بانی و مبانی جديد در مذاكرات!

محمدکاظم انبارلویی،   4000530074 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
بانی و مبانی جديد در مذاكرات!


يك وقتی به بهانه‌اي زنده‌ياد حبیب الله عسكراولادي نقل مي‌كرد در ايام آغاز نهضت اسلامي وقتي رژيم شاه امام (ره) را گرفته و به زندان انداختند در خواب ديدم در بازار آهنگرها مي‌رفتم ، در كوچه محمد صراف، ديدم آيت الله خوانساري در كنار كوچه نشسته است، چشم او نمي‌بيند رفتم جلو عرض ادب كردم، گفتم: حضرت آیت الله فرمايشي دارند؟ او فرمود : برو منزل ما يك عصايي براي من بياور تا از اينجا بلند شوم!

رفتم منزل ايشان در زدم خانمي آمد، گفتم : حضرت آيت الله فرمودند عصايي مي‌خواهند، او رفت يك زنبيل پر از عصا آورد. ديدم اغلب كج و معوج و شكسته است. جست‌وجو كردم يك عصاي سالم درآوردم و نزد آيت‌الله بردم و گفتم : «اين عصاي محكمي است.»

فردای آن روز با آيت‌الله فلسفي ملاقات داشتم. قبل از طرح مسائل به او گفتم: من چنين خوابی ديدم. او گفت: اين خواب بسيار مهم است ، فوری برو پيش آيت الله خوانساری خواب را دقيق از اول تا آخر تعريف كن! بعد به او بگو تفسير آقاي فلسفي اين است كه اين واسطه‌هايي كه براي شاه مي‌‌فرستي براي آزادي آقاي خميني همه كج و معوج هستند كاري از دستشان برنمي‌آيد. يك آدم محكم و قرص بفرست! پيش آيت‌الله خوانساري رفتم و خواب را تعريف كردم و پيام آقاي فلسفي را نيز دادم . ايشان يك تأمل كرد و گفت : عجب خوابي ديدي! به آقاي فلسفي بگویيد شما درست مي‌گویيد. دو روز بعد بيا تا جواب خوابت را بگيري.

آن زمان وزير دربار قدس نجفي، اهل خوانسار بود.آيت الله خوانساري گفت : نجفي را خواستم با او صحبت كردم و گفتم برو به شاه بگو مسئله مردم و آقاي خميني جدی است، او بايد آزاد شود . او هم پيغام را به شاه داد. قرار است عيد آقاي خميني آزاد شود اما شرط گذاشتند كه آقاي خميني كاري نكند ، همين طور هم شد. ما هم رفتيم دنبال جشن استقبال از امام و ... .

*****************8
حكايت ما در مذاكرات هسته‌اي بي‌شباهت به تعبير و تفسير خواب آقاي عسكراولادي نيست. اين واسطه‌هايي كه طي 20 سال گذشته در مذاكرات با آمريكا و اروپا در پيدا و پنهان دست اندركار بودند، كاري از دستشان ساخته نبود ، ملت ما را به مقصد نرساندند. به همین دليل نه‌تنها خصومت آمريكا با ملت را كاهش ندادند نه‌تنها تحريم‌ها را فرو نكاهيدند بلكه بر قد و قواره و حجم تحريم‌ها افزودند بايد يك آدم محكم و قرص به قول آقاي فلسفي بفرستند كار را تمام كنند، با زبان خود آمريكايي‌ها صحبت كنند. زبان آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها «لاتين» نيست، «لاتي» است! ما با يك مشت اراذل و اوباش و لات و حقه‌باز در آن سوي ميز مذاكرات روبه‌رو هستيم. به همين دليل متن مذاكرات محرمانه است چون قابل انتشار بود مردم مي‌فهميدند با چه کسانی روبه‌رو هستند؛ زور مي‌گويند! بي‌ربط حرف مي‌زنند! بي‌مدرك تهمت مي‌زنند! براساس آن تهمت براي خودشان حقوق تعريف مي‌كنند، بي‌وقفه ما را به قمه‌كشي تهديد مي‌كنند!

ما 20 سال يك عده ديپلمات را راهي اروپا و آمريكا كرديم در حالي كه طرف درنهايت خشونت دست به ترور زد، دو تا جنگ نرم رو كرد، در تدارك تجهيز تروريست‌هاي داعش قصد براندازي خونين جمهوري اسلامي و تغيير جغرافياي سياسي و نظامي منطقه بود و ظالمانه تحريم‌ها را به ملت ايران تحميل مي‌كرد و وجوه ملت ايران را برخلاف همه حق و حقوق بين‌الملل بلوكه و مصادره مي‌كرد . ما با لبخند به استقبال آن‌ها مي‌رفتيم و گويي هيچ اتفاقي نيفتاده به بحث و گفت‌وگو با اشرار جهاني مي‌پرداختيم.
هيئت ديپلماتيك ما با شرورترين دشمنان ملت طوري گفت‌وگو مي‌كردند كه گويي يك اختلاف پسرخاله و دخترخاله را دارند حل و فصل مي‌كنند، بعد از هر نشستي با لبخندي بر لب به استقبال رسانه‌هاي خبري مي‌رفتند و مرتب وعده‌ اصلاح و به نتيجه رسيدن مذاكرات را مي‌دادند در حالي كه هيچ افق روشني از به نتيجه رسيدن مذاكرات وجود نداشت.
20 سال گفت‌وگوي بي‌حاصل با آمريكا و اروپا حاصلش اين شد، «اعتماد به غرب جواب نمي‌دهد» چون حاصلي جز خسارت محض ندارد! چون مشكل آن‌ها با ما ريشه‌اي است تا ريشه ملت را برنَكَننَد ول‌كن ماجرا نيستند.
دولت جديد بايد لحن ديپلماسي خود را با غرب تغيير دهد. سخنان محكم و متقن رئيسي در مراسم تحليف يك گام نزديك شدن به چنين لحني است، آن‌جا كه گفت :

1- ظلم و جنايت چه در قلب اروپا و آمريكا باشد چه در آفريقا و چه در يمن و سوريه و فلسطين، ما در كنار مظلوم خواهيم بود.
2- پيام رأي مردم ايران در حماسه 28 خرداد 1400 استقلال طلبي و مقاومت در مقابل زياده‌خواهي چند قدرت مستكبر و ظالم است.
3- مردم امروز از ما مي‌خواهند مدافع حقوق انسان‌ها در عالم باشیم و به ظلم و بي‌عدالتي و تبعيض در هيچ كجاي دنيا راضي نشویم.
4- ما مدافع واقعي حقوق بشر هستيم و سكوت در برابر ظلم و جنايت و تجاوز به حقوق انسان‌هاي بي‌گناه و بي‌دفاع را قبول نداريم.
5- تحريم‌ها عليه ملت ايران بايد لغو شود، هر طرح ديپلماتيك كه اين هدف را محقق كند مورد حمايت ماست.
6- سياست فشار و تحريم موجب انصراف ملت ايران از پيگيري حقوق قانوني خود ازجمله حق توسعه نخواهد شد.
7- قدرت جمهوري اسلامي صرفا براي مقابله با تهديد قدرت‌هاي سلطه‌گر و ظالم به كار گرفته مي‌شود ، دست دوستي و برادري به سوي همه كشورها به خصوص همسايگان دراز مي‌كنيم.

هفت گام فوق منطبق با ديپلماسي خارجي ما و تعيين‌كننده تكليف ما با اشرار جهاني است. باب گفت‌وگو هميشه باز بوده است. اما در اين دوره بايد باب فريب و نيرنگ و توطئه و بدعهدي بسته باشد.
متأسفانه ديپلمات‌هاي ما تلقين مي‌كردند كه شما دو راه داريد يا «جنگ» يا «گفت‌وگو»! يك مقدار جلو رفتند به آن‌ها گفتند يا «جنگ» يا «توافق» ! بعد از بدعهدي و نقض عهد هم پيام فرستادند، بقيه بساط هسته‌اي خود را جمع كنيد آماده گفت‌وگوهاي تودرتوي منطقه‌اي ، موشكي و حقوق بشري باشيد!

آمريكايي‌ها پس از سقوط داعش ، زدن پهپاد پيشرفته آن‌ها در خليج فارس و نيز حمله قهرمانانه به عين‌الاسد فاش ساختند نه تنها اهل جنگ نيستند بلكه به شدت از آن هراس دارند. دليل محكم آن هم عدم پاسخگويي آن‌ها در جنگ سخت و نيمه سختي بود كه به آن اشارت رفت و دليل آشكار ديگر آن هم فرار از افغانستان و تدارك فرار قطره‌چكاني از عراق است. شهيد سليماني قبل از شهادت همزمان با تهديد ترامپ او را به مبارزه دعوت كرد و رجز «ما ملت امام حسينيم» را خواند. امروز آن ها شاهد آن هستند حملات به كاروان‌هاي آمريكايي در منطقه به‌ويژه در عراق 50 درصد افزايش يافته است.

برگرديم به تعبير جديدي از خواب آقاي عسكراولادي! اگر مي‌خواهيم مذاكرات به نتيجه برسد بايد كل ‌باني و مباني مذاكرات تغيير كند؛

اولا ديپلمات هاي شجاع و باهوش و آشنا به تحولات جديد منطقه و جهان را راهي مذاكرات كنيم كه خشم و كينه انقلابي خود را نسبت به جنايات آمريكا حفظ كرده باشند ، به خود اجازه ندهند در طول مذاكرات و بعد ازآن حتي در صورت توافق، يك لبخند به اين اشرار بزنند.

ثانيا : براساس تئوري غلط و غيرواقعي و موهوم يا جنگ يا توافق راهي مذاكرات نشوند. فرار مفتضحانه آمريكا از افغانستان نشان داد از هژموني آمريكا در منطقه چيزي جز يك شبح خيالي در ذهن برخي ديپلمات‌ها باقی نمانده است.آن طرف ميز اصلا اراده‌اي براي جنگ وجود ندارد، اگر اراده‌اي وجود داشته باشد اين طرف ميز است و ما در وجود چنين اراده‌اي ترديد نكنيم.

نتيجه مذاكرات بايد پايان تحريم‌ها و بهانه‌جويي‌هاي غرب و زياده‌خواهي‌هاي آنان باشد و هيچ قيد و بندي را براي پيشرفت در حوزه هسته‌اي را نپذيريم.
ثالثا : تعامل با جهان را بدون آمريكا و سه كشور شرور آمريكايي پيش ببريم ، روي روابط راهبردي با چين و روسيه و همسايگان ديوار به ديوار ايران حساب باز كنيم.

حضرت علي (ع) هر پيروزي را در گرو دورانديشي مي‌داند. ما در اين 20 سال به‌ويژه در دوره خاتمي و روحاني در مذاكرات با غرب دورانديشي نكرديم و فرصت‌هاي زيادي را از دست داديم. تيم مذاكره كننده ترسيدند و ترساندند و در چاه ويل اعتماد به غرب افتادند . در حالي كه در اين دوران آن‌ها از ما و قدرت ملت ما مي‌ترسيدند به رهنمودهاي امام و رهبري در مورد ذات آمريكا و ماهيت خصومت‌ورزي آن‌ها توجه نكرديم اين غائله بايد در يك نقطه ختم شود و ديگر با عصاهاي كج و معوج نمي‌توان اين مسير را طي كرد . يك منطق حاج قاسمي بايد به فرآيند گفت‌وگو با غرب حاكم باشد بدون اين منطق علمي و عملي يك قدم هم نمي‌توانيم به جلو برداريم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۶۰۵۷۰۲۰:۱۸:۱۸ ۱۴۰۰/۵/۳۰
جناب انبارلویی وقتتو نگیر با این اقتصاد ورشکسته زورت به آمریکا نمی رسه
ناشناس۲۱۶۰۵۷۶۲۰:۲۲:۱۷ ۱۴۰۰/۵/۳۰
حرفت متین . اما هزینه این به اصطلاح محکم بودن کمر مردم را می‌شکند. آیا آقایان مدعی در این چند سال تحریم مثل مردم تحت فشار بودا اند ؟ آقای انبار لویی آیا خود جنابعالی تا کنون در خرید ما یحتاج ۱۰۰ در۱۰۰ ضروری مثل گوشت و برنج مجبور به صرفه جویی شده اید ؟ خیلی ساده میپرسم با چهار میلیون و دویست هزار تومان چند روز دوام می آورید؟ بله باید ایستاد اما روی پای خود نه روی کمر ما
رضا۲۱۶۰۶۱۷۲۱:۰۵:۱۳ ۱۴۰۰/۵/۳۰
نه عزیزم همانطور که گفتی هیچ جنگی در کار نیست انها فقط منتظر هستند تا بی سوادی،فساد و نا کارامدی ما انها را به هدفشان برساند .اینکه ما اقتصاد دولتی نا کارمد داریم،رشد اقتصادی منفی و تورم بالا داریم،اقتصاد مملکت در دست مافیاست و فاصله طبقاتی سر به جهنم می زند برای امریکا کافی است چرا بجنگد؟ما هر روز عقب مانده تر می شویم و منابع خود را از دست می دهیم حالا اگر شما راه جدیدی برای حل این مشکل دارید بسم الله
ناشناس۲۱۶۰۶۲۰۲۱:۰۷:۴۳ ۱۴۰۰/۵/۳۰
جناب انبارلویی ظاهرا فراموش کرده اند که ما اولین بار با زبان لاتی با آمریکا برخورد کردیم !! منظورم تسخیر سفارت آمریکا وگروگان گیری کارکنان آنجا است یادتان آمد ؟!! اما آمریکا چه کار کرد ؟!با زبان لاتی تر تصمیم به انتقام گرفت چه طوری ؟! خیلی راحت زخم دشمنی کهنه ایران و عراق را تازه کرد و هشت سال اول انقلاب که وقت تثبیت وسازندگی بود دستمان را به جنگ و ویرانی های آن بند کرد . بعد از آن هم دائم تحریم پشت تحریم !!آخرین لات بازی آمریکا هم ترور شهید سلیمانی در پاسخ به هدف قرار دادن هواپیمای جاسوسیش بود وچه بسا اگر در خطای ادعایی خودمان هواپیمای مسافر بری اوکراین را ساقط نمی کردیم این لات دست از سرمان بر نمی داشت !!
ناشناس۲۱۶۰۶۳۷۲۱:۲۲:۲۵ ۱۴۰۰/۵/۳۰
از شهدا باید خجالت کشید که به خاطر دشمن که اتفاقا بمب اتم هم دارند آن ها را راه می دهید در خاک کشور تا بتن ریزی در قلب دانش و صنعت ریخته شود
ناشناس۲۱۶۰۶۴۶۲۱:۲۸:۳۵ ۱۴۰۰/۵/۳۰
کدام کشوری را دیده اید نوامیس کشورش را به پای میز مذاکره بیاورد در حالی که هنوز شکست نخورده؟ ..
ناشناس۲۱۶۰۸۳۲۰۰:۳۶:۵۹ ۱۴۰۰/۵/۳۱
احسنت فقط بایدمانندقاسم رهبر مردمیدان بود .باغرب دیپلماسی الکن است
محمدرضا۲۱۶۰۸۳۳۰۰:۴۰:۱۸ ۱۴۰۰/۵/۳۱
به همین خیال باش.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. کمی دیر نیست؟

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

پربحث‌های هفته

  1. این صدای اقتدار ایران است ...

  2. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  3. وحدت ملی با وعده صادق

  4. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  5. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  6. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  7. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  8. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  9. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  10. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  11. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  12. اسراییل چه باید بکند؟ 

  13. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

  14. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  15. انتقاد دوباره شریعتمداری از مسئولین درباره وضعیت حجاب/ اوج و فرود قیمت دلار

  16. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  17. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

  18. این تریبون به مرجعیت نمازجمعه کمک کرد؟

  19. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  20. تحلیل صالحی از حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی/ توضیحات کنعانی درباره کشتی توقیف‌شده در تنگه هرمز

  21. مشتِ آهنینِ ایران و" گنبدِ کابوسِ" اسرائیل

  22. حسین دهباشی به دادسرا احضار شد

  23. عبدالکریمی: مدافع تمام‌قد نیروهای دفاعی‌ ایران هستم

  24. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  25. احتمال تشکیل استان تهران غربی

آخرین عناوین