیم گرفته شد و از قطب‌های تولید کشاورزی این کشور حمایت ویژه خواهیم کرد، خاطرنشان کرد: کشاورزی ما معیشتی است و باید به سمت کشاورزی تجاری حرکت کند که این باعث جهش تولید در کشور است و برای این کشاورزی قراردادی را پیش بینی کرده ایم. تا کی کشاورز ما محصولی تولید کند و آن محصول روی دستش بماند؟ ما کشاورزی قراردادی را رویه خواهیم کرد و امروز یک درصد کشاورزی کشور قراردادی هست و این در دنیا 40درصد است.

وی با اشاره به اینکه زنجیره ارزش و صنایع تبدیلی را در قطب‌های تولید افزابش خواهیم داد تا از کشاورزی قراردادی حمایت کند، گفت: کشاورزی را بر مبنای اقلیم توسعه خواهیم داد و طرح کشاورزی پایدار در همه دست های کشور بر مبنای توان اکولوژیک منطقه طراحی خواهد شد و هرکدام از دشت‌ها برای اجرای الگوی کشت‌شان ردیف مستقل خواهند گرفت.

ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه اجرای الگوی کشت برای کشاورزی تجاری ضرورت است،‌ گفت: در علم و تکنیک مشکل نداریم ولی در اجرا دچار مشکل بوده ایم چون اگر به کشاورز بگوییم به جای هندوانه و خربزه که «آب بر» است گیاهان دارویی بکارد، باید بداند محصولش را چه کسی می‌کارد. اصلاح الگوی کشت با کشاورزی قراردادی و با تضمین قیمت اجرایی است و آن موقع ضایعات کشاورزی کم می شود.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه رصدخانه کشاوزی ایران تا سال 1401 در وزارت جهاد کشاورزی ایجاد خواهد شد تا تصمیم برمبنای داده و اطلاعات باشد،گفت: کشاورزی باید علمی باشد لذا تلاش می‌کنیم و در این زمینه سازمان تحقیقات،‌ آموزش و ترویج کشاورزی با فرصت مطالعاتی مزرعه اعضای هیات علمی، بتوانند کنار کشاورزان قرار بگیرند.

ساداتی نژاد با بیان اینکه اجرای کامل قانون تمرکز را انجام خواهیم داد تا بازار و تجارت در کنار تولید قرار بگیرند، گفت: به سمت مدیریت بحران خواهیم رفت و تلاش می‌کنیم سطح و پوشش بیمه‌های کشاورزی را ارتقا دهیم و تنوع آنها را افزایش دهیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه ما از انحصار جلوگیری خواهیم کرد و شرکت های تعاونی و تشکلهای صنفی را به میدان خواهیم آورد و سامانه سوت زنی برای گزارش فساد در وزارت جهاد کشاورزی راه اندازی خواهیم کرد و تلاش می کنیم با رفع نقایص قانونی از زمین خواری جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه دام،‌ طیور و شیلات تلاش بی وقفه ای وجو دارد و تمام ظرفیت تولید حوزه پروتئین را به کار خواهیم بست،‌ گفت: باید نگاهمان به تامین بازار را عوض کنیم و باید حداکثر تولید را به کار ببندیم.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما براساس تجارت آب مجازی کار خواهیم کرد و محصولات آب‌بَر را باید از خارج از کشور آورد و در داخل کشور کشت‌های استراتژیک را انجام داد،‌ گفت: برای آبخیزداری و تقویت حفاظت آب و خاک کشور لایحه جامع آبخیزداری را به مجلس خواهیم فرستاد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۶۳۳۹۸۱۶:۰۴:۴۲ ۱۴۰۰/۶/۱
برا آبش فکر کردی ؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  4. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  5. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  6. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  7. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  8. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  9. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  10. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  11. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  12. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

  13. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

  14. ادعای حسنی و رفتار اموی!

  15.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  16. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

  17. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

  18. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

  19. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

  20. یک دیدار معنادار

  21. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

  22. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

  23. نامگذاری شعار سال تعیین نقشه راه است/ مسوولان موانع را از سر راه تولید بردارند

  24. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

  25. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

آخرین عناوین