کاخ سفید: آگاه بودیم طالبان ممکن است کنترل را در دست بگیرد

  4000526125

مشاور امنیت ملی کاخ سفید شامگاه سه‌شنبه مدعی شد دولت آمریکا از اینکه گروه طالبان ممکن است کنترل امور را در افغانستان به دست بگیرد آگاه بوده است.

کاخ سفید: آگاه بودیم طالبان ممکن است کنترل را در دست بگیرد

به گزارش فارس، «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست خبری شامگاه سه‌شنبه تصریح کرد که آمریکا آگاه بوده ممکن است خروج نظامیان کشورش از افغانستان موجب شود طالبان، کنترل امور را در آن کشور به دست بگیرد.

شب گذشته «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا گزارش‌های پیشتر منتشرشده مبنی بر اینکه دولت او از پیشروی سریع نیروهای طالبان در افغانستان غافلگیر شده بود را تأیید کرد.

او بعد از بیان اینکه می‌خواهد با مردم آمریکا صادق باشد گفت که تسلط طالبان بر افغانستان سریعتر از پیش‌بینی‌های دولت او اتفاق افتاده که دلیل آن هم تسلیم شدن رهبران افغانستان و نجنگیدن نظامیان ارتش بوده است.

جیک سالیوان درباره اینکه بخش زیادی از سلاح‌های ساخت آمریکا اکنون به دستان طالبان افتاده گفت: «مطمئناً بخش زیادی از این سلاح‌ها به دستان طالبان افتاده و مشخصاً ما اینطور فکر نمی‌کنیم که آنها این سلاح‌ها را در فرودگاه به ما تحویل بدهند.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ادامه تصریح کرد آمریکا برای حصول اطمینان از انتقال ایمن شهروندان آمریکایی به فرودگاه کابل با طالبان همکاری می‌کند.

سالیوان در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آمریکا چگونه می‌تواند بدون ایثارگری دنیا را رهبری کند گفت: «آمریکا ایثارگری‌های فراوانی در افغانستان انجام داد. ۲۴۸۸ آمریکایی‌ جانشان را از دست دادند و ده‌ها هزار نفر زخمی شدند.»

گروه طالبان یکشنبه (۱۵ اوت/۲۴ مردادماه) بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد. وال‌استریت‌ژورنال، ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای «بازسازی افغانستان به شکل یک دموکراسی مدرن» دانسته است.

«محمد نعیم»، یکی از سخنگویان طالبان به شبکه خبری الجزیره گفته که شکل حکومت جدید افغانستان به زودی مشخص خواهد شد. او همچنین گفت که طالبان به دنبال روابط صلح‌آمیز با کشورهای دیگر است.

آمریکا و کشورهای اروپایی از جمله فرانسه و آلمان گفته‌اند که قصد دارند شهروندانشان را از افغانستان خارج کنند. روسیه، ترکیه و چین گفته‌اند سفارتخانه‌هایشان را در افغانستان حفظ خواهند کرد.

«بن والاس»، وزیر دفاع انگلیس روز دوشنبه گفت ۶۰۰ چترباز برای کمک به تخلیه نظامیان انگلیسی و سایر شهروندان این کشور وارد کابل شده‌اند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند. 

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین