مرغ به قیمت وزیر جهاد کشاورزی؛ ۴۰ هزار تومان!

  4000529022 ۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

بعد از گذشت حدود ۵ ماه از تشکیل قرارگاه مرغ، همچنان مرغ در بازار با نرخ‌های مختلفی به دست مصرف کنندگان می‌رسد.

مرغ به قیمت وزیر جهاد کشاورزی؛ ۴۰ هزار تومان!

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، قرارگاه مرغ در فروردین ماه 1400 جهت توازن عرضه و تقاضا با تصویب تنظیم بازار تشکیل شد و قرار بود بازار را به آرامش برساند این در حالی است که رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی می‌گوید که این قرارگاه فقط در فصل بهار چند جلسه تشکیل داده است. با توجه به پایان عمر دولت دوازدهم و تغییر وزرا تا چند روز دیگر به نظر می‌رسد، قرارگاه مرغ منحل شده باشد، البته بررسی قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد که تشکیل این قرارگاه تاثیری بر بازار مرغ نداشته است. 

در حالی که تنها 5 روز از تشکیل قرارگاه مرغ گذشته بود کاظم خاوازی، وزیر وقت جهاد کشاورزی و رئیس این کمیته ادعا کرد که با تصمیمات گرفته شده، بازار به آرامش رسیده است اما اکنون که حدود 5 ماه از تشکیل این قرارگاه گذشته است، همچنان مشاهده می شود که مرغ در بازار به صورت چند نرخی به دست مصرف کننده می رسد.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در بازدید از میدان بهمن به وجود دلالان در این میدان و میادین تره بار پی برد، یکی از مغازه داران در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: هر روز از ساعت ۵ صبح تا ۴ بعد از ظهر جواز به دست، به میدان می‌آیم برای ۱۰۰ کیلوگرم بار که آیا این مقدار را بدهند یا ندهند، زیرا در بیشتر مواقع این مقدار به ۸۰ کیلوگرم کاهش پیدا می‌کند، بعد من و همکارانم باید از این مقدار هزینه کارگر، کیسه و هزینه حمل چرخ را هم پرداخت کنیم.

او گفت: کرایه حمل مرغ تا مغازه 110 هزار تومان است. 10 هزار تومان از کرایه حمل برای پرداخت به چرخ دارها و نایلون های بسته بندی است این در حالی است که یک کیلوگرم از وزن مرغ ها، آب است، با این حال اگر بخواهیم حساب سرانگشتی کنیم میزان سهمیه را باید 150 کیلوگرم فرض کنید که در مجموع 135 هزار تومان برای مغازه دارها سود دارد. همچنین اگر هزینه حمل و نقل را 90 هزار تومان فرض کنیم تنها 45 هزار تومان از 135 هزار تومان باقی می‌ماند که 10 هزار تومان از آن برای افراد دارای چرخ و 10 هزار تومان هم برای بسته بندی است. بر این اساس در در نهایت از آن 135 هزار تومان تنها 25 هزار تومان دست فروشندگان را می‌گیرد.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در ادامه بازدید میدانی خود به سراغ یکی از رانندگان حمل مرغ رفته و با او گفت و گو کرده است.

این راننده حمل مرغ در پاسخ به سوالات مطرح شده کمی از  نابسامانی ها را به گردن کشتارگاه ها انداخت و گفت: بسیاری از کشتارگاه ها مرغ را به قیمت بالایی به رانندگان و مرغداران می فروشند.

به همین منظور خبرنگار ما به سراغ یکی از کشتارگاه های نزدیک دماوند رفت و مشکلات فعالان در این حوزه را جویا شد.

نبود ردپای خرید و فروش در کشتارگاه ها

قربانی، مدیرعامل یکی از کشتارگاه در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: من به تنهایی کاری به خرید و فروش ندارم و تنها پول اجرت را دریافت می کنم، به عنوان مثال خریدار بار زنده را می خرد و به کشتارگاه منتقل می کند و من از مرغدار تنها پول اجرت فرآوری را دریافت می کنم و مرغ زنده را به صورت لاشه دسته بندی می کنم؛ بنابراین در این فرایند، هیچ خرید و فروشی انجام نخواهد شد.


او ضمن نشان دادن بارنامه های ثبت شده ادامه داد: اکثر صاحبان بار از طرف تعاونی ها معرفی می شوند و تعداد اندکی به صورت شخص ثبت شده اند، به عنوان مثال یکی از صاحبان مرغ، دام زنده 2 تن و 600 گرمی خود را به کشتارگاه منتقل می کند، 25 درصد از وزن کل کم می شود که این مقدار متغیر است و سپس به بازار منتقل می کند.

کمبود عرضه نسبت به تقاضا

او تصریح کرد: مرغ به اندازه مصرف وجود ندارد، یک عده مرغدار باید از سهمیه دولت استفاده کنند تا مرغ را به قیمت دولتی به فروش برسانند اما این سرانه به اندازه کافی نیست و مرغداری که نهاده دولتی دریافت می کند به همان میزان هم مرغ دولتی به بازار تحویل می دهد اما وقتی بیشتر نهاده مورد نیاز خود را 4 برابر قیمت از بازار آزاد تهیه می کند، نمی تواند مرغ را به قیمت دولتی عرضه کند. چند نرخی شدن مرغ هیچ ارتباطی به کشتارگاه و مرغداران ندارد.

در ادامه رد پای این نابسامانی را در دیگر مرغداری ها دنبال کردیم و به سراغ یکی از مرغداران حاضر در محل رفتیم.

گرانی حمل و نقل، کمبود نهاده دامی و دارو

این مرغدار در خصوص تاثیر تصمیمات قرارگاه مرغ بر بازار نهاده های دامی اظهار کرد: قرارگاه مرغ هیچ تاثیری بر سهمیه نهاده دامی دولتی نداشته است. مرغدار برای دریافت نهاده دولتی باید در سامانه بازارگاه ثبت نام کند و تا نهاده به آن تعلق بگیرید در ظرف 15 تا 20 روز هیچ کاری نمی تواند انجام دهد به همین دلیل بسیاری از مرغداران در این بازه نهاده دامی خود را به صورت آزاد خریداری می کند.

او در رابطه با کرایه حمل و نقل هم گفت: در حال حاضر کرایه حمل نهاده از بندر 380 هزار تومان قیمت گذاری شده و بر این اساس بارنامه صادر می شود اما راننده با این مقدار بار را حمل نمی کند و حداقل باید 300 هزار تومان در پشت بارنامه ثبت شود تا راننده بار را به دست مرغدار برساند علاوه بر کمبود نهاده دامی، نبود دارو هم یکی از بزرگ ترین مشکلات در این حوزه است.


در انتها این موضوعات را از تعاونی مرغداران در دماوند پیگیری کردیم.

برچسب تنظیم بازار بر مرغ های 40 هزار تومانی

مشهدی، یکی از مدیران حاضر در تعاونی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: در حوزه پرورش، توزیع و عرضه مشکلات متعددی وجود دارد و به دلیل نبود نظارت این مشکلات روز به روز بیشتر هم خواهد شد. تولیدکنندگان باید به میزان نهاده ای که دریافت می کنند و مقدار جوجه ای که می ریزند، مرغ زنده با قیمت مصوب ۱۷ هزار و۱۰۰ تومان تحویل دهند. همچنین تولیدکنندگان صاحب مرغ  تا درب مرغداری هستند و اینکه بعد از تحویل مرغ ها چه اتفاقی می افتد در مسئولیت آنها نیست.

او تصریح کرد: اینکه بعد از کشتار چگونه بخشی از مرغ ها از شبکه توزیع خارج می شوند یا در مسیر عمده فروشی تا خرده فروشی چه بر سر آنها می آید برای ما نیز جای سوال دارد، زیرا بخشی از مرغ هایی که با قیمت های بعضا ۴۰ هزار تومان فروخته می شوند، برچسب تنظیم بازار دارند!

افزایش قیمت سویا، ذرت، جوجه یک روزه و افزایش کرایه های حمل و نقل هزینه تولید را بالا برده است و در حال حاضر قیمت تمام شده مرغ زنده برای تولیدکنندگان کیلویی ۱۹ هزار و۶۰۰ تومان تا ۱۹ هزار و۹۰۰ تومان است. با این حساب قیمت مرغ گرم برای مصرف کننده نباید بیشتر از ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان باشد و این 14 هزار تومان اختلاف قیمت به جیب دلالان و سودجویان می رود.

سخن آخر

عده ای دلال و واسطه مرغ ها را به هر طریقی خارج از شبکه کشتار و با قیمت های بالا به فروش می رسانند. نظارت وزارت صمت و سازمان جهاد کشاورزی بر نهاده های دامی می تواند، دست دلالان را از این بازار کوتاه کند و نابسامانی های کنونی را کاهش دهد. در حال حاضر مرغ با قیمت 40 هزار تومان به فروش می رسد و برخی گروه ها با وجود شیوع کرونا به دلیل مساعد نبودن وضع معیشتی مجبور به ایستادن در صف های طولانی برای دریافت مرغ دولتی هستند که آیا به دستشان برسد یا نه؟ نظارت مسئولان و عدم کم کاری ناظران در این حوزه می تواند به تمامی این مشکلات خاتمه دهد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۲۱۵۸۵۶۵۱۱:۱۲:۵۲ ۱۴۰۰/۵/۲۹
دولت جدید در فکر ایجاد قرارگاه تخم مرغ باشد . یک هفته است که تخم مرغ شده شانه ای ۴۲ هزار تومن‌
کریم۲۱۵۸۶۲۳۱۱:۴۹:۵۰ ۱۴۰۰/۵/۲۹
تا کی قراره فقط وعده و شعار داده بشه؟؟!! آقای رئیسی ادعای اصلاح امور و قطع دست واسطه ها رو داده ، امیدواریم در این راه مصمم و محکم عمل کنه و تنها شعارهای انتخاباتی نباشه. ..
ناشناس۲۱۵۸۶۵۲۱۲:۱۵:۴۴ ۱۴۰۰/۵/۲۹
قرار بود آقای رییسی جلو تورم را بگیرد پس چی شد؟!
ناشناس۲۱۵۸۶۷۱۱۲:۳۷:۱۱ ۱۴۰۰/۵/۲۹
این آقای وزیر جهاد را باید پای میز محاکمه کشاند وقتی نهاده دامی در بندر دپو شده و ایشان عرضه توزیع آن را بین مرغدار ندارد بنظرم یکی ایشان یکی هم معاون وزیر صمت .. راباید بدون محاکمه کرد
ناشناس۲۱۵۸۶۷۴۱۲:۳۹:۴۲ ۱۴۰۰/۵/۲۹
این حضراتی که مدعی‌اند که ریگی هارا در آسمان هم باشند به زیر می کشند چطورامثال ریگی ها در خیابان را نمی توانند بگیرند!؟ کدام را باید باور کرد!
حسن۲۱۵۸۷۰۸۱۳:۱۸:۰۴ ۱۴۰۰/۵/۲۹
با هوشترين توليدكنندگان و با استفاده از مؤدبانه ترين صفت ، كم انصاف و يا بي انصاف را ايران داره ، ياد گرفتن عرضه را كم ميكنند بعد بهر قيمتي خواستن ميفروشن از دلار و خودرو و مسكن و لوازم خانگي و سيمان و فولاد و روغن و برنج و الي ماشاالله اقلام ديگر و همه آنان هم با هماهنگي .. انجام ميشود والسلام
برزو۲۱۵۸۷۱۷۱۳:۳۹:۰۴ ۱۴۰۰/۵/۲۹
تنظیم بازار نگو ! بگو رنگین بازار
ناشناس۲۱۵۸۷۲۸۱۳:۴۹:۵۲ ۱۴۰۰/۵/۲۹
گناه دارن این حیوانات رو نخورید
ناشناس۲۱۵۸۷۶۹۱۴:۳۷:۲۶ ۱۴۰۰/۵/۲۹
کشوری که دو روز نمی تواند قیمت مایحتاج اولیه را ثابت نگه دارد برای مدیریت بین المللی تعیین تکلیف می کند؟
سعید۲۱۵۸۷۹۵۱۴:۵۸:۴۲ ۱۴۰۰/۵/۲۹
چیپسم گرون شده..
ناشناس۲۱۵۸۸۱۱۱۵:۱۱:۳۱ ۱۴۰۰/۵/۲۹
کی بود کی بود من نبودم
ناشناس۲۱۵۸۸۱۳۱۵:۱۲:۲۴ ۱۴۰۰/۵/۲۹
چرا۴۰هزارتومان مرغداران ماطمع خوارشده اندوام ۴درصدی می گیرندمرغ آشغال به ملت می دهندقانون کشوررامحکم و اگرکسی خوراک دام گرفت و فروخت آن رامجازات کنیدمرغ راواردبازارمی کنندروی آن اب می کشنددرب مغازه قیمت دولتی داخل میشوی قیمت آزادنظارت وجودندارد
ناشناس۲۱۵۸۸۴۵۱۵:۵۴:۲۰ ۱۴۰۰/۵/۲۹
قرار گاه مرغ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۲۱۵۸۸۴۸۱۵:۵۵:۵۰ ۱۴۰۰/۵/۲۹
خدا ازتون نگذره مرغی که به مردم میدین در عمل اگه کیلویی ۴۰ باشه خالصش از کیلویی ۶۰ بالاتر برای مصرف کننده میرسه دستش چطور ،اولا مقداریش آبه مقدار زیادی هم که برای پوست و چربی و دل وقلوه میشه و تازه پوستی رو که کیلویی ۴۰ به ما دادین هم رایگان برمی‌داری. وکیلوی ۱۰ تا ۱۲ به یه عده دیگه می‌فروشید من موندم چطور حرف از ضرر وزیان هم میزنید از خدا بترسید
ناشناس۲۱۵۸۸۵۲۱۵:۵۹:۰۴ ۱۴۰۰/۵/۲۹
چرا دروغ میگین کدوم مرغ آخه کجاست؟؟؟؟؟چرا باید به این قیمت بدست مردم برسه؟؟
ناشناس۲۱۵۸۸۶۸۱۶:۱۷:۲۹ ۱۴۰۰/۵/۲۹
این هم اولین دست آورد دولت ..
ناشناس۲۱۵۸۸۸۱۱۶:۳۰:۳۲ ۱۴۰۰/۵/۲۹
دوباره قیمت مرغ بالا رفت
علی۲۱۵۸۹۱۴۱۷:۰۱:۰۵ ۱۴۰۰/۵/۲۹
سلام زود تر وزرای دولت جدید انتخاب و جایگزین شوند اگر تا آخر هفته همچنان کار دست وزرای روحانی باشد ،مرغ به پنجاه هم می رسد همچنانکه یک دبه ماست شده ۵۰ آدم های بی غل و غش و دست پاک هر گز نمی گذارند وضع به این صورت بیفتد،آخرین ظلم ها را هم بکنند و..
ناشناس۲۱۵۸۹۴۱۱۷:۳۴:۴۸ ۱۴۰۰/۵/۲۹
با کدوم حقوق بی انصافا
ناشناس۲۱۵۸۹۵۵۱۷:۴۷:۴۳ ۱۴۰۰/۵/۲۹
مگه کشورهای دیگه سودجو و دلال پیدانمیشه مدیریت درست باشه، دلال نمیتونه هیچ کاری بکنه ولی مثل اینکه براشون ضرر داره دست دلال راببندند تا مرغ با قیمت واقعی به دست مردم برسد
علیرضا۲۱۵۸۹۹۹۱۸:۴۲:۴۷ ۱۴۰۰/۵/۲۹
امروز مهمون داشتم 3 تا مرغ خریدم شد 220تومان. فقط مرغ به جز میوه بقیه وسایل.میشه در رو رو مهمون وا نکرد .خدا جواب همه این حق الناس ازتون بگیره
ناشناس۲۱۵۹۰۲۸۱۹:۰۶:۵۷ ۱۴۰۰/۵/۲۹
چه مملکتیه همیشه دلالان وسودجویان چند قدم از دولت مردان جلوترند واقعا جای تاسف دارد محرومان گوشت قرمز را به افتخار مسوولین بی کفایت جهاد کشاورزی کنار گذاشتند حالا مرغ هم کیلویی 40هزار تومان واقعا مسوولین چکار میکنند اندازه یک بچه نظارت نمیکنند هرتولید کننده ای هربلایی دلش میخواهد سرمردم می آرورد..
ناشناس۲۱۵۹۰۹۲۲۰:۱۱:۰۶ ۱۴۰۰/۵/۲۹
.. کجایند منتقدان برجام؟ کجایند مخالفان مذاکره؟ کجایند توانمندان داخل؟
ناشناس۲۱۵۹۱۶۳۲۱:۲۶:۴۸ ۱۴۰۰/۵/۲۹
من اجبارا کیلویی ۵۲ تومن خریدم.
مهران۲۱۵۹۱۶۸۲۱:۲۹:۲۶ ۱۴۰۰/۵/۲۹
واقعا متعجب میشوم برادر من تا وقتی که تحریم وجوددارد و اف ای تی اف مصوب نشده فرقی نمی‌کند که رئیس جمهور چه کسی است همین امسال با کسری بودجه 180هزار ملیارد تومانی مواجه هستیم چرا خودتان را به ندانم کاری زده اید
ناشناس۲۱۵۹۲۷۴۲۳:۴۵:۱۲ ۱۴۰۰/۵/۲۹
نگران نباشید آقای رئیسی قول داده همه قیمت ها رو برگردونه ..پایین خودش تو مناظرات گفت تیم اقتصادی میچینم واسه اینکار.
ناشناس۲۱۵۹۲۷۸۲۳:۴۷:۴۲ ۱۴۰۰/۵/۲۹
چند کشور را سراغ دارید که مردم برای خرید مواد خوراکی روزمره باید ساعتها در صف بایستند؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    2. کمی دیر نیست؟

    3. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    4. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    5. افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد

    6. ماجرای طرح مالیات بر ازدواج چیست؟  

    7. ریزش قابل توجه بهای سکه و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت

    8. افزایش قیمت دلار آزاد و سکه در معاملات امروز بازار

    9. مرغداری‌ها به ازای فروش هر کیلو مرغ ۱۲ هزار تومان ضرر می‌کنند!

    10. زعفران ایرانی به سرنوشت پسته و فرش دچار شد  

    11. خلجی: تغییر در تیم اقتصادی دولت کذب است

    12. افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در پرداختی اردیبهشت اعمال خواهد شد

    13. دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

    14. موشک‌های سپاه کدام نقاط سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد؟

    15. اعلام زمان دومین حراج شمش طلا/ خریداران تا پایان امروز ۳۵۰ میلیون تومان واریز کنند

    16. ایران‌خودرو پژو پارس را گران‌ کرد

    17. مأموریت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی همراه با عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی

    18. اعمال افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از اردیبهشت ماه

    آخرین عناوین